Nieuw baanplan - Kleindal - 150x60

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
gertjan2805

Nieuw baanplan - Kleindal - 150x60

Bericht door gertjan2805 »

Zoals jullie in de titel al zien is dit een vrij klein baanplan. Ik woon op een appartement waardoor de ruimte beperkt is. Ook heb ik 2 katten die de treinen wellicht nog interessanter vinden dan mij, maar in plaats van opbouwen is het voor hun de sport zo veel mogelijk af te breken

De oplossing: De baan is op te ruimen in een voorraadhok. In dit hok hebben wij een extra plaat gemaakt waar de baan op kan liggen. Helaas is hierdoor de ruimte wel beperkt. De baan kan maximaal 150x60cm zijn. Ik heb nog zitten twijfelen om er een spoor Z baan van te maken, maar toen ik erachter kwam dat de keuze hiervoor erg beperkt is ben ik toch op spoor N uit gekomen. Inmiddels zijn de planken op maat gezaagd en heb ik de eerste rails, de loc e.d. in mijn bezit.

Het thema: Het word een landschap gebaseerd op een dal in duitsland/zwitserland. Vandaar dat je mijn hellingen, bergen e.d. alleen aan de zijkant ziet. In het midden wil ik graag een dorpje of iets in die richting. Ik ga met stoomtreinen rijden, zal dus geen heel modern iets worden.

Baanplan: Ik wil zo veel mogelijk uit de ruimte halen, maar houd niet van een rail "spaghetti". Ik wil daarbij ook genoeg ruimte over houden voor de scenery. Hieronder heb ik het baanplan geplaatst (getekend in SCARM). Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog toevoegingen/tips hebben?

Afbeelding

Afbeelding

Wim

Re: Nieuw baanplan - Kleindal - 150x60

Bericht door Wim »

Tip 1

Hou de dubbele rail iets verder van elkaar, anders krijg je zeker problemen in de bochten.

Leuk banenplan!

Onderwerp starter
gertjan2805

Toevallig reed ik net van mijn werk naar mijn huis en zat ik me te bedenken hoe ver dit van elkaar af moet liggen voor normaal gebruik. Missie voor vanavond is om hier achter te komen :) Goede tip dus!

Wim

Bericht door Wim »

Tip 2

http://www.nproject.org/

hier is heel veel te vinden op gebied van maatjes en heel veel wetenswaardigheden!

Deze voor de afstanden:

http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf

FidOo

Bericht door FidOo »

Minitrixafstand is 33.3 mm van hart tot hart.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
gertjan2805

Heb nu ongeveer 20 mm tussen beide sporen gehouden (van bedding tot bedding) zo ziet het er mooi uit, heb ik niet teveel ruimte verlies en allebij mijn lange wagons kunnen nog ruim langs elkaar op zonder elkaar te hinderen :) zal snel even het geupdate baanplan uploaden.

Lemland

Bericht door Lemland »

Ik zie geen ruimte voor een stationsgebouw. Of ga je die niet plaatsen?

Bart

Onderwerp starter
gertjan2805

het station komt onderaan, ik wil geen "giga" station, ongeveer 20/25cm. Deze past precies tussen de wissels. In de ruimte daaronder (tussen de 2 sporen in) komt dan een extra perron met eventueel een overkapping. Het kan nog zijn dat het rangeerterreintje verplaatst of weg gaat. Zal deze in eerste instatie ook nog niet bouwen. Dan kan er eventueel later ook nog een groter station bij, of deze wellicht naar de achterkant van de baan verplaatsen.

Onderwerp starter
gertjan2805

Zo het baanplan is redelijk definitief, tijd voor het volgende topic.. de bouw!!

Welkom in kleindal: http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7060

spoor65

Bericht door spoor65 »

Gertjan,

Zie dat je inmiddels al begonnen bent aan de bouw,
Toch zou ik nog een paar kleine tips willen geven.

Voor wat betreft jouw helling, zou ik toch proberen deze minder stijl te maken.
Een hoogteverschil kun je natuurlijk op 2 manieren maken,

de eerste manier zoals jij het doet, van o naar 7 cm , met als gevolg, op jouw kleine baan, een relatief grote stijging.
Je kunt aan de andere kant ook kiezen om het hoogteverschil van 2 kanten aan te pakken,
begin met het station op 2 of 3 cm hoogte te leggen, en laat het spoor naar beide kanten hellen, jouw helling nu, hoeft dan minder hoog te zijn,
domweg omdat je aan de andere kant van het station de baan ook in een helling naar beneden kunt gaan leggen.
gevolg hiervan is minder stijl en meer glooiend landschap.

Dan nog even terugkomend op jouw station,
Ik zou je het advies willen geven een aanpassing te doen aan de wissel naar de 2 kopspoortjes.

heb even jouw afbeelding gejat en aanpassing in getekend, rode wissel verplaatsen naar waar de andere rode ligt
en blauwe idem, ook ff verplaatsen.
Je krijgt dan veel meer lengte bij jouw station om een treintje neer te zetten en zult minder snel een wissel blokkeren.
2D.png
2D.png (76.21 KiB) 4144 keer bekeken
Mijn 2 centjes,

Verder een erg leuk plan voor een kleine oppervlakte.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
gertjan2805

Wauw de oplossing voor het rangeerterrein is precies wat ik zocht (waarom kwam ik daar zelf niet op :p)

Ik ga even mn gedachten laten draaien voor de helling. Het is zeker een idee, maar ben misschien toch te eigenwijs :p

Onderwerp starter
gertjan2805

Zo na een tijdje al aan het bouwen zijn, en zelfs de hele baan inmiddels hebben liggen heb ik toch nog het baanplan aangepast. Ik had 2 keerlussen die me net niet lekker zaten, deze zijn er nu uit en in plaats daarvan heb ik nu 1 lange baan waar de treinen elkaar wel tegen kunnen komen. Hieronder het 2D en 3D plan van mijn baan. Uiteraard kun je de uitwerkingen weer terug vinden op de volgende pagina: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=7060

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie