Zie hier voor de voorbereidingen:
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=20&t=8313
De basisplaat is gemaakt (61x122) en kan makkelijk verplaatst/meegenomen worden of op bokken gezet worden.
Het liefst had ik natuurlijk een veel grotere baan gemaakt, maar na veel wikken en wegen heb ik ingezien dat dat de komende jaren toch niet gaat lukken, en ga ik mijn kostbare tijd aan iets besteden dat ik kan afmaken en waarmee ik ook nog digitaal kan experimenteren.
Hier ging het om:
Even wat zagen en schroeven en het begint al ergens op te lijken: Daarna even de rails neergelegd, SCARM zegt iets anders, maar zo pas het nèt: Nu rustig aan het nadenken over hoe alles aan te pakken, ik heb geen haast, maar zal af en toe hier posten wat de vorderingen zijn.garco schreef: De basisplaat heb ik al gemaakt, hij is niet breed, ik wil een handzame baan, de treinlengtes zal ik hierop moeten aanpassen, maximaal twee wagons.
Dat is een concessie die ik maak. Ook de krappe boogstralen (R2) en meegebogen wissels kom ik niet onderuit.
De dienstregeling kan ik wel zo inrichten dat de meegebogen wissels (bijna) altijd in de rechtdoor stand bereden worden.
Ik wilde een klein doorgangsstationnetje met rangeermogelijkheden en een klein kopstationnetje op een hoger niveau.
De baan wordt qua scenery in tweeën verdeeld door een plaat, je kunt dus maar één kant van de baan tegelijk zien.
In het midden van de baan zie je van links naar rechts 4 tunneldelen. OF dit echte tunnels worden of een soort van van verdwijnpunt weet ik nog niet.
In ieder geval zijn de sporen tussen de tunnelportalen op de tekening niet zichtbaar en de linkertunnels fungeren als opstelspoor om de
trein even te laten stoppen voor het verrassingseffect. Het kopspoortje wordt bereden door een pendeltreintje dat steeds naar boven rijdt en weer terug.
Eventueel kan ook kop gemaakt worden. De drie opstelspoortjes kunnen gebruikt worden om te rangeren of de loc om te laten lopen, anders wordt het wel erg saai
Het ene deel van de baan wordt een stadsgezicht (meerjarenplan) naar Scandinavisch voorbeeld (Denemarken/Zweden) en het andere deel iets met bos en
een ingraving met de twee sporen naar een tunnel en dus het kopstationnetje. Het spoor achterlangs loopt omhoog tot ongeveer 6 centimeter. 4.2% stijging is wat veel,
maar lange treinen kunnen er toch niet rijden, dus die concessie doe ik ook.
Ook zal ik eens wat foto's plaatsen van mijn Scandinavische materieel.
Gr.