Vierkante meters vullen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Sven

Vierkante meters vullen

Bericht door Sven »

Op een bepaald moment komen veel modelspoorders tot de conclusie dat een landschap van puur onbehandeld MDF toch gaat vervelen. Voor de treinen is het vast ook veel prettiger om rond te mogen rijden door iets wat op een landschap lijkt. Dus moet er iets gebouwd gaan worden. En dan het liefst iets waarmee het een beetje opschiet, geen serie piepkleine huisjes van Faller dus (die zien er bijna allemaal toch veel te heimats uit). Een paar grote bedrijfshallen zou wel leuk zijn.
Een poos geleden kocht ik op een beurs een zakje muren. Geen idee wat voor merk, stond niks op. Er was ook geen handleiding bij. Da's mooi, dan mag je helemaal zelf weten wat je bouwt en kan er ook niks misgaan. Daken waren er ook niet, maar als je een plat dak maakt kan je er ieder stuk plaat voor gebruiken wat je maar wilt. Ik gebruikte dikke grijze styreenplaat die ik nog had liggen. Na de stukjes muur geteld te hebben besloot ik genoeg te hebben voor drie gebouwen. Alle drie in dezelfde stijl, dus ze zullen wel tot één bedrijf behoren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dakramen op het grootste gebouw zijn perronkappen van een reeds lang ter ziele gegaan perronnetje van Busch. Ik heb ze ondersteboven op het gebouw geplakt na ze aan de (nu) onderkant wit geschilderd te hebben. Om het dak minder saai te maken heb ik er voor het spuiten strookjes plastic op geplakt. Van iets dikker plastic maakte ik de rand van het dak. Tot slot gingen er nog wat kastjes op waar leidingen uit komen die weer door het dak gaan. Zal wel de airconditioning zijn, verse lucht voor de preisertjes.

Omdat het de bedoeling is dat de gebouwen tegen de achterkant van de baan komen mist er bij elk exemplaar één muur, vermoedelijk de voorkant. Wat ik gebouwd heb ziet er namelijk veel meer als een achterkant uit met al die ongezellige grijze deuren.

Afbeelding

Wat ze precies bouwen, slopen of bewerken in deze hallen weet ik niet, maar dat weet ik bij veel 1:1 gebouwen waar ik langs fiets ook niet. Misschien maak ik nog wel een keer wat reclameborden. Het vult wel lekker op de modelbaan. Als ze met een zinnige tussenruimte op een rijtje staan beslaan ze een lengte van 1m25.

Nu alleen nog een groot parkeerterrein met een hek er omheen...

Frank_N

Re: Vierkante meters vullen

Bericht door Frank_N »

Die gebouwen zien er netjes uit!
Maar ze lijken me wat laag.....(ten opzichte van de sporen)
Plaats je ze aan de achterkant van je baan, zou ik ze ietsje omhoog brengen, en een verlaagd laadperron aanbrengen voor de deuren.
Een andere optie zou kunnen zijn een grijsachtig gekleurde onderplaat (soort fundament) onder de muren aan te brengen, de ramen komen dan gelijk wat hoger uit.
Ook wat lantaarns (ledjes) boven de deuren horen er beslist bij!
Verder zou je langs de hoogbouw nog iets met rietjes (pijpleidingen) kunnen doen.

Zijn maar wat gedachten ;)

Groet van Frank

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Ziet er netjes uit en inderdaad, lekker vierkante meters maken. ;-) Dat is inderdaad iets wat je niet zo veel ziet op modelbanen, grote (anonieme) bedrijfshallen. Bedrijfsterreinen staan er vol mee maar in model zie je ze maar weinig. Goed idee! En goed uitgevoerd. :)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Mooie inspiratiebron. Dank je wel.

Groetjes

Hoontje

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Gaaf zo 8-)
Zit ook al lang met het idee een logistiek gebouw te maken
Ben er nog steeds niet uit deze van styreen of karton te maken..., en waar de tijd vandaan te halen

Je bevestigd hiermee ook weer, gewoon beginnen met bouwen en kijken waar je uit komt
Gewoon doen dus...

Ben benieuwd hoe je het industrie terrein gaat indelen / opbouwen, leuk om te volgen

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Sven

Bericht door Sven »

Dank voor de commentaren!
Frank_N schreef: Maar ze lijken me wat laag.....(ten opzichte van de sporen)
Het kleinste gebouw is lager dan de andere twee. De fabrikant van de muurtjes heeft daar ook de ramen wat laag geplaatst, ziet er inderdaad wat vreemd uit. Maar niet vreemd genoeg om geen gebouw te maken. Een strategisch geparkeerde vrachtwagen ervoor kan in dergelijke gevallen wonderen doen. De hoogte ten opzichte van de sporen is (nog) niet van belang, ze staan nog niet op hun definitieve plek. Misschien graaf ik wel slootjes langs het spoor, een beetje hoogteverschil hier en daar maakt de baan aantrekkelijker. Het moet een Nederlands thema worden, en Nederland is wel vlak maar niet plat.
Lantaarns boven de deuren moeten er inderdaad nog wel op, maar dat kan altijd nog. Doe moet ik eerst nog eens vinden op een beurs ofzo.

@Ad_M: We zitten al met smart op de foto's te wachten ;)

evo

Bericht door evo »

Ziet er netjes uit!
Misschien nog een suggestie voor het realisme: zet een paar van de deuren open en zet een vrachtwagen halverwege de opening. Of het is weekend en de zaak is dicht, dat kan natuurlijk ook :)

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Ngineer
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Ngineer »

Deze anonieme gebouwen zijn inderdaad een geweldige toevoeging op een baan. Het kan van alles zijn, van fietsenmagazijn tot chemische fabriek (als je wat pijpjes her en der toevoegt). Dat is het fascinerende aan zulke gebouwen.

Redskin

Bericht door Redskin »

Man dat ziet er echt prima uit! Geweldig idee en super uitgevoerd.Afbeelding
Ben benieuwd hoe 't verder gaat.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Mooi gemaakt man! Zelfbouw dus? Heel geloofwaardig. Leuk idee van die perron-overkapping.

j.

Afbeelding

ns1200

Bericht door ns1200 »

Ha Sven

Ziet er goed uit. Heb er ook van liggen. Dit zijn losse wanden van DPM, tegenwoordig ondergebracht bij Woodland.
http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... ularSystem

Voor andere ideeën, op de site kun je voor 1 euro de layout modellen kopen op papier en zo beginnen met bouwen.

Ze hebben ook hele leuke andere modellen.
http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... KitsNScale.

Grt Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures

Onderwerp starter
Sven

Bericht door Sven »

Hallo Rick,
Dat zijn ze inderdaad, nooit geweten. Alleen heb ik er wel een heel stukje minder voor betaald :)

Ik zie op hun site dat ze ook complete kits hebben. De meeste schreeuwen wel erg hard USA, maar er zijn er ook bij die wel vernederlandst kunnen worden.

ns1200

Bericht door ns1200 »

Zelf ook minder betaald. was nog in de gulden tijd.
Heb er ook leuke nederlandse huisjes van gemaakt.

Grt Rick

Love Kit Bashing and Home Made Structures
Plaats reactie