hallo n spoor fans
Ik heb een vraag om een trein te laten klimmen.
Alles wat je leest is dat zo'n 3 cm per meter.
Maar ik zie soms kleine treinbaan op internet.
Waar ze op een kleine afstand al klimmen boven de treinhoogte.
Wie kan me helpen dit te verklaren
Helling percentage
Re: Helling percentage
Hallo Olan,
in een oud topic van jou, is er al eens ingegaan op de vraag helling percentage:
viewtopic.php?f=18&t=2244
dit even om niet geheel opnieuw te beginnen over kleine vingers e.d.
welke kleine banen jij hebt gezien met veel hoogteverschil, dat is natuurlijk even de vraag.
Maar de meest gebruikelijke uitzondering op de 2 a 3% adviesen, is het gebruik van een tandradrail en loc,
alleen in N-spoor ben je wel beperkt tot de Fleischmann loc en rail, (in ieder geval in een beetje betaalbaar plaatje) geen idee of er ook nog
klein serie fabrikanten zijn die het ook maken.
mvg
Freddy
in een oud topic van jou, is er al eens ingegaan op de vraag helling percentage:
viewtopic.php?f=18&t=2244
dit even om niet geheel opnieuw te beginnen over kleine vingers e.d.

welke kleine banen jij hebt gezien met veel hoogteverschil, dat is natuurlijk even de vraag.
Maar de meest gebruikelijke uitzondering op de 2 a 3% adviesen, is het gebruik van een tandradrail en loc,
alleen in N-spoor ben je wel beperkt tot de Fleischmann loc en rail, (in ieder geval in een beetje betaalbaar plaatje) geen idee of er ook nog
klein serie fabrikanten zijn die het ook maken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Helling percentage
Hi Olan,
Het is een advies om tot max 3% aan te houden als stijgingspercentage. Als je je hier aan houdt dan mag je er van uitgaan dat ook locs met lange slepen al rustig rijdend boven kunnen komen. Locs hoeven tevens niet doorgaans tot hun max te gaan en dat is ook weer een stukje behoud van je locs.
Ga je boven die 3% zitten, en dat ga je al gauw op een baan met beperkte afmetingen, dan kom je met een kort sleepje van bijvoorbeeld 5 2-assertjes ook nog wel boven. En je zal trouwens op een kleinere baan ook niet zo snel hele lange slepen hebben.
Niet heel realistisch, maar als het moet kan je met je loc ook voor aanvang vd helling een "aanloopje" nemen.
Bij sommige banen waar 2 sporen elkaar ongelijk kruisen met op- en afritten, is er soms sprake van optisch bedrog: niet alleen het bovenkruisende spoor stijgt, maar men laat het onderkruisende spoor ook iets dalen.
Henk
Het is een advies om tot max 3% aan te houden als stijgingspercentage. Als je je hier aan houdt dan mag je er van uitgaan dat ook locs met lange slepen al rustig rijdend boven kunnen komen. Locs hoeven tevens niet doorgaans tot hun max te gaan en dat is ook weer een stukje behoud van je locs.
Ga je boven die 3% zitten, en dat ga je al gauw op een baan met beperkte afmetingen, dan kom je met een kort sleepje van bijvoorbeeld 5 2-assertjes ook nog wel boven. En je zal trouwens op een kleinere baan ook niet zo snel hele lange slepen hebben.
Niet heel realistisch, maar als het moet kan je met je loc ook voor aanvang vd helling een "aanloopje" nemen.
Bij sommige banen waar 2 sporen elkaar ongelijk kruisen met op- en afritten, is er soms sprake van optisch bedrog: niet alleen het bovenkruisende spoor stijgt, maar men laat het onderkruisende spoor ook iets dalen.
Henk