de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

dit relais gebruik ik overal op de baan om de stop en go functie te activeren en alle wissels te bedienen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Maar hoe lang moeten de lampjes branden? Want die branden alleen in de tijd dat het relais bekrachtigd is. Je zou ze dus heel even moeten zien flikkeren en dan weer uitgaan. Tenzij de tren met zijn magneet precies boven het reed-contact stopt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

ja het is ook de bedoeling dat ze direct aan en weer uitgaan als je mijn tekening van een paar bladzijden terug bekijkt dan zul je begrijpen dat het om rijbaanbewegingssignalering gaat. Zie bladzijde 50 de gele vinkjes

alleen je moet ze wel zien branden natuurlijk

zal vanavond wel wat foto,s plaatsen waarop beweging te zien is.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo hier dan drie foto,s die laten zien hoe RBS werkt tussen station Nieuwestad 2 en schaduwstation.

het laat zien de beweging van naar.

hoop dat dat hiermee duidelijk naar voren komt

nu heb ik voor de foto,s het relais even vastgezet maar de bedoeling is natuurlijk dat door treinen in beweging wordt gezet.

maar zoals boven omschreven werkt dat dus niet naar behoren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:42, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Meestal bouw je zoiets met een bistabiel relais. Het volgende reed-contact zet dan de lampjes van de vorige uit en zijn eigen lampjes aan. Geeft ook een veel rustiger beeld.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi Detlev,

daar zul je best gelijk in hebben maar zoals eerder vermeld moet ik roeien met de riemen die ik heb en deze materialen heb ik voorhanden en de bistabielerelais waar jij het over hebt zullen er dan weer achttien van moeten worden aangeschaft en dat kan bruintje nou net weer niet trekken dus moet het hiermee doen alleen dan wel werkend zien te krijgen op een eenvoudige boerenfluitjes manier :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5829
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN

Bericht door FidOo »

Tja, als het met de rest van dezelfde relais goed gaat dan heb je kans dat dit relais gewoon Rot is.
Al getest met een andere relais (zelfde type, ander exemplaar)?

Kan zijn dat ie te veel stroom trekt, niet lekker schakelt, tis zo te zien geen nieuw spul meer...

Overigens kosten relais met een beetje goed zoeken ook niet te veel. (70 cent per stuk met 1 wisselcontact)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: GEINBAAN

Bericht door Jelle »

Ik zal waarschijnlijk de bedoeling niet helemaal snappen, maar een Elco over de lampjes monteren.
Ik heb wel eens gezien dat ze iets dergelijks gemaakt hadden (maar dan met led's) en om het oplichten te verbeteren hadden ze Elco's over de led's geschakeld.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Had ik ook wel over gedacht maar het reedcontact wordt gewoon héél kort geschakeld. In die tijd laadt je een elco ook niet significant op. Nog even afgezien van de kosten van zo´n ding, een relais van 70ct is dan waarschijnlijk goedkoper ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo alle meedenkers.

heb een verandering toegepast

er stond namelijk als voeding een trafo op de rijspanning 16 V 0,25 Amp
deze heb ik vervangen door een trafo met rijspanning 16 V maar met o,5 AMp.

deze relais werken alleen via gelijkspanning.
als ik er wisselspanning opzet gebeurd er niets.

De relais klappen nu sneller en harder dicht dus ik moet het in hogere Ampere zoeken denk ik.
want ik weet niet beter dan dat je de opdonder die je krijgt het hardst door amperage wordt opgedaan.

met een nog zwaardere trafo zal het probleem waarschijnlijk zijn opgelost maar ja waar blijft dan weer de veiligheid

op de originele schakelkast waar dit spul ooit uit is gekomen stond 230 V met een volle 2 Amp, dit was een oude mechanische telefooncentrale met honderden van deze relais.
de centrale was ingericht voor oude draaischijftoestellen en dus in het digitale tijdperk niet meer te gebruiken.

ook heb ik nog een achttal kiesgevallen waar ik niet van weet of een idee heb wat ik daarmee zou kunnen doen ik weet alleen dat die kiesgevallen al deze relais aanstuurden.

zie de twee foto,s hieronder

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:44, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Als je de stroom gaat opvoeren is het eerste resultaat dat je reeds gaan plakken. De bedoeling van de relais is juist dat je met weinig stroom een zwaardere belasting kunt schakelen, in dit geval de lampjes.

Als je een hele stapel van die dingen hebt liggen kun je wellicht beter een soort serie maken. De eerste relais wordt geschakeld door de reeds en die stuurt een tweede aan waaroverheen een grote condensator staat. Dan wordt die condensator opgeladen buiten de reed contacten om zodat die niet gaan plakken. In serie met de tweede relais zet je een redelijk grote weerstand, is even testen hoe groot die mag zijn. Dan wordt het tweede relais bekrachtigd door de leeglopende condensator zodat de lampjes lang genoeg stroom krijgen om ook echt te gaan branden.

Nadeel:
Je hebt weer die dure condensatoren nodig.

hmmm...
Kun je de lampjes niet door LEDs vervangen? die reageren veel sneller dan echte lampjes. Zoe je ook alleen maar een flits maar dan zie je tenminste wat.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal.

heb even een proefopstelling gemaakt volgens het principe op de tekening.

als ik alles zo zou aansluiten branden alle lampjes direct met het maken bij het reedcontact.

Afbeelding


echter wat ik niet kan verklaren is het volgende :

de plus zit voor verbruiker ( de lamp ) de maker ( reed in massa draad ) zit achter verbruiker.

als ik reed laat schakelen ontstaat daar in de reed een vonk.

nu zal dat bij een enkele keer niet zo,n ramp zijn maar bij continu gebruik zal reed inbranden cq verkleven.

hoe kan een massa draad nu toch een vonk trekken.

deze opstelling zou een simpele alternatief zijn om de magneetrelais over te slaan.

of moet ik het zo vertalen dat de plus draad eigenlijk gewoon doorloopt tot aan de reed en de reed gewoon plus en min verbind en vandaar die vonk.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:45, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

het idee was dus om controlepaneel met bewegingsdetectie te maken.

foto 1 = het idee op papier.

Afbeelding


foto 2 = het idee op een paneel getekend.

Afbeelding


foto 3 = 216 gaatjes geboord
28 rode lampjes gemonteerd
28 groene lampjes gemonteerd
160 witte lampjes gemonteerd.

alle lampjes van gezamenlijke massadraden voorzien
elk lampje van schakeldraad voorzien.

Afbeelding


foto 4 = voorzijde controlepaneel

Afbeelding



wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:46, 8 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

foto 1= de basis waar ik mee begon voor het stop en go verhaal schaduwstation.
later werd hier station hooggelegen aan toegevoegd.
weer later stopplaats industriespoor

Afbeelding


foto 2 = de basis waarmee station Nieuwestad 1 + 2 worden geregeld.

Afbeelding


foto 3 = de blanco plaat waar alles voor controlepaneel de RBS moest worden gerealiseerd.

Afbeelding


foto 4 = het centrale knooppunt waarmee de RBS op controlepaneel wordt bediend als het allemaal naar tevredenheid zou werken maar de problematiek daaromtrent wordt en is hierboven uitvoerig beschreven en in behandeling.

Afbeelding


verder misschien interessant om te weten dat ik tot zover heb gebruikt.

175 meter twee aderig speaker-draad.

120 meter drie-aderig draad

14 bistabielerelais

36 magneetrelais

90 reedcontacten

wordt hopenlijk spoedig vervolgt met filmpje met werkend controlepaneel incl.RBS
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:48, 5 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: GEINBAAN

Bericht door Jelle »

janiegein schreef:als ik reed laat schakelen ontstaat daar in de reed een vonk.

nu zal dat bij een enkele keer niet zo,n ramp zijn maar bij continu gebruik zal reed inbranden cq verkleven.

hoe kan een massa draad nu toch een vonk trekken.
Door de massadraad vloeit de zelfde stroom als door het lampje, en die veroorzaakt de vonk. schakel je met de reed een relais wat minder stroom verbruikt, zal de vonk kleiner worden of zelfs weg blijven.
Nog beter zou het gaan met een led, die verbruikt nog minder stroom dan een lampje of relais.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

ik gooi het nog maar een keer in de herhaling :D

het gaat erom dat de tijdsduur die nodig is om vanaf schakelmoment tot aan het branden van het lampje de tijd te kort is.

voor dat contact gelegd is tussen reed en magneetrelais en die op zijn beurt weer met het lampje is verbinding alweer verbroken.

of te wel lampje krijgt niet eens de tijd om te gaan branden.

ik denk door dit korte moment dat ook een ledlampje het zelfde probleem zou kunnen hebben.

wat betekend dat er een heleboel ingestoken tijd helaas voor niets is geweest.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: GEINBAAN

Bericht door Detlev »

Da's niet helemaal correct. Een lampje heeft een rare neiging, namelijk dat in het begin de weerstand vrijwel 0 is. Hierdoor gaat een gigantische stroom lopen (deel maar eens iets door 0) waardoor je een vonk en een vastgesmolten reed krijgt. MartinB heeft op nproject een op dit fenomeen berustende kortsluitbeveiliging staan met een autolampje.
Daarnaast is dit ook de oorzaak van de benodigde tijd voor het opgloeien, waardoor je hem niet eens ziet branden.

Een LED (met weerstand) heeft direct de juiste weerstand dus veel minder stroom. En een led hoeft ook niet op te gloeien, die geeft meteen alles als licht terug. Dus leds zijn een goed alternatief. Heb je inderdaad waarschijnlijk niet eens relais nodig. Maar het blijft natuurlijk wel een kort flitsje op je paneel.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ondanks alle tegenslagen met betrekking tot de RBS heb ik mijn blik op de baan niet verloren.

alvorens aan een soort berglandschap mijn eerste stappen op gebied van scenery eerst nog even een verrassingsbaantje.

de bedoeling is dat hier een baantje komt te lopen bovenlangs het hoofdspoor wat periodiek zijn rondje loopt aangestuurd door het stop en go programma van de stopplaats van het industriespoor.

dit baantje komt in de hoek links van de haven.

Afbeelding


klinkt ingewikkelder dan dat het is maar tegen dat dit weer klaar is volgt hier ook weer filmpje van.

tot dan
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:50, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

volgende stap even rails leggen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:51, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

deze moet hier gaan rijden.
hij rijd linksom terwijl de hoofdbaan onderlangs van links naar rechts gaat.

kleine baantje gaat steeds één rondje tot dat ik vanaf elders automatisch weer go krijgt en maakt dan weer een rondje.

als je je dan voorstelt dat alleen voorste bocht en rechts het schuine stuk zichtbaar blijft en de rest in berglandschap verdwijnt is het mijn inziens net of ie veel langer onderweg is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:51, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoe simpel dan ook toch graag delen met jullie.

treintje rijd door signaal vanuit station Nieuwestad.

iedere trein die vanuit daar naar schaduwstation vertrekt geeft dit treintje vrij om één rondje te rijden.

http://youtu.be/dvsz9GKvgeo

nu kan ik verder met het vormgeven van tunnel in en uitgangen en het berglandschap modelleren.


wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: GEINBAAN

Bericht door Jelle »

Ik moet zeggen, ik vind hem wel heel leuk zo. 8-)


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Ik doe mijn best om zoveel mogelijk variatie in treinverkeer en beweging aan te brengen. Straks volgt dus als het lukt bovenlangs station hooggelegen nog dat pendelbaantje met doorboven nog zo,n baantje gelijk an wat nu net klaar is.

Wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Leuk filmpje Jan.
Meerdere treinbewegingen maken het inderdaad leuk en verrassend!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo,

dit is mijn eerste stap naar de aanleg van een berglandschap.

ben zelf erg benieuwd of ik hier enig hout van kan gaan breien.

Afbeelding



wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 13:53, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie