Goeden avond,
Zoals jullie weten ben ik na twaalf jaar weer terug bij het modelspoor. Ik heb nog een digitale module van Arnold staan die ik later misschien op de pc wil aansluiten en dan met koploper het hele spul wil aansturen.
Wat heb buiten mijn Arnold centrale allemaal nodig om dit te realiseren?
Heeft er iemand een duidelijke tekening en of beschrijving hoe ik baanvakken kan maken en hoe aan te sluiten?
Ik heb al de verschillenden sites bekeken maar kan nog geen duidelijke instructie vinden
Baanvakken ter voorbereiding
Re: Baanvakken ter voorbereiding
Hallo Sander,
In de handleiding van koploper vind je een beschrijving over het indelen en aansluiten van blokken. Het is een flinke kluif om door te lezen, maar dan snap je het ook helemaal
Groetjes,
Jos
In de handleiding van koploper vind je een beschrijving over het indelen en aansluiten van blokken. Het is een flinke kluif om door te lezen, maar dan snap je het ook helemaal
Groetjes,
Jos
Re: Baanvakken ter voorbereiding
Sander, zie de diverse draadjes over hoe met digitaal te starten, daar vind je veel info.
Op de site van ons aller Wim Ros is ook e.e.a. hierover te vinden. O ja, en Beneluxspoor.net heeft ook nog wat geloof ik.
Op de site van ons aller Wim Ros is ook e.e.a. hierover te vinden. O ja, en Beneluxspoor.net heeft ook nog wat geloof ik.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Baanvakken ter voorbereiding
Ik kan toch niet zo vinden wat ik wil weten.
Ik wil beginnen met mijn schaduwstation. Tussen de wisselstraten komen de baanvakken, ik heb begrepen dat er nooit wissels binnen een baanvak mogen zitten.
-Maakt de lengte van het blok nog uit? (kan het ene baanvak langer zijn als een andere?)
-Ik had altijd een beveiliging dat de loc's niet door een verkeerd staande wissel kan rijden, kan dit in combinatie met baanvakken en vallen deze dan binnen of buiten het blok?
Heeft iemand nog een duidelijk aansluitschema? (waar plaats ik isolatie lasjes, hoe sluit ik alles aan en wat heb ik per blok nodig?)
Ik krijg het nog niet echt duidelijk.
Ik wil beginnen met mijn schaduwstation. Tussen de wisselstraten komen de baanvakken, ik heb begrepen dat er nooit wissels binnen een baanvak mogen zitten.
-Maakt de lengte van het blok nog uit? (kan het ene baanvak langer zijn als een andere?)
-Ik had altijd een beveiliging dat de loc's niet door een verkeerd staande wissel kan rijden, kan dit in combinatie met baanvakken en vallen deze dan binnen of buiten het blok?
Heeft iemand nog een duidelijk aansluitschema? (waar plaats ik isolatie lasjes, hoe sluit ik alles aan en wat heb ik per blok nodig?)
Ik krijg het nog niet echt duidelijk.
Re: Baanvakken ter voorbereiding
Hallo Sander,
Zelf ben ik na, een nog langere tijd dan jij, weer begonnen.
Ik ben inderdaad begonnen met het schaduwstation.
De voordelen daavan zijn, dat je ervaring krijgt in het leggen van je rails en wissels, zonder dat dat direct in het zicht ligt.
Meer over blokken/baanvakken vind je hier:
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Bl ... vakken.pdf
Verder ben je vrij je baan te onwerpen zoals je wilt.
Wat betreft de isolatielassen: ik heb alles geisoleerd neergelegd, behalve de stukken baanvak, waarvan ik zeker wist dat ik ze nooit geisoleerd nodig zou hebben.
Het voordeel hiervan is, dat je flexibel bent, later kun je de baanvakken die je wilt koppelen met de bedrading wel weer aan elkaar knopen.
Later een isolatielas in je schaduwstation moeten aanbrengen is erg lastig.
Ik soldeer de draden direct aan de rails.
Wel oppassen dat je de boel niet te lang warmstookt, want dan verandert je spoorbreedte.
Ter afsluiting een voorbeeld: mijn schaduwstation heeft 4 sporen.
Vier keerlussen in dit geval.
Kijk hier maar hoe je het beste een blokverdeling kunt maken: http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
Het is niet de bedoeling dat je perse een keerlus moet maken, maar je ziet dat je in zo'n geval 5 blokken per spoor nodig hebt.
Hoofdblok C, schakelblokken B en D en de schakelblokken A en E die ik tevens als stopblok gebruik.
Voor spoor N is een stopblok van 5 cm voldoende. Zelf heb ik een cm of 10 genomen.
Wat betreft de wissels in een baanvak: dat worden dan gewoon twee baanvakken
(denk maar bijvoorbeeld een een engelsman in het station)
Hopenlijk kun je hier iets mee.
Groet
Ton
Zelf ben ik na, een nog langere tijd dan jij, weer begonnen.
Ik ben inderdaad begonnen met het schaduwstation.
De voordelen daavan zijn, dat je ervaring krijgt in het leggen van je rails en wissels, zonder dat dat direct in het zicht ligt.
Meer over blokken/baanvakken vind je hier:
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Bl ... vakken.pdf
Verder ben je vrij je baan te onwerpen zoals je wilt.
Wat betreft de isolatielassen: ik heb alles geisoleerd neergelegd, behalve de stukken baanvak, waarvan ik zeker wist dat ik ze nooit geisoleerd nodig zou hebben.
Het voordeel hiervan is, dat je flexibel bent, later kun je de baanvakken die je wilt koppelen met de bedrading wel weer aan elkaar knopen.
Later een isolatielas in je schaduwstation moeten aanbrengen is erg lastig.
Ik soldeer de draden direct aan de rails.
Wel oppassen dat je de boel niet te lang warmstookt, want dan verandert je spoorbreedte.
Ter afsluiting een voorbeeld: mijn schaduwstation heeft 4 sporen.
Vier keerlussen in dit geval.
Kijk hier maar hoe je het beste een blokverdeling kunt maken: http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
Het is niet de bedoeling dat je perse een keerlus moet maken, maar je ziet dat je in zo'n geval 5 blokken per spoor nodig hebt.
Hoofdblok C, schakelblokken B en D en de schakelblokken A en E die ik tevens als stopblok gebruik.
Voor spoor N is een stopblok van 5 cm voldoende. Zelf heb ik een cm of 10 genomen.
Wat betreft de wissels in een baanvak: dat worden dan gewoon twee baanvakken
(denk maar bijvoorbeeld een een engelsman in het station)
Hopenlijk kun je hier iets mee.
Groet
Ton