Z21 verschil

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
olaf04

Z21 verschil

Bericht door olaf04 »

wat is het verschil tussen de Z21 Zwarte editie en de witte editie?

bouwvis

Re: Z21 verschil

Bericht door bouwvis »

Kreeg van ModeltreinExpress dit mailtje
Hoopt dat je er wat aan hebt om het verschil te zien.
Bijlagen
Z21.jpg
Z21.jpg (75.22 KiB) 7413 keer bekeken

N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl

BenQ

Bericht door BenQ »

En zoals je kan zien is het ook z21 (Wit) en Z21 (zwart).

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

spoor65

Bericht door spoor65 »

Ben,

Niet elke deelnemer hier is al van een zo`n ervaren leeftijd als jij,
Olaf vraagt gewoon een paar dingen, waar hij, gezien zijn leeftijd, misschien net ff wat minder kaas van heeft gegeten dan de mieren van hun korreltjes.

Olaf,

zoals je dus kunt zien in de afbeelding heeft de zwarte uitvoering gewoon wat meer in huis, meer mogelijkheden voor de toekomst.
Het beginners verhaaltje zoals omschreven, heeft alleen betrekking op het feit dat je dus de witte eerder onder de knie hebt, omdat je minder mogelijkheden hoeft te leren kennen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon de zwarte nemen, en stap voor stap beginnen bij wat de witte ook bied.

ben je dan zo ver dat je ook de rest nodig bent, of zou willen leren, hoef je dan tenminste de overstap van wit naar zwart niet meer te maken.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Detlev

Bericht door Detlev »

Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat de witte nu voor €99 bij MTE te koop is. Dat is een leuke aanbieding. Maar je reed toch analoog, Olaf? Hou er dan wel rekening mee dat je ook je loc(s) moet laten ombouwen...

BenQ

Bericht door BenQ »

Ik denk dat de warmte in de bol is geslagen, alweer mijn excuses. (hoop er geen gewoonte van te maken)

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Appie173

Bericht door Appie173 »

Op zich is het tabelletje van Bouwvis wel duidelijk. De witte heeft geen Loconet, Can-bus en Sniffer bus. Geen programmeerspoor, geen aan te passen spoorvoltage en geen Zimo-decoder update procedure. Misschien heel duidelijk voor diegenen die al diep in de digitale materie geworteld zijn, maar juist voor diegenen die hun eerste stap nog moeten maken zou het fijn zijn als iemand duidelijk kan uitleggen wat de concrete beperkingen hiervan in de praktijk inhouden.

Mvg, Albert Nijenhuis

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Daan, nee dat kunnen we nu juist niet uitleggen, want dan moet je weten wat LocoNet is, wat een Can-Bus is en wat Zimo is, om maar iets te noemen.

Groetjes

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

Willempie schreef:Daan, nee dat kunnen we nu juist niet uitleggen, want dan moet je weten wat LocoNet is, wat een Can-Bus is en wat Zimo is, om maar iets te noemen.

Groetjes
Wat is loconet canbus en Zimo?
Groetjes Olaf

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

wat zit er in de z21 wit?
groet olaf

bouwvis

Bericht door bouwvis »

Loconet is een systeem, wat o.a. gebruikt word door Uhlenbrock.
Het verzorgd de verbinding tussen diverse gebruikers en de centrale.
Met verbruikers kun je denken aan railbezetmelders bedieningspanelen wissel- en sein -decoders, en nog veel meer.
Het aansluiten gebeurd door een zes-polige telefoonkabel met daaraan zes-polige telefoonstekkers.
Heel simpel zelf te maken, de gebruikers verbind je door middel van deze kabels, en je kan ze gewoon doorpluggen en vertakken, zeg maar in een stervorm.
De enigste limiet is het stroomverbuik van de aan gesloten compenenten, die mag maximaal 500 mAh bedragen, maar is indien wenselijk met adapters uit te breiden.
Eigenlijk het systeem voor de wat grotere modelbaan.
Zelf gebruik ik Railbezetmelders (heb er 38 in mijn baan zitten) voorzien van Loconet aansluitingen.
Heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt, wil je meer weten hoor ik het wel.
De twee andere systemen kan ik je niets over vertellen daar ik ze niet gebruikt.
Groeten Bertus

N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl

joep-N

Bericht door joep-N »

verwijderd
Laatst gewijzigd door joep-N op 23 jul 2014 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Groet,
Joep

Periode 3 - DR5000 / Multimaus - OC32 - Rosoft - iTrain
diorails

Appie173

Bericht door Appie173 »

Kijk, dat zijn uitgebreide antwoorden waar iemand wat aan heeft (die laatste twee dus), bedankt. Ik denk dat ik mij binnenkort maar eens aan een witte z21 waag.

Mvg, Albert Nijenhuis

Onderwerp starter
olaf04

Bericht door olaf04 »

De witte is alleen voor H0.
ik wou hem ook kopen maar toen zeiden ze tegen mij dat die voor 16 volt is.

joep-N

Bericht door joep-N »

@ olaf

dat snap ik niet - 16 volt is niets te veel voor N

Groet,
Joep

diorails

Appie173

Bericht door Appie173 »

Fleischmann biedt ook startsets aan met de witte z21, bijvoorbeeld:
http://www.n-spoorstore.nl/startsets/fl ... in-met-z21

Mvg, Albert Nijenhuis

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Joep,

Leuke poging, maar je verhaal en uitleg geeft te kennen dat je wel de klok hebt horen luiden, maar op vele plaatsen er toch behoorlijk naast zit.

Groetjes

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Willempie schreef:Joep,

Leuke poging, maar je verhaal en uitleg geeft te kennen dat je wel de klok hebt horen luiden, maar op vele plaatsen er toch behoorlijk naast zit.

Groetjes
Hallo Wim,

Mogen we dan van jou horen hoe het wel werkt.
Dat zouden veel forumleden waarderen.
Alvast bedankt.

Groet,

Hans

https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders

spoor65

Bericht door spoor65 »

Wim,

Ja voor velen is deze materie nog altijd erg moeilijk, en ja ook ik ben daar 1 van. Ook ik zal tzt nog wel met de nodige vragen gaan komen.

Natuurlijk kan info altijd beter, en gelukkig zijn er ook mensen die juist de digitale tak van onze hobby als specialiteit hebben, gewoon omdat juist dat, hen meer trekt dan boompjes bouwen en locjes verouderen.

Nu weet ik, en velen met mij, dat juist die digitale kant voor jou het leukste stuk is, misschien dat jij dus wat gerichter onze jeugdige forumlid Olaf wat verder op weg kunt helpen? Want met een goede uitleg en hulp, blijft het natuurlijk ook voor hem veel leuker om met onze hobby bezig te blijven.

En de jeugd heeft tenslotte de toekomst, en is daarmee ook de klant van de toekomst voor fabrikanten/winkeliers, dus des te beter wij hen warm houden des te meer kunnen wij allemaal in de toekomst daar van profiteren, opdat fabrikanten brood blijven zien in hun toko.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Detlev

Bericht door Detlev »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de z21 een iets te hoge spanning had voor N. En omdat de spanning niet regelbaar is dus niet geschikt.

joep-N

Bericht door joep-N »

:evil:
Laatst gewijzigd door joep-N op 23 jul 2014 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Groet,
Joep

diorails

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Jahaaaa jawel hoor! Ik pak ze er weer bij, de chips en de koude pilsjes!

Afbeelding

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Gaat weer lekker zo :?

Vraag
Worden jullie hier nou nooit moe van jezelf, om elkaar steeds weer om het onmogelijke in de haren te vliegen.

Martin de Deugd

joep-N

Bericht door joep-N »

jullie ?

hmm

enfin - de bron van alle ellende heb ik verwijderd en dat was meteen mijn laatste bijdrage op dit forum.
Veel plezier verder.

Groet,
Joep

diorails

Hans V200.0

Bericht door Hans V200.0 »

olaf04 schreef:
Willempie schreef:Daan, nee dat kunnen we nu juist niet uitleggen, want dan moet je weten wat LocoNet is, wat een Can-Bus is en wat Zimo is, om maar iets te noemen.

Groetjes
Wat is loconet canbus en Zimo?
Groetjes Olaf
Loconet is een systeembus voor o.a terugmelding van Uhlenbrock.

CAN-bus is een breder begrip, en heeft ook verschillende doelen waaronder communicatie van de digitale componenten onderling.
Maar ook de connector is verschillend uitgevoerd op verschillende centrales.

Esu en Märklin gebruiken dezelfde 10 polige ronde bus, maar ook die verschillen qua communicatie van elkaar.

Als je al iets van de CAN-bus gebruikt, zorg dan dat je apparatuur hetzelfde is uitgevoerd.

Zimo is een producent van centrales en decoders, maar hun programma is lang niet bij iedereen goed bekend.
De decoders en de centrale zijn over het algemeen duurder dan vergelijkbare merken, en als je ze niet gebruikt zal je de updates ervan ook niet missen.

Hetzelfde geld ook voor het ontbreken van de CAN-bus en Loconet, immers de centrales (z21/Z21) hebben hun eigen bussen, waarmee terugmelding en aansluiten van extra handregelaars en zelfs boosters aanwezig zijn.

Was bij de start in N-spoor, wel geïnteresseerd geraakt over deze centrale (z21), maar ook het besef dat je voor deze centrale weer iets moet downloaden op je smartphone of tablet/Ipad, deed de belangstelling een beetje wegebben.

Natuurlijk kan je ook handregelaars aansluiten, maar ook dat betekend voor mij althans investeren, en ik heb een IB op de plank staan, die nog aardig mee kan komen.
Het mag dan wel een aanbieding zijn van de z21 centrale, je bent er dan nog niet qua besturing als startende modelspoorder.

Groeten,

Hans

Plaats reactie