Hoi Bjor,
ik heb het natuurlijk weer wat krom zitten tekenen maar de bedoeling wordt als volgt.
in de beide buitenste blokjes komen in het linker drie en het rechter twee gaten.
van deze twee blokjes zullen de buitenste gaten doorboord worden door draadeinden die middels moeren aan de binnen en buitenkant worden vast gezet.
in het linker blok wordt in het midden een draadeinde gestoken waarop aan de binnenzijde eerst een schijf en vervolgens een moer wordt gedraaid.
in het middelste blok zitten aan de buiten zijden twee gaten welke zullen schuiven op de beide draadeinden van de twee buitenste blokken.
in het midden van het middelste blok komt een derde diepte ingeboord gat met onderin een schijfje waartegen het draadeinde zich kan afzetten.
bovenop dit blok komt een boutje waarop de schijf komt waaromheen de ketting zal lopen en in het geval van de tekening onderin van links naar rechts en linksom de schijf heen verder terug naar links.
als moer op het middelste draadeinde rechtsom gedraaid gaat worden wordt middelste blok naar rechts geduwd.
hiermee hoop ik de ketting dus te kunnen spannen.
en nee ik ben niet bang dat de gaten door de draadeinden zullen uitslijten uitgaande wat jij eerder aangaf dat een ketting lang meegaat alvorens weer gespannen te moeten worden dus op spanning brengen zal periodiek met lange tussenpozen plaatsvinden en zal denk ik niet echt aan slijtage onderhevig zijn.
deze spanner komt op een buiten het uiteindelijke beeld te liggen zonder wegdekaanduiding dus maakt niet uit hoe de bocht aldaar door auto,s genomen zal gaan worden.
hoop dat deze uitleg iets duidelijker is dan in begeleidende tekst bij de tekening
had er denk ik goed over nagedacht. en spanner is afgeleid van dat wat ik als jochie heb geleerd op de grafische school en wat er nog van is blijven hangen over hoe je een boek bind. deze spanner is te vergelijken daarmee met dit verschil dat ik hier geen boek mee samenpers om verschillende cahiers mee aanéén te rijgen.
tipje van de sluier oplichten van wat er komen gaat:
de huidige autobaan wordt door vier kettingen bediend en dat gaan er zes worden.
oftewel de rijlengte wordt met de helft uitgebreid.
wordt vervolgd