Zelfbouw naaldbomen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Zelfbouw naaldbomen

Bericht door maarten »

Een tijdje terug heb ik voor het eerst een poging gedaan om zelf naaldbomen te maken. Omdat het mij eigenlijk alles is meegevallen en ik het iedereen kan aanraden maak ik er hier een verslagje van. Dit is zoals ik het gedaan heb, waarmee ik niet wil beweren dat dit de beste manier is. ;)

Iedereen kent de standaard pijpenrager-bomen die je kant en klaar kunt komen. Makkelijk snel en in een zekere zin voordelig. Maar mooi of enigzins realistisch? Nou nee, niet echt. Mijn insteek was, dat moet beter kunnen (en goedkoper). Met de instructies van Jaap en Jaron Vriend in het achterhoofd ben ik aan de gang gegaan met de spullen waarvan ik het meeste al had liggen:

- opbinddraad voor in de tuin, groen geplastificeerd
- stukken sisaltouw (afval doordat de kat zijn krabpaal heeft gemolesteerd)
- spuitbus zwarte verf
- spuitlijm (van de action uiteraard)
- fijne turf
- schorspasta
- eventueel fijn zaagsel

Gereedschap:
- 2 tangen
- accuboormachine met een haakje
- blokje hout met haak er in en lijmtang
- schaartje
- stukje papier

Als voorbereiding heb ik eerst het sisaltouw in stukjes geknipt van 5 a 6 cm lang. Omdat het krabpaal touw vrij dik is heb ik het eerst een beetje uit elkaar gedraaid zodat ik losse strengen kreeg. Vervolgens het touw in een bakje met water leggen. Je ziet dat het touw eigenlijk vrij snel zijn draaiing verliest en weer recht wordt. Dat is precies wat we willen want wokkel-vormige takken, daar kunnen we niets mee. Als het allemaal redelijk recht is kan het touw uit het water en kan het gaan drogen. Tevens de vezels uit elkaar kammen zodat je allemaal losse vezels overhoudt.

Vervolgens het binddraad voorbereiden. Ik heb geplastificeerd binddraad gebruikt (voor in de tuin) omdat ik dat al had liggen. Misschien dat bloembinddraad beter werkt, geen idee, maar gewoon cheap-ass binddraad werkt zeker ook. Ik knip een stuk af van grofweg 40 cm en met 2 (combinatie) tangen maak ik het recht. Dat doe ik met een trucje wat ik vroegah op school (mts) heb geleerd. Pak met de tangen ieder een uiteinde stevig vast, breng de tangen naar elkaar en trek dan de tangen snel uit elkaar zodat het stuk draad ertussen een flinke snok krijgt. Herhaal dat een paar keer totdat de draad mooi recht is. Dit kan ook met een bankschroef en 1 tang maar die had ik even niet voorhanden. Is zelfs nog makkelijker.

Dan volgt het boompje-draaien zelf.

(Wordt vervolgd..)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Maurits71

Re: Zelfbouw naaldbomen

Bericht door Maurits71 »

leuk Maarten, ik doe het ook op dezelfde manier en het resultaat is verbluffend, je zal een hoop mensen een plezier doen met een leuke tutorial

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

EdwinB

Bericht door EdwinB »

Ik heb dit in het verleden ook geprobeerd maar niet naar tevredenheid. Ik volg de omschreven stappen maar het gaat mis op het moment dat de sisal tussen de nog niet gedraaide ijzerdraad moet worden gelegd. Het valt eruit of gaat op een hoop zitten. Draaien heeft dan geen zin want de boom wordt dan erg misvormt. Tips?

Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Andre de Ruiter

Bericht door Andre de Ruiter »

Edwin,

als je voor dat je de sisal insteekt het ijzerdraad een paar slagen draait zul je zien dat het wel lukt.

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Dan het draaien van de bomen zelf. Dat is even een handigheidje wat je even in de vingers moet krijgen. De draad vouw je op het midden dubbel, het midden doe je om de haak van het blokje dat je aan de tafel hebt geklemd. Dan draai je de draadjes een paar slagen in elkaar waarbij je er voor zorgt dat de 2 uiteinden naar elkaar komen. Ze mogen niet weid staan want dan vallen inderdaad de vezels er uit. Ook belangrijk is dat de draad mooi recht is waardoor de vezels weinig kans hebben om te ontsnappen. En nog een belangrijke tip (geleerd van Jaap Vriend), direct na het stukje wat al in elkaar gedraaid zit geef je het ijzerdraad een knik. Dit zorgt er voor dat de 2 uiteinden nog dichter tegen elkaar aankomen te Iiggen. Let wel, er zullen altijd wat vezeltjes willen ontsnappen maar dat hoort erbij. ;) Tussen de 2 uiteinden stop je de vezels die je een beetje spreid zodat ze niet op een kluitje zitten. Nu kun je je onderscheiden van de pijpenrager-bomen die je in de winkel koopt! Ik stop nameIjk niet met vezels ertussen stoppen als de lengte van de boom bereikt is. De stam van menige boom zit namelijk vol met dode kalender takken dus waarom die ook niet aanbrengen? Dus simpel enkele losse vezels vezels aanbrengen! Deze vallen er trouwens makkelijker uit dus een paar extra is niet zo erg, afknippen kan altijd nog. ;) Het einde van de 2 uiteinden draai je voorzichtig een stukje in elkaar, vervolgens vastmaken aan de haak in je accuboormachine en draaien maar. Niet te hard anders vliegen de vezels om je oren. 8-) Wanneer zit ie ver genoeg in elkaar? Eigenlijk als er niets meer uitvalt. Maar, als je nog wat verder draait, draait de stam meer in elkaar en komen de draaiingen dichter tegen elkaar te liggen. En dat is mooier. En dan heb je het lastigste deel gehad! De boom in model knippen (kegelvormig) maar niet té netjes! de dode takken lager aan de stam mogen wat korter dan de gezonde takken, maar breng wel variatie aan. Je krijgt dan zoiets:

Afbeelding
Oké, niet veel soeps toch? Maar geeft niks, dit was mijn eerste poging (ooit!). Weggooien hoeft niet, in de natuur heb je ook gewoon armetierige exemplaren! En anders zetten we hem gewoon ergens achteraan? :mrgreen: Don't worry als het niet meteen lukt, gewoon nog een keer proberen!

Volgende stap, met een (bij voorkeur goedkope) spuitbus heb ik de boompjes zwart gespoten. Echter, dat had misschien beter donker grijs/bruin kunnen zijn, dat ligt dichter bij de werkelijkheid. Laat de verf wel drogen voordat je gaat strooien, anders kleven er naalden aan de stam en dode takken.

Dan wordt het al interessanter. Met de spuitlijm gaan we de boom inspuiten. Echter, de 'naalden' moeten alleen op de gezonde takken, niet op de dode takken of de stam. Nu zijn spuitbussen nou niet echt nauwkeurige dingen dus gebruiken we een stukje papier (memoblaadje of iets dergelijks) om de dode taken en stam af te schermen.
Afbeelding
Als je met blote armen met spuitlijm gaat werken merk je pas goed wat een rotzooi het is, na een paar boompjes merk je al dat je de haartjes op je armen gaan plakken. Buiten doen dus! ;)

In het deksel van een plastic (vitaminen-)potje heb ik gaatjes geboord. Daar heb ik de bomen rijkelijk mee bestrooid. Uiteraard boven een (schoon) bakje zodat je alle fijne turf die niet op de boom blijft zitten kunt opvangen en opnieuw gebruiken. We zijn Hollander tenslotte! Alles wat niet blijft kleven aan de takken hebben we ook niet nodig. Met andere woorden, ik vind 1x strooien zat. De eerste resultaten:
Afbeelding

Belangrijkste tools van deze fase. (strooibusje ontbreekt helaas)
Afbeelding

En dan heb je al snel een bosje. Het lijkt niet veel, maar als je naar het aantal kijkt.. Dat komt omdat de bomen best wel doorzichtig zijn, net als in het echt..
Afbeelding

Dus dan zijn we er? Nee, ik vind van niet. De stammen zijn mij een doorn in het oog! Dat heb ik proberen op te lossen door de stammen in te smeren met schorspasta (home-made) met een kwastje. Dan merk je 2 dingen, de stam wordt eigenlijk wat te dik en je kwast makkelijk de dode takken mee. Dus als eerste na het drogen de dode takken schoon maken door daar de pasta af te krabben. Vervolgens heb ik met een platte vijl de pasta er weer afgevijld. Maar, tot op het plastic van de draad! De pasta in de groeven blijft zitten zodat de stam toch een stuk gladder is.
Afbeelding

Als dat gebeurd is, moet de stam geverfd worden. Ik heb dat gedaan met donkerbruine verf. Die keuze lijkt voor de hand te liggen maar is eigenlijk niet goed, de stammen zijn helemaal niet bruin in het echie. Ze zijn veel meer grijs/grijs-bruinig. Dus dat moet volgende keer beter. Je krijgt dan zoiets (niet alle stammen zijn hier behandeld met pasta).
Afbeelding
Wat je nog kan doen (vóór het verven) is de stam insmeren met houtlijm en licht bestrooien met wat fijn zaagsel. De stammen zijn in het echt ook niet glad. ;)

Tot slot een foto die ik vorige week in het bos heb gemaakt...
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Maarten, als schorspasta te dik word, probeer dan eens tipp-ex, ik denk gezien al mijn plamuur ervaringen met dat spul dat dat prima werkt.

Dan de kleur van de stammen, bruin schilderen of roest kleurig kan prima, als je ze daarna drybrusht met 1 of 2 donkere grijstinten krijgen je een mooi niet egaal kleuren patroon.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie