Sprinkbaan
Re: Hehe, eindelijk een nieuwe baan
Dankjewel Bart.
Ja die hobbykamer beneden hebben we vanaf het begin in het ontwerp meegenomen, dat wilden we allebei heel graag. Het huis is levensloopbestendig, we hebben ook slaap- en badkamer beneden. Zo kunnen we er oud in worden. Als de kinderen het huis uit zijn hoeven we in principe niet meer boven te komen.
Het frame staat er inmiddels. Deze week maar eens de eerste rails leggen, en misschien een eerste stukje rijden!
Ja die hobbykamer beneden hebben we vanaf het begin in het ontwerp meegenomen, dat wilden we allebei heel graag. Het huis is levensloopbestendig, we hebben ook slaap- en badkamer beneden. Zo kunnen we er oud in worden. Als de kinderen het huis uit zijn hoeven we in principe niet meer boven te komen.
Het frame staat er inmiddels. Deze week maar eens de eerste rails leggen, en misschien een eerste stukje rijden!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Vandaag ook maar de eerste rails gelegd. Peco code 80, restanten van de vorige baan (vooral wissels) en een lading verse flexrails.
De juiste spullen erbij, is het halve werk.
De eerste rails ligt. Met een paar rijtuigen testen of de rails niet te dicht bij elkaar ligt.
De juiste spullen erbij, is het halve werk.
De eerste rails ligt. Met een paar rijtuigen testen of de rails niet te dicht bij elkaar ligt.
Laatst gewijzigd door shoven op 19 sep 2017 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Nou gefeliciteerd met al dit moois en je eerste metersshoven schreef:De juiste spullen erbij, is het halve werk.
De "spullen" om dit te vieren had je al Steven
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Zoals Ad al zei, de juiste spullen erbij is het halve werk, nu maar hopen dat de rechte rails recht wordt gelegd.
Ook makkelijk, een doosje met houtboren waar van alles in zit behalve boren.
Nu maar een mooie baan maken.
Ook makkelijk, een doosje met houtboren waar van alles in zit behalve boren.
Nu maar een mooie baan maken.
Daar zitten gewoon houtboren in, dat gelige wat je ziet is een verpakking van 2 nieuwe houtboortjes.BenQ schreef: Ook makkelijk, een doosje met houtboren waar van alles in zit behalve boren.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Steven,
Leuk te lezen en zien dat jij met de bouw van de nieuwe baan begonnen zijn, die paar centimeter uitstekende vensterbanken lijkt mij niet het probleem zolang je er maar rekening mee houd bij de aanleg van het schaduw station , waar je misschien geen rekening mee heb houden is dat de ramen wel eens een keer gezeemd moeten kunnen worden en dat er over een aantal jaar misschien wel eens een schilder bij moet kunnen voor het onderhoud.
groetjes,
Bert
Leuk te lezen en zien dat jij met de bouw van de nieuwe baan begonnen zijn, die paar centimeter uitstekende vensterbanken lijkt mij niet het probleem zolang je er maar rekening mee houd bij de aanleg van het schaduw station , waar je misschien geen rekening mee heb houden is dat de ramen wel eens een keer gezeemd moeten kunnen worden en dat er over een aantal jaar misschien wel eens een schilder bij moet kunnen voor het onderhoud.
groetjes,
Bert
Welkom terug ...
Groeten,
William
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Thanx.
Ja, het is wel goed na een tijd andere dingen doen weer tijd te hebben voor de baan.
Het gaat niet heel snel, maar dat maakt niet uit, het is hobby.
Ja, het is wel goed na een tijd andere dingen doen weer tijd te hebben voor de baan.
Het gaat niet heel snel, maar dat maakt niet uit, het is hobby.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Heel herkenbaar allemaal
Groeten,
William
Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Het vordert gestaag. Afgelopen weekend de ringleiding onder het schaduwstation afgemaakt.
Deze bestaat uit 5 draden van 2,5 mm2. 2 voor DCC, 1 voor de bezetmelders en 2 voor 16V AC, voor lampjes, servo's enzovoorts.
Op een paar punten tak ik af van de ringleiding naar stukjes strokenprint waarop ik de rails aansluit.
Ringleiding met aansluitpunten.
Gelijk ook wat verlichting aangebracht met LED-strips.
De eerste rails is ook aangesloten, en de eerste locs hebben gereden. Een paar hergebruikte flexen zijn echter behoorlijk vies. (maar waar was nu dat railpoetsblokje gebleven??)
Deze bestaat uit 5 draden van 2,5 mm2. 2 voor DCC, 1 voor de bezetmelders en 2 voor 16V AC, voor lampjes, servo's enzovoorts.
Op een paar punten tak ik af van de ringleiding naar stukjes strokenprint waarop ik de rails aansluit.
Ringleiding met aansluitpunten.
Gelijk ook wat verlichting aangebracht met LED-strips.
De eerste rails is ook aangesloten, en de eerste locs hebben gereden. Een paar hergebruikte flexen zijn echter behoorlijk vies. (maar waar was nu dat railpoetsblokje gebleven??)
Laatst gewijzigd door shoven op 19 sep 2017 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Dit weekend maar weer wat geprutst aan de baan.
De eerste wissels met servo's. Ik bleek in totaal nog zo'n 75 ServoSwitchen te hebben liggen. Dat zou genoeg moeten zijn voor de hele baan.
Ook naar de andere zijde van het schaduwstation is uitgebreid. 8 of 9 sporen van verschillende lengtes komen er in. 4 zijn er 5 a 6 meter, de rest wordt tussen de 3 en 4 meter lang.
De eerste wissels met servo's. Ik bleek in totaal nog zo'n 75 ServoSwitchen te hebben liggen. Dat zou genoeg moeten zijn voor de hele baan.
Ook naar de andere zijde van het schaduwstation is uitgebreid. 8 of 9 sporen van verschillende lengtes komen er in. 4 zijn er 5 a 6 meter, de rest wordt tussen de 3 en 4 meter lang.
Laatst gewijzigd door shoven op 19 sep 2017 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Je kan zeker even vooruit, mooie meters weer Stevenshoven schreef: Ik bleek in totaal nog zo'n 75 ServoSwitchen te hebben liggen. Dat zou genoeg moeten zijn voor de hele baan.
Mvg,
Ad
Zo, dit weekend weer even lekker wat rails gelegd.
Alle rails van het schaduwstation ligt er. De wissels zijn aangesloten en doen het goed.
Nu moet nog een deel van de sporen van stroom/DCC worden voorzien, een tijdelijk lusje aangelegd worden en dan kan er gereden worden!
Met 4 sporen de bocht om. Meer ging niet. De binnenste is R2, daar kan alles doorheen.
De andere kant, ook hier weer de bocht om.
De wisselstraten die in en uit de helix gaan/komen.
Alle rails van het schaduwstation ligt er. De wissels zijn aangesloten en doen het goed.
Nu moet nog een deel van de sporen van stroom/DCC worden voorzien, een tijdelijk lusje aangelegd worden en dan kan er gereden worden!
Met 4 sporen de bocht om. Meer ging niet. De binnenste is R2, daar kan alles doorheen.
De andere kant, ook hier weer de bocht om.
De wisselstraten die in en uit de helix gaan/komen.
Laatst gewijzigd door shoven op 19 sep 2017 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Hoi Steven ,
ik durf het haast niet te zeggen ( filmpje )
m.v.g. Sjaak
ik durf het haast niet te zeggen ( filmpje )
m.v.g. Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Ziet er strak uit. Bevalt het in je nieuwe huis?
Fred The Railroader
heb je 2e schaduw station ook al geplanned ?
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Nee, nog niet. Eerst deze maar effe rijdend krijgen. Ik mag nu eerst een miljoen draadjes aan de rails solderen en aansluiten. Dan nog een tijdelijk keerlusje, en dan kan er gereden worden. (Daarna pas een filmpje Sjaak)
Daarna de helix en dan begin ik aan de bovenbouw en het stuk dat daar vlak onder ligt, waaronder het tweede schaduwstation.
En tussendoor nog de stroomdetectie erin bakken en Koploper instellen. Dan gaat het pas echt worden...
Daarna de helix en dan begin ik aan de bovenbouw en het stuk dat daar vlak onder ligt, waaronder het tweede schaduwstation.
En tussendoor nog de stroomdetectie erin bakken en Koploper instellen. Dan gaat het pas echt worden...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Jazeker. Alles was snel op orde. En eigenlijk alles wat we vooraf uitgedacht hadden, werkt. Dus we zijn er wel blij mee.The Railroader schreef:Ziet er strak uit. Bevalt het in je nieuwe huis?
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Zo, vandaag de laatste draadjes aangebracht. Ook een tijdelijk lusje gebouwd op de plek waar later de helix komt.
Tijdelijke keerlus.
Met een aantal locs ben ik aan het proefrijden. Omdat de locs best wel lang hebben stilgestaan (ruim anderhalf jaar) moet het spul wel even op gang komen. Eén loc doet erg raar en reageert vreemd op commando's na een noodstop. Ik denk dat de decoder maar even gereset moet worden.
Een Hercules geeft gedonder, de decoder geeft aan dat er kortsluiting is. Ik heb drie Herculessen, en heb er veel van dit soort gedoe mee. Hebben jullie dat ook?
Maar goed, andere locs rijden binnen een paar minuten zonder morren rond.
Ik merk wel dat ik erg aan het gemak van Koploper gewend ben. Dat maakt het toch wel een stuk simpeler, als er 3 treinen rijden ben je al aardig druk met alleen maar de wissels goed zetten. Dus vandeweek de bezetmelders maar eens installeren en Koploper instellen.
Locs in het schaduwstation.
Tijdelijke keerlus.
Met een aantal locs ben ik aan het proefrijden. Omdat de locs best wel lang hebben stilgestaan (ruim anderhalf jaar) moet het spul wel even op gang komen. Eén loc doet erg raar en reageert vreemd op commando's na een noodstop. Ik denk dat de decoder maar even gereset moet worden.
Een Hercules geeft gedonder, de decoder geeft aan dat er kortsluiting is. Ik heb drie Herculessen, en heb er veel van dit soort gedoe mee. Hebben jullie dat ook?
Maar goed, andere locs rijden binnen een paar minuten zonder morren rond.
Ik merk wel dat ik erg aan het gemak van Koploper gewend ben. Dat maakt het toch wel een stuk simpeler, als er 3 treinen rijden ben je al aardig druk met alleen maar de wissels goed zetten. Dus vandeweek de bezetmelders maar eens installeren en Koploper instellen.
Locs in het schaduwstation.
Laatst gewijzigd door shoven op 19 sep 2017 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Hoi Steven,
Ik zie een heel mooi spurtje op je baan
Begin je nu ook langzaam over te lopen naar de NL dark side?
Mvg,
Ad
Ik zie een heel mooi spurtje op je baan
Begin je nu ook langzaam over te lopen naar de NL dark side?
Mvg,
Ad
Die GTW? Die heb ik al een jaar of twee (drie?). Gewoon een mooi bakkie, rijdt super.
Ik doe niet zozeer aan NL of Duits of zo. Het meeste wat ik heb is wel Duits en Zwitsers, maar het selectiecriterium is voor mij of ik het mooi vind. Trouwens, er steekt steeds meer de grens over tegenwoordig, dus steeds meer kan elkaar tegenkomen...
Ik doe niet zozeer aan NL of Duits of zo. Het meeste wat ik heb is wel Duits en Zwitsers, maar het selectiecriterium is voor mij of ik het mooi vind. Trouwens, er steekt steeds meer de grens over tegenwoordig, dus steeds meer kan elkaar tegenkomen...
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Lekker he weer een beetje rondrijden.
Ik heb geen last met mijn herculessen.
Heb wel ooit iets gelezen dat ze beginnen te dizzen met een Kuehn decoder erin.
gr. Ron.
Ik heb geen last met mijn herculessen.
Heb wel ooit iets gelezen dat ze beginnen te dizzen met een Kuehn decoder erin.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Wat is 'dizzen'? (sorry, ik loop soms wat achter )
Ik heb in alledrie een Kuehn N025 zitten, heb wel volgens de instructie van Kuehn een elementje (weet niet meer wat het was) van de print verwijderd.
Wat voor decoders heb jij erin zitten Ron? Dan probeer ik er eens zo eentje.
Ik heb in alledrie een Kuehn N025 zitten, heb wel volgens de instructie van Kuehn een elementje (weet niet meer wat het was) van de print verwijderd.
Wat voor decoders heb jij erin zitten Ron? Dan probeer ik er eens zo eentje.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Vanavond lekker opgeschoten.
De PC weer tevoorschijn gehaald en aangesloten. Ook de S88XPressNetLI en de eerste bezetmeldprint aangesloten. EN het hele handeltje werkte in 1 keer, altijd fijn. Ook maar alvast een nieuwe database in Koploper gemaakt om de baan in te zetten.
Bezetmelder en S88XPressNetLI weer tevoorschijn gehaald na ruim 1,5 jaar.
De voorraad Servoswitchen, ik kan voorlopig nog vooruit. Ik had er meer dan ik dacht...
En het handeltje onder de baan gemonteerd. En ja, er zit een servo op de ringleiding. Kan geen kwaad, kwam zo uit en ik had geen zin de boel om te leggen.
Impressie van hoe het er uitziet onder de baan.
Daarna ben ik aan het meten gegaan. Ik wil blokken van plm. 1,5 meter omdat ik met treinen van die lengte wil kunnen rijden. Een aantal (of allemaal, ik zie wel), knip ik in 2en om ook veel kleine treinen kwijt te kunnen (dus blokken van 75cm).
In dit filmpje (speciaal voor Sjaak ) zie je de meettrein rijden.
De wat? De meettrein. Deze trein is anderhalve meter lang en gebruik ik om de blokken af te tekenen. Gewoon rondje rijden, op de juiste plek stoppen en aftekenen waar de grenzen van de blokken komen. Dat kun je ook met een meetlint of zoiets doen, maar in de bochten is dat een ramp, vandaar deze methode.
De PC weer tevoorschijn gehaald en aangesloten. Ook de S88XPressNetLI en de eerste bezetmeldprint aangesloten. EN het hele handeltje werkte in 1 keer, altijd fijn. Ook maar alvast een nieuwe database in Koploper gemaakt om de baan in te zetten.
Bezetmelder en S88XPressNetLI weer tevoorschijn gehaald na ruim 1,5 jaar.
De voorraad Servoswitchen, ik kan voorlopig nog vooruit. Ik had er meer dan ik dacht...
En het handeltje onder de baan gemonteerd. En ja, er zit een servo op de ringleiding. Kan geen kwaad, kwam zo uit en ik had geen zin de boel om te leggen.
Impressie van hoe het er uitziet onder de baan.
Daarna ben ik aan het meten gegaan. Ik wil blokken van plm. 1,5 meter omdat ik met treinen van die lengte wil kunnen rijden. Een aantal (of allemaal, ik zie wel), knip ik in 2en om ook veel kleine treinen kwijt te kunnen (dus blokken van 75cm).
In dit filmpje (speciaal voor Sjaak ) zie je de meettrein rijden.
De wat? De meettrein. Deze trein is anderhalve meter lang en gebruik ik om de blokken af te tekenen. Gewoon rondje rijden, op de juiste plek stoppen en aftekenen waar de grenzen van de blokken komen. Dat kun je ook met een meetlint of zoiets doen, maar in de bochten is dat een ramp, vandaar deze methode.
Laatst gewijzigd door shoven op 19 sep 2017 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan