Arduino demobaantje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
BjornOl49

Arduino demobaantje

Bericht door BjornOl49 »

Om de mogelijkheden van de Arduino in combinatie met modelspoor te kunnen testen en laten zien, ben ik begonnen aan een klein demobaantje. Het heeft een erg omvangrijk sporenplan: het bevat precies 1 wissel.

Allereerst een beetje uitleg over de Arduino. Dit is een microcontrollerbordje, dat een gebruiker in staat stelt snel en eenvoudig een schakeling aan te kunnen sturen. Het bordje bevat een aantal I/O-pins, waarmee verscheidene componenten kunnen worden aangestuurd, zoals LEDs, relais, knoppen, schakelaars, IC's etc. Een Arduino kan met behulp van een speciaal computerprogramma - de Arduino IDE- worden geprogrammeerd. De gebruikte taal is (een sepciale vorm van) C++. Veel functies (zoals de ADC, PWM etc.) zijn al grotendeels ingesteld, waardoor het eenvoudig is om deze te gebruiken. Zodoende is het een erg geschikt bordje voor beginnende programmeurs en hobbyisten.

In mijn projectje gebruik ik de Arduino om 4 relais aan te sturen. Twee relais zorgen voor het aansturen van het wissel (voor iedere richting een), een relais zet de rijspanning aan of uit, en een relais zorgt voor het ompolen van deze spanning.

Op de beurs in Zutphen ben ik begonnen met de zaak te solderen, bakken, construeren etc. Op dag 2 had ik de zaak (enigszins) werkend; een locje kon pendelen (ware het niet dat na een poosje de loc van de plank af kukelde, omdat de rijtijden nog niet helemaal goed waren ingesteld), en het wissel kon omgezet worden. Leuk, maar er is meer mee te doen. Zo stopt de loc nog abrupt; dit is te ondervangen door een L298 motordriver-IC te gebruiken. Ook detectie moet worden toegevoegd, en als het baantje voorzien is van een frieslijst ed. wil ik ook nog verlichting met dag en nachtwisseling maken, ook aangestuurd door de Arduino.

Het oog wil ook wat natuurlijk. Daarom knal ik er ook wat scenery op. Als Oostblokfanaat moet dat wel een motief zijn uit die contreien. Het geheel moet (een onderdeel van) een locdepot gaan voorstellen. Ik ben reeds begonnen aan de locloods, wat een lekker grauwe, rechttoe-rechtaan, Oostblokhut moet worden.

Zo, even genoeg gekletst, tijd voor een plaatje (eentje):

Afbeelding

Mvg,

Bjorn

neudalhausenstadbahn

Re: Arduino demobaantje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ah daar was u dus mee bezig, vroeg me al af wat je zoal aan het bakken was en wat het nut er van was.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
BjornOl49

Re: Arduino demobaantje

Bericht door BjornOl49 »

Genau! Voortaan maar even tekst en uitleg toevoegen, wil ik altijd wel, maar ik vergeet t steeds :/.

mvg Bjorn

Plaats reactie