N-Spoor digitialiseren

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
robin1976

N-Spoor digitialiseren

Bericht door robin1976 »

Ik zit eraan te denken om mijn baan te digitaliseren. Hiervoor wil ik eerst een testbaan bouwen en deze digitaal uitvoeren. Om ervaring op te doen.

Ik zag van Uhlenbrock de IB-Com. Dit lijkt me wel wat ook gezien de prijs. Ik zat ook te denken aan dinamo maar heb naar mijn gevoel meer vertrouwen in slagen i.c.m. Uhlenbrock.

Heeft iemand enige ervaring met de IB-Com van Uhlenbrock? Is deze compatibel met koploper? Daar hoor je toch altijd positieve berichten over.

Welke loc decoders zijn het meest verstandig om te gebruiken i.c.m. de IB-Com?

Op het gebied van digitalisatie. Is het een must om ook direct te beginnen met bezetmelders e.d. En welke bezetmelders zijn het beste te gebruiken i.c.m. de IB-Com? Geldt eveneens voor de wissel aansturing. Welke wisselaansturing is het beste te gebruiken i.c.m. de IB-Com?

shoven

Re: N-Spoor digitialiseren

Bericht door shoven »

Beste Robin,

Dat ligt eraan wat je allemaal wilt doen qua digitaal. Als je met de computer wilt gaan besturen zijn bezetmelders een must. Wil je met de hand rijden dan is het minder nodig.
Dus: wat wil je? En ook spannend voor een echte Ollander: wat heb je ervoor over, wat mag het kosten?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
robin1976

Bericht door robin1976 »

shoven schreef:Beste Robin,

Dat ligt eraan wat je allemaal wilt doen qua digitaal. Als je met de computer wilt gaan besturen zijn bezetmelders een must. Wil je met de hand rijden dan is het minder nodig.
Dus: wat wil je? En ook spannend voor een echte Ollander: wat heb je ervoor over, wat mag het kosten?
Steven,
De bedoeling is om eerst ervaring op te doen. Maar wel digitaal te rijden met de pc.

Dus bezetmelders zijn dan een must. Welke type bezetmelder is aan te raden i.c.m. een IB-Com?

gr,
Robin

shoven

Bericht door shoven »

Je hebt meerdere componenten nodig: software, een centrale, bezetmelders en wisseldecoders.
Voor wat betreft de software kom je al snel uit bij Koploper: gratis, veelgebruikt en gewoon goed van kwaliteit. Maar er zijn alternatieven (al dan niet gratis).
Heb je je al geörienteerd op wat er te koop is qua centrale? Of zit je al vast aan de IB-Com?
Er zijn nl. meer mogelijkheden: Intellibox, Twincenter van Flm (maar die gaat eruit schijnt het), Multimaus, Lenz systemen, Digitrax, Selectrix enz. Veel van die systemen kun je gebruiken samen met bijv. Koploper.

Voor de bezetmelders kom je snel uit bij de S88 gebaseerde printjes: redelijk standaard en goed verkrijgbaar.

Dus: niet alleen wat wil je, maar ook: wat heb je ervoor over? In dit forum kun je meerdere draadjes vinden over de keuze van systemen. Lees ze door en als je nog vragen hebt, stel ze dan. Heb ik ook gedaan, en het heeft mij enorm geholpen. Voor weinig geld kun je iets leuks realiseren.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Voor het rijden en ervaring opdoen met een IB-Com is een bedieningskastje nodig met knoppen.
De IB-Com is een zgn black-box, welke je alleen via een computer en een computerprogramma kunt gebruiken. Het is de IB-Basic zonder knoppen, wil je dus zonder computer en dus zonder terugmelders oefenen, dan is een IB-Basic een betere oplossing.

Ga je voor dinamo, dan is een computer en een besturingsprogramma een absolute must, zonder dat werkt het niet.

Dus wat jij wil.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
robin1976

Bericht door robin1976 »

Goedemorgen, heb inmiddels een start gemaakt m.b.t. digitalisatie. heb een trix mobile station en 2 dcc decoders. Trix mobile station was niet erg duur. Wat een verschil met rijgedrag.

De 2 locs welke ik heb met DCC zijn een nieuwe trix ns 1855 en een br 42.90.

Ik ben de baan nu zo aan het maken dat ik op elk gewenst moment met een ander digitaal systeem aan de gang zou kunnen gaan. Uiteindelijk wil ik een treinbaan met de pc kunnen besturen.
Maar eerst testen.
1 filmpjes van de nieuwe loc ns 1855
http://www.youtube.com/watch?v=AY3BbMPshzc
http://www.youtube.com/watch?v=I5MLBOdrSz4

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Robin,

Dan heb je het verkeerde systeem gekozen, de Trix MS kan niet aangesloten worden op een PC, er is simpelweg geen interface voor.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
robin1976

Bericht door robin1976 »

Wim,

Dat weet ik. Het is ook nog steeds de bedoeling om naar de pc te gaan.

Ik heb nog eens goed nagedacht hoe het aan te pakken en kwam tot de conclusie dat mijn wensen nu niet direct matchen met mijn budget. Ik heb de mobile station voor 60 euro kunnen overnemen. (incl. 1 dcc decoder:)) Heb er nog een decoder bij gekocht en heb nu 2 locs gedigitaliseerd voor weinig geld als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen.

Waar ik naar toe wil is toch Uhlenbrock digitalisatie. Heb de afgelopen tijd veel gelezen en de mogelijkheden op een rij gezet. Ik kan me daar het beste in vinden.

Dus mijn plan is eerst mijn locs digitaliseren en de baan analoog aan te sturen. Ik vind de rijeigenschappen nu al geweldig.

Ik hoop van de zomer over te zijn met mijn digitale testbaan naar de pc i.c.m. Uhlenbrock. De mobile station kan dan mooi voor de Thomas modelbaan van mijn zoon ingezet worden.

Mijn testbaan bestaat uit 8 baanvakken en 4 wissels.

gr,
Robin

selectrixfreak

Bericht door selectrixfreak »

Kom ik weer aan met een flauwe opmerking: De mobile station kun je met een verloopkabeltje van een tientje rechtstreeks aansluiten op de selectrixbus en dus via deze weg op je PC.

Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--

shoven

Bericht door shoven »

En doet ie het dan met Koploper?
(Of een ander -gelijkwaardig- programma)
Laatst gewijzigd door shoven op 15 jan 2010 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Spar

Bericht door Spar »

Hallo Robin,

Ib-com is verkrijgbaar met software, dus waarom langer zoeken, koploper is wel leuk maar je moet wel eerst kijken wat je er meewilt, RR&Co is ook een gelijkwaardig programma, het voordeel is dat je zowel geheel automatisch kan rijden als zowel deels met de hand sturen terwijl de hoofd baan bewaakt is.

Voor schakelingen en rijden zijn de volgende oplossingen: Intelli-box of twin-center meteen sturing via loconet, dit werkt buiten je digitale spanning om en geeft geen storing op melding of wissels. De volgende opties kan je nemen:http://www.digitrax.com/ of http://users.telenet.be/deloof/ . Eerst op onderzoek uit voordat je in de fout gaat.

M.v.g. John

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

shoven

Bericht door shoven »

Spar schreef:Hallo Robin,

Ib-com is verkrijgbaar met software, dus waarom langer zoeken, koploper is wel leuk maar je moet wel eerst kijken wat je er meewilt, RR&Co is ook een gelijkwaardig programma, het voordeel is dat je zowel geheel automatisch kan rijden als zowel deels met de hand sturen terwijl de hoofd baan bewaakt is.

Voor schakelingen en rijden zijn de volgende oplossingen: Intelli-box of twin-center meteen sturing via loconet, dit werkt buiten je digitale spanning om en geeft geen storing op melding of wissels. De volgende opties kan je nemen:http://www.digitrax.com/ of http://users.telenet.be/deloof/ . Eerst op onderzoek uit voordat je in de fout gaat.

M.v.g. John
Ja, Koploper moet je zeker beoordelen, maar dat geldt voor alle software, ook dat RR&Co of zoiets. Belangrijkste punt is: kijk wat je wilt, kijk welke opties daarbij passen en wat voor kostenplaatje etc daarbij hoort.
Voor 'schakelingen en rijden' (???) zijn er veel meer oplossingen dan hier vermeld. De websites waarnaar verwezen wordt zijn nogal algemeen van aard, kijk vooral verder dan dit (bijvoorbeeld op http://www.beneluxspoor.net en dit forum).
Allemaal goed bedoeld, maar ook ff verder kijken dan deze neus lang is. In deze bijdrage wordt je wel erg snel een bepaalde kant op gestuurd. Uitgangspunt ben jijzelf: wat wil je en wat past daarbij?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Spar

Bericht door Spar »

shoven schreef:
Spar schreef:Hallo Robin,

M.v.g. John
Ja, Koploper moet je zeker beoordelen, maar dat geldt voor alle software, ook dat RR&Co of zoiets. Belangrijkste punt is: kijk wat je wilt, kijk welke opties daarbij passen en wat voor kostenplaatje etc daarbij hoort.
Voor 'schakelingen en rijden' (???) zijn er veel meer oplossingen dan hier vermeld. De websites waarnaar verwezen wordt zijn nogal algemeen van aard, kijk vooral verder dan dit (bijvoorbeeld op http://www.beneluxspoor.net en dit forum).
Allemaal goed bedoeld, maar ook ff verder kijken dan deze neus lang is. In deze bijdrage wordt je wel erg snel een bepaalde kant op gestuurd. Uitgangspunt ben jijzelf: wat wil je en wat past daarbij?
Je schijnt nogal een kort lontje te hebben, als of je zelf zoveel site's aangeef, zo te zien heb je zelf ook eigen wensen!: Ik heb al eerder gezegd, kritiek geven is hier niet de bedoeling, als iemand iets vraagt geef gewoon antwoord, hou het leuk.

M.v.g. John

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

Jos

Bericht door Jos »

John,

Zoals je zelf zegt, kritiek geven is hier niet de bedoeling, doe het dan ook niet wil je.
Jullie geven allebei antwoord op de vraag, dus dat lijkt me prima.
Andere inzichten is niets mis mee lijkt me. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen.

Groetjes,
Jos

spoor65

Bericht door spoor65 »

Steven,

Om bij jouw eigen woorden te blijven ;)

ZUCHT

mvg

Freddy,

en laten we nu eens AUB ophouden,

John, zoals gezegt eerder, welkom op dit forum,
maar je bent niet de enige met de juiste oplossing,

het mooie hier is dat ieder zijn ervaring kan melden, en dat we daar met elkaar van kunnen leren.

Dat is toch de bedoeling????
Of zie en zeg ik het nu ook weer verkeerd.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

shoven

Bericht door shoven »

Spar schreef: Je schijnt nogal een kort lontje te hebben, als of je zelf zoveel site's aangeef, zo te zien heb je zelf ook eigen wensen!: Ik heb al eerder gezegd, kritiek geven is hier niet de bedoeling, als iemand iets vraagt geef gewoon antwoord, hou het leuk.

M.v.g. John
Zucht...
Dat is het gevaar van forums. Je tikt iets met een bepaalde bedoeling en iemand anders leest het op een heel andere manier dan je bedoelt. Maar goed, dat gebeurt. Volgens mij bedoelen we bijna hetzelfde hoor John, en van een kort lontje heb ik weinig last: ieder zijn mening.

EDIT: bericht (incl. 1e woord) getikt 5 seconden voor Freddy zijn bijdrage plaatste. Dit sluit aardig aan. En nu weer verder met treinen.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Jos schreef:John,

Zoals je zelf zegt, kritiek geven is hier niet de bedoeling, doe het dan ook niet wil je.
Jullie geven allebei antwoord op de vraag, dus dat lijkt me prima.
Andere inzichten is niets mis mee lijkt me. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen.

Groetjes,
Jos
Absolutely right Jos

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

shoven

Bericht door shoven »

Yep. En nu weer verder met treinen.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Spar

Bericht door Spar »

spoor65 schreef:Steven,

Om bij jouw eigen woorden te blijven ;)

ZUCHT

mvg

Freddy,

en laten we nu eens AUB ophouden,

John, zoals gezegt eerder, welkom op dit forum,
maar je bent niet de enige met de juiste oplossing,

het mooie hier is dat ieder zijn ervaring kan melden, en dat we daar met elkaar van kunnen leren.

Ik ben niet begonnen , ik probeer alleen dat wat ik al heb meegemaakt met mensen die zelfbouw proberen te slijten andere te behoeden.

M.v.g. John

Dat is toch de bedoeling????
Of zie en zeg ik het nu ook weer verkeerd.

Mvg

Freddy

Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB

spoor65

Bericht door spoor65 »

:(

:o

Ben ik begonnen dan?

Heb al eerder gezegt, en welgemeend dat wat ik destijd schreef als reactie, dat dat was omdat ik zelf dus vraagtekens kreeg bij jouw stelling, en daarom de vraag stelde, daar ik overtuigd was van wat anders, maar nooit mij te oud voel om wat bij te leren en een foute overtuiging van mij zelf te veranderen.

helaas heb je dit toen als een aanval bekeken, en vanaf dat moment kan ik dus nu ook blijkbaar echt niets meer goed doen of menen bij jou. en word elk antwoord die ik nog gef hoe goed bedoeld ook, speciaal door jou uitgelicht en groot weer herhaald om toch vooral mij in het "zonnetje" te zetten.

Maar vooruit, om alle verdere zin en onzin nu maar voor te zijn, waar ik beslist geen zin meer in heb.

Ok, dan heb ik het gedaan, zal het geheel op mij nemen, en Uwen Forumklijke hoogheid niet meer lastig vallen.
het N-spoorforum is voor u, hoogheid John.

Ga uwen Gang.

Mvg

Uw ex forum gespreks genoot.

Mvg
Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

henry

Bericht door henry »

beste john,
op elk draadje waar jij komt is de stemming om te snijden en de samenwerking weg.
n.a.v. van spoor 65 is bij mij nu het einde.
stop alstublieft met deze manier van communiceren,

je wordt er alleen maar beter van

toch vriendelijke groeten
henry

H@Ns
N-spoor

Bericht door H@Ns »

Heren,

We hebben dit forum opgezet met de bedoeling dat hier info wordt neer gezet voor en door iedereen.

De laatste dagen onstaat er een sfeer die ik niet wil.

Ik verzoek u allen zich te gedragen en iedereen in zijn of haar waarde te laten.

Voordat u een reactie plaatst hier op het forum, lees uw reactie nog eens terug en vraag u af of dit voor een ander niet kwetsend kan zijn.

Nogmaals vraag ik uw aller medewerking.

Laten we het gezellig houden voor iedereen.

Degene die het niet snapt, zal ik een PB sturen.

Groetjes vanuit een koud Bad Salzuflen.

Hans :(

https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren

https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders

stuiverman

Bericht door stuiverman »

selectrixfreak schreef:Kom ik weer aan met een flauwe opmerking: De mobile station kun je met een verloopkabeltje van een tientje rechtstreeks aansluiten op de selectrixbus en dus via deze weg op je PC.
Als nieuwling zag ik deze opmerking staan. Hoe werkt dat dan en waar haal/maak ik zo'n kabeltje?

Harry

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Harry, mag ik je een tipgeven, beperk je tot één forum, met je vragen over hetzelfde. Dan is het voor jouw overzichtelijk, en hoeft men niet op alle modelspoorforums, je vraag te lezen en te behandelen.

Gewoon je vragen duidelijk en helder stellen, op b.v. BNLS en je wordt door dezelfde mensen als hier geholpen.

Mvg
Wim.

Saraan

Bericht door Saraan »

Wim Ros schreef:...op b.v. BNLS en je wordt door dezelfde mensen als hier geholpen...
...bijna dezelfde mensen! ;)

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Plaats reactie