Bedankt mannen!!!!
Nou je het er over hebt

toevallig ben ik afgelopen paasweekend een eind opgeschoten. Ik heb inderdaad de afgelopen 3 weken weinig tijd gehad in verband met drukte bij Train Support. Erg veel ombouwwerk van H@ns en andere klanten en ook zakelijk leuke dingen gedaan. Zo kan ik MCC Modelcarparts als Dinamo dealer toevoegen aan mijn lijst. Een ook de voorbereidingen van de mobiele ombouwservice ging veel tijd kosten. Daarnaast ben ik een eigen relaisprint aan het ontwikkelen en smd buffercondensatorshakeling voor in locomotieven Erg leuk en moet ook gebeuren, tja bedrijfje gaat toch voor
Maar goed dan nu de voortgang van Schellenbach:
Het gaat niet lang meer duren voordat ik verder kan met rails leggen. Inmiddels zijn de gele buisjes weer aangebracht en is ook de bekabeling aangelegd. (let ff niet op de bende, hier word oorlog gevoerd)
Zoals jullie kunnen zien is de electronica voor het gehele schaduwstation en helixen aangelegd. Beide helixen krijgen elk een eigen blokkaart TM-H i.c.m. CD16. Voor alle drie de schaduwniveau's heb ik genoeg aan 3 blokkaarten. Dit omdat ik de relaisschakeling toe ga passen waarmee ik 1 blokuitgang kan gebruiken voor meerdere sporen. Hiervoor ben ik een relaisprint aan het ontwikkelen die tevens geschikt is voor wisselpolarisatie en wisselstraatschakelingen.
Om het geheel te voeden heb ik 4 voedingen:
- 5/12 VDC voor de blokkaarten
- 7,5 VDC voor de OC32 en attributen
- 15 VDC Rijspanning voor het schaduwstation
- 15 VDC Rijspanning voor de helixen
De draden voor de rijspanning zijn uitgevoerd in 1,5 mm2 en de overige spanningen in 1 mm2. Elke voedingsspanning heeft zijn eigen kleur. Daarnaast is elke print dmv de GND op de print zelf verbonden met de aarde van het net en zijn ook alle GND van de voedingen aan elkaar verbonden via de aarde van het net.
Zodoende elimineer ik elke kans op magnetisch veld storingen.
Als laatste loopt er vanaf de RM-U een UTP cat 5e datakabel langs elke OC32 en TM-H voor de communicatie.
En dan mag het hele zwikkie aagesloten worden

Hier is de RM-U te zien (links) en rechts de OC32 welke de dag- nachtsimulatie moet gaan voorzien

De distributie van de voedingsspanningen. Door de bekabeling vanaf een punt in ster uit te voeren blijven de amperages over elke ader het laagst.
De zwarte blokjes zijn zekeringhouders. Elke VP is afgezekerd dmv glaszekeringen. Ondanks dat de voeding zich bij sluiting of overbelasting zelf uitschakeld is het ook fijn als je de spanningen separaat van elkaar kan afschakelen.
Op deze rommelplek komen straks de relaisprinten die nu worden ontworpen. Elk relais bestaat uit 4 relais met elk twee wisselcontacten en zal uitgebracht worden onder de naam HPP4. Maar daarover meer info zodra de eerste afgeleverd worden.
Komende woensdag gaan we hiermee verder, dan hoop ik de laatste 4 tm-h's aan te kunnen sluiten. Dan even testen en het linker wisseldeel opnieuw inregelen.
Word vervolgt
