Startrain kap verwijderen LET OP
Startrain kap verwijderen LET OP
Hallo, ik heb vandaag de geel/grijze 1300 van startrain opgehaald. In de beschrijving staat dat je het middendeel van het dak moet verwijderen. Is dat iemand al gelukt zonder de kap te slopen?
Ik durf nl niet nog meer kracht te zetten.....omdat ik bang ben dat de boel breekt. (en het is echt niet de eerste kap die ik van een model verwijder)
Jos
Ik durf nl niet nog meer kracht te zetten.....omdat ik bang ben dat de boel breekt. (en het is echt niet de eerste kap die ik van een model verwijder)
Jos
Laatst gewijzigd door sjoef op 22 feb 2014 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Startrain kap verwijderen
Mensen LET OP:
het bovenste dakdeel van de startrain hoeft niet verwijdert te worden. Kan ook niet, want het zit gelijmd.
Jos
het bovenste dakdeel van de startrain hoeft niet verwijdert te worden. Kan ook niet, want het zit gelijmd.
Jos
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Hoi Jos,
Bedankt voor de tip!!!
Wel vreemd bij de andere, eerdere blauwe versie was het middendeel wel los, en kon je daardoor de kap makkelijker los krijgen.
Groet,
Raymond
Bedankt voor de tip!!!
Wel vreemd bij de andere, eerdere blauwe versie was het middendeel wel los, en kon je daardoor de kap makkelijker los krijgen.
Groet,
Raymond
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Raymond, zoals gemeld zit bij de geel/grijze het bovendeel gelijmd. Kracht zetten is afbreken.
Jos
Jos
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
En die slangen verwijderen geeft hetzelfde probleem.
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Die slangen hoef je ook niet te verwijderen.Arnoud schreef:En die slangen verwijderen geeft hetzelfde probleem.
Jos
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
misschien beter even in de winkel vragen daar ff de kap er afhalen voor je kap sloop
groetjes
Mack
groetjes
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Wat een drama, je krijgt die kap er echt heel moeilijk af
Omdat het dakje vastgelijmd zit moet je wel aan de draaistellen trekken (waar anders???
) met gevolg dat je de draaistellen los kan trekken, gelukkig niet gebeurd bij mij.
En als je digitaal rijd moet de kap er toch echt af, anders krijg je er geen decoder in
Iemand een idee hoe het beter kan???
Groet,
Raymond

Omdat het dakje vastgelijmd zit moet je wel aan de draaistellen trekken (waar anders???

En als je digitaal rijd moet de kap er toch echt af, anders krijg je er geen decoder in

Iemand een idee hoe het beter kan???
Groet,
Raymond
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Ik heb de mijne even gepakt. Ik weet dat hij niet echt makkelijk gaat maar ik heb hem al een paar keer opengehad. Nu heb ik hem zo open.
Er zitten twee punten die los moeten. Die zitten vrij ver vooraan. ca 2 cm vanaf de kop. Bij de twee inhammen die je aan de onderkant in het midden ziet moet je zoveel mogelijk naar de voren de kap uit elkaar trekken. Bij de middelste wielen gaat het nog makkelijker maar dan zit je vingers al snel in de weg. Als je iets schuin aan het wielstel trek komt eerst een zijkant los waarna de andere zijkant ook makkelijker vrij komt.
Dit dan het herhalen voor de andere kop zodat beide einden los zitten. Dan kan je de hele kap er af halen.
Op zich niet heel veel anders dan andere kappen. Je hoeft maar vrij ligt aan het wielstel te trekken.
Er zitten twee punten die los moeten. Die zitten vrij ver vooraan. ca 2 cm vanaf de kop. Bij de twee inhammen die je aan de onderkant in het midden ziet moet je zoveel mogelijk naar de voren de kap uit elkaar trekken. Bij de middelste wielen gaat het nog makkelijker maar dan zit je vingers al snel in de weg. Als je iets schuin aan het wielstel trek komt eerst een zijkant los waarna de andere zijkant ook makkelijker vrij komt.
Dit dan het herhalen voor de andere kop zodat beide einden los zitten. Dan kan je de hele kap er af halen.
Op zich niet heel veel anders dan andere kappen. Je hoeft maar vrij ligt aan het wielstel te trekken.
gr
Renzo
Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Renzo
Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Tandenstookertje tussen de kap? Werkt normaal prima.
Grtz. Peter
Grtz. Peter
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Heren bedankt voor de tips!!!
Maar dat heb ik allemaal al geprobeerd
Het blijft lastig om de kap te openen, bij mij gaat het draaistel (plastic gedeelte) gelijk los
En dan kan ik aan het draaistel (zonder wielen) zachtjes trekken en dan komttie los
Maar op den duur krijg je er een beetje handigheid in
Groet,
Raymond
Maar dat heb ik allemaal al geprobeerd

Het blijft lastig om de kap te openen, bij mij gaat het draaistel (plastic gedeelte) gelijk los

En dan kan ik aan het draaistel (zonder wielen) zachtjes trekken en dan komttie los

Maar op den duur krijg je er een beetje handigheid in

Groet,
Raymond
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Je moet eerst de buffers er alle 4 uit trekken, als die er uit zijn kun je de kleine balkjes boven de koppelingen verwijderen. De buffers houden die balkjes op hun plek. De balkjes vergrendelen de kap op hun beurt. Als dat weg is, kun je de kap er simpel afhalen met de tandenstokermethode, dat is het mooist.
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
buffers verwijderen, dan vier strookjes dun plastic (overhead sheet) tussen alle vier de lipjes steken, dan hoef je niet aan de kap te trekken, kan het onderstel er zo uit gehaald worden.
Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
http://www.facebook.com/3dprintN/
Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com
N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Mannen dank voor alle tips
Helaas komt mijn kap niet los welke tip ik ook probeer.
Jammer dat startrain dit zo uitvoert en is zeker voor verbetering vatbaar.
Oke ik ben een herintreder op spoor N en digitaal nieuw.
Heb nu twee van deze loks en lopen heel mooi maar die kap he!
Dus kan de decoder er niet inzetten.
Groet Ed
Helaas komt mijn kap niet los welke tip ik ook probeer.
Jammer dat startrain dit zo uitvoert en is zeker voor verbetering vatbaar.
Oke ik ben een herintreder op spoor N en digitaal nieuw.
Heb nu twee van deze loks en lopen heel mooi maar die kap he!
Dus kan de decoder er niet inzetten.






Groet Ed
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Ik weet niet waar je woont, maar er zijn vast wel mensen bij jou in de buurt die willen helpen.
Jos
Jos
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Jos
Buffers eruit halen en de twee tussen strips opvangen.
In het midden kap voorzichtig uit elkaak trekken en naar beneden klappen in je handen
Zo heeft Martin Domburg mij het geleerd.
bIj terug zetten buffers de twee strips vast houden met pincet.
beetje rommelen kan nodig zijn.
Hoop dat het lukt
Groet Ed
Buffers eruit halen en de twee tussen strips opvangen.
In het midden kap voorzichtig uit elkaak trekken en naar beneden klappen in je handen
Zo heeft Martin Domburg mij het geleerd.
bIj terug zetten buffers de twee strips vast houden met pincet.
beetje rommelen kan nodig zijn.
Hoop dat het lukt
Groet Ed
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Ha! En dan ga ik me er na 5 jaar ook nog even tegenaan bemoeien
Ik heb recent pas mijn geel-grijze en mijn blauwe 1300-en open gemaakt om er een decoder in te kunnen steken en er viel mij wel een belangrijk verschil op: De geel-grijze gaat een stuk makkelijker open dan de blauwe versie. In beide gevallen dezelfde methode gebruikt, zoals hierboven al omschreven:
1. buffers eruittrekken
2. onderbalkjes opvangen
3. dun plastic onder de kap schuiven ter hoogte van de cabinedeuren (4x)
4. kap lostrekken van het chassis
En dan nu het verschil dat ik tegenkwam: bij de geel-grijze variant schuift de kap nu bijna vanzelf van het chassis af. Bij de blauwe versie kreeg ik er geen enkele beweging in. Hier moest ik dus het kapje op het locomotiefhuis verwijderen zodat ik door dit gat het chassis uit de kap kon duwen. Misschien dat deze daarom ook los zit bij de blauwe versie... Alsof he tmateriaal van de kap van de blauwe versie een stuk stijver is dan de geel-grijze versie. Enfin, misschien heeft iemand hier nog wat aan.
Groet, Merijn

Ik heb recent pas mijn geel-grijze en mijn blauwe 1300-en open gemaakt om er een decoder in te kunnen steken en er viel mij wel een belangrijk verschil op: De geel-grijze gaat een stuk makkelijker open dan de blauwe versie. In beide gevallen dezelfde methode gebruikt, zoals hierboven al omschreven:
1. buffers eruittrekken
2. onderbalkjes opvangen
3. dun plastic onder de kap schuiven ter hoogte van de cabinedeuren (4x)
4. kap lostrekken van het chassis
En dan nu het verschil dat ik tegenkwam: bij de geel-grijze variant schuift de kap nu bijna vanzelf van het chassis af. Bij de blauwe versie kreeg ik er geen enkele beweging in. Hier moest ik dus het kapje op het locomotiefhuis verwijderen zodat ik door dit gat het chassis uit de kap kon duwen. Misschien dat deze daarom ook los zit bij de blauwe versie... Alsof he tmateriaal van de kap van de blauwe versie een stuk stijver is dan de geel-grijze versie. Enfin, misschien heeft iemand hier nog wat aan.

Groet, Merijn
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Startrain kap verwijderen LET OP
Alleen de buffers verwijderen, de kap iets wijden en dan komt die gewoon los hoor 