Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door brizbo »

Dag.

Heb een mooi geilustreerd filmpje tegen gekomen op youtube dat ik hier toch even wou delen!

https://www.youtube.com/watch?v=1KfQi15j1Gc


Succes met de ombouw 8-)


Fabrice

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door nspoorkees »

Leuk voor een analoge baan vooral denk ik? Op een digitale baan kun je beter een functiedecodertje gebruiken, dan kun je de verlichting nog aan- en uit zetten, en dimmen etc. De wijze van ledjes ondersteboven tegen een dakreflector laten schijnen vind ik wel een mooie tip!



FidOo
Berichten: 5972
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door FidOo »

Tja als je niets geeft om aan en uit zetten of dimmen dan werkt dit ook prima op een digitale baan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door Redskin »

Zo op het eerste gezicht lijkt 't wel interessant. Eens een rijtuigje proberen...:roll: Aan materiaal ben je niet meer dan een paar €uri kwijt.
Staat overigens in de voorbij-scrollende tekst in het filmpje: "For analog and digital power feeding 5-20V DC".
Dat laatste is dan overigens niet helemaal waar: digitale spanning is niet echt DC, maar daar is dus met een brugcelletje in voorzien.

De vier 'filosofieën' vind ik wel geinig: geen geknipper, indirect en diffuus licht, interieurtjes en de onzichtbare elektrische verbindingen. Overigens vind ik de hoeveelheid licht van de rijtuigen zo in het filmpje wat veel; een kwestie van smaak en van proberen. Daarbij vind ik de interieurtjes wat minder belangrijk (is immers allemaal errrrug klein), maar het is een leuke bijkomstigheid. Die 'jocksandme' heeft trouwens meer lichtprojectjes op jijbuis staan.
Brizbo bedankt voor het delen! :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Nijboer
Berichten: 925
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door Nijboer »

In het filmpje valt het op dat de uitsparingen voor de ramen wit zijn.
Dat is dan weer het nadeel van binnenverlichting, zie je dat soort dingen
gelijk.
Volgens mij kan dat beter zwart zijn (raamrubbers).
Dank voor deze link!



Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door brizbo »

:D Graag gedaan mannen!


Fabrice
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door martindomburg »

Hoi

Ik ken het filmpje, de techniek is mooi vooral het difuus effect met de aluminium tape.

Echter een paar dingen die makkelijker en in mijn opinie anders kunnen:

1: De LED die hij gebruikt is van het type PLCC en is immens groot vergeleken met de veel kleinere 0603 of 0402 LED. Vaak is de 0603 voldoende om zelf te solderen.
2: Als je de PLCC led's gebruikt, pak dan een kant en klare strip, op wish.com/geek heb je een rol van 5 meter voor nog geen paar euro.

Eventueel zijn er ook strips met 2 koperen lijnen waarop je zelf je 0603 of 0402 gemakkelijk kan solderen

3. De condensator van 2200 uF is erg overdreven. Vaak volstaat een elco van 100uF maar beter nog zijn SMD condensatoren. Pak je een capaciteit van 300 uF zit je al goed en heb je minder sores met het wegwerken. kan je zelfs een beveiliging inbouwen tegen overspanning.

4. Deze schakeling werkt goed bij analoge banen. Voor dcc banen krijg je een probleem met de condensator. De centrale zal hem zien als een kortsluiting, voornamelijk omdat de piekstroom tijdens het opladen niet word beperkt met een laadweerstand. Bij DCC kan je hem wel met enkel een gelijkrichter en een weerstand mooi laten branden. Maar wil je echt goed doen dan kom je al snel op een functiedecoder uit of een ledstrip van digikeijs.

Overigens kan je die ook erg mooi inbouwen met de alufolie manier.

Mooie methode verders, netjes gedaan ook. Bedankt voor het delen

Just my 2 cents


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door Redskin »

martindomburg schreef:...Als je de PLCC led's gebruikt, pak dan een kant en klare strip, op wish.com/geek heb je een rol van 5 meter voor nog geen paar euro...
Maar dat is wat deze man uitlegt: gebruik je strips dan blokkeert dat met deze constructie het licht. Juist de open structuur (het toepassen van twee spanningsrails en daarop de leds monteren die tegen het plafond schijnen) geeft het egale lichtbeeld. En de spanningsrails lekker breed uit elkaar, vandaar dat hij PLCC-leds gebruikt.
martindomburg schreef:...Voor dcc banen krijg je een probleem met de condensator. De centrale zal hem zien als een kortsluiting, voornamelijk omdat de piekstroom tijdens het opladen niet word beperkt met een laadweerstand...
Ik zou inderdaad zelf 220 μF willen gebruiken, of hooguit 't dubbele. Zou ik dan nog een laadweerstand moeten toepassen? De laadstroom is dan immers veel kleiner. :roll:


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door martindomburg »

Op de plcc heb je een goed punt, dat is zeker goed doordacht

De elco is wel erg groot om weg te werken in een n rijtuig. Let wel dat je de 25V versie neemt. De 16V moet je beveiligen.

200 uF is echt wel voldoende hoor. Scheelt enorm veel ruimte. Qua laadpiek maakt het niks uit, de decoder ziet hem gewoon als sluiting als je geen weerstand ervoor zet van 100 ohm met een diode paralell voor het ontladen.

Daarnaast zijn smd condensatoren nog beter in te bouwen.

Grz


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door Redskin »

Oké thnx Martin; dus een elco of SMD-condensator van rond de 200 μF bij 25V, voorgeschakeld met 100 Ω en een diode parallel (voor het ontladen doorlaatrichting de leds, niet richting de baan :) ).
's Kijken of we het hele schema incl. de brugcel en de spanningsstabilisator compleet kunnen krijgen...


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door martindomburg »

Diode richting de aansluiting v+. Hij laad op via de weerstand en ontlaad via de diode.

Je kan 16V elco gebruiken. De smd zijn ook 16V. Je beveiligd hem dan middels een zenerdiode over de condensatoren.

Greetz



Nijboer
Berichten: 925
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door Nijboer »

Let op als je de SMD elco's kiest (rechthoekige gele of zwarte exemplaren).
Dat zijn tantaalcondensatoren.
Het is het beste om deze stevig te overdimensioneren!
Dat wil zeggen 3x (!!!) de gebruikte spanning.
Dus als je 12V wilt bufferen, kies je het beste de 35V
versie.
Klinkt gek misschien, maar geloof me, ik heb ze zien fikken,
en daar komt dan een steekvlam uit met alle kleuren van
de regenboog. En dat met 2x overdimensioneren.

Mijn 2 centen.

Verder miste ik nog iets in het filmpje: Het eenvoudig en goedkoop
aanbrengen van stroomafnemers onder de draaistellen.
Voordeel van een grote condensator is dat de noodzaak van 2
stroomopnemende draaistellen weg is. Scheelt een boel gepruts
en laat het rijtuig soepeler lopen. Als je afneemt op het metalen
asje dan moet je beide draaistellen wel voorzien natuurlijk.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door martindomburg »

Colin,

Mag ik zeggen dat ik het niet eens met je ben?

Het klopt dat SMD condensatoren van het type tantaan zijn. Maar overdimensioneren? Dan heb je de basis al verkeerd als er vlammen uitkomen.

De SMD condensatoren van 100uF, enige die enigzins rendabel zijn, hebben een werkspanning van 16V. Om te voorkomen dat er een hogere spanning over de condensatoren komt te staan als 16V plaats je een zenerdiode gesperd over de condensatoren. Deze spert de spanning tot 16V, daarboven niet meer en word het overtollige via de zenerdiode om de condensatoren geleid.

Afbeelding

D2 is de zenerdiode.

Groetjes



Nijboer
Berichten: 925
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door Nijboer »

Oh je mag het rustig oneens zijn hoor, ik vind het prima.

Ik kan je verzekeren dat er een hele dure les is geleerd in deze kwestie.
Er is onderzoek gedaan naar diverse incidenten met tantaaltjes,
en daar is dit gestaafd en al uitgekomen. Helaas heb ik die documenten
en ook de kennis van de gebruikte chemie niet in bezit, dat is eigendom
van het bedrijf waar ik werk.
Resulterend in een "design-rule" (ontwerpregel): 3x overdimensioneren.

Wat ik er wel van weet is dat de inschakelflank van de voeding in worst
case scenario (stijle flank dus) dit kan veroorzaken bij een tantaal.
Het hangt ook af van de maximale stroom die de voeding kan leveren tijdens
dat korte moment van inschakelen.
Of de zeners dit chemische spektakel kunnen voorkomen, ik durf het niet
te zeggen. Ik wil dit wel eens navragen bij mijn collega's die hier onderzoek
naar hebben gedaan.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door martindomburg »

Inschakelpieken kunnen inderdaad roet in het eten gooien. Al heb ik dit binnen onze hobby nog niet eerder meegemaakt dat deze zo hoog zijn dat ze tantaan gaan verbranden :mrgreen:


Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 750
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door Pruts3r »

Kon ik maar zo makkelijk knutselsmurf spelen als in dat fimpje!
Vind het er top uit zien!!!!!!


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

Nijboer
Berichten: 925
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Rijtuigverlichting in bouwen als een pro!

Bericht door Nijboer »

Hoi,

Ik was deze alweer vergeten... totdat ik vandaag weer geconfronteerd werd
met ge-explodeerde tantaal elco's. Je moet je voorstellen, een geschakelde
DC-DC converter met aan de uitgang het eea aan filtering en een setje
tantaal elco's die parallel gezet zijn. Situatie: 1 van de 5 is totaal verbrand en
vormt een sluiting. De rest is intact.
Kijk eens in de datasheet hieronder. Daarin staat iets over de fout-ratio die je
in je design kunt overwegen. (page 30)

Het moment dat je de meeste kans loopt op een mooie fik, is tijdens de burn-in.
Dat is de allereerste keer dat een tantaal onder spanning gezet wordt.
Hoe langer hij in gebruik is, hoe minder kans op uitval! Maar die kans gaat niet
naar 0%. Dit alles in tegenstelling tot een normale elco.
Om deze redenen zie je dat fabrikanten tantaaltjes inkopen die de burn-in al
hebben ondergaan. Dat zie je in de prijs terug uiteraard.

Er zijn nieuwere tantaal technologien beschikbaar die een kleinere overdimensionering
vereisen. Bijkomend voordeel is dat ze in geval van fout geen steekvlam produceren.

http://www.farnell.com/datasheets/11903.pdf


Plaats reactie