Wie kan me helpen.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
keesje

Wie kan me helpen.

Bericht door keesje »

Hallo Allemaal,
Ik ben bezig met een nieuwe baan te bouwen. Ik heb aan ruimte ter beschikking een baanmaat van 160 cm lang en 80 cm breed. Ik wil alles op een niveau, dus geen hoogte verschillen en niet teveel rangeer toestanden. Wie heeft er toevallig nog een banenplan voor Fleischmann rails liggen of een goeie tip voor een banenplan.
Alvast bedankt voor de medewerking.
groetjes Bert

Lemland

Re: Wie kan me helpen.

Bericht door Lemland »

Ok. Even op dit forum zoeken naar baanplan of baanplannen en dan vind je er al veel. Via google natuurlijk nog veel meer, er zijn ook verzamelsites met veel baanplannen. Commercieel zoals http://www.noch.com/en/aktuelles_servic ... plaene.php of hobbymatig zoals http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht ... laene.html .

Maar dat is rails.

Waar het om zou moeten gaan is eerst: wat wil je uitbeelden? Veel of weinig rails? Dus veel sporen en opslag of juist een ovaaltje met veel scenery? Wat gaat de reden zijn van je spoor? Van station a naar b? Of overslag van goederen? En wat vind je het leukste? Bouwen of rijden? Alleen of samen met iemand anders? Nederland of buitenland? Of van alles wat?

Bart

spoor65

Bericht door spoor65 »

Bert,

Als eerste wil ik mij aansluiten bij de opmerkingen van Bart,
Om je al op het goede spoor te brengen, is wat meer info wel handig. denk daarbij ook aan vragen als, wat voor treinen wil ik rijden,
alleen personen vervoer, alleen goederen. lange treinen of alleen korte buurt treintjes, welk tijdperk heb je in gedachten, allemaal dingen die van belang zijn om een goede basis te vormen voor een leuk ontwerp.

Daarnaast toch eigenlijk nog mijn belangrijkste 2 centjes,

Als je enig idee hebt, hoe minimaal ook, hoe jouw baan er uit zou kunnen zien, zet het eens op papier,
pak gewoon een potlood en ga eens wat schetsjes maken. bekijk daarbij ontwerpen en foto`s die je hier en elders op fora volop kunt zien,
wees daarbij vooral niet te bang en jat gerust delen van die ontwerpen die je daar ziet, en ga combineren.

Je wilt niet weten hoe leuk dat is, alleen dat is voor menigeen al volop modelspoor plezier.

Deel al die gedachten en schetsen die je daarmee op doet, hier op het forum, en voor je het weet heb je een pracht van een eigen topic, met volop meedenkers en uiteindelijk een prachtig ontwerp, waarbij jouw eigen inbreng en gevoel de hoofdprijs zal opleveren.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
keesje

Bericht door keesje »

Hallo Bart en Freddy,
Bedankt voor jullie snelle reactie op mijn vraag. Ik heb de site's van Noch die Bart mijn doorgaf even bekeken. En daar staan best wel leuke voorbeelden bij. Ik ben nu nog even aan het kijken wat ik nu uiteindelijk wil. En daar komen jullie tips zeker bij van pas. En dan kan ik eens kijken of erop de Noch site of die andere site wat te vinden is. Nogmaals bedankt voor jullie tips en informatie, ik kan weer vooruit.
groetjes Bert,

Lemland

Bericht door Lemland »

Beperk je aub niet tot die twee linkjes, dat zijn maar voorbeelden. Zoek eens met Google naar meer, en niet alleen op baanplan maar ook op track plan of gleisplan. Er is zo ontzettend veel te vinden op het web. En dan inderdaad links en rechts ideetjes meenemen voor je definitieve ontwerp.

Hou bij dat alles in gedachten dat het rijden ook leuk moet zijn. Stel je voor bij een plan hoe je er mee kan spelen. Is het in wezen een rondje rond de kerk? Kan je verladen, over laten stappen, rangeren? Enzovoorts.

Succes,

Bart

gertjan2805

Bericht door gertjan2805 »

Is het een idee om eens met een baan ontwerp programma bezig te gaan? ik ben zelf gewoon maar begonnen met tekenen, en heb hierop mijn baan verder gemaakt! Leuk gratis programma is SCARM. Werkt heel simpel, bevat de meeste rails en je kan in 1 klik ook een 3d render maken :) Weet niet of je zoiets zoekt hoor, maar hoop dat je iets aan de tip hebt:)

Plaats reactie