Decoder met meer dan 4 functie uitgangen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Ad_M

Decoder met meer dan 4 functie uitgangen

Bericht door Ad_M »

Ola,

Ik ben op zoek naar een kleine decoder met meer dan 4 functie uitgangen
Om exact te zijn heb ik er 6 nodig om een 1800 om te bouwen naar alle seinbeelden voor mijn ICE en BDs sleep
En zo veel ruimte heb ik niet in die tante trix en een extra functie decoder er bij inbouwen verlies ik denk ik de functionaliteit in koploper
(neem aan dat ik dan het zelfde cv nummer voor beide decoders moet houden?, en dat wordt een hel met decoders programmeren en kan maar een stuurstand toewijzen)

Rob kwam laatst met een verschrikkelijk mooie zimo decoder: artikelnummer MX648P16 met geluid (http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... 1&start=10)
Maar vind het doods zonde om de geluidsmodule hiervan niet te gebruiken, deze heeft namelijk wel 6 uitgangen maar is wat "groter"
En ruimte voor een speaker en geluid in / van een 16 / 1800 serie zie / weet ik niet

Wie weet wel een decoder of oplossing?

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Redskin

Re: Decoder met meer dan 4 functie uitgangen

Bericht door Redskin »

Ad, de Kühn N45 heeft officieel vier uitgangen, maar door een handigheidje kan je daar zes van maken.
Afbeelding
(Bron en illustratie: Kühn)

Op de afbeeldingen 5 en 6 zie je de aansluitingen aan de onderzijde van de decoder, in blauw omcirkeld de aansluitingen E en F. Hopelijk heb je wat handigheid met solderen, want alleen de draden zwart/rood (die van de bovenkant van de decoder), grijs/oranje en wit en geel zitten af-fabriek aan de decoder :? En houd de belastbaarheid in de gaten: maximaal 0,8A (motor én functies opgeteld).

De handleiding (in PDF) van de fabrikant vind je HIER.

Succes ;)

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Dank je wel Frank!! 8-)

Komt HEEL goed uit, er zit nu even tijdelijk een Küehn N45 in, die kan er dan meteen permanent in blijven :mrgreen:
Kwestie van de bout opstoken en permanent vast solderen
Maf dat ik hier dan altijd overheen gelezen heb, zit hard in mijn brein gecodeerd dat SUSI = geluiddecoder aansturing --> /def/null
Die 0,8A kom ik niet over, denk ik, gaat alleen maar om LEDjes op de poortjes

Zie in de handleiding inderdaad staan dat dit met CV#56 aangepast kan worden?

Dus denk dat ik dan maar de LED's er eens op ga solderen en kijken hoe lang het dan duurt en wat het eerst gaat roken :lol:

Mvg,
Ad

Redskin

Bericht door Redskin »

Ad_M schreef:....en wat het eerst gaat roken :lol:
Of wie... :mrgreen:

In de handleiding lees ik dat met de CV's 33 t/m 46 de F-toetsen vastgelegd kunnen worden. Blz. 15, onderaan:
CV#33 bis CV#46 Ausgangszuordnung (Funktion-Mapping) : Diese CV’s bestimmen, welche Funktion (F0 bis F12) der Digitalzentrale welchen Ausgang des Decoders (A, B, C oder D) aktiviert.

Verder is voor zover ik begrijp zijn de uitgangen E en F al schakelbaar met de functietoetsen F5 en F6 (fabriekswaarde). Blz. 16, bovenaan:
In der Grundeinstellung werden je nach Fahrtrichtung die Ausgänge A und B geschaltet Spitzenlicht der Lok). Ausgang C wird mit F1 und Ausgang D wird mit F2 geschaltet. Die Ausgänge E und F (nur Logikpegel) werden, falls kein SUSI-Modul angeschlossen ist, mittels F5 bzw. F6 geschaltet (siehe CV#56).

Verder hierover op blz. 17, onderaan:
Die Ausgänge E und F sind entweder als Schaltausgänge (Grundeinstellung) oder als SUSI Schnittstelle nutzbar. Die CV-Werte der von Ihnen gewünschten Funktionen müssen addiert und die Summe in CV#56 programmiert werden.

En tenslotte volgens blz. 18, bovenaan, moet bit nummer 2 CV-waarde '0' hebben ("SUSI Inaktiv").
Ook kan je zelfs nog allerlei lichteffecten en dimwaarden aan de uitgangen toekennen, net als aan de overige aansluitingen.

Zelf heb ik nog geen ervaring met de uitgangen E en F, wel al met C en D. Eerder paste ik daarmee met succes stuurstandverlichting in de beide cabines van een BR111 toe. Als je het verslag en het resultaat wil zien, klik dan HIER.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Frank,

Ben blij dat jouw Duits beter is dan de mijne :lol:
Je heb me zojuist veel gepruttel en uitzoek werk bespaard, en zoveel haar heb ik niet meer ;)

Moet deze week "even" mijn voorbereidingen voor mijn prince2 practitioner examen nog doorworstelen en dan dinsdag examen
(die stof is zoooo droog.... al verzuip je het boek, dan is het nog droog.... :evil: )
Ik val er letterlijk in slaap van...

Daarna kan ik mij helemaal uitleven op de 1855 :mrgreen:
Zal er dan zo veel mogelijk foto's van maken voor een verslagje hier

Jammer dat er geen uitgangen meer zijn voor cabineverlichting, tenzij ik er een opoffer en de rangeer verlichting aan beide kanten simultaan laat branden ;)
(weet niet of dat in het eggie ook zo is?)

De bedoeling is deze in te bouwen

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 13 feb 2014 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

FidOo

Bericht door FidOo »

Er zit een venijn in het woordje LOGIKPEGEL!!!!

Sluit je hier direct een belasting (led/gloeilamp/whatever), dan kun je je decoder weggooien!!!!!!!!
Deze uitgangen zijn namelijk onversterkt! Wil je deze gebruiken dan zul je een versterker moeten inbouwen.

Een andere optie zou de T65 gebruiken als deze past:
• kurze und erweiterte (4stellige) Adressen mit 14, 28 und 128 Fahrstufen (DCC)
• im Motorola-Format 255 Adressen und 14 oder 27 Fahrstufen
• konventioneller Betrieb mittels Gleich- oder Wechselstrom (mit Umschaltpuls)
• RailCom® (bidirektionale Kommunikation, nur nutzbar bei DCC-Ansteuerung)
• Bremsmodus mittels asymmetrischer DCC-Digitalspannung
• parametrierbare Lastregelung
• hochfrequente (16/32kHz) und niederfrequente Motoransteuerung
• schaltbarer Rangiergang, schaltbare Verzögerungen
• einstellbare Mindest-, Mitten- und Höchstgeschwindigkeit
• Programmierung während der Fahrt möglich
• Funktionsausgänge mit programmierbaren Lichteffekten und Dimmfunktion
• SUSI-Schnittstelle
• maximale Fahrspannung (im Digitalbetrieb) 24 V
• maximaler Motorstrom 1,1 A
• maximaler Strom pro Funktionsausgang 0,3 A
• Gesamtbelastbarkeit (Analogbetrieb/Digitalbetrieb) 1,4 A
• Betriebstemperatur 0 bis 60°C
• Abmessungen T65 (in mm) ca. 22 x 13,8 x 2,4

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

:shock:

Dank je Joost
Beschrijving is bijna identiek, behalve dat &^$#@ woordje
Jammer, terug naar de tekentafel (zou zeer mooi geweest zijn Frank...)
Meten is weten, kijken of ik het pas kan krijgen

Mvg,
Ad

Redskin

Bericht door Redskin »

Tja... :?

@Joost, dat is een aanname denk ik? ;) Ik moest wel effe zoeken maar wist namelijk van het bestaan van DIT artikel (weer in Duits...Entschuldigung :mrgreen:). Zie antwoord #4 van ene "Kalle". Afgaande op Kalle's beweringen, zou het daadwerkelijk ook werken.

"A + B ist Licht vorn + hinten fahrtrichtungsabhänig über F0
C + D ist Licht abschaltbar (Schlusslicht) über F1 + F2
E + F ist jeweils die Führerstandsbeleuchtung.
Das funktioniert auch alles so."

Dus of je echt de decoder compleet of de functie-uitgangen sloopt met die milliamps, dat vraag ik me af. Maar ik kan de werking niet bevestigen of ontkennen: heb het niet zelf geprobeerd.

@Ad, ga je voor safe dan schaf je beter de door Joost bedoelde Kühn T65 aan. In de specs kan je zien dat die sowieso veel steviger belastbaar is en kost (effe koekelen) rond de drie tientjes.
Nog even over seinbeelden: ik weet dat in Duitsland tijdens rangeren drie witte pitten voor én achter aangezet worden, al is dat niet officieel. Maar hoe dat in Nederland zit :?:

Succes met Prince en het examen! En natuurlijk met de 1800; daar zien we natuurlijk graag het resultaat van. :)

Frank
(model-)treinliefhebber

FidOo

Bericht door FidOo »

Het is een afname, zoals gezegd wordt. Het is een onversterkte processor uitgang 5v/5mA. Direct 1smd led zou misschien gaan. Ik ga er van uit dat kalle dat ook gedaan heeft.
Ook een N25 heeft deze uitgangen. Alleen die zijn alleen via de pootjes direct op de processor te solderen. Bij de n45 zit er een spoortje aan naar een soldeerplekje op de print.

Maar ik zou het risico niet nemen. Je kunt ook een versterker bouwen maar dat schemaatje zou ik ff moeten Googlen.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Even zitten goegelen naar de verschillende beelden binnen NL

- Rangeren: een pit voor en achter aan tegelijkertijd (er blijkt nergens te staan welke, als het er maar een is wit of geel)
- Gevarenbeeld: sluit en midden pit
- standaard 3 pit
- standaard sluit 2 rood

Niets meer over voor cabine verlichting :(
Maar het is wel een SMD led aan beide kanten

Moet dus uitzoeken of er nu 5v op de E + F uitgang staat, en het risico nemen of de 045 niet uitfikt op een gele smd led met minimaal een 150 Ohm weerstand voor 5V
SMD led vreet 20mA, dus begint al slecht als de poort echt maar 5mA aan kan, dan zou die bij kalle meteen overleden moeten zijn :roll:
Waar komt dat gegeven dan vandaan?
(ik kan en mag zijn pdf niet downloaden, zonder account aan te maken)
Moet ook nog even nagaan of dat digirails verlichtngsprintje aangepast naar twee voltages kan worden zonder impact op de decoder

Maar mocht het werken, geeft het wel een mooie mogelijkheid voor iedereen om cabine verlichting te maken met een 045 voor dezelfde centen
Fikt ie uit had ik een liever een Railpro wagonnetje aan Geordie gegeven...

Logica en bovenstaande gegevens zeggen mij nu dat het verstandiger is om die T65 er in te proppen...

Mvg,
Ad

jowi

Bericht door jowi »

Ad_M schreef: Moet dus uitzoeken of er nu 5v op de E + F uitgang staat, en het risico nemen of de 045 niet uitfikt op een gele smd led met minimaal een 150 Ohm weerstand voor 5V
SMD led vreet 20mA, dus begint al slecht als de poort echt maar 5mA aan kan, dan zou die bij kalle meteen overleden moeten zijn :roll:
Ik zit nu met dezelfde vraag, ben je hier nog wijzer geworden? Ik zou met E bijv. rangeerverlichting (1 led voor en 1 led achter, beiden met voorschakelweerstand) willen schakelen, maar ik wil natuurlijk niet de decoder opblazen, dat heb ik nu al vaak genoeg meegemaakt :(

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

JoWi,

Bij de 045 is het mogelijk tot 6 uitgangen te komen
Dat kan via de susi poorten
De grote maar is dat je hier wel een versterker trap voor moet gebruiken / bouwen....
En daar heb je in de meeste gevallen geen plek voor :?
Ik heb op Duitse fora gezien dat ze ook direct een kleine smd led aangesloten hadden, maar ik weet niet hoelang dat goed gaat
Ik neem het risico echter niet...

Mvg,
Ad

jowi

Bericht door jowi »

Nee, dat risico wil ik dus ook niet nemen, ik hoopte dat iemand het inmiddels een keer geprobeerd had, maar nee dus, heel verstandig :)

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Ad_M schreef:JoWi,

gebruiken / bouwen....
En daar heb je in de meeste gevallen geen plek voor :?
Ik heb op Duitse fora gezien dat ze ook direct een kleine smd led aangesloten hadden, maar ik weet niet hoelang dat goed gaat
Ik neem het risico echter niet...

Mvg,
Ad
Ik denk heel lang, als je maar het juiste ledje gebruikt, als je meer daarover wil weten neem maar even via PB contact op, zet het nu even niet openbaar, reden er is hier een lek.

Groetjes

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Willempie schreef:Ik denk heel lang, als je maar het juiste ledje gebruikt, als je meer daarover wil weten neem maar even via PB contact op...
Groetjes
Wim,
Ik heb contact met je opgenomen hierover 8-)
Snap het lek verhaal niet helemaal, daar dit een openbaar forum is?
Maar dat hoor ik vast wel van je :D

Mvg,
Ad

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Hallo Ad ;)

Goede vragen verdienen ook een antwoord, maar dat mis ik hier ;)
Is het je gelukt ?
Zo ja hoe heb je het gedaan ?

Martin de Deugd

jowi

Bericht door jowi »

De reden waarom ik hier naar op zoek was, is omdat ik een mogelijkheid zocht om de sluitlichten onafhankelijk van de frontlichten te kunnen bedienen, en daarnaast nog een rangeerlicht te hebben. In eerste instantie wilde ik dat oplossen door geel/wit aan 1 kant van de lok aan te sluiten op de front/sluitseinen, en dan groen/lila (aux3/4) aan de andere kant van de lok op front- en sluitseinen. Met functiemapping kun je dan de richtingafhankelijkheid etc afvangen en zo kun je front- en sluitverlichting onafhankelijk schakelen. Dit is een mooie oplossing als je bijv. een lok in duwbedrijf in wilt zetten, aangezien je dan ook bijv. alleen sluitlichten kunt voeren. Echter heb je dan alle 4 de uitgangen benut en is er geen uitgang meer over voor een rangeerlicht, daarom zocht ik naar een extra uitgang.

Ik ga het nu echter anders doen, ik ga gewoon zoals altijd geel/wit aan beide kanten gebruiken, dus alleen aux1/2, en ik ga volgens onderstaand schema via aux3 (groen) als het ware een mogelijkheid maken om de sluitlichten te 'overrulen' en dus alleen frontseinen te voeren. Zo houd ik nog aux4 over om de rangeerlichten te schakelen. Je kunt met deze opzet dan weer geen lok in duwbedrijf maken aangezien er geen mogelijkheid is om alleen sluitlichten te voeren. Je hebt dus alleen een paar diodes nodig, dus geen gedoe met transistors etc. Lekker simpel.

Afbeelding
(http://fred.beneluxspoor.net/elektronica.html#func2)
Laatst gewijzigd door jowi op 03 okt 2014 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

mdedeugd schreef:Hallo Ad ;)

Goede vragen verdienen ook een antwoord, maar dat mis ik hier ;)
Is het je gelukt ?
Zo ja hoe heb je het gedaan ?

Martin de Deugd
Martin,

Hieronder is mijn oplossing
Jowi weet deze al, die zat er met zijn neus boven op... (en nogmaals Jowi (goedbedoelde hint), hoe je het ook bedoelt, met dit soort opmerkingen trap je alleen maar tegen schenen van goede mensen... )
Benodigdheden een zooi smd diodes en 1 smd npn transistor, geen pcb
Maar direct aan elkander gesoldeerd binnen de lok
Zodra de lok op spanning staat (zonder verlichting) gaat altijd het rangeer licht aan, tot je de verlichting inschakelt :D
Spullen en de loks liggen hier al..., echter de tijd er voor vinden.... :roll:
Deze oplossing komt vanwege het feit dat ik geen 045 kwijt kan onder de kap van een 1600 - 1800, maar het moet doen met een Tran

Mvg,
Ad
Bijlagen
Decoder1.1_Ad.png
Decoder1.1_Ad.png (6.56 KiB) 7520 keer bekeken

Pino

Bericht door Pino »

Ik ben voor mijn hippeltje op zoek naar een schakeling bijv. zoals deze hierboven, maar ik begrijp even niet waar de gnd van de decoder zit? Of is dat gewoon 1 van beide railstaven?

oH wacht ik denk dat ik het al zie, op die n45 zit achterop nog een gnd eilandje. Die zal het zijn?

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Jup :D

Mvg,
Ad

Pino

Bericht door Pino »

Mooi :) weet ik meteen het antwoord op mijn volgende vraag, hoe kan ik een van de 2 extra PLL functie uitgangen schakelen met een npn transistor. Ook op deze manier dus, de basis met een weerstandje aan de pll/functie uitgang, collector aan blauw met een ledje/weerstand, en emitter aan gnd. Toch?

Onderwerp starter
Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoe ik het lees zit je bijna goed, zo bouw je eigenlijk je eigen versterker trap

Maar ik zet er voor de zekerheid even een plaatje bij van een versterker trap (pas op voor de transistor om het "makkelijk" te houden):
Schakeltrap.gif
Schakeltrap.gif (3.32 KiB) 7136 keer bekeken
(plaatje even geleend bij de buren, hosting via ons forum)

Als je het zo bouwt, blaas je niets op
Zorg alleen dat je SMD materiaal gebruikt vanwege de ruimte (afhankelijk van je materiaal, het wordt er niet makkelijker op met N ;) )
Is dit wat je bedoel?

In mijn verhaal zet je iets uit als je je uitgangen aan zet

Mvg,
Ad

Pino

Bericht door Pino »

Thanks :) maar even spullen bestellen en een experimenteer printje maken.
Ik had deze site als voorbeeld gevonden: http://atw.huebsch.at/Elektronik/ZOutput.htm
daar mist dan alleen de weerstand over BE.

Pino

Bericht door Pino »

Misschien een stomme vraag, maar werkt zo'n transistortrapje op een PLL aux uitgang van een decoder, ook nog met het dimmen van die decoderuitgang? Of bijv. igv een knipperlicht (zwaailicht)?

De Kuehn N45 kan deze effecten zo te zien namelijk ook op de onversterkte uitgangen aanbieden.

Pino

Bericht door Pino »

Ok, dat was dus een stomme vraag :) werkt allemaal! Heb nu een mooi rood zwaailichtje gemaakt via 1 van de 2 extra functieuitgangen op de N45, mbv eerdergenoemd schemaatje. Super! Het zwaalicht gaat zelfs geleidelijk van aan naar uit, dus alsof ie ronddraait, heel mooi. Zo kan ik mooi alle 6 functie uitgangen van de N45 inzetten.

Plaats reactie