NOHAB diesellok van Lemke
NOHAB diesellok van Lemke
Tjonge wat een toppertje van Lemke:
K 2880 Diesellok NOHAB V 170 BOB/DB Oberlandbahn
K 2881 Diesellok NOHAB SNCB
K 2882 Diesellok NOHAB DSB
K 2883 Diesellok HOHAB V 170 NEG/DB
Zeker de Belgische versie is interessant!
Groet,
Jeroen
K 2880 Diesellok NOHAB V 170 BOB/DB Oberlandbahn
K 2881 Diesellok NOHAB SNCB
K 2882 Diesellok NOHAB DSB
K 2883 Diesellok HOHAB V 170 NEG/DB
Zeker de Belgische versie is interessant!
Groet,
Jeroen
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Het is natuurlijk mooi dat er iets nieuws uit komt, maar als Belg hebben we toch van: WEEEER die namaak Nohab. Kan men echt niets anders bedenken? Nog eens een V60 in Belgische kleuren? Die hebben we ook nog maar 19 keer gehad.
sorry dat ik even mijn ontgoocheling uitte, want ook Fleischmann heeft een.... Tadaaaa Nohab aangekondigd. Het kan niet meer op!
groetjes,
sorry dat ik even mijn ontgoocheling uitte, want ook Fleischmann heeft een.... Tadaaaa Nohab aangekondigd. Het kan niet meer op!
groetjes,
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Ja en dat is niet het enige wat ze niet gaan leveren van de nieuwheden .
`t is sowieso een ellende met fleischmann.
Jan
`t is sowieso een ellende met fleischmann.
Jan
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Tja,Saraan schreef:Het is natuurlijk mooi dat er iets nieuws uit komt, maar als Belg hebben we toch van: WEEEER die namaak Nohab. Kan men echt niets anders bedenken? Nog eens een V60 in Belgische kleuren? Die hebben we ook nog maar 19 keer gehad.
sorry dat ik even mijn ontgoocheling uitte, want ook Fleischmann heeft een.... Tadaaaa Nohab aangekondigd. Het kan niet meer op!
groetjes,
Het is nu eenmaal rendabeler om een model uit te kiezen dat je in meerdere landen kunt verkopen, en dan kom je natuurlijk niet zo snel op een HLE 20 of een HLD 62... dat verschijnsel zie je in veel "kleinere" modelspoorlanden (in termen van marktomvang, niet van geografie )
Re: NOHAB diesellok van Lemke
En dan maar afvragen waarom bijna alle N-ers Duits rijden! Waarom zou er geen publiek zijn voor "vreemd" materieel? Een beetje een vicieuze cirkel, mijn gedacht.
Voor Belgisch periode I zit ik ook vast aan het Pruissisch materieel. Belgisch voor die periode is er welgeteld 1 model: een Beyerse S 3/6. Maar geen probleem, ik ga bij tijds die Pruissen een voor een omspuiten en overplakken.
groetjes,
Voor Belgisch periode I zit ik ook vast aan het Pruissisch materieel. Belgisch voor die periode is er welgeteld 1 model: een Beyerse S 3/6. Maar geen probleem, ik ga bij tijds die Pruissen een voor een omspuiten en overplakken.
groetjes,
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Er is wel publiek, maar te weinig en te divers om uit de kosten te kunnen komen... Ik zie ook graag iets anders dan de zoveelste BR 185 in zuurstokkleurtjes, maar dat is nu eenmaal winstgevend . Dat begrijp ik ook wel, als ik mijn boterham eraan zou moeten verdienen koos ik ook een model dat wél verkocht.Saraan schreef:En dan maar afvragen waarom bijna alle N-ers Duits rijden! Waarom zou er geen publiek zijn voor "vreemd" materieel? Een beetje een vicieuze cirkel, mijn gedacht.
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Het is voor de producenten natuurlijk rendabeler om het schaal N-publiek zo veel mogelijk geconcentreerd te houden rond de hedendaagse Duitse spoorwegen, zoals nu het geval is. Dat is economisch voordeliger. Niet teveel het publiek spreiden met vreemde modellen. Van zodra de producenten toegeven aan het gevarieerde internationaal en historisch spectrum, en de klanten verwennen met modellen "op maat", dan komen ze zelf niet meer uit de kosten, natuurlijk.
Hou het publiek geconcentreerd rond 1 thema: modern Duits, en de producten blijven financieel haalbaar.... jammer.
groetjes,
Hou het publiek geconcentreerd rond 1 thema: modern Duits, en de producten blijven financieel haalbaar.... jammer.
groetjes,
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Aan de andere kant zou je zeggen dat er een markt is voor on-demand modellen. Biedt een gangbaar model aan als blanco kap en vervolgens kan de klant kiezen in welke uitvoering hij die gespoten wil hebben. Met de huidige computergestuurde spuit-voorzieningen kan dat volgens mij best, en het hoeft niet eens veel meer te kosten.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Tot iedereen ze allemaal wel heeft en er steeds minder van verkocht word. Of tot een producent bedenkt dat alle kleinere markten ook best interessant zijn.Saraan schreef:Het is voor de producenten natuurlijk rendabeler om het schaal N-publiek zo veel mogelijk geconcentreerd te houden rond de hedendaagse Duitse spoorwegen, zoals nu het geval is. Dat is economisch voordeliger. Niet teveel het publiek spreiden met vreemde modellen. Van zodra de producenten toegeven aan het gevarieerde internationaal en historisch spectrum, en de klanten verwennen met modellen "op maat", dan komen ze zelf niet meer uit de kosten, natuurlijk.
Hou het publiek geconcentreerd rond 1 thema: modern Duits, en de producten blijven financieel haalbaar.... jammer.
groetjes,
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Dat lost het probleem niet op. Daarmee krijg je alleen maar meer kleurvarianten van een gangbaar (lees: modern Duits) model, en je krijgt niet ineens een Noorse El.16, een NS 2400 of een Belgische Varkensneus. Die zijn/waren allemaal best gangbaar in hun land en in hun tijd, maar niet daarbuiten. Er is simpelweg geen (of onvoldoende) markt voor.shoven schreef: Biedt een gangbaar model aan als blanco kap en vervolgens kan de klant kiezen in welke uitvoering hij die gespoten wil hebben.
De kans daarop is klein. Dat er een punt komt dat "iedereen ze allemaal wel heeft" veronderstelt dat er nooit nieuwe klanten bijkomen, of althans niet voldoende om het uitdoven van de vraag tegen te gaan. Het is maar zeer de vraag of die veronderstelling juist is. En wanneer een producent bedenkt dat "alle kleinere markten ook best interessant zijn", dan komt hij er gauw genoeg achter dat diversiteit in het aanbod heel veel (met name R&D-)geld kost en dat per individueel model niet genoeg vraag is om de kosten te dekken. En dan gaat-ie een BR 185 maken .Rick schreef:Tot iedereen ze allemaal wel heeft en er steeds minder van verkocht word. Of tot een producent bedenkt dat alle kleinere markten ook best interessant zijn.
Natuurlijk is bovenstaande gechargeerd, men zie bijvoorbeeld de lovenswaardige inspanningen van LS Models en van Kato/Hobbytrain. Maar het zet wel duidelijk de algemene lijn uit.
Dat is me daar een enge veronderstelling! Die gaat uit van de maakbaarheid van voorkeuren. Ik weet echter welke modellen ik wel en welke modellen ik niet wil hebben, en dan kan een fabrikant wel een heel mooie BR 185 aanbieden, maar toch koop ik m niet . Ik denk dat die aanname niet realistisch is. Wat wél een realistische aanname is, is dat fabrikanten de vraag zullen volgen (eerder dan dat ze de vraag kunnen boetseren naar eigen smaak) en dat leidt tot de gevolgen zoals ik hiervoor uiteengezet heb.Saraan schreef:Het is voor de producenten natuurlijk rendabeler om het schaal N-publiek zo veel mogelijk geconcentreerd te houden rond de hedendaagse Duitse spoorwegen, zoals nu het geval is. Dat is economisch voordeliger. Niet teveel het publiek spreiden met vreemde modellen.
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Producent: welke wens je: rood of oranje?
Gebruiker: blauw!
Producent: we hebben geen blauw: rood of oranje?
Gebruiker: een andere kleur dan!
Producent: die hebben we niet. rood of oranje?
Gebruiker: ik ga op een ander!
Producent: die leveren ook enkel maar. rood of oranje?
Gebruiker: wanneer denkt u eens blauw te kunnen leveren?
Producent: niet, want niet rendabel: rood of oranje?
Gebruiker: doe dan maar rood, dan schilder ik hem zelf wel blauw.
groetjes,
Gebruiker: blauw!
Producent: we hebben geen blauw: rood of oranje?
Gebruiker: een andere kleur dan!
Producent: die hebben we niet. rood of oranje?
Gebruiker: ik ga op een ander!
Producent: die leveren ook enkel maar. rood of oranje?
Gebruiker: wanneer denkt u eens blauw te kunnen leveren?
Producent: niet, want niet rendabel: rood of oranje?
Gebruiker: doe dan maar rood, dan schilder ik hem zelf wel blauw.
groetjes,
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Wat ook meteen de verklaring is dat we geen Wadloper, motorpost, Koploper, NS locs enzovoort in model hebben. Ik ga maar weer met mijn 185 rijden.Wesley schreef:En wanneer een producent bedenkt dat "alle kleinere markten ook best interessant zijn", dan komt hij er gauw genoeg achter dat diversiteit in het aanbod heel veel (met name R&D-)geld kost en dat per individueel model niet genoeg vraag is om de kosten te dekken. En dan gaat-ie een BR 185 maken .
Natuurlijk is bovenstaande gechargeerd, men zie bijvoorbeeld de lovenswaardige inspanningen van LS Models en van Kato/Hobbytrain. Maar het zet wel duidelijk de algemene lijn uit.
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Hè, wat flauw... jammer Rick, dat valt me van je tegen. Immers:Rick schreef:Wat ook meteen de verklaring is dat we geen Wadloper, motorpost, Koploper, NS locs enzovoort in model hebben. Ik ga maar weer met mijn 185 rijden.
Ik zal er verder maar niet op ingaan, want het riekt sterk naar "niet willen begrijpen" (in tegenstelling tot "niet begrijpen", in welk geval ik het met alle liefde nog een keer uitleg ).Wesley schreef:Natuurlijk is bovenstaande gechargeerd, men zie bijvoorbeeld de lovenswaardige inspanningen van LS Models en van Kato/Hobbytrain. Maar het zet wel duidelijk de algemene lijn uit.
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Sorry dat ik het schrijf maar dwalen we niet een heel eind af met z'n allen?? Het ging toch over de aangekondigde Nohab en niet over het al dan niet rendabel zijn van de productie ervan????
Dat mag de fabrikant zelf uitzoeken......
Dat mag de fabrikant zelf uitzoeken......
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Ik hoop dat ze bij KATO de kans schoon zien om er een ECHTE AFB van te maken, en geen groene NOHAB. Dat zou werkelijk heel mooi zijn.
groeten
groeten
Re: NOHAB diesellok van Lemke
@Wesley: We zien het gewoon iets anders, ik snap wat je bedoelt maar ben het er niet helemaal mee eens.
@Saraan: Wat is het verschil? Voor mij is het gewoon een Bolle Neus.
@Saraan: Wat is het verschil? Voor mij is het gewoon een Bolle Neus.
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Om een lang verhaal kort te maken, de "Nohab" machines werden gebouwd door het "Nohab" consortium en leverde de Scandinavische en oostblok machines. De "AFB" locomotiven werden door de Belgische locbouwer "AFB" geleverd aan België en Luxemburg. Het zijn beide "bolle neuzen" naar het oorspronkelijk amerikaans concept van EMD (General Motors), maar de uitvoering verschilt in details (roosters, ventilatoren,...).
Alle N-schaal producenten hebben tot nog toe een "Nohab" in het groen geschilderd, en het verkocht als een Belgische locomotief. Het trekt erop, maar helemaal correct is het niet. Een kans voor Kato om dat recht te zetten?
groetjes,
Alle N-schaal producenten hebben tot nog toe een "Nohab" in het groen geschilderd, en het verkocht als een Belgische locomotief. Het trekt erop, maar helemaal correct is het niet. Een kans voor Kato om dat recht te zetten?
groetjes,
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Dat kan, maar het is flauw om met specifieke tegenvoorbeelden te komen als ik duidelijk aangeef dat mijn bewering niet alomvattend is, maar slechts de grote lijn uitzet... natuurlijk zijn er uitzonderingen, dat kan iedereen zien.Rick schreef:@Wesley: We zien het gewoon iets anders, ik snap wat je bedoelt maar ben het er niet helemaal mee eens.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Wesley schreef: Dat kan, maar het is flauw om met specifieke tegenvoorbeelden te komen als ik duidelijk aangeef dat mijn bewering niet alomvattend is, maar slechts de grote lijn uitzet... natuurlijk zijn er uitzonderingen, dat kan iedereen zien.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: NOHAB diesellok van Lemke
de heren hebben het hier al wel eens eerder over gehad volgens mij, en de conclusie word toch dat je er niet uitkomt omdat je het beide van een ander standpunt bekijkt....
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Als je kan garanderen dat de Belgische N-spoor markt groot genoeg is om minimaal 2500 stuks af te nemen en een importeur vindt die het risico aan wil gaan door het gehele aankoopbedrag voor deze 2500 stuks naar Kato over wil maken, dan heeft Kato daar geen enkel probleem mee ...Saraan schreef: Alle N-schaal producenten hebben tot nog toe een "Nohab" in het groen geschilderd, en het verkocht als een Belgische locomotief. Het trekt erop, maar helemaal correct is het niet. Een kans voor Kato om dat recht te zetten?
Dit zijn ook de minimale produktie aantallen waar bedrijven als Lemke en LS Models rekening mee moet houden. aantallen kunnen ook minder, maar dan gaat de prijs meer dan evenredig omhoog.
Denk dat je ook begint te roepen als die lok ineens meer dan €500 moet kosten ...
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Ik ken de cijfers van de Belgische N-schaal markt niet, maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat 100 stuks al veel is. Maar in dit geval moet niet de hele locomotief moet overnieuw gemaakt worden. Bijna alles is gemeenschappelijk, behalve de kast. En ook die is kwa concept voor 95% te delen. Ik wil best 10% extra betalen voor een model dat helemaal goed is, en geen omgespoten neef. Mij lijkt dat voor een serieus merk als Kato (of Hobbytrain of Hornby of Lemke of hoe heten ze eigenlijk) wel haalbaar. Maar wie ben ik? We zien wel waarmee ze voor de proppen komen: een Nohab of een AFB.
Re: NOHAB diesellok van Lemke
Hoi Saraan,
Zelfs kleuraanpassingen zijn alleen maar haalbaar met een minimumaantal van rond de 250 stuks. Voorbeeldje hiervan is de class 66 van ACTS (ook Kato) ... deze is in een oplage van 250 stuks geproduceerd, lager gaat niet.
Ook kleine aanpassingen aan de kap, vereisen een aanpassing aan de gietmallen en dat is behoorlijk prijzig. Deze extra kosten zullen uitgesmeerd moeten worden over de aangepaste modellen. Bij de fabriek in China, waar Kato z'n modellen laat produceren, doen ze aleen maar aanpassingen aan de mallen, indien er met die nieuwe mallen minimaal 500 stuks geproduceerd gaan worden.
Het is dus geen haalbare zaak om voor slechts 100 stuks de mallen aan te passen. Hoe jammer dat ook is ...
Groet,
Jeroen
Zelfs kleuraanpassingen zijn alleen maar haalbaar met een minimumaantal van rond de 250 stuks. Voorbeeldje hiervan is de class 66 van ACTS (ook Kato) ... deze is in een oplage van 250 stuks geproduceerd, lager gaat niet.
Ook kleine aanpassingen aan de kap, vereisen een aanpassing aan de gietmallen en dat is behoorlijk prijzig. Deze extra kosten zullen uitgesmeerd moeten worden over de aangepaste modellen. Bij de fabriek in China, waar Kato z'n modellen laat produceren, doen ze aleen maar aanpassingen aan de mallen, indien er met die nieuwe mallen minimaal 500 stuks geproduceerd gaan worden.
Het is dus geen haalbare zaak om voor slechts 100 stuks de mallen aan te passen. Hoe jammer dat ook is ...
Groet,
Jeroen