Hoi,
Na maanden proberen en telkens opnieuw beginnen, ben ik weer een baanplan begonnen.
de hellingen en hoogte's zijn alle binnen de marge, teven de korste bocht is een r2.
de baan moet nog wel aangepast worden naar flexrail maar het gaat om het idee, met de vraag of ik iets over het hoofd heb gezien.
Het is de bedoeling om complaat analoog te gaan rijden met zo veel mogelijk alles vanzelf te laten gaan.(hele uitdaging in het analoge wereldje )
bovenbaan is een toerist/mijn resort en bij het het hoofdstation komt een compleet dorp/stad
Baan Vitfro
Baan Vitfro
- Bijlagen
-
- schaduwstation.jpg (117.64 KiB) 2802 keer bekeken
-
- Hoofdbaan.jpg (121.46 KiB) 2802 keer bekeken
-
- Bovenstation.jpg (107.57 KiB) 2802 keer bekeken
-
- Compleet.jpg (110.46 KiB) 2802 keer bekeken
-
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Baan Vitfro
Hoi Etba (?).
Als die grijze rechthoeken op de onderste poot perrons zijn, dan mag je de middelste wel weghalen. Zoals je het nu hebt getekend kunnen de reizigers op de middelste sporen aan twee zijden in- en uitstappen. Dit zal je in het echt bijna niet tegen komen.
Als je dan toch moet/kan aanpassen, zou ik de wisselverbinding rechts van de perrons, bedoeld om op het andere traject te komen, vervangen door een scheve kruising. Is ten eerste goedkoper en ten tweede veel simpeler te beveiligen. Zeker analoog, want nu moet je steeds de polariteit van de wisselverbinding aanpassen als je wilt oversteken.
Ik weet dat er een behoorlijke aversie bestaat tegen het langs de rand van de tafel rijden, probeer er ook bij het station wat diagonaals in te verwerken. Lange rechte stukken hebben wel wat, maar alles precies evenwijdig aan de tafelrand niet. Wel zul je al die bogen moeten camoufleren.
Als die grijze rechthoeken op de onderste poot perrons zijn, dan mag je de middelste wel weghalen. Zoals je het nu hebt getekend kunnen de reizigers op de middelste sporen aan twee zijden in- en uitstappen. Dit zal je in het echt bijna niet tegen komen.
Als je dan toch moet/kan aanpassen, zou ik de wisselverbinding rechts van de perrons, bedoeld om op het andere traject te komen, vervangen door een scheve kruising. Is ten eerste goedkoper en ten tweede veel simpeler te beveiligen. Zeker analoog, want nu moet je steeds de polariteit van de wisselverbinding aanpassen als je wilt oversteken.
Ik weet dat er een behoorlijke aversie bestaat tegen het langs de rand van de tafel rijden, probeer er ook bij het station wat diagonaals in te verwerken. Lange rechte stukken hebben wel wat, maar alles precies evenwijdig aan de tafelrand niet. Wel zul je al die bogen moeten camoufleren.
Re: Baan Vitfro
Hoi,
bedankt voor je reactie.
de wisselverbinding zijn kruisingen kan je misschien niet zo goed zien, had ik idd gedaan voor de polariteit.
Het hoofdstation is juist bewust recht om meer ruimte voor senery te creeren.
de perrons zijn toch juist dan voor het overstappen??
of zie ik dat nu verkeerd?
bedankt voor je reactie.
de wisselverbinding zijn kruisingen kan je misschien niet zo goed zien, had ik idd gedaan voor de polariteit.
Het hoofdstation is juist bewust recht om meer ruimte voor senery te creeren.
de perrons zijn toch juist dan voor het overstappen??
of zie ik dat nu verkeerd?
Re: Baan Vitfro
Overstappen doe je meestal op een trein in dezelfde richting (jaja, er zijn uitzonderingen). Dus van spoor 1 naar 2 en van 3 naar 4. Daarbij vindt de NS het ook geen probleem als je 17 perrons moet lopen
Re: Baan Vitfro
Het is realistischer om of de 2 perrons aan de buitenzijde te houden (hierdoor kunnen de preiserts alle op alle 4 de sporen uitstappen).
Leg dan je middelste 2 sporen weer evenwijdig. (deze 2 sporen dienen dan ook als doorgaande sporen voor een goederentrein of sneltrein)
Of je houd het perron in het midden in stand, dan kies je er voor om de buitenste 2 sporen als doorgaande sporen te gebruiken. Kies er dan voor om de sporen zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen. (dus niet over afbuigende wisselstanden).
Situatie 1 is wel wat eenvoudiger uit te voeren, maar situatie 2 is niet ondenkbaar.
Verder vind ik het plan geslaagd, alleen ben benieuwd naar je analoge aansturing, met alle kruisingen en wissels denk ik dat je gauw het overzicht gaat verliezen. Ook zal de wisselstraataansturing voor schaduwstations en dergelijke ook niet eenvoudig zijn.
En dat je uiteindelijk eenvoudiger en misschien niet eens heel veel duurder uit bent een digitaal systeem.
Maar ik zie graag mijn ongelijk tegemoet
Leg dan je middelste 2 sporen weer evenwijdig. (deze 2 sporen dienen dan ook als doorgaande sporen voor een goederentrein of sneltrein)
Of je houd het perron in het midden in stand, dan kies je er voor om de buitenste 2 sporen als doorgaande sporen te gebruiken. Kies er dan voor om de sporen zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen. (dus niet over afbuigende wisselstanden).
Situatie 1 is wel wat eenvoudiger uit te voeren, maar situatie 2 is niet ondenkbaar.
Verder vind ik het plan geslaagd, alleen ben benieuwd naar je analoge aansturing, met alle kruisingen en wissels denk ik dat je gauw het overzicht gaat verliezen. Ook zal de wisselstraataansturing voor schaduwstations en dergelijke ook niet eenvoudig zijn.
En dat je uiteindelijk eenvoudiger en misschien niet eens heel veel duurder uit bent een digitaal systeem.
Maar ik zie graag mijn ongelijk tegemoet