Terminal met bovenloopkranen
Terminal met bovenloopkranen
Ik ben ook razend enthousiast over het DHZ forum, daarom ga ik maar weer eens proberen om zelf wat in elkaar te prutsen.
Het lijkt me gaaf om een containerterminal te maken. Ik ben begonnen met een tweetal kranen te bouwen, de mooiste zet ik op de plaat.
Jullie vinden foto's het leukst, daarom hier alvast een serie.
Kraan 1
Mijn goedkope Ferm tooltje, ik zal wel een keer een echte Dremel aanschaffen.
Alvast een begin met het bovenste gedeelte.
Ik gebruik veel hoekijzers en mijn magneetje
Cabine met lampje (led)
Mooi geel gespoten!!
Moest de cabine ff inpakken, anders zitten de ramen ook onder de verf. Trapje komt uit een oud bouwpakketje, voor de wielen heb ik ringetjes gebruikt en voor de kabelgeleiders heb ik ook ringetjes en strijkkralen van mijn dochtertje gebruikt
Het lijkt me gaaf om een containerterminal te maken. Ik ben begonnen met een tweetal kranen te bouwen, de mooiste zet ik op de plaat.
Jullie vinden foto's het leukst, daarom hier alvast een serie.
Kraan 1
Mijn goedkope Ferm tooltje, ik zal wel een keer een echte Dremel aanschaffen.
Alvast een begin met het bovenste gedeelte.
Ik gebruik veel hoekijzers en mijn magneetje
Cabine met lampje (led)
Mooi geel gespoten!!
Moest de cabine ff inpakken, anders zitten de ramen ook onder de verf. Trapje komt uit een oud bouwpakketje, voor de wielen heb ik ringetjes gebruikt en voor de kabelgeleiders heb ik ook ringetjes en strijkkralen van mijn dochtertje gebruikt
Laatst gewijzigd door Magnum44 op 02 okt 2014 02:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Terminal met bovenloopkranen
Kraan 2
Deze kraan wordt 30 cm lang, lijkt heel groot
Wat een werk al doe tussenpootjes!!!!! Pffff
Zo, hehehe, nu nog ff het teveel aan tin wegslijpen.
Das al beter!
Alvast 1 keer geel gespoten, kon niet wachten hoe die er uitzag in de lak
De staanders
Binnenkort meer!!!!!
Deze kraan wordt 30 cm lang, lijkt heel groot
Wat een werk al doe tussenpootjes!!!!! Pffff
Zo, hehehe, nu nog ff het teveel aan tin wegslijpen.
Das al beter!
Alvast 1 keer geel gespoten, kon niet wachten hoe die er uitzag in de lak
De staanders
Binnenkort meer!!!!!
zooooooooooooo.
strak hoor, waardeer je magneetje wel , weer iemand die mijn salaris betaald
wat voor materialen gebruik je allemaal ?
strak hoor, waardeer je magneetje wel , weer iemand die mijn salaris betaald
wat voor materialen gebruik je allemaal ?
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Ben benieuwd naar welk voorbeeld je eea bouwt? Hoe ziet het origineel er uit?
Voorbeeld? Tja, ik bouw ze naar vele voorbeelden....... Als je googled op portaalkraan dan vind je er heel veel.
Effe een paar voorbeelden:
Verdere update kraan 2
Wielen van een neplokje die ik nog had liggen , gebruik ik als wielen voor het onderstel.
Hier staat ie al rechtop
Ook de zijpootjes erop!
Hoe maak je nou mooi een kabelwiel???
Effe wat proberen
CD doosje aan gort knippen
Draadjes 0,2mm knippen en in de gleufjes leggen en likje s39 en een klodder tin erop laten vallen. Hopen dat de draden niet door de mal smelten.
En 2 spinnetjes mwah ......het gaat
Buitenring maken 1 mm koperdraad, effe om een potje verf draaien
En op de spinnetjes solderen
Ringetje in het midden en morgen maar weer de rotzooi weg slijpen en gaatje in het ringetje boren voor de as.
Het geraamte bestaat uit lasdraad 1mm dik, de tussenpootjes uit 0,8mm, de staanders uit rond messing profiel van 3mm, het onderstel bestaat uit messing profiel 1 cm, de wielen van een oude neploc, die moest eraan geloven.
Pfff inmiddels alweer 1 uur in de nacht, binnenkort weer update! Slaap lekker.
Groetjes Mario
(zag dat ik me nog niet had voorgesteld, excuses)
Effe een paar voorbeelden:
Verdere update kraan 2
Wielen van een neplokje die ik nog had liggen , gebruik ik als wielen voor het onderstel.
Hier staat ie al rechtop
Ook de zijpootjes erop!
Hoe maak je nou mooi een kabelwiel???
Effe wat proberen
CD doosje aan gort knippen
Draadjes 0,2mm knippen en in de gleufjes leggen en likje s39 en een klodder tin erop laten vallen. Hopen dat de draden niet door de mal smelten.
En 2 spinnetjes mwah ......het gaat
Buitenring maken 1 mm koperdraad, effe om een potje verf draaien
En op de spinnetjes solderen
Ringetje in het midden en morgen maar weer de rotzooi weg slijpen en gaatje in het ringetje boren voor de as.
Het geraamte bestaat uit lasdraad 1mm dik, de tussenpootjes uit 0,8mm, de staanders uit rond messing profiel van 3mm, het onderstel bestaat uit messing profiel 1 cm, de wielen van een oude neploc, die moest eraan geloven.
Pfff inmiddels alweer 1 uur in de nacht, binnenkort weer update! Slaap lekker.
Groetjes Mario
(zag dat ik me nog niet had voorgesteld, excuses)
Oh maar ik dacht dat je het over een spoor/containerterminal had, en dat zijn toch vaak iets andere kranen dan wat je aan het bouwen bent, dus ik zat niet meteen in deze richting te denken.
Desalniettemin mooi gedaan! Ik volg het met grote interesse, een kraan kan je baan mooi aankleden.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Jowi, je hebt gelijk kraan 2 kan niet voldoen als containerkraan, misschien voor lege containers, maar kraan 1 wel, die heb ik afgekeken van een Faller bouwpakketje. Kortom de ontwikkeling van mijn industriegebied kan nog alle kanten op. Ik hou jullie zowiezo op de hoogte.
Gr. Mario
Gr. Mario
Dit ziet er erg fraai uit, ik blijf het volgen. Lekker bezig Mario.
Andy je hebt concurrentie, nog zo'n soldeerkunstenaar!
Andy je hebt concurrentie, nog zo'n soldeerkunstenaar!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Ik heb een tijdje bij de ECT op de Maasvlakte gewerkt dus ik weet wel eea van containers sjouwen van bootjes via kraantjes, AGV's en stack en carriers tot trein, vandaarMagnum44 schreef:Jowi, je hebt gelijk kraan 2 kan niet voldoen als containerkraan, misschien voor lege containers, maar kraan 1 wel, die heb ik afgekeken van een Faller bouwpakketje.
mario beter als naamloos.
super, blijf posten
M.
super, blijf posten
M.
Hills and Meadows on social media
Update kraan 2
Vandaag kabelwiel gemonteerd en ff geel gespoten met de verf van Action.
Jowi, ik kwam vaak met de vrachtwagen op ECT met mijn containers , hahaha, gaaf lijkt het me een carriër te bouwen.
Gaaaaf, als ik de maten weet dan ga ik volgende week gelijk een beginnetje maken, misschien 11cm hoog ofzo.
Deze wil ik ook gaan bouwen
Deze is wel heel mooi, ook de kleurstelling is gaaf!
Vandaag kabelwiel gemonteerd en ff geel gespoten met de verf van Action.
Jowi, ik kwam vaak met de vrachtwagen op ECT met mijn containers , hahaha, gaaf lijkt het me een carriër te bouwen.
Gaaaaf, als ik de maten weet dan ga ik volgende week gelijk een beginnetje maken, misschien 11cm hoog ofzo.
Deze wil ik ook gaan bouwen
Deze is wel heel mooi, ook de kleurstelling is gaaf!
Ja die straddle carriers... als je daar bovenin zit wordt je zeeziek, en bij elke bocht denk je dat ie omvalt
Ik heb daar aan de software systemen gewerkt. Wel weer jaaaaren terug inmiddels...
Ik heb daar aan de software systemen gewerkt. Wel weer jaaaaren terug inmiddels...
Volgens mij heeft Mark (van Markenburg) ooit ook zoiets gemaakt in 3D:
https://www.shapeways.com/model/373829/ ... erialId=99
Weet niet meer de precieze reden, maar shapeway's kon de hekjes niet aan en wilde hem niet printen...
Draadje nu ook gevonden hier
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 6&start=20
Leuk om weer eens te lezen of zo?
Mvg,
Ad
https://www.shapeways.com/model/373829/ ... erialId=99
Weet niet meer de precieze reden, maar shapeway's kon de hekjes niet aan en wilde hem niet printen...
Draadje nu ook gevonden hier
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 6&start=20
Leuk om weer eens te lezen of zo?
Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 03 okt 2014 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
En volgens mij was ie niet recht of zo iets. Maar als je zoiets gaat maken dan denk ik dat je veel mensen zult verrassen.
Groeten,
Maarten
Maarten
Vandaag begonnen met de nieuwe bovenloopkraan,dit wordt een containerversie, deels gemotoriseerd dit zal echt een grote jongen worden, hij zal uit deels styreen en deels messing bestaan.
Huh? Zul je zeggen: maak eerst die ene af dan die ander! Ja doe ik ook! Kraan 2 gaat fungeren als kraan bij de buizenboer, hahahaha, zoek nog hele dikke rietjes, dikker dan die van McDonalds.
Deze week mijn nieuwe gereedschap binnen gekregen, een Proxxon tafelzaagmachientje, en een nieuwe Dremel. Jippie!! Kan die ouwe Ferm in de fik
Kraan 3.
(De eerste beelden)
Groetjes Mario
Huh? Zul je zeggen: maak eerst die ene af dan die ander! Ja doe ik ook! Kraan 2 gaat fungeren als kraan bij de buizenboer, hahahaha, zoek nog hele dikke rietjes, dikker dan die van McDonalds.
Deze week mijn nieuwe gereedschap binnen gekregen, een Proxxon tafelzaagmachientje, en een nieuwe Dremel. Jippie!! Kan die ouwe Ferm in de fik
Kraan 3.
(De eerste beelden)
Groetjes Mario
Voor het geval dat je nog wat inspiratie wilt opdoen: Baantje bij de oosterburen
Waanzinnig! Mijn (waarschijnlijk onhaalbare) droom is om ook ooit zo'n werkende container gantry te hebben/maken. En dan zo'n model als jij nu aan het maken bent.
Groeten,
Maarten
Maarten
Update Kraan 3
Weer ff lekker aan het prutsen geweest, zitten inmiddels alweer heel wat uurtjes knutselen aan dit kraantje.
Heb nu hekjes gesoldeerd en ledjes aangebracht die kunnen knipperen als waarschuwinglicht wanneer de kraan gaat rijden.
Solderen van de hekjes op de vertrouwde manier zoals ook bovenleidingen gemaakt kunnen worden.
Bovenop de aanwezige hekjes
Ledjes als knipperende waarschuwingslichten.
Weer ff lekker aan het prutsen geweest, zitten inmiddels alweer heel wat uurtjes knutselen aan dit kraantje.
Heb nu hekjes gesoldeerd en ledjes aangebracht die kunnen knipperen als waarschuwinglicht wanneer de kraan gaat rijden.
Solderen van de hekjes op de vertrouwde manier zoals ook bovenleidingen gemaakt kunnen worden.
Bovenop de aanwezige hekjes
Ledjes als knipperende waarschuwingslichten.
Wat is de maat van de kunststof kokers die je gebruikt? Dat ledje is een leuke touch.
Groeten,
Maarten
Maarten
De kraan is opgebouwd uit kokers van 10mm, de tussenliggers en de gondel is gemaakt van 5mm kokers, het hekje is van 0,2 mm messing draad, de ledjes zijn 1,8mm towerleds die ik ooit eens gekocht had bij Radio Piet in Arnhem.maarten schreef:Wat is de maat van de kunststof kokers die je gebruikt? Dat ledje is een leuke touch.
Ik ben alleen nog aan het bedenken hoe ik de motoren moet gaan plaatsen, ik zat te denken aan transmissiemotoren, maar die zijn toch al gauw 35mm lang exl de aandrijfas. Iemand een idee?
Dat zie ik als een compliment!!!maarten schreef:Waanzinnig! Mijn (waarschijnlijk onhaalbare) droom is om ook ooit zo'n werkende container gantry te hebben/maken. En dan zo'n model als jij nu aan het maken bent.