Ben deze week druk bezig geweest met het bouwen van "hochstamm" tannen. Ongeveer een kwart van het bos is inmiddels aan geplant.
Deze dennen maak ik op de volgende wijze.
Benodigdheden ijzerdraad plm. 1 mm dik, bruin geverfd sisal plm 5 cm lang, rondhout van plm. 4 mm dik.
Neem ijzerdraad van ca. 40 cm. sla dubbel en draai een paar slagen.
Ik gebruik daarvoor een tang, die gebruikt wordt bij het vliegtuigonderhoud. Ik weet niet hoe deze tang heet of waar je hem kunt kopen. Ik heb hem gekregen.
Overigens werkt een boormachine met laag, liefst regelbaar, toerental ook.
Bij de tang maak je een opening in het gedraaide ijzerdraad om het sisal in te steken en naar boven te schuiven.
Schuif net zoveel sisal tussen het ijzerdraad tot je ca. 12-14 cm "pijperager" hebt bereikt. Daarna draai je het ijzerdraad srtevig in elkaar, je zult zien dat de "pijperager" dan ca. 20 % in lengte slinkt.
Vervolgens knip je de "pijperager" in vorm.
Knip het overtollige ijzerdraad af. Boor in een stukje rondhout van ca. 15 cm een gat van 2 mm en steek hierin de zojuist vervaardigde den met witte houtlijm.
Tot slot verf je de stam dik met verschillende bruine acrylverven. Na droging spuit je de bovenste ijzerdraadstam met bruine/zwarte verf en
daarna bespuit je de "pijperager" met spuitlijm en bestrooit hem met groen strooisel, bijv. Woodland, fine turf, dark green.