de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Tja, je schreef op 14 maart van dit jaar zelf:
" knikjes en hobbels zitten in de baan vanaf de eerste dag en hebben tot op heden geen ontsporingen veroorzaakt en vele hobbels en oneffenheden zullen niet te vermijden zijn gezien het werken en opbouwen met oud en gebruikt materiaal voor de ondergrond van verschillende diktes en afmetingen en dat komt weer dat ik moet roeien met de riemen die ik heb. En dat her en der langs de baan schampschoten met camera plaatsvinden is een logisch gevolg van het feit dat zoals ik reeds melde ik meer met de werking van de camera bezig was dan op te letten of er ergens wat geraakt kon worden."

Misschien is het hout van je baan door de gestegen temperaturen wat gaan werken en zijn de knikje en hobbels net iets erger geworden dan je treinen aankunnen???

Je hebt toch een camera op de trein? Dan zal die het spook wel kunnen "betrappen"

Ben

P.S. Het is 1 augustus Jan, geen 1 april ;) ;)


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

barryd
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 feb 2013 08:45
Locatie: Zandvoort

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door barryd »

Hallo, Jan.

Ik heb het 1 keer gehad dat er iets raars was op de 'test' baan.

Ik had een trein al een aantal rondjes laten rijden en ik ging eventjes naar beneden om wat te drinken, ik kom weer boven en de trein rijdt de hele andere kant op, de hele trein was omgedraaid dus niet alleen andere rijrichting. Klinkt misschien niet geheel geloofwaardig, ik snap er ook nog steeds niets van.

Verder leuke baan, blijf je volgen.

Groet, Barry.


\/
hier nederlands duitse baan aan het bouwen.
/\
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

als het verschijnsel omvallende trein zich voordoet dan ben ik er altijd bij.

@bjor;
ik ga er van uit dat als de br 118 die toch behoorlijk gevoelig is wat betreft het op de rails houden van zijn voor- en achter-loopwiel zich overal netjes over het hobbelige spoor zijn weg vervolgt over het gehele railsplan ik niet bang hoef te zijn om mij zorgen te maken over uitzetting van hout rails of wat dan ook als gevolg van de temperatuur.

en nee het spookje laat zich niet vangen in of op de videocamera die met de treinen meerijd. Denk dat het spookje technisch genoeg is om buiten beeld te blijven :mrgreen:

@ jacob; het zijn muizen die je bedoeld te zeggen.
maar mijn kennis van muizen is dat ze banger voor ons zijn dan ik voor hen dus als ik met de treinen bezig ben is er geen muis te zien en als er al muizen zouden zijn zou ik toch op zijn minst her en der wat keutels vinden en die zijn er ook niet dus ga er vanuit dat zij niet de boosdoener zijn en voor spookie spelen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een fijne dag van!


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Ad_M »

Hoi jonge god
Gefeliciteerd met je 69 lentes Jan
En natuurlijk veel gezondheid en plezier met de hobby

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Jelle »

Hallo Jan,

Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
En dat je nog maar heel veel mag genieten van deze geweldig mooie hobby.

Ik vind het een genot om je baan en vorderingen iedere keer weer te zien. 8-)


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4666
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Hoontje »

Proficiat Jan, nog vele jaren!

Groetjes,

Hoontje



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Wablo »

Jan,
Ook vanaf deze kant uiteraard van harte gefeliciteerd met je verjaardag,
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Frank_N »

Jan, Hartelijk gefeliciteerd!
Iets tegen muizen en zombies: http://www.dumpert.nl/mediabase/6681311 ... mbies.html
:mrgreen: :ugeek: :roll: :!:


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Heren,

uw felicitaties zijn in dank aangenomen en we maken er maar weer een mooi knutselrijk, vindingrijk of welk rijk nog meer voorhanden ligt mooi jaar van.

Moet bovendien op de lijn gaan letten want van de kinderen voor jaardag een mooie combi magnetron/gril/hete lucht en bakoven gekregen met de bijbehorende wens om vooral veel lekkere dingen te gaan maken.
daarbij wordt dan in het bijbehorende verjaardags-gedicht speciaal gedoeld op taarten, gebak en aanverwante lekkerheden. calorierijk dus groeien maar.

Mijn hobby wordt dus de komende tijd onderbroken door allerhande bak/ gril en braad op onthoudingen :mrgreen:

maar er zal tijd genoeg over blijven om jullie te blijven verblijden met fotootjes en video's van mijn baan en allerhande opbouwvorderingen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Alsnog van harte en dat het gebak je mag smaken.
Pas wel op voor kruimelen boven je sporen en alles wat onverhoopt is aangebrand kan als vulling in de kolenbunker van het lokdepot.

Veel plezier met je tweede hobby.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door bob vermeulen »

Jan,

Iets aan de late kant ;) maar toch nog van harte gefeliciteerd en geniet er van.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

ik was over het stuk wat ik de uitgaande kant van schaduwstation Nieuwestad noem niet tevreden omdat de aldaar liggende drieweg-uitrijwissel een losse wisseltong had die ik gerepareerd had maar door elke trein van die tong ontdaan werd omdat dat ding aan de schakelmagneten onder de trein bleef plakken met als gevolg dat een volgende trein daar een stukje rails miste met alle gevolgen van dien.
heb deze driewegwissel vervangen door een bochtwissel direct op de zelfde plaats en een tweede aan de rechterzijde zodat de drie sporen uiteindelijk op één spoor verder gaan.
hieronder een idee hoe ik verder ben gegaan met het maken van de tunnelpoorten want uiteindelijk zal ook dat deel in een bergachtig iets verdwijnen.

om deze wissel ging het

Afbeelding



het eerste poortje

Afbeelding


de poorten aan de uitgaande kant

Afbeelding


wat geschilderd en geplakt

Afbeelding

ballast en wat groenvoorziening op een mini filmpje

https://youtu.be/pFJkIQHmfv4

hoor jullie op en aanmerkingen vanzelf
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:12, 8 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door wim lagerwaard »

Hallo Jan
Ik kan het filmpje niet zien , het is namelijk prive
Gr Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

filmpje moet nu zichtbaar zijn :oops:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door wim lagerwaard »

Nee hij staat nog op prive

Gr Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hij staat nu op openbaar maar is nog aan het bewerken. wat er gebeurd weet ik ook niet dus zal het straks wel doen.
kan hem zelf wel openen maar dat lijkt me logisch.

ik hoor wel weer


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Jan,
Om 13:50 doet-ie het. Geinig, doet mij een beetje Middellandse Zee-achtig aan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Rob,

de Middellandse Zee is dan geheel onbewust maar sluit wel aan bij eerder projectje de Haven :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

jullie zaten misschien te denken dat het wat stilletjes is rondom de GEINBAAN maar niets is minder waar.

ben bezig met nieuwe ideeën uit te werken en plannen te maken voor verdere uitbreiding.

om dat te kunnen realiseren moet ik e.e.a. veranderen cq aanpassen aan de baan.

in de eerste plaats moet ik het allereerste schaduwstation afbreken.

Afbeelding


deze dus. de praktijk is dat hier steeds ontsporingenplaats vinden die terug te voeren zijn naar mijn streven in de beginfase van bouwwerkzaamheden om eigenlijk veel te snel iets te willen maken.

dus dat is de eerste klus alles afbreken en dan weer opbouwen maar zodanig dat als er zich onverhoopt toch kalimiteiten voordoen
ik daar op een fatsoenlijke manier bij kan.

als dit klaar is gaat fase twee in van de afbraak en wel de eerste verbindingsbrug tussen linker en rechterdeel.

Afbeelding


misschien wat lastig te zien maar voorste verbinding moet naar achteren verplaats worden.

dit ivm aan de rechterzijde ligt een driewegwissel die de inrij van schaduwstation Nieuwestad verzorgd maar de bochten erachter liggen veel te scherp en daar zijn ook steeds de nodige ontsporingen.

de ruimte die dan vrijkomt voor die verbindingsbrug dus boven de opstelling van de trafoo,s daar wil ik een soort stadsproject gaan maken met daarop de ooit door mij aangekaarte magnetische autoweg.

de spullen hiervoor heb ik in huis en ligt alleen nog te wachten op het planmatig ineen bouwen.

dus als jullie dachten ik doe niets aan de baan nou mooi mis ik ben hartstikke druk.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:13, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

janiegein schreef:dus als jullie dachten ik doe niets aan de baan nou mooi mis ik ben hartstikke druk.
Dat is ook logisch Jan; wij gepensioneerden hebben nog altijd een baan ;) ;) ;) .

Maar zonder gekheid: dat zijn mooie plannen. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Bjor,

ja de plannen zijn leuk alleen de uitvoering ervan valt vies tegen.

heb onderste laag van schaduwstation schoon.

dit alles zonder alles erboven af te breken.

ben nu weer aan het opbouwen maar dat valt om de drommel niet mee om onder de bovenbouw door buiten het gezichtsbeeld railsjes in / aan elkaar te verbinden.
het is maar goed dat ik radicaal het oude spul heb verwijderd en niet stukje voor stukje afbreken en gelijk weer opbouwen want dan had ik waarschijnlijk het ontsporen voor lief genomen wat een kl..... klus is dit maar goed hoop dat het resultaat een verbetering zal zijn ten aanzien van de ergernis zaken van voorheen.

en ja inderdaad we hebben tijd zat en ook al werken we niet, we hadden een baan, we hebben een baan en ondanks gepensioneerd blijven we een baan houden.

als we nu ook nog een stukkie pensioen over deze baan krijgen kunnen we toch stiekempjesweg toch doorsparen voor nog mooier spul :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Maar dat zal dan wel weer vallen onder DROOMbaan :lol: :lol: :lol:


wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

janiegein schreef: ben nu weer aan het opbouwen maar dat valt om de drommel niet mee om onder de bovenbouw door buiten het gezichtsbeeld railsjes in / aan elkaar te verbinden.
Jan,
Misschien heb je hier iets aan: Ik heb voor het (recht) leggen van mijn sporen eikenhouten latjes van 9mm breed gezaagd. (Kun je bij een houthandel ook laten doen).
Als ze precies passen, kun je die in de reeds gelegde rails leggen, een klein stukje laten oversteken en het volgende railstuk onder het latje, precies recht in de raillasjes van de al gelegde rails schuiven. Dat werkt natuurlijk alleen voor rechte rails, maar het scheelt je misschien een boel ergernis (en pijn in je rug). Ik zou die latjes dan max. ca. 15 cm lang maken.

Een andere optie is misschien een plaatje harboard (ca 3mm dik) nemen, kost ca €2,-, waarop je aan je werktafel de rails van het schaduwstation legt, waarna je het geheel in je baan schuift. Dan hoef je alleen nog maar de in- en uitrijsporen aan te sluiten en met stripjes karton o.i.d te ondersteunen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Bjor,

de foto hieronder laat zien hoe het was voor ik af ging breken uiteraard zonder de rommel die nu nog overal lag.

Afbeelding

je zult denk ik begrijpen dat hier niet zomaar iets in kant en klare vorm ingeschoven kan worden want ik praat wel over onderste laag.

nee dat zal railsje voor railsje moeten gebeuren maar driekwart ligt inmiddels weer op zijn plaats dus we zijn goed bezig maar blijft kl...klus.

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Ah, nu snap ik het. Ik had de eerste foto van dit bericht van jou van eerder vandaag gezien:
viewtopic.php?f=14&t=5184&start=760#p148345

maar blijkbaar is dat dus een hele oude foto en niet een, die de huidige situatie weergeeft. Tja, dan is het inderdaad een snertklusje.
Maar ik begrijp dat het leed al voor driekwart is geleden........

Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie