gelijke snelheid van twee loks
-
Onderwerp starter - Berichten: 1
gelijke snelheid van twee loks
Als opnieuw startend N-spoorder maar nu digitaal wil ik graag weten, hoe je twee (stoom)loks exact even hard laat rijden, ter voorkoming van frictie o.i.d
Re: gelijke snelheid van twee loks
Eigenlijk is dat vrij simpel. Als het om 2 exact dezefde merk en type locomotieven gaat, kan je de maximum snelheid van beide locomotieven gelijk stellen met een ijkingsprocess. Gaat het om verschillenden type locomotieven, kan je door middel van een meer uitgebreid ijkingsprocess elke decoderstap laten overeenkomen met een specifieke snelheid. Echt gelijk krijg je ze evenwel nooit, omdat er natuurlijk geen onderlinge terugkoppeling is van de snelheidinformatie.
Nu, eerlijkheidhalve moet ik zeggen dat ik het zelf nog niet gedaan heb, maar dat zal niet lang meer duren. Ik heb hier twee Amerikaanse Life-Like E8 locomotieven liggen die ik ga koppelen. Als dat lukt, kan ik met ervaring bevestigen of tegenspreken.
groetjes,
Nu, eerlijkheidhalve moet ik zeggen dat ik het zelf nog niet gedaan heb, maar dat zal niet lang meer duren. Ik heb hier twee Amerikaanse Life-Like E8 locomotieven liggen die ik ga koppelen. Als dat lukt, kan ik met ervaring bevestigen of tegenspreken.
groetjes,
-
Is het nog gelukt met die Amerikaanse locs? Ben er benieuwd naar. Ben aan het kijken naar de mogelijkheden om locs digitaal te maken om ze in dubbeltractie te laten rijden.
Is er een limiet aan het aantal locs die je in dubbeltractie kan laten rijden?
Is er een limiet aan het aantal locs die je in dubbeltractie kan laten rijden?
Fred The Railroader
Als je 2 verschillende locs in dubbeltractie wilt laten rijden kun je ze een behoorlijk gelijke kaakteristiek geven door de speedcurve handmatig in te stellen per loc (of de een gelijk krijgen aan de andere).
Bij de DCC decoders die ik ken kun je kiezen of de decoder af moet gaan op de waardes van Max. Min. en Gem. snelheid, of gebruik maakt van de User Defined Speedcurve.
Dan zul je proefondervindelijk elke stap van een waarde moeten voorzien die een gelijke snelheid aan de loks geeft.
Bij de TC kun je geloof ik maximaal 4 adressen in tractie zetten, maar als je loks voorziet van hetzelfde adres is de lengte van je baan of het vermogen van je centrale de enige beperking
Groetjes,
Jos
Bij de DCC decoders die ik ken kun je kiezen of de decoder af moet gaan op de waardes van Max. Min. en Gem. snelheid, of gebruik maakt van de User Defined Speedcurve.
Dan zul je proefondervindelijk elke stap van een waarde moeten voorzien die een gelijke snelheid aan de loks geeft.
Bij de TC kun je geloof ik maximaal 4 adressen in tractie zetten, maar als je loks voorziet van hetzelfde adres is de lengte van je baan of het vermogen van je centrale de enige beperking
Groetjes,
Jos
Mijn poging was meteen in de kiem gesmoord. Ik had een tweede Life Like E8 gekocht. Maar nu blijkt dat deze van een modernere productie is die niet gedigitaliseerd kan worden. Ik ben dus weer op de uitkijk naar een oude Life Like E8.
groetjes,
groetjes,
Het body (massablok) van deze locomotief bestaat uit 2 elektrisch over de lengte gescheiden metalen helften die als een handschoen rond de aandrijving en wielstellen zijn samengeschroefd. Deze massa dient ook als geleider en verbindt elektrisch de draaistellen met de motor. De motorpolen klemmen tegen iedere massa-helft.
Zonder ingrijpende maatregelen, is het niet mogelijk om de motor elektrische te scheiden van de wielen. Het is een zeer ingenieuze constructie, maar niet voorbedacht voor digitalizering. De oude productieversie is nog klassiek van opzet en is in een oogwekt omgebouwd.
groetjes,
Zonder ingrijpende maatregelen, is het niet mogelijk om de motor elektrische te scheiden van de wielen. Het is een zeer ingenieuze constructie, maar niet voorbedacht voor digitalizering. De oude productieversie is nog klassiek van opzet en is in een oogwekt omgebouwd.
groetjes,
Kun je met een klein beetje vijl of freeswerk de motor niet isoleren van de framehelften?
Plaats anders even een foto van het binnenwerk.
Groetjes,
Jos
Plaats anders even een foto van het binnenwerk.
Groetjes,
Jos
Dit is het binnenwerk van de Life Like E8. Ik zou de de massa ter hoogte van de motorcontactklemmen kunnen uitfrezen (ik heb geen frees, maar we spreken hypothetisch), maar blijft nog het probleem waar de decoder kan geplaatst worden. Ook uitfrezen? en dan de contacten met de wielen? En voor de bedrading van de draaistellen tot de plaats van de decoder is ook al niet veel plaats. Dit is een lastig beest dat zich niet gemakkelijk laat temmen!
De motor isoleren is zo te zien een fluitje van een centiemeke
De veerklemmetjes die het contact tussen het frame en de motorpool verzorgen kun je verwijderen.
Stroomafname kun je dan gewoon van de chassisdelen afhalen.
En voor een Tran-decoder moet je toch wel een plaatsje kunnen vinden, die zijn extreem klein.
Groetjes,
Jos
De veerklemmetjes die het contact tussen het frame en de motorpool verzorgen kun je verwijderen.
Stroomafname kun je dan gewoon van de chassisdelen afhalen.
En voor een Tran-decoder moet je toch wel een plaatsje kunnen vinden, die zijn extreem klein.
Groetjes,
Jos
Let op:
Aan het frame van de e8 kun je niets solderen (soort vaag metaal en niet soldeerbaar).
De motor connectors smelten voordat je het doorhebt en dan drukken ze niet meer zo fris in de motor vast. (snel en secuur solderen nadat je de dingen even los hebt gemaakt van de motor is echt het devies)
Kijk ook eens op: http://www.sodigi.com/DigiFrame_Life_Like.htm (kost wat, maar dan heb je ook geen gezeur)
Aan het frame van de e8 kun je niets solderen (soort vaag metaal en niet soldeerbaar).
De motor connectors smelten voordat je het doorhebt en dan drukken ze niet meer zo fris in de motor vast. (snel en secuur solderen nadat je de dingen even los hebt gemaakt van de motor is echt het devies)
Kijk ook eens op: http://www.sodigi.com/DigiFrame_Life_Like.htm (kost wat, maar dan heb je ook geen gezeur)
Jongens, bedankt voor de tips!
Het is niet evident. De ombouw zelf aangaan zie ik niet direct zitten. Er zijn teveel vraagtekens, teveel opstakels. Een digiframe kost haast evenveel als een 2de-hands model.
Ik ga voor de veilige en goedkope oplossing. Deze loc weer verkopen (verlies is dan haast 0 euro) en koop een oude versie van de E8. Dat heb ik helemaal onder controle. En haast heb ik ook niet meer, want mijn huidige baan wordt hoogstwaarschijnlijk overgenomen, en de nieuwe baan is nog niet voor direct.
Ik zoek dus een oude Life Like E8. Als iemand toevallig eentje zou spotten voor een belachelijke prijs (en die zijn er!), dan ben ik alvast kandidaad.
groetjes uit Waterloo,
Het is niet evident. De ombouw zelf aangaan zie ik niet direct zitten. Er zijn teveel vraagtekens, teveel opstakels. Een digiframe kost haast evenveel als een 2de-hands model.
Ik ga voor de veilige en goedkope oplossing. Deze loc weer verkopen (verlies is dan haast 0 euro) en koop een oude versie van de E8. Dat heb ik helemaal onder controle. En haast heb ik ook niet meer, want mijn huidige baan wordt hoogstwaarschijnlijk overgenomen, en de nieuwe baan is nog niet voor direct.
Ik zoek dus een oude Life Like E8. Als iemand toevallig eentje zou spotten voor een belachelijke prijs (en die zijn er!), dan ben ik alvast kandidaad.
groetjes uit Waterloo,
Ah, dus je hebt een liefhebber gevonden?Saraan schreef:En haast heb ik ook niet meer, want mijn huidige baan wordt hoogstwaarschijnlijk overgenomen, en de nieuwe baan is nog niet voor direct.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Er is iemand die interesse heeft voor overname, mits een paar ingrepen (rechts regime, Duitse armseinen, S88 terugmelding, ...). We zijn nog in onderhandeling, maar het ziet er goed uit. Maar ssssht! Was er niet iets over een beer en zijn vacht?
groetjes,
groetjes,