Hulp bij een baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Hulp bij een baanplan

Bericht door martijn_gr »

Beste allen,

Zoals in mijn voorstel topic al te lezen valt ben ik mij aan het orienteren op een modelspoorbaan. Na wat overleg met de vriendin besloten dat we er vooralsnog geen kamer aan op mogen offeren. Wel is het in orde om één van de twee bureaus op de werkkamer te verwijderen zodat hier ruimte beschikbaar komt.

Bijgevoegd als bijlage en hier onder weergegeven de beschikbare oppervlakte.
Layout spoortafel/ beschikbare ruimte
Layout spoortafel/ beschikbare ruimte
spooroppervlak.png (14.2 KiB) 5614 keer bekeken
Zoals te zien is, is deze beschikbare ruimte redelijk beperkt. Hierdoor ben ik om enig rijplezier te kunnen hebben genoodzaakt gebruik te maken van N spoor. Ik heb verschillende baanplannen proberen te maken in N en H0 echter beide liepen op niets uit.

Mijn vraag is of er mensen zijn die mij een beetje op weg kunnen en willen helpen door hun ideeen op deze beperkte oppervlakte te tonen.

Hoogte verschil is geen probleem, er is verder geen thema of bepaald merk waar je je aan hoeft te houden. Het gaat er om dat ik wat inzichten krijg wat mogelijk is op deze beperkte ruimte. Ik ben ook al bezig om de baanplannen van andere te bekijken om zo ideeen op te doen voor de toekomstige baan.

Wanneer plannen met behulp van Wintrack3D gemaakt worden, zou het prettig zijn als ik ze met versie 7 kan openen. Gezien deze versie op mijn computer geinstalleerd is.



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door Saraan »

In verband met de bereikbaarheid, kan je misschien ook meegeven of er vrije kanten zijn waar je bij kunt, en welke kanten tegen de muur staan? Waar sta je normaal gezien als de treinen rijden? Zijn er in de hoogte beperkingen (schuin dak of zo), of heb je liever een vlakke (polder)baan? Heb je liever veel rijmogelijkheden, of eerder een vrij realistische baan? Ga je handmatig rijden, of geautomatiseerd? Liever een technische baan, of eerder een baan met veel scenery en sfeer.

Met die informatie is het een stuk makkelijker plannen.
groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door evo »

Hoi Martijn,
De 1.2m is te diep om bij te kunnen tijdens het bouwen (of rijden). Van de vorm van de tafel leid ik af dat de tafel links en achter tegen de muur aan staat. Als dit zo is, kun er beter een U van maken, of je kunt ergens achterin een gat maken, maar dat is minder handig bij dit klein oppervlak.
Oja, nog een andere belangrijke beslissing die je moet maken voordat we kunnen helpen met baanplannen: wil je gebruik gaan maken van flexirail?
Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door martijn_gr »

Saraan schreef:In verband met de bereikbaarheid, kan je misschien ook meegeven of er vrije kanten zijn waar je bij kunt, en welke kanten tegen de muur staan? Waar sta je normaal gezien als de treinen rijden? Zijn er in de hoogte beperkingen (schuin dak of zo), of heb je liever een vlakke (polder)baan? Heb je liever veel rijmogelijkheden, of eerder een vrij realistische baan? Ga je handmatig rijden, of geautomatiseerd? Liever een technische baan, of eerder een baan met veel scenery en sfeer.

Met die informatie is het een stuk makkelijker plannen.
groetjes,

Hallo Saraan,

Mijn dank voor je snelle reactie.
Je hebt een paar goede vragen waar ik de informatie wel van weet, maar niet heb vermeld. Niet netjes van mij, maar al doende leert men.
evo schreef:Hoi Martijn,
De 1.2m is te diep om bij te kunnen tijdens het bouwen (of rijden). Van de vorm van de tafel leid ik af dat de tafel links en achter tegen de muur aan staat. Als dit zo is, kun er beter een U van maken, of je kunt ergens achterin een gat maken, maar dat is minder handig bij dit klein oppervlak.
Oja, nog een andere belangrijke beslissing die je moet maken voordat we kunnen helpen met baanplannen: wil je gebruik gaan maken van flexirail?
Groeten,
Edwin
Hoi Evo/Edwin,

Wat betreft de rails heb ik nog geen voorkeuren. Ik sluit flexirail dan ook niet uit. Even er vanuit gaande dat je flexibele rails bedoeld die in de benodige bochten en lengtes aangepast kan worden.

Wat betreft je aannames van de muren dit klopt. De linkerkant (160cm) staat tegen een muur aan. De zijde met een lengte van 200cm bevind zich aan een raamzijde. Hoewel dit een naar binnen toe draaiend raam is, gaat deze eigenlijk zelden open. Verder zou ik de hoogte van de baan kunnen aanpassen zodat het raam er overheen open gaat.

De zijde van 120 cm bevind zich eveneens tegen een muur aan. Wanneer het mogelijk zou zijn om hier een U vormige tafel te realiseren (om de bereikbaarheid te verbeteren) is dat altijd mogelijk. Een tafel die bijvoorbeeld op een niet standaard hoogte van 1 meter hangt is ook mogelijk, hierdoor zou de diepte van 1,20 eventueel wel overbrugd kunnen worden in probleem gevallen. Verder ben ik zelf bijna 2 meter lang en reiken mijn vingertoppen maximaal 90 centimeter ver van mijn lichaam af. ( Er vanuit gaande dat ik niet over een tafel heen kan buigen.)

Ik hoop voldoende extra informatie gegeven te hebben. Mochten er nog zaken onduidelijk zijn. Plaats de vragen hier onder en ik zal ze trachten zo spoedig mogelijk te beantwoorden.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door evo »

martijn_gr schreef:Verder ben ik zelf bijna 2 meter lang en reiken mijn vingertoppen maximaal 90 centimeter ver van mijn lichaam af. ( Er vanuit gaande dat ik niet over een tafel heen kan buigen.)
Theoretisch is dat erg mooi, maar in de praktijk moet je niet alleen reiken, maar ook iets doen (draadjes solderen, boompjes planten, rails leggen, etc... Ik ben ook niet klein, maar vind 60cm mooi zat.

Wat je zou kunnen doen om problemen met reiken te minimaliseren is een U:
optie1.png
optie1.png (10.07 KiB) 5698 keer bekeken
Of genereer wat ruimte tegen de achterwand, zodat je een bredere plaat kunt maken, bijvoorbeeld zo:
optie2.png
optie2.png (16.93 KiB) 5506 keer bekeken
Voor beide opties kun je leuke dingen doen.

Groeten,
Edwin


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door martijn_gr »

Evo dank voor je opties.

Ik heb vanmorgen nog het e.e.a. nagemeten en kwam zelf met het volgende U model. (Hij is nogal rechthoekig)
Oppervlakte U vorm
Oppervlakte U vorm
oppervlakte2.png (20.99 KiB) 5506 keer bekeken
Maar jouw optie 1 vind ik ook wel leuk.
Ik vraag mij af of het goed te doen is om een spiraal/helix te maken met bijvoorbeeld R1/R2 rails zodat er een schaduw station op een lager niveau gemaakt kan worden. (Je merkt al wel dat ik nog veel moet leren qua mogelijkheden en inzichten ;) )

Bijgevoegd mijn gebruikte afmetingen in WinTrack:
Afmetingen via WinTrack
Afmetingen via WinTrack
Afmetingen.png (11.21 KiB) 5505 keer bekeken


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door Hookies »

Het geeft niet dat het rechthoekig is, want je kunt het bij de bouw altijd nog wat ronder maken. Bogen in N-spoor zijn immers ook niet rechthoekig of vierkant.

Een belangrijke vraag is ook of je wel of niet met bovenleiding gaat rijden. Dat scheelt in een helix of bij dalende/stijgende sporen toch weer een paar centimeter.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door martijn_gr »

Hookies schreef:Het geeft niet dat het rechthoekig is, want je kunt het bij de bouw altijd nog wat ronder maken. Bogen in N-spoor zijn immers ook niet rechthoekig of vierkant.

Een belangrijke vraag is ook of je wel of niet met bovenleiding gaat rijden. Dat scheelt in een helix of bij dalende/stijgende sporen toch weer een paar centimeter.

Mvg,
Martin
Hallo Martin,

Bovenleiding zal, indien geplaatst, uitsluitend voor het uiterlijk zijn. Bij het binnen rijden van tunnels of de helix zal een pantograaf dus ingedrukt moeten worden (toekomstig werk). Ik wil de mogelijkheid voor bovenleiding dus niet meteen onmogelijk maken.

Groeten, Martijn


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door spoor65 »

Martijn,

Wat betreft de helix wil ik je toch aanradne om minstens met R2 te beginnen,
Maar met flex rail ben je natuurlijk veel minder afhankelijk aan maat dan met vaste bogen.

Houd rekening met langere rijtuigen/loc`s, die hebben zondermeer een hekel aan R1,
en met 70cm kun je echt wel iets ruimer werken dan met de standaard R1 en R2 bogen.

Dan de opmerking van Martin(hookies) omtrent of je al of niet met bovenleiding gaat werken,
Jouw opmerking dat de panto`s ff ingedrukt moeten worden alvorens de helix in te gaan, lijkt mij dat je dan beter kunt zorgen dat je ruimte genoeg hebt dat ze met de panto`s omhoog door kunnen rijden, want geheid ben je een keer te laat bij de tunnelpoort om die pant omlaag te drukken, en dat valt toch al niet mee bij een rijdende loc.

Voor de rest, de u vorm lijkt ook mij de beter oplossing zowel voor het bewerken als ook voor een leuk sporenplan.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door martijn_gr »

Hallo Freddy, dank voor jouw reactie.

Het werken met R2 en R3 bogen zou betekenen dat het een deel van de U 85 cm breed moeten worden.
Bijvoorkeur zoals evo laat zien in zijn optie 1.
Afbeelding

( Ik weet het, er staat 75 cm, maar dit moet dus 85 worden dan. Ik kan alleen niet in WinTrack schuine kanten fatsoenlijk tekenen. )


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door spoor65 »

Martijn

Zal je gelijk even uit een droom helpen.

Je hebt zeker geen 85cm nodig.

Onderstaand ff een anyrail tekening met verschillende bogen van zowel FLM piccolo
Minitrix als Roco/FLM zonder bedding.

eerst Links 4 cirkels piccolo R1 t/m R4
voor R3+R4 heb je idd 85cm nodig
R1+ R2 is te krapjes voor lange rijtuigen en grote loc`s

Recht boven Minitrix R1+R2, zelfde probleem als bij Piccolo, en de R3+ R4 van trix doen weer het zelfde als die van Piccolo, die laten een mega gat liggen .
Dan Rechts onder: de oude Roco die nu verkocht word door Fleischmann als rail zonder bedding.

4 cirkels te weten R1, R2, R3 + R3a
De R3 en R3a vullen het gat op wat minitrix (en eigenlijk ook piccolo) laat liggen.
De R1 en R2 van roco zijn exact gelijk een minitrix (kun je ook rustig door elkaar gebruiken kwa geometrie)
R4 van roco is gelijk aan R3 van minitrix, roco`s R3 + R3a passen er precies tussen.

Uit ervaring weet ik dat ook lange locs en rijtuigen al prima door de de bogencombi roco R2+R3 rijden.
Dan zou je in dat geval dus voor een cirkel pakweg 54cm ruimte nodig hebben, ga je voor de keus R3+ R3a, wat dus een nog beter resultaat zal geven heb je pakweg 60cm nodig voor een cirkel.

Met peco flex zul je deze bogen zeker ook kunnen leggen, en dan heb je de bogen echt ruim genoeg,
je kunt voor genoeg hoogte voor de helix ook altijd nog een ovaal maken voor meer lengte en dus betere stijging.

mvg

Freddy
Bijlagen
radius.jpg
radius.jpg (92.44 KiB) 5610 keer bekeken


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door spoor65 »

Martijn

Voor de duidelijkheid, rastergrote op bovenstaande tekening met de cirkels is 10cm,
Dus elk hokje is 10x10cm.

Maar al met al, al de info is leuk, maar daarmee heb je natuurlijk nog geen baanplan.
Vraag me eigenlijk af, heb je een bepaald idee, wil je 1 of meer stations, wil je alleen personenvervoer, of alleen goederen of gecombineerd, moet er een goederen/industrie gebied of iets dergelijks ook een plekje krijgen?

Maar ook niet onbelangrijk, gaat jouw voorkeur uit naar veel rangeerwerk, dus veel kunnen regelen van de treinen, of ligt jouw idee meer bij mooi kunnen rondrijden, met niet al te veel geregel, en meer aandacht aan de scenery.

Allemaal dingen die handig zijn om even bij stil te staan, alvorens te bepalen hoe je sporenplan zal zijn, of je al of niet veel ruimte wilt geven voor de rails en minder voor bebouwing, of andersom.

Je hebt zeker mogelijkheden met jouw ruimte.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door martijn_gr »

Hallo Freddy,

Mijn dank voor je tekeningen. Zo leer ik meteen weer iets bij. Ik had geen besef dat de bogen van andere merken andere afmetingen zouden hebben. Ik leefde in de illusie dat een R3 van merk A gelijk is aan een R3 van merk B of C.

Daarmee zou de afmeting niet naar 85cm hoeven, wat weer prettig is.

Ik houd heel erg van vragen, en als beginner heb ik nog lang niet altijd het besef van zaken waar ik rekening mee moet houden. Daarom noteer ik alle vragen die ik terug krijg in een documentje om zo een soort van starters checklist te kunnen maken.

Qua materiaal vind ik een combinatie van personen en goederen vervoer het leukste. Het geeft wat afwisseling.
(Handmatig) rangeren maakt het hele modelspoor leuk, alsmede het opbouwen en automatiseren van het geheel.

Een soort van spoorweg emplacement is dus leuk. Aandacht voor scenery is niet onbelangrijk. Anders kan ik ook een kale testbaan neer leggen ;). Niet dat daar iets mis mee is. Qua gebied zit ik te denken aan zuidlimburg grensgebied duitsland. Hierdoor zou er Nederlands materiaal en duits materiaal kunnen hanteren. Qua tijdperk denk ik aan IV en V. De situatie zuidlimburg maakt het ook mogelijk om een museumlijn te exploiteren (Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij) met een stoomtrein of een railbus (of beide).

Een semi automatische boemeltreintje dat tussen twee stations pendelt is leuk om te zien. Ik heb echter zelf nogal een probleem om en een helix en twee stations op de oppervlakte te plaatsen waar ook nog tussen rond gereden kan worden zonder de helix te moeten gebruiken.

Kortom hoogte verschillen zijn geen probleem deze komen in Limburg ook voor.


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door Hookies »

Het lijkt me gezien je beschikbare oppervlakte (na aftrek van de helixruimte) ook erg lastig om twee stations te plaatsen. Daarvoor is je baanoppervlak mijns inziens niet groot genoeg. Waar je aan zou kunnen denken is een echte pendeltrein die uitsluitend heen en weer rijdt en af en toe de helix in duikt. Je kan dan in de rechterpoot een klein stationnetje of een halte plaatsen en dan ook iets linksboven. Bedenk wel dat je treinen natuurlijk perronruimte vreten, zeker als je met stroomdetectie wilt werken.

Als je niet via de helix nog een verdieping wilt klimmen, dan zul je rekening moeten houden met 3% stijging, oftewel maximaal 3 centimeter per meter. Ga maar na: je baan is 2 meter breed, voor het bochtenwerk ben je al aardig wat cm kwijt en dat ook nog eens aan twee kanten als je omhoog en omlaag wilt gaan. Teken dat maar eens uit in Wintrack. Ik wil je niet ontmoedigen, maar twee stationsgebouwen lijkt mij wat te veel. Misschien dat je voor goederen nog een depotje kan maken tegenover je station. Ga gewoon eens stoeien in Wintrack (of Anyrail) en haal dan de omvang van je helix er vanaf, zodat je pure spoorruimte over houdt. Dan krijg je vast een beter zicht op wat haalbaar is en wat niet.

Ik heb zelf een groter oppervlak en ik zit al te worstelen met het plaatsen van twee stations en wel of geen industrie en goederen. Ook ik heb enorm veel wensen, maar de praktijk leert dat je toch wat veren moet laten.

Suc6,

Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door martijn_gr »

Martin, je hebt helemaal gelijk wat betreft de ruimte en dat het moeilijk is.

Het is ook zeker geen must om alles te plaatsen. Wat dat betreft zijn kleine personentreinen (railbus/pendeltrein) even de hoofdgedachten. Deze zijn met twee a drie bakken ook nog goed om te zien. Tevens kunnen dan kleinere stations gebruikt worden. Dit betekend wel dat deze stations in de toekomst niet voor de langere treinen gebruikt kunnen worden zonder te verbouwen. Dit is geen probleem vind ik.

De ruimte zal de komende 3 a 4 jaar nog beperkt blijven, daarna willen we mogelijk verhuizen en kan de beschikbare ruimte toenemen. Eerst moeten er andere dingen nog gebeuren.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door spoor65 »

Martin,

Uitgaande van 2 grote stations, ben ik het zeker met je eens, dat 2 stations dan niet gaan passen, maar ik denk dat de grootste fout van de meesten is, dat ze op een te kleine baan te veel grote stations willen bouwen met minimaal 4 perronsporen en al de grappen er om heen.

Martijn, juist de helix gebruiken om ook gewoon rond te rijden, geeft je juist meer mogelijkheden, een schaduwstation kun je wegwerken, en er gebruik van maken zodat je meer verschillende treinen zult zien langs komen op je baan, daarnaast geeft het als extra voordeel, dat je dus wat beperkter kunt zijn kwa perronsporen bij een station, wat weer ruimte maakt voor andere dingen, en een station met 2 perronsporen op een hoofdbaan kan altijd he, je kunt er zelfs een station van maken waar wel stoptreinen stoppen, maar de langere sneltreinen gewoon lekker er doorheen crossen, zodat je dus toch realistich kunt rijden met zowel kortere als langere treinen.

Als je dan nog eens een eenvoudig zij-lijntje er bij maakt naar een klein dorps station, die je dan bv als pendelbaan kunt laten lopen, zal er zeker mogelijkheden zijn.
Denk daarbij niet dat een dorps station ook midden in het dorp moet liggen, en er dus weer veel extra ruimte voor huisjes moet zijn.

Er zijn genoeg lijntjes te vinden waar een station(halte) ergens midden in de weilanden ligt, gewoon omdat het lekker tussen 2 dorpjes in ligt. Nog niet zo gek lang geleden stond ik nog op een stationetje in Friesland, echt gewoon een spoorlijn door de weilanden, gewoon een overweg, met vlak er achter het perron, naast het perron een kleine parkeerplaats voor 4 auto`s of zo, en een bushalte, en vervolgens lag er aangrensend een prachtige oude boerderij die nu dienst deed als cafe/restaurant. Voor de rest in minstens een straal van een kilometer geen bebouwing te vinden, anders dan een bruggetje over 1 van de vele watertjes aldaar.

Kortom, vast wel wat te maken van jouw ruimte. en juist door meer te maken van minder kun je een boeiende baan maken.

Ik zal 1 deze dagen eens een beetje gaan schetsen, en eens zien.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
martijn_gr
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 sep 2009 12:07
Locatie: Regio 013

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door martijn_gr »

Ik ben na een migraine aanval weer begonnen aan wat ontwerpen.

Wat is de ruimte tussen twee rechte spoorbanen? Kan ik veilig twee 24 graden wissels tegen over elkaar leggen om zo de verschillende banen met elkaar te koppelen en de tussen afstand vast te stellen?

Hoeveel tussen ruimte moet ik aanhouden als ik er bijvoorbeeld een perron tussen in wil leggen? Ik heb nog geen flauw idee van afmetingen merken jullie al wel.



Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door Fladder »

Goeie vraag martijn.
Zelf gebruik ik ook wintrack en ben ik bezig met peco 55 rails.
In dat lijstje zit een malletje daarvoor. Kleinste maat is 26,8 mm (hartmaat) grootste is het dubbele daarvan.
Gebruik momenteel bij de ontwerpen eigenlijk altijd de kleinste maat, maar heb ook wel eens zitten twijfelen of dat wel juist is :roll:
En de afstanden voor perron's hangt af van wat je zelf wilt. Er zijn in Duitsland perron's van 1,5 meter breed. (komen natuurlijk alleen bij de kleine stationnetjes voor, en het is bijna niet voor te stellen maar serieus, ze bestaan echt)


Jan-Willem

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door Saraan »

martijn_gr schreef:Wat is de ruimte tussen twee rechte spoorbanen? Kan ik veilig twee 24 graden wissels tegen over elkaar leggen om zo de verschillende banen met elkaar te koppelen en de tussen afstand vast te stellen?
Dat is perfect denkwerk! Zo kan je de hartafstand bepalen van de specifieke railgeometrie dat je gebruikt. Het staat meestal ook ergens in de catalogus van het merk vermeld.

Er bestaan ook NEM normen (NEM 103)die bepalen wat de minimale hartafstand is bij een bepaalde boog. Dat gaat van ongeveer 25mm in rechte baan tot ongeveer 34mm in een R1 bocht. Ga je daar onder, dan heb je kans dat lange rijtuigen elkaar raken in de bocht.
Hoeveel tussen ruimte moet ik aanhouden als ik er bijvoorbeeld een perron tussen in wil leggen? Ik heb nog geen flauw idee van afmetingen merken jullie al wel.
Een "prefab" perron (Faller, Vollmer, ...) zijn ongeveer 35mm breed. Leg je perronsporen op 56mm, en je rijtuigen scheren netjes langs de perronboorden. Maak je zelf je perrons, dan is het passen en meten en proberen. :D

Oh ja, dat malletje van 26,8mm van Peco code 55 in Wintrack is de hartafstand dat Peco aanhoud, bij het aansluiten van 2 wissels. Maar let op in zeer korte bogen, dan moet je groter gaan... zie NEM norm! ;)

groetjes,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Fladder
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:47

Re: Hulp bij een baanplan

Bericht door Fladder »

Bedankt michiel!
Nou was ik niet van plan hele scherpe bochten te gaan gebruiken, waar dan ook, maar zal het onthouden :mrgreen:


Jan-Willem
Plaats reactie