condensatoren en spoeltjes

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
spoor65

condensatoren en spoeltjes

Bericht door spoor65 »

Heren.

Niet om nu hier de knuppel in het hoenderhok te gooien, maar gewoon omdat ik een heel eenvoudige domme electronica-boer ben, en zoals zo vaak gezegt word, Wat een boer niet kent, dat vreet hij niet.
dus maar eens proberen het beter te leren kennen.

Maar ff ter zake, natuurlijk lees ik z`n beetje alles op dit forum wat er geschreven en besporken word.
Waar ik kan geef ik (on)zinnige opmerkingen in de hoop dat anderen er wat aan hebben, maar op gebied van bovengenoemde onderwerp, daar snap ik dus nog geen snars van.

De een zegt, kieper die dingen er uit, als je een loc gaat ombouwen, en een ander roept, laat zitten die dingen.

Ten eerste weet ik eigenlijk niet eens hoe een spoeltje, dioder of condensator, of hoe het allemaal mag heten, werkt,
wat doen die dingen en waar dienen ze voor,

Ja ze zullen waarschijnlijk, als ik het zo lees, dat het om ontstorings gedoe gaat, er voor zorgen dat er geen storing komt, maar wat van storing?

Wat is nu het nut van weg laten en wat van laten zitten?

hopelijk krijg ik na het stellen van deze domme vraag, wat minder dom verstand omtrent dit onderwerp. :D

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Jos

Re: condensatoren en spoeltjes

Bericht door Jos »

Hoi Freddy,

Of ze er wel of niet uit moeten hangt van de decoder af. Lees de handleiding en je weet het voor jouw decoder.
Die spoeltjes voorkomen een hoge startstroom.

Groetjes,
Jos

Arnoud

Bericht door Arnoud »

Ten eerste vonkt een electromotor een beetje meer of minder. Dit gevonk zorgt voor stoorproducten die radio en tv kan storen. Daarom is een fabrikant verplicht deze ongewenste uitzending tegen te gaan.
Bij decoders kan de decoder van slagraken van de stoorproducten. Wanneer de decoder niet zoals bijv. een DCX 7x een eigen filter heeft, mag de voor analoog bedrijf de door de fabrikant geplaatste condensator(s) en spoeltje(s) niet verwijderd worden.

Groeten,
Arnoud

Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Saraan

Bericht door Saraan »

Spoelen en condensatoren dienen om storingen te onderdrukken. Zonder deze componenten zetten onze locomotiefjes een ruissignaal op de rails. De rails gaat als antenne dienen, en deze ruis uitzenden, en dan kan dit bijvoorbeeld radio, tv en andere apparaten storen.

Een condensator laat ruis door, maar spert de rijstroom. De condensator wordt dus over de 2 motorklemmen gezet, zodat de ruis als het ware van de ene klem naar de ander terug in de motor wordt gestuurd.

Een spoel werkt net omgekeerd. Een spoel laat rijstroom door, maar spert ruis. De spoelen worden dus tussen de rails en de motorklemmen aangesloten. Dan wordt de rijstroom gewoon doorgelaten, maar de ruis tegengehouden.

Maar met een decoder hebben we een probleem. De motor wordt niet meer met een gelijkstroom gestuurd, maar met pulsen. Ook deze pulsen worden een beetje als ruis beschouwd en gedeeltelijk gefilterd door de condensatoren en spoel. Hierdoor kan de sturing van de motor in de war geraken, en de decoder de snelheid niet goed regelen.

Sommige decoders kunnen dus niet goed weg met deze componenten, en hebben liever dat ze rechtstreeks met de motor zijn verbonden. Andere decoders kunnen dan wel goed overweg met deze componenten, en hebben liever dat de condensator en spoelen aanwezig zijn.

Om te weten of je bij jouw decoder de componenten moet weg nemen of niet, moet je in de handleiding nalezen. Meer niet. Simpel, nee? :ugeek: :ugeek: :ugeek: :ugeek: :ugeek:

Mijn uitleg is een beetje simplistisch, maar in grote lijnen zou het toch moeten kloppen.

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Nogmaals LEES de inbouw handleiding en doe wat daar in staat. Hoe vaak moeten we dat nu nog herhalen.

Mvg
Wim.

-Henk-

Bericht door -Henk- »

En als er in de handleiding niet over geschreven wordt wat dan :?:

Mvg
Henk

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Als er niets in staat over verwijderen, dan gewoon laten zitten.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
spoor65

Bericht door spoor65 »

Wim Ros schreef:Nogmaals LEES de inbouw handleiding en doe wat daar in staat. Hoe vaak moeten we dat nu nog herhalen.

Mvg
Wim.
Wim, bedankt, maar hier heb ik in dit topic dus geen ene Fl....r aan,

misschien is het een idee om mijn vraagsteling nog eens door te lezen?

daarin gaf ik het volgende aan:

"Ten eerste weet ik eigenlijk niet eens hoe een spoeltje, dioder of condensator, of hoe het allemaal mag heten, werkt,
wat doen die dingen en waar dienen ze voor,

Ja ze zullen waarschijnlijk, als ik het zo lees, dat het om ontstorings gedoe gaat, er voor zorgen dat er geen storing komt, maar wat van storing?

Wat is nu het nut van weg laten en wat van laten zitten?"

het ging mij er dus niet om, of ik al dan niet een HANDLEIDING moet lezen, ik had alleen de intentie om wat meer te leren omtrent dit onderwerp, en om te weten hoe en wat moet je toch als eerste eens weten waar die dingen voor dienen, hoe die dingen werken, enz.
Vandaar dus mijn vragen.

dus bij deze Wim,

LEES EERST EENS DE VRAAGSTELLING ALVORENS HET STANDAARD ANTWOORD TE GEVEN.

Sorry hoor, maar moest het toch ff kwijt, jij bent een prima digitaal en electronica kenner, ik helaas nog niet.
Ik ben alleen maar een chauffeur die dagelijks voor zijn bestuurbare wielen zit ipv er achter zoals de meeste weggebruikers met een gemotoriseerd voertuig. Als ik niet zou weten waarom die eerste wielen 2 meter achter mij zitten ipv voor mij zoals in bijna elk ander voertuig, dan kreeg ik dat ding van zijn leven de bocht niet om.

Daarom wil ook weten waarom onderdelen hier genoemd zijn en waar ze voor dienen en hoe ze werken dus.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Vincent

Bericht door Vincent »

de storing komt door dat de motor altijd zijn oorsprong wil tegen werken. die resulteerd op storing op het net.
vroeger kwam je het vaker tegen. het kan in ruis reselteren op een tv

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

shoven

Bericht door shoven »

spoor65 schreef: Ik ben alleen maar een chauffeur die dagelijks voor zijn bestuurbare wielen zit ipv er achter zoals de meeste weggebruikers met een gemotoriseerd voertuig. Als ik niet zou weten waarom die eerste wielen 2 meter achter mij zitten ipv voor mij zoals in bijna elk ander voertuig, dan kreeg ik dat ding van zijn leven de bocht niet om.
Nu ben ik dan toch benieuwd wat jij de hele dag doet...

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Krab

Bericht door Krab »

Steven wat denk je van bus chauffeur :mrgreen: :mrgreen:

groetjesss Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

shoven

Bericht door shoven »

Je kan op meer dingen chauffeur zijn dan alleen bussen...

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
spoor65

Bericht door spoor65 »

:mrgreen: idd Sjaak, en ja Steven,

ik ben idd bus chauffeur van beroep, rij mijn dagelijkse rondjes op stads- en streekdiensten met de rode connexxion bussen waar het twentse paard op staat.

Wim bedankt voor de linkjes, ga mij er eens in verdiepen.
Wil toch eens wat meer weten van de hoed en de rand alvorens ik mij ook ga storten in het zelf ombouwen van locjes naar digitaal.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
spoor65

Bericht door spoor65 »

Steven,

idd kun je op meer dingen chauffeur zijn, maar de kans dat de eerste wielen 2 meter achter je zitten is wel erg klein,
dus dan komt de kans dat iemand buschauffeur is al heel dicht bij, zoals Sjaak doorhad.

een 2e mogelijkheid is er bv nog bij kraanwagens, maar dan ben je officieel geen chauffeur van beroep.

tot zo ver ff off topic,

ik ge de Linkjes van Wim eens doornemen, en mocht ik nog vragen hebben omtrent het onderwerp dan meld ik me weer.
De anderen natuurlijk ook bedankt voor de uitleg, maakt het allemaal al wat duidelijker.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Arnoud

Bericht door Arnoud »

vissie schreef:de storing komt door dat de motor altijd zijn oorsprong wil tegen werken. die resulteerd op storing op het net.
vroeger kwam je het vaker tegen. het kan in ruis reselteren op een tv

mvg vincent
Tegen-EMK die je radio en/of TV gaat storen is weer iets nieuws voor mij.

Kan je dit onderbouwen?

Groeten,
Arnoud

Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Hoi,

Misschien een beetje een flauw antwoord, maar als je wilt weten hoe het zit
met spoelen en condensatoren dan ga je vrij diep. Dan moet je je al echt gaan verdiepen
in de wereld van electronica.
Dat bedoel ik niet rot hoor, maar ik merk vaker in het forum dat er vragen gesteld worden
over de inmiddels high-tech elektronica in de modeltreinwereld.
Ik zit er beroepshalve ook in (niet in de treintjes, maar in de elektronica),
voor mij is het allemaal goed te volgen, maar voor een leek kan ik mij goed voorstellen dat
het heeeeel veel vragen oproept.
Dus het gegeven antwoord is mi juist, echter onbevredigend voor jou.
Soms denk ik ook wel eens dat de huidige elektronica in de treintjeswereld voor de meesten
misschien wel eens te gecompliceerd is, en dan doel ik op de situaties waarin de zaken
niet werken zoals ze moeten. Dan moet je al echt techneut zijn om dit een beetje
te doorzien.
Maar ik vind het leuk te horen dat je er intresse voor hebt! Mijn tip: als je er echt in wil
duiken (dat haal ik een beetje uit je verhaal), ga eens naar de bieb voor een boek daarover,
voordeel is dat er ook zaken aan het licht komen waarvan je nu geen weet hebt. Je kan ook overwegen er een
experimenteerdoos bij aan te schaffen. Ik denk dat iedere electronicus er wel een gehad
heeft. Wellicht gaat er een wereld voor je open, afhankelijk van je interesses.

Suc6!

Collin

Onderwerp starter
spoor65

Bericht door spoor65 »

Collin,

Zeker geen flauw antwoord, integendeel, en idd denk ik dat juist de electronica voor velen het net ff moeilijk maakt.
bedoel ik hoef echt geen gediplomeerd electronica te worden, maar tis vaak moeilijk om dingen te volgen/snappen als je mensen in het forum of elders er over hoord, als je zelf er niet veel van af weet.

Een simpele uitleg, zoals ook hier al is gegeven, geeft dan al een beetje inzicht, en ja, als ik dan wat ga lezen of uitproberen, z`n experimenteerdoos is geen gek idee, dan word het allemaal hopelijk wat makkelijker en inzichtelijker.

Mvg
Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

Vincent

Bericht door Vincent »

@ arnoud: een motor is als een spoel een spoel wil zijn oorsprong tegen werken dit geeft dus een spanings piek deze spanings piek zit verdraaid op de sinus van het net, waardoor de sinus van het net geen mooie sinus meer is. het net is vervuild, en de vervuiling is te zien op vooral tv's met electrodebuizen.

mvg vincent

vincent
www.elfd.nl

Nijboer

Bericht door Nijboer »

Conrad heeft ze denk ik wel.
Precies om deze reden hebben wij op het werk MBO stageplaatsen voor
electronica leerlingen.
Die jongens krijgen op school een boel theorie, en op de stage proberen
wij ze de vrijheid te geven om eens wat uit te vogelen in het kader van
een opdracht. Ik merk vaak dat ze de praktische kanten van componenten
echt gaan verkennen en de voor - nadelen ervan gaan inzien.
Maar de verscheidenheid in toepassingsgebieden in de elektonica is groot.
Je hebt de analoge elektronica, de digitale, de vermogens, hoogsspanning,
RF, microwave elektronika. En het komt ook steeds meer naar elkaar toe.
Maar de eerste die alles beheerst heb ik nog nooit ontmoet.

Persoonlijk zou ik een beginner niet aanraden te starten met digitaal.
De mogelijkheden zijn groot, maar het wordt daarom snel complex en ik kan me zo
voorstellen dat dat ook frustrerend kan werken als iets niet wil.
Bovendien zijn de decoders uiterst gevoelig voor ESD. Ik weet zeker dat er bijna
niemand is die met een juist geaard polsbandje z'n locjes op de rails zet, en z'n
opbergdoosjes heeft aangepast.
Dus in die zin lijkt het me juist zeer ongeschikt speelgoed!
Oh ja, wil je weten wat ESD is, google maar eens. Standaard onderdeel van
de electronica opleiding ;) Maar helaas door velen onderschat.

Collin

Saraan

Bericht door Saraan »

Hallo Collin,

de wiskundige werking van deze elektronische componenten (condensator en spoel als ontstoorfilter voor een electromotor) is inderdaad zware stuf. Maar de intuïtieve werking van deze componenten als filter, zoals ik hierboven heb beschreven, is toch vrij vatbaar voor een gemiddelde knutselaar, die van nature toch een dosis technisch inzicht heeft.

Maar het is natuurlijk vrij aan ieder om zo diep in een materie te duiken als ie zelf zin heeft. Je wordt er alleen maar beter van! ;)

groetjes,

Michiel

Arnoud

Bericht door Arnoud »

@Colin

ESD gevoelig materiaal is verpakt in tegen ESD beschermde verpakking. En op de verpakking staat dit symbool:

Afbeelding

Als kijk naar de behuizing waarin ik de Tran-decoders ontvang dan onbreekt dit symbool op de verpakking en is de behuizing ook niet ESD vrij.

Ik zie daarom geen reden om dan een polsbandje om te doen tegen ESD als de fabrikant het al niet nodig vindt hier maatregelen tegen te nemen. Wanneer de decoders wel ESD-gevoelig zijn en de fabrikant laat na hier tegen de nodige maatregelen te nemen dan valt het gewoon onder garantie. Tran zou dan behoorlijk veel decoders retour krijgen.

Mvg,
Arnoud

PS de kans dat een beginner direct gaat beginen met het zelf inbouwen van decoders lijkt mij ook gering.
Laatst gewijzigd door Arnoud op 05 feb 2010 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Volgens mij is er in de model electronica weinig zo niet niets wat last heeft van ESD. De enigste die ik ken en verstuurd in ESD verpakking is Leon van Perlo al het andere is ESD loos verpakt.
Ik zou me maar niet zo druk maken over deze dingen want in al die jaren dat ik er mee omgaat is er nog nooit iets defect geraakt en ik heb geneens een bandje laat staan het nodige rücksicht om dit soort dingen te behandelen

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Arnoud

Bericht door Arnoud »

R Fongers schreef:...ik heb geneens een bandje laat staan het nodige rücksicht om dit soort dingen te behandelen
Dat ligt in lijn die ik verwachtte. Overigens dat verwachtte Colin ook.

Het aantal modelspoorders die beide wel hebben is slechts op één te hand te tellen.

Mvg,
Arnoud

Saraan

Bericht door Saraan »

Ik ga toch wel bewust om met de kans op elektrostatische ontladingen. Droog weer, truitje aan, rubberen zolen... het gebeurt sneller dan je denkt. Even een kraan aanraken, of de buis van de radiator... en de verpakking eerst goed vastpakken, en dan pas de inhoud eruit halen... en liefst niet bij de pinnetjes vast grijpen... jullie kennen de truken wel. ;)

Ik ga nog niet zover om mijzelf en alle elektronische onderdelen steeds te aarden. maar ik ben wel bewust bezig met de problematiek... en nog nooit problemen gehad op dat vlak. (nu hou ik hout vast :D ).

groetjes,

Michiel

Plaats reactie