Oef! Wat een speurtocht! Je hebt me alle hoeken van Frankrijk laten zien
Reconstructie:
Het viel me op dat één enkele ruitenwisser zichtbaar was rechts op het raam. Het eerste Franse treinstel dat ik daarmee vond, was die Bombardier Spacium, dus dat werd mijn eerste schot.
Toen vond ik een plaatje dat leek op jouw cabine, maar het onderschrift bleek fout, geen X72500 maar een X73500.
Jouw antwoord: "Best goed in de richting nu" bracht me in verwarring, want ik wist niet of het treintype of de regio fout was. Dus gaf ik twee antwoorden: een X73500 op de Ligne des Causses of een X73900 in de grensstreek Frankrijk-Duitsland. Dat bracht jou kennelijk weer in verwarring, maar gelukkig plaatste je een extra foto met wat aanwijzingen.
Ik kon vinden dat er aangepaste X73500'en rijden in de Auvergne en Rhône-Alpes, maar die laatste région kon het niet zijn vanwege de sneeuw, dus een tussenschot: Auvergne.
Kort daarna vond ik dat ook in de Languedoc-Roussillon aangepaste X73500'en rijden en ik was helemaal overtuigd toen ik zo'n treinstel zag staan op je tweede foto.
Ik weet niet hoe ik uit je eerste foto had kunnen afleiden dat het om een treinstel uit de Languedoc-Roussillon ging, want ik heb geen enkele foto kunnen vinden van de bestuurderscabine daarvan. Misschien kun je me dat nog eens uitleggen.
En het verbaast me dat niemand in de tijd tussen jouw extra aanwijzingen en mijn thuiskomst de bal heeft ingekopt.
Enfin, eind goed, al goed.
Bedankt, Diederik, uitdagende speurtocht, interessant resultaat. En een fraaie serie foto's.
Nu voor Hoontje: de nieuwe opgave. Ik vond het idee "vanuit het standpunt van de machinist" wel leuk, dus ik hou het daar even bij.
Uit het vakantiearchief: aan boord van welke loc (type en land) zijn we?
Succes!
Jan