Omdat ik ooit het station ben begonnen toen ik nog student was, moest ik het met wat minder geld doen. Ik kocht her en der tweede hands wissels van peco code 55 en moest het daarom doen met een beperkt aantal engelse wissels, waaronder een half engels wissel die ik "voor weinig" kon bemachtigen. Maar op deze plek toch niet erg handig, dus bij het vervangen van de conrad aandrijving, die niet echt lekker werkt voor een engels wissel, heb ik bij het installeren van servo's maar meteen het wissel vervangen voor een vol engels wissel. of in het engels "double slip".
Let op: Tip, voor het goed afstellen van de wissels moet je de tongen soms nog even ietsje buigen zodat beide tongen gelijk tijdig aanliggen, anders heb je extra kracht nodig om beide tongen goed aan te leggen.
Hier foto's van het projectje.
Eerst de oude wissel verwijderen, draadjes los solderen, ballast nat maken en dan er uitwippen. De ondergrond goed kaal maken.
Het nieuwe wissel stellen met rail spijkertjes (pak een railspijker beet met een punttang en zet de soldeerbout tegen de spijker, dan smelt je zo een gaatje in de dwarsligger en kun je hem met een hamertje doorslaan).
Untitled by
Paul's treinfoto, on Flickr
Dan ballast leggen. Zorg er voor met een kwastje dat er nagenoeg geen ballast tussen de tongen ligt. Achter af nog wel de laatste ballast korreltjes er tussen uit krabben met een mesje, vooral waar de tong vast zit en draait, daar wil nog wel eens een korreltje liggen waardoor het wissel stroef gaat.
Untitled by
Paul's treinfoto, on Flickr
Als het ballast is met grijs, zwart, bruin en beige de juiste kleuren mengen om het ballast te dry brushen. Zie resultaat hieronder.
Untitled by
Paul's treinfoto, on Flickr
Als het ballast ligt kun je de spijkertjes weer verwijderen.
Zie filmpje de servo sturing,
https://youtu.be/yWOYnygv51U