Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hookyville op weg

Bericht door spoor65 »

Hey Martin,

Zit net ff je excel bestandjes te bekijken, en dan ook nog eens jouw foto`s hier.

Het idee van de boekenkast verplaatsten naar de plek van jouw buro nu, lijkt me zeker een goede, buro kan dan zeker goed voor het raam staan.
Maar wat ik me afvraag, als jouw sterio zo zie staan, die is nu weer niet mega groot, kun je die niet bij in de boekenkast zetten? de boxen kub je tenslotte overal wel kwijt, dan heb je het hele steriomeubel niet meer nodig, en kun je die hoek geheel gebruiken voor uitbreiding van jouw baan, geeft je een prachtige mogelijkheid.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

De stereoapparatuur is niet groot, dat klopt. Maar onder de apparatuur staan de vakken met zo'n zevenhonderd elpees. waar moeten die dan heen? Die draai ik toch graag.

Overigens heeft een vriend een plannetje ontwikkeld, waarbij een langwerpig ovaal als een soort kookeiland fungeert.

Afbeelding

Rond de spiraal wordt het een drukte van jewelste met ontzettend veel spoormogelijkheden. Je kunt overal bij en je kunt ook rondlopen. En voor dit plan is geen verhuizing nodig. Sterker nog, als ik het bureau een kwart slag draai (zoals in de oorspronkelijk nieuwe versie) dan moet ik dat kookeiland 50 cm inkorten in vergelijking met het stereomeubel. Ik moet dit toch eens nader gaan bekijken. En er zit geen enkele keerlus in!

How 'bout this? Voor de tekenvorm is het allemaal enkelsporig, maar dat kan natuurlijk worden aangepast. Helemaal bovenin komt een middelgroot station en ergens wat industrie. In het langwerpige ovaal een zijlijn station en een dorp. Dit zou zo maar kunnen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

Hoi Martin,

Lekker veel rijlengte, maar eigenlijk maar geschikt voor 1 trein tegelijk. Ik zou zeker een dubbelsporig stuk en/of rangeerstuk opnemen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Hoi Jos,

Uiteraard komen er meer sporen, maar dit is ook alleen maar de basis. Binnen dit plan kan ik van alles doen. Dus er komen zeker meer sporen, zodat het plan ook geschikt is voor meerdere treinen, want dat streven we natuurlijk wel na.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

Prima, Als je de bovenste ovaal dubbelsporig uitvoert heb je veel meer mogelijkheden:
Hookies.jpg
Hookies.jpg (25.55 KiB) 3900 keer bekeken
Bij A kom je dan op het buitenste spoor, en bij B maak je met 4 wissels een oversteek, zoals linksonder aangegeven.
Gewoon maar een hersenspinsel :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Die oversteekwissels bij B snap ik wel, alleen hoe je via dubbelspoor dan bij A in de buitenbaan kan komen, wil me nu even niet dagen. Kun je het in het bestand tekenen of heb je dan de Wintrackversie nodig?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

De wissel die bij A staat zit dan in het buitenste spoor, daarbinnen ligt dus een 2e spoor.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zo, de dag na de grote beslissing. Boekenkast blijft staan waar die staat en stereo en bureau worden enigszins omgewisseld. Het bureau komt nu voor het luik van de kruipruimte te staan. Dat gaat namelijk twee keer per jaar open als de kerstspullen tevoorschijn moeten komen. Het bureau is niet zwaar en is makkelijk op te schuiven. Zeker in het begin, als het 'kookeiland' nog niet staat, maakt dat allemaal weinig uit.

Hier nog een baanplan met enige inkleuring. Het is niet hoe het gaat worden, maar om een idee te geven wat mogelijk is. Het bovenovaal biedt 50 cm extra ruimte en het kookeiland kan aan de onderkant nog 40 cm extra herbergen. Voor het gemak heb ik het namelijk even ingetekend in het baanplan waar mijn vriend mee kwam.

Afbeelding

@Jos: ik heb gekeken naar een binnenboog rechts, maar de boog is nu al R3. Er is geen ruimte om er R4 van te maken en dan een R3 ernaast te plaatsen.

Grote voordeel is dat ik dit in delen kan gaan bouwen. Alleen het bovenovaal al aanleggen betekent dat ik zowel beneden als boven kan rijden. Zolang ik maar de juiste aansluitpunten maak voor het andere deel.

Het zal nog best een leuk bruggencomplex worden bij de spiraal, want ik wil een deel van het dalspoortje om de spiraal (dat uit het schaduwstation komt) ook in het zicht hebben. Daarnaast liggen de twee blauwe sporen bijna een volledige spiraalwending (ca. 5 cm) hoger dan de andere sporen. Het spoor naar beneden toe heeft genoeg ruimte om te dalen en een aansluiting te krijgen. Het spoor naar boven toe zal ik te zijner tijd even moeten bekijken. Misschien zitten er nog wel fly-overs à la Rob F in....

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik heb rustig oud en nieuw gevierd en vandaag lekker uitgeslapen. Mijn vriend is een liefhebber van het inkleuren van baanplannen en heeft weer wat in elkaar gedraaid.

Afbeelding

Je ziet dat hij van veel opstelsporen houdt. Het is mij nu iets te druk, al ben ik wel blij met die draaischijf erin. Ik heb er namelijk wel eentje. Een ideale plaats voor onder andere de museumtrein en wellicht nog wat diesels en/of stomers. Ik zal ook even goed moeten kijken hoe ik de stations wil plaatsen. Er komt er eentje helemaal bovenaan (misschien opstelspoor daar laten vervallen of aan de andere kant van de sporen tegen het schuine dak aan) en eentje links op het kookeiland.

En zo ziet de kamer er nu uit. Dus geen excel meer, maar de meubels ingekleurd en de tafel gelegd met rails.

Afbeelding

Weer genoeg stof om over na te denken.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hookyville op weg

Bericht door spoor65 »

Hey Martin,

Natuurlijk de laatste dagen jouw plannen wat in de gaten gehouden.
Wil er toch even op in haken.

Het idee van de middentafel, waar je rond omheen kunt is toppie, geeft een mooi speels beeld en vooral ook lekker veel ruimte voor en een baan en de bereikbaarheid van jouw baan. Dus een prima indeling van jouw hobbyzolder.

Maar dan het baanplan. En ik zal heel eerlijk mijn eigen mening geven.
Ondanks dat je er een lekkere hoeveelheid rijlengte in hebt, kan het mij eigenlijk niet echt bekoren.
Het geheel, met die 2 "ovalen" die door wat extra verbindingen aan elkaar en het schaduwstation worden gekoppeld,
geeft mij een beetje teveel het Minitrix-ABC gevoel, oftewel, het idee standaard baanplannen die gekoppeld kunnen worden tot een groter plan..

Daarnaast zie ik toch ook hier veel rondjes werk langs de randen van de beschikbare tafels.
Natuurlijk is het mooi meegenomen dat je geen keerlussen hebt, maar als het geheel van een plan, mooier en vooral werkelijkheids getrouwer lijkt, maar er dan toch keerlussen in zouden moeten, heeft dat toch mijn voorkeur.

Je hebt een prachtige basis kwa tafels nu liggen, met een zee van mogelijkheden, ik zou zeggen, gebruik de ruimte en de mogelijkheden.

Leg stations wat meer schuin over de tafels, verbind de boven en onderlus met elkaar en maak er een mooi doorlopend geheel van, met eventueel een aftakend nevenspoor, durf er kortom wat meer in te stoppen en je zult zien, het zal de moeite waard zijn.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Het is een mooie grote ruimte met veel mogelijkheden en de opstelling met de tafels is prima als ik het zo bekijk.
Ik krijg wel de indruk dat er weinig tot niet met niveauverschillen wordt gewerkt. Als je dat zou doen denk ik dat je meer mogelijkheden creëert. Het is nu nogal in 1 plat vlak gedacht. Ik worstel daar overigens zelf ook nog mee als ex-tapijtrijder.
Ik denk dat Freddy gelijk heeft en dat het mooier wordt als je wat meer schuin legt en vloeiende lijnen probeert te krijgen. Er zitten in elk geval mogelijkheden voor prachtige rijlengtes in.
Misschien moet je gewoon los eens wat neerleggen en e.e.a. proberen, niet bang zijn om de boel tussendoor eens op te breken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Heren,

Het is ook nog maar het begin hoor. Ik ga zeker kijken om wat schuinere sporen te krijgen. Dat het nu nogal recht is, is meer om te kijken naar de mogelijkheden.

Punt 1 is voor mij niet of het werkelijkheidsgetrouw moet zijn. Daarvoor rijd ik met te veel tijdperkverschillend materieel. Wat ik belangrijk vind, is dat ik een soort kruispunt à la Verkeersplein Ouderijn bij Utrecht krijg, maar dan met treinen. Vanuit de spiraal kunnen de treinen eigenlijk alle kanten opschieten. Koploper mag dat gaan regelen. Mijn besturingscentrum en kijkpunt zal zich vooral daarop richten. Het is net een stukje Zwitserland waar vanuit de bergen ook diverse sporen door elkaar lopen.
Het verhaal van Minitrix A-B-C wil ik wle ontkrachten. In Den Haag heb je een Sprinterlijntje dat Zoetermeer met Den Haag verbindt en via een lus/pendel weer terugrijdt. Ik zie dit probleem dan ook niet zo.

Punt 2 gaat het mij om de speelmogelijkheden en het aanleggen van scenery. Dat kan in dit plan, zeker als ik wat minder spoor midden op de tafel leg en het wat schuiner kan aanpakken. Niet diagonaal van de ene naar de andere hoek, maar in een iets flauwere boog.

Punt 3 is het hoogteverschil. Dat is er dus wel. Zie bijgevoegd plaatje.

Afbeelding

De trein gaat via ABC naar het eerste ovaal. Dan heb je de keuze om via EFGH terug naar het schaduwstation te rijden of via EIJK naar het kookeiland te gaan. En vervolgens kun je via MBC rijden of via MNGH naar het schaduwstation. (En bij verkeer in tegengestelde richting natuurlijk nog een hele boel combinaties). Kijk nu eens goed naar die enorme bergspiraal. Het traject ABC en het traject EFGH ligt op, laten we zeggen, niveau 0. Dit is vanuit de spiraal de baan op en terug. Máár de punten N en J in het baanplan liggen bijna 6 cm hoger. Dit is immers een volle wendig hoger. GN zit nog gewoon in de spiraal, want bij G kan je naar F, maar ook nog een rondje doorrijden. Van E via I naar J zal er dus ook 6 cm gestegen moeten worden. Dat is dus feitelijk hoogteverschil 1.

Maar vanuit de punten N en J zul je ook weer moeten dalen naar het kookeiland. Nu is dat voor het traject J naar K geen probleem. De lengte is meer dan voldoende. Van N naar M is dat niet zo. Dit valt op te lossen door bij L een spoor erbij te krijgen via een wissel naar links. Dit spoor blijft op niveau 0 rijden en kan makkelijk verbonden worden met de wissel bij B om naar het bovenste ovaal te gaan. Het spoor dat bij L rechtdoor gaat, begint te klimmen, zodat de stijging van M naar A normaal kan worden overbrugd. Je ziet dat de wissel bij M nu al bij L wordt geplaatst.

Een andere oplossing is om het linkerdeel op het kookeiland op een hoogte van 3 cm te brengen. Na de wissel bij K ga je in de richting van L dus al stijgen. Voor 3 cm heb je een meter nodig en dat is net iets meer dan de hele bocht. Het station ligt dus hoger. Nu is het verschil bij M kleiner. Van M naar A moet je 3 cm omhoog en van M naar B ga je 3 cm dalen. Misschien dat dat voor MB nog niet opgaat, dan kun je nog steeds voor de oplossing met een zijlijn kiezen.

Over hoogteverschillen gesproken. Ik zit ook nog te denken om een spoor een tijdje ondergronds te laten rijden à la de HSL lijn in Nederland en dan vooral bij Leiderdorp. Zo zou ik bijvoorbeeld na M een spoor ondergronds kunnen laten rijden en bijvoorbeeld na L weer boven laten komen.

Nog een andere optie is om vanaf L met een brug over te steken naar de boog onder D.

Gewoon even wat neerleggen wordt uitermate lastig, want dat frame voor het kookeiland is er niet. Alleen aan de bovenkant kan ik wat doen, want daar heb ik natuurlijk het frame al met daaronder het schaduwstation.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Hoi Martin,

Ik merk een hoop enthousiasme in de beschrijving van je sporenplan, en dat is erg leuk om lezen. Het plan is niet direct mijn stijl, en sluit me eigelijk aan met de opmekingen van Freddy. Maar het is en blijft jouw baan, en het plan blijkt je werkelijk te boeien, en daar gaat het om.

Maar sta me toe om binnen het kader van je concept toch een paar suggesties te geven? Ik zou overwegen om de secties CF en MK weg te laten. Die versterken het rondjes-rijden idee, en brengen eigenlijk niets bij. Haal die weg, verleg een beetje je sporen in een vloeiender, meer natuurlijk verloop, en je zou inderdaad een mooi plan op tafel kunnen hebben liggen.

Ik wens je veel plezier met de ontwikkeling van je plan, en aan enthousiasme ontbreekt het je zeker niet. Je bouwverslag is echt TOF om volgen. TOP!

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Niet echt gebouwd of aan een definitief sporenplan gewerkt, maar eens even een deel van de zolder heringericht aan de hand van het ontwerp onderaan de vorige pagina.

Afbeelding

Het bureau is hier nagenoeg naast de boekenkast gekomen. In de hoek staan wat gereedschap en wat hout. Onder het bureau rustig aan gedaan. Daar liggen de flexrails en de mal om flexrails door te snijden.

Afbeelding

Deze betrekkelijk kale hoek herbergt nu het stereomeubel. De doos met videobanden gaat nog weg. Het is toch wel weer eens leuk om oude elpees van vroeger te beluisteren. Wie herkent de gedraaide (dubbel)elpee? Uiteraard worden de plantenspuit en de andere troepies nog netjes weggewerkt.

Afbeelding

Alle sceneryspullen zijn nu bij elkaar gegroepeerd. In de doorzichtige dozen met blauwe deksels zitten alle huisjes. Daarnaast veel ijslands mos en wat spullen van Jaap Vriend.

Afbeelding

Soms beweeg je net even te vroeg bij het maken van een foto, zoals hier. Het gaat echter om de strekking. Te midden van alle zooi ligt de testbaan. Rechts zie je een stukje van de spiraal , links het sceneryhoekje.

Afbeelding

Deze laatste foto heeft eigenlijk niets met opruimen te maken. Ik had het diorama even op het frame gezet. Denk de gereedschappen links even weg en je hebt een leuk overzichtje van schaduwstation beneden en de scenerywereld boven.

Tot zover de foto's van de opruimwoede. Binnenkort meer over het nieuwe baanplan. Let even op Freddy, Michiel en Steven! Want het kookeiland zal enige veranderingen ondergaan. Op dit deel wordt als het plan kloppend is gewerkt met drie verschillende hoogtes voor de sporen (voordeel is dat je dan makkelijk sporen uit het zicht kunt nemen) en nog een laag hoger van ca 17 cm voor een klein bergdorpje, waar overigens geen trein komt. De sporen gaan iets meer in bogen liggen en er komt een diagonaal deel met een klein stationnetje in. Eindelijk de plek gevonden voor mij oude station. Dat is nu nog niet helemaal naar m'n zin qua lengte van de perrons, maar daar ben ik dus wel mee bezig. Lukt het niet, ook goed. Het is toch vaak compromissen sluiten. Je kunt niet alles hebben wat je zou willen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik was even een tijdje niet bezig met de spiraal. Ik ben er nog niet uit hoe ik dat met de blokken wil nu ik eigenlijk in beide spiraalsporen wil klimmen en dalen. Nu kan ik nog wel wat blokken maken bij de nog te leggen sporen, maar ik zie mezelf niet te veel googelen door in de al gelegde spiraaldelen met het rocozaagje een isolatie te gaan zagen.

Maar goed, dat betekent niet dat ik niks aan het uitvreten ben. Wintrack is inmiddels weer afgestoft en ik ben weer aan het tekenen geslagen. Hier de basis waarvan ik ben uitgegaan.

Afbeelding

En na wat inkleurwerk ontstond in eerste instantie onderstaande versie:

Afbeelding

Dat was al leuk, maar nog niet naar mijn zin. Het ziet er op deze manier uit alsof je echt alleen maar rondjes rijdt. Tijd om te zoeken naar een diagonaal stationnetje. Uren tekenen, stukjes passen en weer weghalen. Nou ja, als je Anyrail of Wintrack gebruikt, dan is dat een bekend gegeven. Maar uiteindelijk kwam dit er een beetje uit:

Afbeelding

Veel sporen en toch ook de nodige rondjes en vooral veel verkeer rond de spiraal waar van alle kanten treinen tevoorschijn komen en weer verdwijnen. Is het realistisch? Dat lijkt me niet, maar als ik een TEE en een Thalys op één baan laat zien, dan is dat al verre van de realiteit. Maar het is wel wat ik leuk vind. En daar gaat het nog altijd om.

Even het plaatje verder uitleggen. Als je door de deur de kamer binnenkomt, heb je rechts het stereomeubel. Aan de overkant de boekenkast met daarnaast het bureau. Dat staat iets meer van de muur af, maar niet al te veel. Dan heb je uiterst links het frame met daaronder het schaduwstation. Bovenop dit deel komt station Hookyville. Als alles goed gaat, wordt dat een behoorlijke stad, met in elk geval een redelijk station. En een zakspoortje waar de pendeltrein naar het andere stationnetje op het kookeiland vertrekt en weer aankomt. Een paar keer per week wordt dit spoor gebruikt door het postbedrijf. Rechts achteraan zie je het pendelspoor stijgen en dwars de spiraalberg ingaan.

Hier een 3D-beeld van station Hookyville:

Afbeelding

Op het kookeiland ligt wat vergane glorie. In het stoomtijdperk was Esdorf nog een belangrijke halte. Stoomloks konden hier schuilen in de loods bij de draaischijf. Die ligt er nog steeds en heel af en toe komt een stomer naar buiten om de museumloks, zodat de toeristen nog een beeld kunnen krijgen van hoe het er vroeger aan toe ging. Hier zullen ook nog wel wat voorzieningen geplaatst worden, zoals kolenbunkertje, waterkraan of watertoren, maar Wintrack werkte niet echt mee om alle symbolen even neer te zetten.

Dit is een 3D-beeld van Esdorf:

Afbeelding

Als je dan eenmaal bezig bent, kom je tot de ontdekking dat het op sommige plekken toch net even anders moet. Zo gaat de boog van Hookyville naar Esdorf (de pendelroute) nu dwars door de spiraalberg heen. Omdat dit spoor moest stijgen (het kookeiland ligt voor het grootste gedeelte 10,5 cm hoger dan het frame met Hookyville) was het niet zo fraai om dat voorlangs te doen. Je neemt dan toch wat zicht weg vanaf Preiserniveau. Daarom loopt dit spoor wat meer naar het midden en zorgt het door de geleidelijke stijging toch voor een soort scheiding van losse sporen en het stationsgedeelte. Overigens zijn alle stijgingen ruim binnen de 3% marge gehouden. Ik meen dat er één stukje is met een stijging van 2,8%. Dat moet te doen zijn voor al mijn materieel.

Bij Esdorf wilde ik de bogen onderop niet in het zicht hebben. Deze gaan ondergronds als tunnels, zowel het 10,5 cm hoge buitenspoor als het binnenspoor dat naar 4 cm daalt. Doordat deze sporen ondergronds gaan, kan ik hier nog een gezellig bergdorpje plaatsen. Dat zou dan toch Wildewiese zijn. Bij Esdorf komen wat vakwerkhuisjes, terwijl Hookvyille voorzien wordt van wat modernere gebouwen, al is daar wel wat minder plaats voor gebouwen. Anyway, de laatste Wintrackversie ziet er dan als volgt uit:

Afbeelding

Kortom: een deel strak (het moderne Hookvyille), een deel wat speels en met hoogteverschillen (Esdorf en Wildewiese) en een immense bergrots waar veel treinverkeer omheen en doorheen raast.

Ongetwijfeld zullen de plannen de komende tijd nog wel eens overhoop worden gegooid, maar dit gaat me steeds meer bekoren.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hookyville op weg

Bericht door Saraan »

Martin,

je plan gaat naar mijn bescheiden smaak de goede richting uit. Gezien het nog in volle evolutie is, zal ik niet ingaan op details, maar hou het algemeen. Ik zou de sporen toch meer proberen te bundelen, zodat je meer vrij ruimte krijgt voor duidende scenery, en tegelijk het "spagetti-gehalte" in gunstige zin beïnvloed. Ik snap dat je Hookyville station strak wilt houden, maar daarom hoeft ie niet parallel aan de kant te lopen. Leg het station een paar graden scheef, en je krijgt een veel "echtere" indruk.

Maar je hebt wel een boeiend sporenplan op de tekentafel liggen met een hele hoop rijmogelijkheden. Erg leuk om volgen...

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hookyville op weg

Bericht door shoven »

Hookies schreef:...Esdorf en Wildewiese...
Dat klinkt alsof je als kind (net als ik) teveel in Luxemburg op vakantie ging...

Serieus Martin, het gaat idd de goede kant op, leuk om te zien. Ik ben benieuwd!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Jos »

Het wordt inderdaad steeds leuker Martin, ga zo door! :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Hookyville ligt nu recht, maar door de randplaat, waar het zakspoor en het stationsgebouw zelf op staan wel schuin te laten lopen (zeg maar een langwerpige driehoek), kan ik nog wel de illusie wekken dat het station niet strak langs de rand ligt. Dat is niet als zodanig ingetekend, maar die mogelijkheid is er wel. Gaan spelen met graden gaat problemen opleveren in verband met de bereikbaarheid van een paar sleutelsporen en de hoogte die daar moet worden overbrugd.

Ligt Wildewiese ook in Luxemburg Steven? Ik ken het plaatsje uit Sauerland waar we op vakantie zijn geweest. Esdorf heb ik naar de meisjesnaam van mijn vrouw genoemd. Leuk als dat bestaat. Gelukkig is er geen plaats ter wereld die de naam Hookyville draagt, behalve in mijn 1:160 wereld.

Even een vraagje voor de spiraalfreaks en spiraalkenners. Ik hanteer R3 en R4 bogen met als stijgingspercentages 2,4 en 2,6%. Nu was altijd mijn idee om beide spiraalsporen in twee richtingen te berijden. Zoals het er bij mij nu ligt, is dat wel te halen, maar wat zeggen de praktijkkenners ervan? Zijn er mensen die een volledig ronde spiraal hanteren met stijgingen via R2 of R3 bogen? Van Fleischmann Piccolo dan wel te verstaan. Door die spiraaltruc kan ik boven verkeer vanuit beide richtingen laten komen. Zo niet, dan zal ik treinen hebben die nooit de spiraal naar beneden kunnen halen (zij rijden tegen de klok in en dan kom je niet in het schaduwstation, tenzij je achteruit gaat rijden. Of ik moet twee keerlussen inbouwen, wat geen probleem hoeft te zijn en ook nog kan als je wel via beide spiraalsporen kunt stijgen en dalen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Krab »

Martin je hebt een mooie ruimte ervoor ziet er super uit.
Wat die r2-3 bogen ,als je bij Rob zijn baan kijkt zie je dat het kleiner kan.
Op http://fantasia.nordkappe.nl/de-bouw-van-een-helix.html ,
staat er ook een beschrijving bij hoe hij het heeft gedaan .


groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Tussen R2 en R3 zit een heleboel ruimte tw 172 mm

Als je door zou rekenen met spoorafstand 33 mm kom je op de volgende waardes uit

R1 =197 (O)mtrek is 2 x 197 +railbreedte 16mm= 410 mm
R2 =225 O= 466
R2a=258 O= 532
R2b=291 O= 598
R2c=324 O= 664
R2d=357 O= 730
R3 =397 O= 810->> let op dit is 40 mm t.o.v. R2d en 172 mm t.o.v. R2
R4 =430 O= 876

De straal (R) is gemeten op het hart van de rail dus halve breedte. Mijn nieuwe Helixen zoals door Sjaak al aangegeven liggen op R2a en R2b

Tussen R2 en R3 zijn genoeg mogelijkheden om e.e.a. te verwezelijken echter dien je dat dan wel met flex rail te doen. Enn ik ben ook nog steeds van mening hoe groter hoe beter het is. Echter heb alleen aangegeven op mn site dat het mogelijk is om met kleinere stralen te werken en ook wat de achtergronden van die gedachten zijn.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Laat ik misschien even wat duidelijker zijn. Ik heb een spiraal (zoals bekend) met R3 en R4 bogen. Ik wil in beide sporen kunnen klimmen en dalen. Is dat mogelijk met goede locs en een voldoende aantal voedingspunten. Dat is punt 1. Dan heb ik in een binnenbocht nog een wissel zitten om voor één spoor nog een etra wending te maken. Kan een trein in de spiraal op de 5e verdieping voor een wissel stoppen en daarna weer optrekken? Of moet je hier een stopverbod hanteren en de trein door laten rijden, ofwel verder in de spiraal (voldoende ruimte voor een nieuw blok dat eindigt op een lang horizontaal stuk)) ofwel uit de spiraal naar een ander horizontaal stuk (maar wat als dat stuk niet lang genoeg is voor treinen langer dan 80 cm?)?

Ik hoef geen kleinere radii te hebben, want het ding is al lang gebouwd. Nagenoeg op de manier van Rob, al kun je op de site van Riny Smetsers (modelspoorh0.nl) de exacte methode van mijn bouw vinden.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Als je op het filmpje van de Helix kijk zie je dat treinen zelfs in de Helix stoppen (R2) en dan weer langzaam optrekken om hun weg te vervolgen. Dus zeker gezien jouw situatie mag dat dus helemaal geen probleem zijn.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Laat jij ook treinen in R2 klimmen? Overigens kan ik het filmpje niet zo snel vinden. In elk geval niet op je website (waarschijnlijk kijk ik er overheen).


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Hookyville op weg

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Deze bedoelde ik. Ze gaan zelfs door R1 omhoog BR 101 met 7 wagons maar is niet te zien op het filmpie

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie