CV's van Lok Decoders
CV's van Lok Decoders
Hallo Digitaal rijders,
Een gemis in digitaal is dat de meesten beginners niet weten wat zij met al die CV's aan moeten.
Wat er gebeurd er als je iets aanpast, en hoe ontdek je wat voor motor er in je lok zit, 3 polig of 5 polig,
en met welke rijstappen moet je rijden?
Voor de kenners onder ons, zet het eens op een rij:
CV 1: lok adres : 3 is standaard af fabriek instelbaar 4 >
CV 2: V min : waarvoor wordt dit gebruikt?
CV 3: Optrek
CV 4: Afrem
CV 5: V Max
CV 6: V Mid
CV 9: motor control : Ferquency ( wanneer verander je deze, en hoe weet je precies wat je mot doen, en waar vindt men info over zijn lok/motor? )
Tot zover: deze info is belangrijk voor vele van ons en mijzelf, diegene die het weet, vertel het ons in simpel nederlands.
M.v.g. John
Een gemis in digitaal is dat de meesten beginners niet weten wat zij met al die CV's aan moeten.
Wat er gebeurd er als je iets aanpast, en hoe ontdek je wat voor motor er in je lok zit, 3 polig of 5 polig,
en met welke rijstappen moet je rijden?
Voor de kenners onder ons, zet het eens op een rij:
CV 1: lok adres : 3 is standaard af fabriek instelbaar 4 >
CV 2: V min : waarvoor wordt dit gebruikt?
CV 3: Optrek
CV 4: Afrem
CV 5: V Max
CV 6: V Mid
CV 9: motor control : Ferquency ( wanneer verander je deze, en hoe weet je precies wat je mot doen, en waar vindt men info over zijn lok/motor? )
Tot zover: deze info is belangrijk voor vele van ons en mijzelf, diegene die het weet, vertel het ons in simpel nederlands.
M.v.g. John
Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Re: CV's van Lok Decoders
Hallo John
Kijk eens even op de onderstaande link
Het lukte mij niet om het bestand hieronder bij te voegen, moet nog even bekijken wat ik niet goed hebt gedaan.
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=61.0
Gr Piet
Kijk eens even op de onderstaande link
Het lukte mij niet om het bestand hieronder bij te voegen, moet nog even bekijken wat ik niet goed hebt gedaan.
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=61.0
Gr Piet
Re: CV's van Lok Decoders
Hallo Piet,P.Heinst schreef:Hallo John
Kijk eens even op de onderstaande link
Het lukte mij niet om het bestand hieronder bij te voegen, moet nog even bekijken wat ik niet goed hebt gedaan.
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=61.0
Gr Piet
In de link wordt CV 9 niet besproken, beze lijkt mij wel belangrijk ivm motor type.
M.v.g.John
Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
Re: CV's van Lok Decoders
Hallo John
klopt, cv 9 staat er niet bij, er staat ook de meest voorkomende.
Ik denk dan ook dat aan cv 9 door heel veel gebruikers niets aan veranderd wordt.
CV9 is voor de periodeduur van de motoruitgang. De pulsfrequentie van de motor is f=1/periodeduur
Gr Piet
klopt, cv 9 staat er niet bij, er staat ook de meest voorkomende.
Ik denk dan ook dat aan cv 9 door heel veel gebruikers niets aan veranderd wordt.
CV9 is voor de periodeduur van de motoruitgang. De pulsfrequentie van de motor is f=1/periodeduur
Gr Piet
Re: CV's van Lok Decoders
CV9, heeft bij verschillende merken en types een andere invulling, dus daar is geen algemeen plaatje op te plakken. En dat is wat jij denk ik wil zien of horen. Maar helaas. Dit mag je proefondervindelijk vaststellen voor de lok waar de decoder in geplaatst is. Zet je dezelfde decoder in een andere lok gelden er hoogstwaarschijnlijk andere parameters.
Verder hoe je weet of een motor 5 of 3 polig is, gewoon tellen.
Mvg
Wim.
Verder hoe je weet of een motor 5 of 3 polig is, gewoon tellen.
Mvg
Wim.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: CV's van Lok Decoders
@John,
CV 1 is instelbaar vanaf 1 t/m 127
CV 2 Is de minimale spanning die benodigd is om de loc te laten rijden e.e.a. afhankelijk van decoder en loc
CV 3&4 is de maasasimulatie voor optrekken en afremmen
CV 5 max snelheid en CV 6 de curve die je wilt toepassen voor het verloop van de snelheid. Indien deze op de helft van CV 5 zit heb je ongeveer(natte vinger werk) een gelijk op/aflopend lijn indien op 1/3 van de CV5 zal in het onderste bereik de snelheden dichter bij elkaar zitten en in het bovenste bereik verder uit elkaar dus grotere stappen, bij 2/3 is het omgedraaid.
Echter kan je CV5&6 alleen gebruiken als CV 29 bit 4 op 0 staat.
En er zijn nog veel meer CV's die afhankelijk van het merk decoder op vele manieren de eigenschappen en mogelijkheden van de functies kunnen aanpassen cq fine tunen.
Grtzz Rob
CV 1 is instelbaar vanaf 1 t/m 127
CV 2 Is de minimale spanning die benodigd is om de loc te laten rijden e.e.a. afhankelijk van decoder en loc
CV 3&4 is de maasasimulatie voor optrekken en afremmen
CV 5 max snelheid en CV 6 de curve die je wilt toepassen voor het verloop van de snelheid. Indien deze op de helft van CV 5 zit heb je ongeveer(natte vinger werk) een gelijk op/aflopend lijn indien op 1/3 van de CV5 zal in het onderste bereik de snelheden dichter bij elkaar zitten en in het bovenste bereik verder uit elkaar dus grotere stappen, bij 2/3 is het omgedraaid.
Echter kan je CV5&6 alleen gebruiken als CV 29 bit 4 op 0 staat.
En er zijn nog veel meer CV's die afhankelijk van het merk decoder op vele manieren de eigenschappen en mogelijkheden van de functies kunnen aanpassen cq fine tunen.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: CV's van Lok Decoders
Hallo Wim,Wim Ros schreef:CV9, heeft bij verschillende merken en types een andere invulling, dus daar is geen algemeen plaatje op te plakken. En dat is wat jij denk ik wil zien of horen. Maar helaas. Dit mag je proefondervindelijk vaststellen voor de lok waar de decoder in geplaatst is. Zet je dezelfde decoder in een andere lok gelden er hoogstwaarschijnlijk andere parameters.
Verder hoe je weet of een motor 5 of 3 polig is, gewoon tellen.
Mvg
Wim.
Bedankt voor de info, wat ik er eigenlijk mee wil bereiken dat de informatie voor meer mensen duidelijk wordt, zoals je aangeeft ken je tellen hoeveel polig een motor is, maar er zijn mensen die nouwlijks de stap durven zetten om de kap er af te halen, daarom zou het fijn zijn als er door de fabrikant meer informatie hierover zou schrijven.
Ik heb zelf een site gevonden waar je ombouw motoren kan vinden voor loks, http://www.sb-modellbau.com/ maar als je een nieuwe lok koopt is dit zonde om nog eens extra geld uit te geven.
Is het een idee dat de modelspoorders de fabrikanten/importeurs een website samenstellen waar op deze info ik de voertaal verkrijgbaar is.
M.v.g. John
Digitrax DCS 200
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
PM42, BLD163, BD4, SEC8,
HDL Loco-Net
RR&Co V8A3
N-spoor Swiss, SBB
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: CV's van Lok Decoders
Dat is illusie John. Buiten dat wat schiet je ermee op als je de manual niet hanteert.Spar schreef: Hallo Wim,
Bedankt voor de info, wat ik er eigenlijk mee wil bereiken dat de informatie voor meer mensen duidelijk wordt, zoals je aangeeft ken je tellen hoeveel polig een motor is, maar er zijn mensen die nauwlijks de stap durven zetten om de kap er af te halen, daarom zou het fijn zijn als er door de fabrikant meer informatie hierover zou schrijven.
SB Modellbau is veel meer ontstaan om defecte motoren te vervangen. Ze bieden ook compleet nw omgebouwde locs aan. Als de fabrikanten €25 -35 meer zouden vragen voor een nieuwe loc met een Maxon of Faulhaber motor zou deze m.i. net zo goed verkopen.Ik heb zelf een site gevonden waar je ombouw motoren kan vinden voor loks, http://www.sb-modellbau.com/ maar als je een nieuwe lok koopt is dit zonde om nog eens extra geld uit te geven.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: CV's van Lok Decoders
De zoveelste website zeker, die met goede bedoelingen van start gaat, en vervolgens niet te onderhouden blijkt.Spar schreef:Hallo Wim,
Is het een idee dat de modelspoorders de fabrikanten/importeurs een website samenstellen waar op deze info ik de voertaal verkrijgbaar is.
M.v.g. John
Gewoon de handleiding lezen, daar staat alle informatie in, of anders de catalogus raadplegen.
Mvg
Wim.
Re: CV's van Lok Decoders
Probleem wat ik zie qua vastlegging (zelf al eens mee bezig geweest) is dat CV 1 - 6 wel gelijk zijn bij de decoders die ik ken, maar alles daarna een niet goed gestandariseerd bende is. Het gevaar is dan dat je ergens wat online zet wat gewoon niet klopt met een (nieuwere) andere decoder met alle risico's vandien. Om die reden heb ik het zelf ook nog steeds niet online gezet als eigen naslagwerk. (altijd handig) Ik pak om die reden nog steeds de boekjes er weer bij om (kostbare) fouten te voorkomen.
Blijft mij tevens opvallen dat DCC niet zo super standaard is dan dat soms wel wordt verwacht / verkocht. Kleuren, decoders en protocollen zijn soms vreselijk verschillend waardoor een makkelijk defacto standaard antwoord helaas niet zo snel mogelijk is als ik ook graag zou willen zien.
Blijft mij tevens opvallen dat DCC niet zo super standaard is dan dat soms wel wordt verwacht / verkocht. Kleuren, decoders en protocollen zijn soms vreselijk verschillend waardoor een makkelijk defacto standaard antwoord helaas niet zo snel mogelijk is als ik ook graag zou willen zien.