Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
traiNiac

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Dankjewel NiKo.

Ik heb momenteel veel te weinig tijd om te bouwen, dus voorlopig even geen voortgang.

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Eindelijk weer wat tijd om hier een kleine voortgang te tonen. Bepaald niet schokkend, want de boel heeft het afgelopen halfjaar zo goed als stil gelegen. Tussendoor wel wat rollend materieel aangepakt. Zo heb ik een aantal bakwagens van Fleischmann, Minitrix en Roco van nieuwe, verschillende nummers voorzien (transfers van KH en van Nothaft):

Afbeelding

En een leuk bouwpakketje van Auhagen in elkaar gezet. Daarbij heb ik een van de transportbanden ingekort. Qua detaillering is het best een aanrader en heel eenvoudig te monteren:

Afbeelding

Tevens een paar lokaalbaanrijtuigen van Fleischmann gepimpt. Ze hebben de verkeerde kleur voor tijdperk 2 (zowel de wanden als het dak), dus dat werd schilderen en van nieuwe transfers voorzien. Hieronder is links het origineel en rechts de aangepaste uitvoering te zien:

Afbeelding Afbeelding

En een paar tussenstadia:

Afbeelding Afbeelding

Behalve deze Pruisen zijn ook een paar Beierse nevenlijnrijtuigen aangepakt en meteen maar eentje voorzien van 2e/3e klasse borden:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De nummers en plaatsaanduidingen (Köln en Kassel) kloppen niet, maar dat valt alleen de kenner op. Het nevenlijnbagagerijtuig heeft wel een juiste plaatsaanduiding in Beieren:

Afbeelding

En ook nog verder gepriegeld met wegvoertuigen. Zo zijn ze van nummerborden voorzien:

Afbeelding

En van buitenspiegels ... Wat een onvoorstelbaar gepriegel is dat :( :(

Afbeelding

Afbeelding

En eindelijk is gestart met het segment Zumhofer Strasse. Aan de ruwbouw wordt intussen gewerkt:

Afbeelding

Maar daarover een volgende keer meer.

BenQ

Bericht door BenQ »

Harry,
Die gepimpte rijtuigen zien er goed uit en je moet er dicht genoeg bijstaan om de teksten te kunnen lezen. ;)

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Waar heeft u de caravan van dan?

mvg Ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Ronald,

Dat is een caravan van Wiking. Ik heb alleen de achterlichten geschilderd en het nummerbord aangebracht. Wiking heeft (had) twee soorten caravans, een kleine op de foto boven en een tandemasser:

Afbeelding

brendo

Bericht door brendo »

Harry,
Ben benieuwd naar je vervolg.......ik denk dat we allebei te weinig tijd hebben. :lol: (Mijn baan is stapsgewijs een etage lager verhuist....)
De beste wensen voor 2016 en dat we proberen nog veel te bouwen. ;)

Groet Bren

Reindier

Bericht door Reindier »

Erg mooi... Kwijl

Gr reinier

epocheales denken

Bericht door epocheales denken »

Hoi Harry, geweldig project heb je hier laten zien! Zal veel geduld en precies werken met zich mee brengen. Kan/wil je eens uitleggen hoe je werkt met die flesjes? Heb er ooit een gekocht maar weet niet precies hoe je hier mee moet werken.. :?

Alvast bedankt,

Groet,

Hans

Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/Z21-Wifi
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Voor iedereen op dit forum de beste wensen en veel (spoor)plezier in 2016. Ik zit zelf vol goede voornemens, nl. drie segmenten en een fiddle yard bouwen en eventueel laten zien in Hilversum in mei :lol: :lol:

@ Hans,

Het flesje Micro Set is een soort primer. Op de plaats waar de decal moet komen een beetje aanbrengen met de kwast. Droogt in een paar minuten.
Dan de decal kort weken in lauw water en op het model aanbrengen. Met de tip van een kwast op de juiste plek schuiven. Dan laten drogen en vervolgens een of meer laagjes Micro Sol aanbrengen. Dat is een weekmaker en zorgt dat de decal de contouren van de ondergrond volgt. Wel oppassen geblazen, want je kunt de decal snel beschadigen. Als dat droog is, blanke lak erover.

De Micro Sol kun je -- zeker als je gladde oppervlakken hebt -- eventueel achterwege laten, maar ik heb de indruk dat je de randen van de decal minder goed ziet als je het wel gebruikt. Dat kan overigens ook verbeelding zijn.

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Harry,
Goed dat je weer aan het bouwen bent! Ik ben erg benieuwd naar de stationsmodules! Ik blijf je volgen!
Groet, Wim

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Hierbij dan de planning van segment Zumhofer Strasse. Eerst het reken- en tekenwerk. Het wordt heel eenvoudig: enkelspoor met bewaakte overweg en links een stukje van het laadspoor van station Rudersberg:

Afbeelding Afbeelding

En dan aan de slag. De lat onder de spoordijk is om te voorkomen dat deze krom trekt. Ik gebruik immers 6 mm multiplex:

Afbeelding Afbeelding

Het stukje hout linksboven (1 mm dik) is de ondergrond voor het laadperron:

Afbeelding

En hier dan in detail het eerste stukje scenery dat gereed is (op het schilderen en verouderen na):

Afbeelding

En vervolgens de eerste proefopstellingen. Ik ben er nog niet uit wat voor scenery ik ga gebruiken. Op dit segment komt behalve het laadperron geen zelfbouw, maar (geschilderde en verouderde) bouwpakketjes:

Afbeelding Afbeelding

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

mooi man

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

brendo

Bericht door brendo »

Harrie,
Goed om te zien dat je weer aan de slag gaat.
Een mooi plan wat nu al goed uit ziet.
Succes!

Groet Bren

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Goed idee en dito uitvoering van de verhoogde laad en losweg.
Ben benieuwd naar de volgende update.

Groetjes,

Hoontje

Wim H

Bericht door Wim H »

Dat ziet er prima uit Harry! Je station komt in zicht. De kop- en zijlading ziet er al goed uit, ook voor het schilderen! Welke materialen heb je daar voor gebruikt? Plaatmateriaal van Auhagen of zo? Ik wil zelf in de (verre) toekomst ook nog een klein stationnetje bouwen, incl een dergelijk laadperron. Dus het is al vast goede inspiratie voor mij!
Op één van de fotos zie ik een bruine schuur. Is dat een bouwpakket van Vollmer? Ik heb zelf dat model ook nog ergens in de kast liggen en wil hem misschien op de baan plaatsen. De oorspronkelijke kleur van Vollmer is erg licht, dat van jouw model ziet er veel beter uit!
Groet, Wim

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Het laadperron is inderdaad van plastic plaat. De muren zijn van Pola muurplaat (nu Faller), de dekstenen van Kibri muurplaat en de klinkers weet ik niet meer. Die zijn eigenlijk wat aan de grote kant en die van Auhagen zijn beter, maar die hebben het typische cirkelpatroon en dat vond ik niet passen bij een laadperron. De schuur is inderdaad het Vollmer model, maar dan bruin geschilderd.

Wim H

Bericht door Wim H »

Dank je Harry!
Ik heb de bouwdoos van de schuur gevonden en besloten hem bovenop een heuvel te plaatsen. Naast een veld of een weide. Nu hoef ik hem alleen nog maar te bouwen... ;)
Groet, Wim

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo N-Fans,

De boel ligt compleet stil hier. Veel te druk met mijn werk en thuis ook de nodige verbouwing onderhanden. Maar gelukkig kan ik soms nog een nieuwe aanwinst scoren. De onderstaande stoomlok, een G12 uit Baden zoek ik al heel lang voor een redelijke prijs. En dat is me eindelijk gelukt. Hij moest weliswaar uit Rome komen, maar hij is er dan toch maar. Een juweeltje, al zeg ik het zelf.

Afbeelding

Niet alleen is het naar mijn mening (zeker in 1:1) een fraaie lok, hij is ook wel bijzonder. Het is een voorloper van de Duitse Einheitsloks, de lokomotieven die speciaal werden ontworpen met het oog op een goede uitwisselbaarheid van de onderdelen. De duitse staatsspoorwegen (DRG) namen in 1920 allerlei totaal verschillende loktypes over van de spoorwegmaatschappijen van de verschillende Duitse deelstaten (Baden, Pruisen, Beieren, Württemberg, etc.). Een ramp om te onderhouden, dus vanaf ca. 1925 werden eenheidstypes ontwikkeld (BR 24, BR 40, BR 50, BR 64, BR 86 etc.). Deze G 12, een zware stoomlok voor goederentreinen, is te beschouwen als de eerste eenheidslok. Hij werd namelijk gebouwd door de spoorwegen van de deelstaten Baden, Pruisen, Saksen en Württemberg en later overgenomen door de DRG. Het loktype was zeer geschikt voor het trekken van zware goederentreinen op hellingrijke trajecten. Dus een passende lok voor mijn segment "Kappel-Gutachbrücke". Maar dat zit alleen nog maar in mijn hoofd en op foto's van het grote voorbeeld :mrgreen:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 17 apr 2016 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron

Bericht door Ron »

De boel ligt compleet stil hier. Veel te druk met mijn werk en thuis ook de nodige verbouwing onderhanden
Ik weer precies wat je bedoeld :? , gelukkig loopt de boel bij mij op het einde.

Mooie lok en dito foto.

gr. Ron.

Ik rommel maar wat aan!

FidOo

Bericht door FidOo »

Waanzinnig mooie lok Harry. Heb toevallig pas een grijze mogen ombouwen naar digitaal met sound. Dat Is echt een aanrader! Kost natuurlijk best wat geld, maar dat geeft deze lok echt wat extra's.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Joost,

Da's toevallig, ik heb de grijze lok (het type van de Württembergse spoorwegen) juist teruggebouwd naar analoog :D

FidOo

Bericht door FidOo »

Das gelukkig niet al te lastig met een stekker. Mocht je ooit overwegen een sound-lok te nemen. Dan zou dit wel je eerste kandidaat moeten zijn!

Ik heb nu een stuk of 6 loks zelf omgebouwd/gekocht. En deze staat kwa kwaliteit van het geluid en rijeigenschappen echt boven aan!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Het schiet niet erg op met dat nieuwe segment. Ik heb nu eigenlijk geen ruimte om er aan te werken i.v.m. een verbouwing. Maar in een hoekje van mijn werkbank wel bezig geweest met het aanpassen van een oudere wagon. Ik heb al een tijdje gezocht naar een niet te dure manier om oude wagons te voorzien van een kortkoppelingscoulisse (KKK). De KKK's van Fleischmann en Hammerschmidt zijn me echt een beetje te duur. Op de Duitse forums (of fora?) lees je regelmatig over de PEHO kortkoppelingen en KKK's voor TT-spoor. Die heb ik dus maar eens aangeschaft om uit te proberen. En het resultaat is eigenlijk best goed. Hieronder een paar foto's om te laten zien hoe eenvoudig of lastig de inbouw is. Eerst de buifferbalk verwijderd en de oude koppelinghouder weggefreesd:

Afbeelding

Omdat de KKK's eigenlijk bedoeld zijn voor TT-spoor, moet er flink wat weggefreesd worden:

Afbeelding

Vervolgens de KKK's gepositioneerd door een paar stukjes Evergreen strip en ze ingelijmd:

Afbeelding

En de koppelinghouders op de juiste hoogte gesteld. Dat is zeer eenvoudig bij deze KKK's. Je hebt er geen malletje o.i.d. voor nodig en het kan gewoon op het oog:

Afbeelding

En zo ziet het er aan de onderkant uit. Aan de zijde van het remmershuis heb ik een langere koppelingschachthouder gebruikt:

Afbeelding

Onderwerp starter
traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Nog weinig voortgang op Zumhofer Strasse. De keuze voor de gebouwen is gemaakt, het verloop van de straten ligt vast.

Afbeelding

En wat huiswerk gedaan voor de bewaakte overweg. Deze is beveiligd met overwegbomen en er zijn weinig fraaie overwegen in N verkrigbaar. De overweg van FKS is prachtig (zie bijvoorbeeld de baan van Jeroen), maar die bewaar ik voor een diorama. Die van Viessmann is zeker acceptabel en werkt ook nog, dus die zal het worden. Nadeel is alleen dat de overwegbomen maar 4 cm. lang zijn. Dat past voor een weg, maar er moet ook nog een trottoir langs. We hebben het immers over een buitenwijk van Rudersberg. Ik heb al besloten dat slechts aan één zijde een trottoir komt, maar dan nog zijn de overwegbomen eigenlijk te klein. Ik zit nu te denken aan van die draaikruisen naast de overweg, maar ik ben er nog niet uit. Iemand nog tips?

brendo

Bericht door brendo »

Dag Harry,

Wordt een mooi project deze module met mooie ruimtes. Wat ik weet is dat er in buitenwijken veelal langere slagbomen zijn.Gezien jou handigheid zou ik de Viesmann bomen vlak bij draaipunten afslijpen, busje plaatsen als verlengstuk om het stompje plaatsen en vervolgens verlengen. De slagbomen zijn dus vanaf de draaipunten iets dikker, maar is realistisch verklaarbaar. Ideetje?

Groeten Bren

Plaats reactie