Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Reinder

Re: Mijn kleine maar fijne n-baan :D

Bericht door Reinder »

kuch kuck kuch

effe al dat stof van me topic afblazen hoor.

Nou heel lang radio en tekst stilte hebben gehouden ben ik weer terug. Niet helemaal de oude maargoed me gezondheid is iets anders. ben nu goed geinstalleerd in me huske. En heb een paar weken mgeleden met me broer me hobby een nieuwe inpuls gegeven. Met een compleet nieuw concept. Dat bestaat uit een 2 lagen baan onder schaduwstation en boven alleen station. Ben nu druk bezig met het schaduwstation. Bijna alle rails liggen. Nu ben ik morgen lekker vrij en kan ik alle sporen leggen en kan de toplaag tevens ook deels worden aangelegd. Ik zal vandaag of morgen effe een paar foto's weer plaatsen. Verwacht geen super foto's mijn huidige camera is eigenlijk prut.

Reinder

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

zo hier dan de beloofde foto van het schaduwstationetje
Afbeelding

zoals ik al zij het is geen super foto maar het is redelijk duidelijk dacht ik zo

Reinder

Chris83

Bericht door Chris83 »

ziet er goed uit! nooit gedacht dat op en kleine maar fijne baan zoiets kon :)

Groeten Chris

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

ja was er eigenlijk zelf ook wel verbaast over helaas kan ik tot zaterdag niet verder met de baan. Me broer de timmerman moet wat dingen aanpassen aan de draagconstructie. de rails loopt op 1 punt te dicht langs de poten. Zodat de rijtuigen er tegen aan botsen en ontsporen. Maar ik kan al wel wat uitleggen op de tafel. En het mooie is hij neemt de freesmachine mee. Dan kan ie direct het gat voor de draaischijf maken. Want als ik het doe kan ie direct een complete nieuwe tafel maken :D :D

Maar zal wel eerdaags een paar impressie foto's maken van hoe het ongeveer gaat worden

Reinder

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

zo heir volgt dan een grote update eerst foto's en dan uitleg

1st een paar linkies aangezien de site mijn foto's niet wil tonen :evil:
http://i99.photobucket.com/albums/l292/ ... 010013.jpg
me broer druk bezig

http://i99.photobucket.com/albums/l292/ ... 010014.jpg
een van de hellingen in de baan

http://i99.photobucket.com/albums/l292/ ... 010015.jpg
druk aan het testen met rijtuigen

http://i99.photobucket.com/albums/l292/ ... 010017.jpg
be\ig met de palen aan te brengen voor de tunnelportaal

Afbeelding
dat begint er al goed uit te zien morgen effe verf kopen en dan kunnen de palen geverfd worden

Afbeelding
effe kijken hoe ik met huisjes uit kom. Wil hier alleen wel andere huisjes. weet alleen nog niet welke

Afbeelding
en hier komt de taxi centrale te zitten. Moet alleen ook daarvoor een geschikt gebouwtje vinden

zo dat waren de foto's weer nu eerst effe uitrusten van een middag klussen vanavond. Ga ik beginen met het spoor te leggen. En morgen ben ik ook vrij dus morgen kan ik ook nog met de trein bezig zijn. Ik hou jullie op de hoogte

mvg
Reinder

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

zo hier is dan een kleine update. De 2 hoofdsporen liggen en nu ik dit tik rijden de loks proef over de baan. En kan mijn nieuwe aanwinst effe inlopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo dat was het weer
reacties en opmerkingen zijn welkom

mvg Reinder

Jos

Bericht door Jos »

Je schiet goed op Reinder, leuk hoor.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

gaat alleen niet zo lekker met test rijden de mrce lok van hobbytrain is nogal gevoelig 1 kant doet ze prima andere kant stops ze ierdere keer op de engelsmannen stront vervelend

Reinder

Hookies

Bericht door Hookies »

Je bent lekker bezig Reinder. Volgens mij zijn er wel ergens topics over het slecht over wissels rijden van bepaalde loks. De Hobbytrains werden daarbij ook genoemd. Misschien weten ervaringsdeskundigen als Jos of Rob F hier wel een oplossing voor.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Saraan

Bericht door Saraan »

Hoi Reinder,

stroomopname is hier het sleutelwoord (alsof je dat nog niet wist :? ).

Ten eerste, verzeker je ervan dat de stroomopname van de locomotief perfect is. Neemt ze wel van alle wielen stroom? Zijn alle sleepcontactjes in orde, zijn de wielen ultra proper; het loopvlak maar ook ook langs de kant van de sleepcontacten?

Ten tweede, krijgt de engelsman goed stroom? Is er nergens een slecht contact, een losse raillas, een slecht aangedraaide lusterklem,...?

Ten derde, maak de rails van de wissel goed proper, niet alleen het loopvlak, maar ook de kleine metalen stripjes onderin de puntstukken. Ligt de wissel goed vlak; is ervoor of erna geen kleine knik?

Succes!
groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

poeh ik ga is met deze info aan de gang. wel 1st effe een bakkie thee zetten want begin een beetje in te dompelen. Mischien ook nog wel handig om te weten. De loc wordt erg warm

mvg
Reinder

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Reinder,

Heb gelukkig geen enkel probleem met de HT189 gehad in tegenstelling tot enkele onder ons. Ja dat hangen op de engelsen komt omdat ze aande verkeerde kant rijden :o :o :mrgreen: . Maar het is een bekend probleem van Flm althans bij mij, heb er ook regelmatig meer of minder problemen mee. Ja schoonheid van wielen en assen incl de stroomveertjes is een must. Zeker als je nog regelmatig aan het bouwen bent komt er meer ellende op de baan als dat je lief is.

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

heb het probleem meer of minder opgelost hij gaat gewoon op de andere baan rijden heb nu geen last meer van. Alleen wrdt de loc wel heel erg heet

mvg
Reinder

Jos

Bericht door Jos »

Als ie heel erg heet wordt is er iets niet goed. Ik zou alle aansluitingen maar eens controleren.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

scheelt het effe dat ik daar een leek in ben

mvg
Reinder

Jos

Bericht door Jos »

Maak eens een foto van de lok zonder kap. Misschien dat we dan iets kunnen zien.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

u vraagt wij draaien

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik moet echt een andere camera hebben dit is prut maar beter krijg ik het niet morge bij daglicht mischien beter. Heb trouwens wel ondekt dat de lok het wel rpima doet op de binne baan. En de andere rijden wel goed over de buite baan dus ik hou hem voorlopig op de binne baan.

mvg
Reinder

Chris83

Bericht door Chris83 »

aha wacht eens even voor je hem verder uit elkaar gaat halen!

Die printplaat kun je een stukje opschuiven om hem er 90 graden te draaien en dan los te halen, mischien dat je wat heen en weer moet schuiven.

Ik heb er eentje helemaal gedemonteerd en met moeite weer fatsoenlijk in elkaar gekregen, met name de motor wat een gepriegel zeg. dacht dat ik daar een foto van had, maar vind uhm alleen niet.

Groeten Chris

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

Zo effe een update weer

De mrce lok rijdt nu prima heb der een lenz decoder ingedaan. En de trix decoder in een trix machine en dat gaat prima. Verder heb ik het 1 en ander aan de baan geknutseld. Maar de baan wordt helaas afgebroken inv gezondheidsredenen. De baan staat nu onder een hoogslaper. En ik heb een evenwichtstoornis gekregen waardoor ik nogal wankel wordt op het trapje. En ik wil niet der afvallen dus heb ik besloten weer een lager bed te nemen. Maar dat werkt in het voordeel van de trein want de tafel kan daar door 3x1 worden in plaats van 2x1 meter. Dus zodra me nieuwe tafel in elkaar zit zal ik weer een update plaatsen. Maar dat kan wel effe duren.

mvg
Reinder

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

Zo hier is dan mijn nieuwe baanplan
Afbeelding
http://i99.photobucket.com/albums/l292/ ... ase1-1.jpg

Rood = perron
Zwart = gebouwen voor stoomlocs

ik zou zeggen brand los met vragen kritiek of opmerkingen.

mvg
Reinder

spoor65

Bericht door spoor65 »

Reinder,

indrukwekkend plan met mooie mogelijkheden, maar toch een opmerking van deze kant.

kijkend naar de sporen aan de rechterkant alvorens jij het station in gaat, denk dat je hier nog wat moet doen aan je wisselstraat, Vanaf het buitenste spoor kun je namelijk met geen mogelijkheid bij de perrons komen, alleen maar op het rangeer/opstel deel.

Vanaf de middelste baan, over het kruiswissel, kun je dus alleen maar 1(buitenste) perron aanrijden, en wederom daarnaast op de opstel/rangeer bundel komen.
tevens kun je vanaf de dubbele perronsporen tussen de perrons in alleen maar naar rechts weg rijden om op het binnenste spoor uit te komen, dus je kunt vanaf die sporen niet naar de middelste of buitense sporen rijden.

Je zult dus net als aan de andere kant van het station, daar in de boog onder de draaischijf, een stel extra wissels moeten gaan leggen, in tegengestelde richting om alles goed te kunnen benutten.

je kunt ook de keus maken, om recht de 3e buitenste boof te laten vervallen, het kruiswissel 1 rail omhoog te leggen, en dan de opstelsporen daar aan te sluiten, met de overgebleven wissels en kruiswissel van de rechter kant, die ik net bedoelde, kun je dan een andere wisselstraat maken, zodat alles gaat kloppen.

verder dus een mooi ontwerp met goede mogelijkheden.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

Dankje voor de reactie freddy.

het meest rechte spoor loopt dood. Dat is een uitloop spoor.
verder zal ik vanaf wel effe met kleurtjes de hoofdbaan aangeven. En dan wordt het voor mij ook enigzins wat duidelijker

mvg
Reinder

spoor65

Bericht door spoor65 »

Reinder,

In dat geval zou een makkelijke aanpassing mogelijk zijn, daar de wisselstraat met kruiswissel aan de rechterkant dan eigenlijk een overbodig 3e spoor opbrengt.

Ben even zo vrij geweest om jouw plan wat te misvormen

de blauwe lijnen geven mijn idee aan, je ziet, de beide kruiswissels nu onder elkaar liggen in het station, de bovenste vervangt de 2 wissels op je middelste spoor, waardoor je vanuit je binneste baan naar buitense perron en opstelsporen kunt komen.

het onderste kruiswissel is die er al ligt, alleen nu aangesloten op het bovenste kruiswissel, je kunt nu dus ook jouw uitloopspoor op, voorbij de bogen aan de rechter kant heb ik een nieuwe wisselstraat gemaakt, gewoon 1 van binnen naar middelste baan, jouw wisselstraat aan die kant met de kruiswissel geheel laten vervallen alsmede de aansluiting op jouw uitloopspoor, (roodkruisje is dus eigenlijk voor de hele wisselstraat) daar die eigenlijk niet meer nodig is, omdat je nu via de kruiswissels in het station toch alle opstelsporen kunt inrijden.

Tis maar een idee, en het geeft je meer ruimte op je uithaalspoor, zonder dat het spoor gebruikt hoeft te worden voor het binnen rijden van jouw opstelsporen.

Mvg

Freddy
Bijlagen
fase1-1.jpg
fase1-1.jpg (29.8 KiB) 3369 keer bekeken

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Reinder

Bericht door Reinder »

heb naar je plaatje gekeken is dit wat je bedoelt? ziet er zo in iedergeval wel een stuk beter uit

Afbeelding

orangje = locomotiefenloods gedeelte
zwart = lokaalspoorgedeelte voor de boemel trein
geel = de binnenbaan van de hoofdsporen
blauw = buitenbaan van de hoofdsporen
groen = rangeerterein

zit er tevens aan te denken om dat zwarte kopspoortje te laten doorlopen. En zo een derde spoor naar achteren te maken. En dan een pendel module inbouwen

mvg
Reinder

Saraan

Bericht door Saraan »

Dat is een leuk plan, maar zo snel gekeken valt het me op dat je dubbelsporig hoofdspoor over de afgebogen wisselstanden loopt. Zou dat niet beter over de rechte wisselstand moeten lopen? En vanuit de groene goederenbundel kan je niet meer links de hoofdbaan op, an moet je tegenspoor rijden. (En voor de rechts-rijders onder ons ;) , je kan van de hoofdbaan niet de goederenbundel op rijden).

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie