Waar en hoeveel keerlusmodules?
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Waar en hoeveel keerlusmodules?
L.S.
Een steeds terugkerend onderwerp. maar ik heb het nog steeds niet helder.
Ik ben bezig met een nieuw ontwerp te maken.
Op de tekening een (schematische) weergave van het station, dat ik graag wil hebben.
Aan de beide uiteinden zit (simpel gezegd) een lus. De lussen bestaan o.a. uit een 16-soprig schaduwstation, een bergbaan en een paradespoor.
Basisprincipe aan beide zijden is: station uitrijden, rondrijden en op het andere spoor het station weer inrijden.
Mijn bedoeling is, dat de treinen binnenrijdend, alle 6 de sporen kunnen bereiken. Uitrijdend, gaan treinen altijd naar het rechterspoor (in de rijrichting gezien).
Om dit bereiken zijn overloopwissels nodig. Vanwege de overloopwissels heb ik keerlusmodules nodig.
Mijn vraag, waar zet ik die nu:
a: een module in elk spoor van het station
óf
b: aan beide uiteinde van het station?
In geval b., waar en hoe sluit ik dat dan aan? Aan beide zijden van het station komt nog meters rails, met een heleboel blokken voor automatische rijden.
Is er een simpel antwoord.
Groeten,
Barry
Een steeds terugkerend onderwerp. maar ik heb het nog steeds niet helder.
Ik ben bezig met een nieuw ontwerp te maken.
Op de tekening een (schematische) weergave van het station, dat ik graag wil hebben.
Aan de beide uiteinden zit (simpel gezegd) een lus. De lussen bestaan o.a. uit een 16-soprig schaduwstation, een bergbaan en een paradespoor.
Basisprincipe aan beide zijden is: station uitrijden, rondrijden en op het andere spoor het station weer inrijden.
Mijn bedoeling is, dat de treinen binnenrijdend, alle 6 de sporen kunnen bereiken. Uitrijdend, gaan treinen altijd naar het rechterspoor (in de rijrichting gezien).
Om dit bereiken zijn overloopwissels nodig. Vanwege de overloopwissels heb ik keerlusmodules nodig.
Mijn vraag, waar zet ik die nu:
a: een module in elk spoor van het station
óf
b: aan beide uiteinde van het station?
In geval b., waar en hoe sluit ik dat dan aan? Aan beide zijden van het station komt nog meters rails, met een heleboel blokken voor automatische rijden.
Is er een simpel antwoord.
Groeten,
Barry
- Bijlagen
-
- Station.jpg (115.33 KiB) 2764 keer bekeken
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Er is een heel simpel antwoord.
Neem je schema, en een blauwe stift en een rode stift. Kleur de ene railstaaf blauw en trek dat door. Maak de andere rood en trek dat ook door, tot je alle rails in je baan hebt gehad. Als rood en blauw elkaar ergens tegenkomen op dezelfde railstaaf, heb je een keerlus nodig.
Neem je schema, en een blauwe stift en een rode stift. Kleur de ene railstaaf blauw en trek dat door. Maak de andere rood en trek dat ook door, tot je alle rails in je baan hebt gehad. Als rood en blauw elkaar ergens tegenkomen op dezelfde railstaaf, heb je een keerlus nodig.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Hai Steven,
Tot zover helder en die excercitie heb ik al uitgehaald.
De enige plek, waar rood en blauw elkaar raken, zijn de overloopwissels aan beide zijden van het station.
Vandaar mijn vraag.
Conclusie: 6 x keerlusmodule in het station. Correct?
Groeten,
Barry
Tot zover helder en die excercitie heb ik al uitgehaald.
De enige plek, waar rood en blauw elkaar raken, zijn de overloopwissels aan beide zijden van het station.
Vandaar mijn vraag.
Conclusie: 6 x keerlusmodule in het station. Correct?
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Volgens mij heb je de keerlussen modules nodig in de delen die hier niet op de tekening staan, namelijk in de al door jou genoemde lussen.
daar zul je de boel moeten gaan fixen.
Hoeveel je er dan nodig bent?
dat valt zo moeilijk te zeggen, daar we hier niet zien hoeveel lussen het zijn, en hoe ze aangesloten zijn op het station.
mvg
Freddy
daar zul je de boel moeten gaan fixen.
Hoeveel je er dan nodig bent?
dat valt zo moeilijk te zeggen, daar we hier niet zien hoeveel lussen het zijn, en hoe ze aangesloten zijn op het station.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Hai Freddy,
Daar zit voor mij nu net de crucx.
De beide uiteinde zijn verbonden, zodat er 2 ovalen ontstaan.
Daarnaast is er een aftakking naar het schaduwstation, die vervolgens aan de andere zijde weer op de hoofdbaan komt
Aan de andere zijde een aftakking naar het paradespoor, dat ook weer rondrijdt en aan de ander zijde op het hoofdspoor komt. Aan diezelfde kant ook een bergspoor, dat rondgaat ook weer aan de andere zijde op het hoofdspoor komt.
Dus in feite: 2x ovaal en 3 x rondrijden. Ik denk, dat daar in totaal 40 tot 50 meter rails komt te liggen.
Vandaar: als daar de keerlusmodulen moeten komen, waar en hoe worden deze dan aangesloten worden?
Groeten,
Barry
Daar zit voor mij nu net de crucx.
De beide uiteinde zijn verbonden, zodat er 2 ovalen ontstaan.
Daarnaast is er een aftakking naar het schaduwstation, die vervolgens aan de andere zijde weer op de hoofdbaan komt
Aan de andere zijde een aftakking naar het paradespoor, dat ook weer rondrijdt en aan de ander zijde op het hoofdspoor komt. Aan diezelfde kant ook een bergspoor, dat rondgaat ook weer aan de andere zijde op het hoofdspoor komt.
Dus in feite: 2x ovaal en 3 x rondrijden. Ik denk, dat daar in totaal 40 tot 50 meter rails komt te liggen.
Vandaar: als daar de keerlusmodulen moeten komen, waar en hoe worden deze dan aangesloten worden?
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Barry,
Voor het snelste antwoord kan ik je maar 1 advies geven,
stuur een mail, met daarin jouw vraag en een afbeelding/tekening van jouw volledige baanplan, naar Wim Ros van Rosoft,
Zeker weten dat hij jouw vraag perfect kan beantwoorden en je dit op korte termijn hebt.
In mijn onderschrift vind je de linkjes naar zijn site en digitaal forum.
Maar als ik het zo lees, heb je dus uiteindelijk maar 2 keerlussen.
Simpel ff denken, ga je links uit het station en kom je rechts weer binnen, geen probleem,
ga je links er uit en ook weer links er in, dan is het bingo. in die lus moet je dus het probleem aanpakken.
(en nee, ik heb geen belangen in zijn bedrijf)
mvg.
Freddy
Voor het snelste antwoord kan ik je maar 1 advies geven,
stuur een mail, met daarin jouw vraag en een afbeelding/tekening van jouw volledige baanplan, naar Wim Ros van Rosoft,
Zeker weten dat hij jouw vraag perfect kan beantwoorden en je dit op korte termijn hebt.
In mijn onderschrift vind je de linkjes naar zijn site en digitaal forum.
Maar als ik het zo lees, heb je dus uiteindelijk maar 2 keerlussen.
Simpel ff denken, ga je links uit het station en kom je rechts weer binnen, geen probleem,
ga je links er uit en ook weer links er in, dan is het bingo. in die lus moet je dus het probleem aanpakken.
(en nee, ik heb geen belangen in zijn bedrijf)
mvg.
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Hai Freddy,
Ik ga mijn baanplan definitief maken en zal Wim dan een mail sturen.
De situatie is iets anders dan jij beschrijft.
Ben echter zeer blij met de steun en het meedenken.
Binnenkort dus contact zoeken met Wim.
Groeten,
Barry
Ik ga mijn baanplan definitief maken en zal Wim dan een mail sturen.
De situatie is iets anders dan jij beschrijft.
Ben echter zeer blij met de steun en het meedenken.
Binnenkort dus contact zoeken met Wim.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Volledig baanplan is wel belangrijk ja. Maar als je in of uitrijdend een stuk rail hebt zonder wissels (bijvoorbeeld een helix) dan is dát het punt waar je de module inpast.
Lees dit draadje even door: viewtopic.php?f=26&t=6635
Lees dit draadje even door: viewtopic.php?f=26&t=6635
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Hai Detlev,
Dat draadje had ik gevonden.
Er zitten bij mij echter aan beide zijden wissels in de aansluitingen naar het station.
Dat maakt mij onzeker over de plaats en het aantal van de keerlusmodules.
Ik heb aan beide zijden meerdere stukken, dat lang genoeg zijn, om als blok te dienen. Er past daar de langste trein in.
Voor mijn beeld: moet ik elk spoor (ingaand en uitgaand) voorzien van een keerlusmodule, of is 1 stuks in de totale lus voldoende?
Groeten,
Barry
Dat draadje had ik gevonden.
Er zitten bij mij echter aan beide zijden wissels in de aansluitingen naar het station.
Dat maakt mij onzeker over de plaats en het aantal van de keerlusmodules.
Ik heb aan beide zijden meerdere stukken, dat lang genoeg zijn, om als blok te dienen. Er past daar de langste trein in.
Voor mijn beeld: moet ik elk spoor (ingaand en uitgaand) voorzien van een keerlusmodule, of is 1 stuks in de totale lus voldoende?
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Als het stuk tussen de overloopwissels en de eerste wissels naar/van de lussen, groot genoeg zijn, kun je daar de module plaatsen (let op de lengte van je langste trein), wil dit niet tussen die wissels, ja dan zul je elke lus een eigen module moeten geven, denk ik, maar nogmaals, een goede tekening van de situatie geeft duidelijkheid.
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Hai Freddy,
Ik zal vandaag de tekening afmaken en dan erbij plaatsen.
Hopelijk geeft dat meer duidelijkheid.
Groeten,
Barry
Ik zal vandaag de tekening afmaken en dan erbij plaatsen.
Hopelijk geeft dat meer duidelijkheid.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
L.S.
Hier een verder uitgewerkt baanplan.
Het is nog niet optimaal en het station heeft maar 5 sporen, maar dat maakt voor mijn vraag (denk ik) niets uit.
Kunnen jullie zo iets meer zeggen.
Groeten,
Barry
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... ab0192.jpg
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... d1bfae.jpg
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... 730689.jpg
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... eae1de.jpg
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... ba70b8.jpg
Hier een verder uitgewerkt baanplan.
Het is nog niet optimaal en het station heeft maar 5 sporen, maar dat maakt voor mijn vraag (denk ik) niets uit.
Kunnen jullie zo iets meer zeggen.
Groeten,
Barry
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... ab0192.jpg
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... d1bfae.jpg
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... 730689.jpg
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... eae1de.jpg
http://i1367.photobucket.com/albums/r80 ... ba70b8.jpg
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Station maakt inderdaad niets uit, al die rails zijn hetzelfde gepolariseerd.
En dan kan je met je vinger gaan "rijden". Je rijdt langs links het station uit en wanneer je dan een verbinding vindt langs waar je kan terugrijden naar het station heb je een keerlus te pakken. Net achter het spiraal naar het schaduwstation zit zo'n verbinding....langs daar kan een trein terugrijden.
Voor de treinen die langs rechts vertrekken op de binnensporen zit er zo'n verbinding links na het spiraal.
Hoe het schaduwstation eruit ziet is mij niet duidelijk, maar waarschijnlijk zul je daar ook een keerlus nodig hebben, zodat het dubbelspoor op het spiraal ook hetzelfde gepolariseerd is...anders is het bovenaan niet aan te sluiten
En dan kan je met je vinger gaan "rijden". Je rijdt langs links het station uit en wanneer je dan een verbinding vindt langs waar je kan terugrijden naar het station heb je een keerlus te pakken. Net achter het spiraal naar het schaduwstation zit zo'n verbinding....langs daar kan een trein terugrijden.
Voor de treinen die langs rechts vertrekken op de binnensporen zit er zo'n verbinding links na het spiraal.
Hoe het schaduwstation eruit ziet is mij niet duidelijk, maar waarschijnlijk zul je daar ook een keerlus nodig hebben, zodat het dubbelspoor op het spiraal ook hetzelfde gepolariseerd is...anders is het bovenaan niet aan te sluiten
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Hai Theo,
Bedankt voor de info.
Dus 2 keerlusmodules voor de verbinding rondom de spiraal naar het schaduwstation. We secties moeten dan lang genoeg zijn om de langste trein kwijt te kunnen.
De 3e keerlusmodule komt dan in het schaduwstation, want dat loopt ook rond (zoals jij al vemoedt), zoals als bij de 2 verbindingen rondom de spiraal naar het schaduwstation.
Begrijp ik het dan goed?
Groeten,
Barry
Bedankt voor de info.
Dus 2 keerlusmodules voor de verbinding rondom de spiraal naar het schaduwstation. We secties moeten dan lang genoeg zijn om de langste trein kwijt te kunnen.
De 3e keerlusmodule komt dan in het schaduwstation, want dat loopt ook rond (zoals jij al vemoedt), zoals als bij de 2 verbindingen rondom de spiraal naar het schaduwstation.
Begrijp ik het dan goed?
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Hallo Theo,
Een opmerking van jou intrigeert mij:
Als alle polariteit hetzelfde is, is ook de polariteit van de in- en uitgaande sporen hetzelfde.
Is mijn conclusie dan juist, dat de locs achteruit rijden na de keerlusmodule gepasseerd te zijn? Of snap ik het dan niet?
Kun je wat licht in de duisternis brengen?
Groeten,
Barry
Een opmerking van jou intrigeert mij:
In mijn beleving is de polariteit van 3 sporen tegengesteld aan de andere 3 sporen in het station, uitgaande dat de baan een lus is aan beide zijden.Station maakt inderdaad niets uit, al die rails zijn hetzelfde gepolariseerd.
Als alle polariteit hetzelfde is, is ook de polariteit van de in- en uitgaande sporen hetzelfde.
Is mijn conclusie dan juist, dat de locs achteruit rijden na de keerlusmodule gepasseerd te zijn? Of snap ik het dan niet?
Kun je wat licht in de duisternis brengen?
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Er zitten op dit moment 2 zichtbare en 1 of 2 onzichtbare keerlussen in je baanplan. De 2 zichtbare staan in rood aangegeven op onderstaande plaatje - in deze stukjes spoor moeten de keerlusmodules en deze moeten dus lang genoeg zijn voor je langste trein.
In het schaduwstation zitten er nog 1 of 2, dit ligt aan het ontwerp daarvan. Als je schaduwstation een gewone lus is met in het in- en/of uitrijspoor wat opstelsporen, dan moet je in de lus zelf nog een keerlusmodule zetten. Maar als je nog oversteekwissels hebt tussen beide sporen, dan heb je ook nog een keerlusmodule nodig in één van beide helix sporen (welke maakt niks uit).
In het schaduwstation zitten er nog 1 of 2, dit ligt aan het ontwerp daarvan. Als je schaduwstation een gewone lus is met in het in- en/of uitrijspoor wat opstelsporen, dan moet je in de lus zelf nog een keerlusmodule zetten. Maar als je nog oversteekwissels hebt tussen beide sporen, dan heb je ook nog een keerlusmodule nodig in één van beide helix sporen (welke maakt niks uit).
- Bijlagen
-
- Screen Shot 2014-01-26 at 08.59.09.jpg (49.21 KiB) 2730 keer bekeken
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Ik ga ervan uit dat er digitaal gereden wordt, dan keert de rijrichting NIET om bij ompolen.Modelspoorbarry schreef:Hallo Theo,
Een opmerking van jou intrigeert mij:In mijn beleving is de polariteit van 3 sporen tegengesteld aan de andere 3 sporen in het station, uitgaande dat de baan een lus is aan beide zijden.Station maakt inderdaad niets uit, al die rails zijn hetzelfde gepolariseerd.
Als alle polariteit hetzelfde is, is ook de polariteit van de in- en uitgaande sporen hetzelfde.
Daarom rij je met digitaal en dubbelspoor ook met dezelfde polariteit, kan je ook netjes overloopwissels gebruiken.
In het station kan je dan ook vrij rangeren en van spoor wisselen.
Dit is inderdaad een van de grote verschillen ten opzichte van een analoge baan. Bij enkelspoor maakt het niets uit.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Hmm, ik had eerst even verder moeten lezen want Evo had het tekenwerk al gedaan (ik nu dus ook)
Bij digitaal neem je de simpelste oplossing, en dat is het station in ieder geval alle rails gelijke polariteit. Dan kun je wissels leggen wat je wilt zonder problemen te krijgen. In analoog wordt dat véél lastiger maar dan moet je heel andere oplossingen gaan bedenken dan een keerlusmodule.
In bijgaand tekeningetje heb ik een vermoedelijke wisselstraat in een groen blok gezet. Die twee wissels zijn voor zover nu te zien het probleem (dit zei Evo ook al). Wat je denk ik eerst moet nagaan is of je de twee stukken K1 en K2 wel nodig hebt. Volgens mij voegen ze niet veel toe. Maar als je ze wel wilt behouden zou ik proberen ze zo te maken dat er inderdaad een hele trein in past.
Bij digitaal neem je de simpelste oplossing, en dat is het station in ieder geval alle rails gelijke polariteit. Dan kun je wissels leggen wat je wilt zonder problemen te krijgen. In analoog wordt dat véél lastiger maar dan moet je heel andere oplossingen gaan bedenken dan een keerlusmodule.
In bijgaand tekeningetje heb ik een vermoedelijke wisselstraat in een groen blok gezet. Die twee wissels zijn voor zover nu te zien het probleem (dit zei Evo ook al). Wat je denk ik eerst moet nagaan is of je de twee stukken K1 en K2 wel nodig hebt. Volgens mij voegen ze niet veel toe. Maar als je ze wel wilt behouden zou ik proberen ze zo te maken dat er inderdaad een hele trein in past.
- Bijlagen
-
- Keerlus.jpg (84.9 KiB) 2720 keer bekeken
-
Onderwerp starter - Berichten: 349
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Waar en hoeveel keerlusmodules?
Heren,
Tot zover bedankt voor alle input.
Belangrijke les geleerd: polariteit van het station overal hetzelfde. Ik zou de 3 sporen aan de ene zijde, een andere polariteit gegeven hebben, dan de 3 sporen aan de andere zijde. Zo zit dat ook bij mijn huidige baan, maar daar zitten geen overloopwissels: in feite één grote lus.
Het schaduwstation is inderdaad een rondgaand spoor: daar moet ook nog een keerlusmodule in.
Die kan dan ergens in een van de sporen de helix komen, want uiteindelijk is dat het in- en uitgaande spoor.
Begrijp ik het dan goed?
@Detlev:
De 2 stukken (K1 en K2) zijn in feite het andere deel van de lus (t.o.v. het schaduwstation).
Ik pas het 2 maal toe, zodat bij random rijden, Koploper meer keuzemogelijkheden heeft, waardoor een meer gevarieerd treinenverloop.
Weer een stap verder in het nieuwe ontwerp.
Groeten,
Barry
Tot zover bedankt voor alle input.
Belangrijke les geleerd: polariteit van het station overal hetzelfde. Ik zou de 3 sporen aan de ene zijde, een andere polariteit gegeven hebben, dan de 3 sporen aan de andere zijde. Zo zit dat ook bij mijn huidige baan, maar daar zitten geen overloopwissels: in feite één grote lus.
Het schaduwstation is inderdaad een rondgaand spoor: daar moet ook nog een keerlusmodule in.
Die kan dan ergens in een van de sporen de helix komen, want uiteindelijk is dat het in- en uitgaande spoor.
Begrijp ik het dan goed?
@Detlev:
De 2 stukken (K1 en K2) zijn in feite het andere deel van de lus (t.o.v. het schaduwstation).
Ik pas het 2 maal toe, zodat bij random rijden, Koploper meer keuzemogelijkheden heeft, waardoor een meer gevarieerd treinenverloop.
Weer een stap verder in het nieuwe ontwerp.
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32