Interface/adapter Loconet voor niet Loconet digitalecentrale
Interface/adapter Loconet voor niet Loconet digitalecentrale
Ik heb een raar idee.
Ik wil master-slave combinatie maken tussen een Intellibox en een willekeurige DCC-centrale (MrDirect, OpenDCC, HCCM TCK, etc.). Hierbij denk ik eraan om dan de aansluiting die normaal gesproken wordt aangesloten wordt via de PC via Loconet aan te sluiten aan te sluiten op een IB. De IB is dan de enige die eventueel aangesloten wordt op een PC.
Is hiervoor een interface/adapter voor te creëren?
Met vriendelijke groet,
Arnoud
Ik wil master-slave combinatie maken tussen een Intellibox en een willekeurige DCC-centrale (MrDirect, OpenDCC, HCCM TCK, etc.). Hierbij denk ik eraan om dan de aansluiting die normaal gesproken wordt aangesloten wordt via de PC via Loconet aan te sluiten aan te sluiten op een IB. De IB is dan de enige die eventueel aangesloten wordt op een PC.
Is hiervoor een interface/adapter voor te creëren?
Met vriendelijke groet,
Arnoud
Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Re: Interface/adapter Loconet voor niet Loconet digitalecentrale
Wat dacht je van de standaard LocoBuffer of LocoNet-Interface als standalone Loconet. Zaken die al jaren verkrijgbaar zijn.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Okay Wim,Wim Ros schreef:Wat dacht je van de standaard LocoBuffer of LocoNet-Interface als standalone Loconet. Zaken die al jaren verkrijgbaar zijn.
Mvg
Wim.
Dus als ik jou goed begrijp en jij mijn vraag goed heb begrepen zou dit moeten werken:
Mvg,
Arnoud
Arnoud een Intellibox heb je toch niet nodig je hebt al een digtal systeem.
En via een adapter de ene als slave laten werk en de andere als master. Zal zeggen doe je best.
Als je LocoNet wil gebruiken bij MRDirect HCCM enz. dan zul je software moeten gebruiken die beide systemen kan aansturen, TrainController kan dat o.a. Dus eentje op com1 b.v. MrDirect en LocoNet als tweede digtal systeem op Com2.
Volgens mij heb je dan zo ongeveer wat jij wil Namelijk al het mooie enn goede van loconet bij een systeem zonder LocoNet.
Mvg
Wim.
En via een adapter de ene als slave laten werk en de andere als master. Zal zeggen doe je best.
Als je LocoNet wil gebruiken bij MRDirect HCCM enz. dan zul je software moeten gebruiken die beide systemen kan aansturen, TrainController kan dat o.a. Dus eentje op com1 b.v. MrDirect en LocoNet als tweede digtal systeem op Com2.
Volgens mij heb je dan zo ongeveer wat jij wil Namelijk al het mooie enn goede van loconet bij een systeem zonder LocoNet.
Mvg
Wim.
Ik krijg met andere software dan Koploper geen TCK aangestuurd. Bovendien wordt het te duur zo.Wim Ros schreef:Arnoud een Intellibox heb je toch niet nodig je hebt al een digtal systeem.
Mvg
Wim.
Bedankt voor de info,
Mvg
Arnoud
Arnoud, waarom wordt het dan te duur zo? Een Loconet interface kost net zoveel als een lokdecoder. Verder kun je aan Paul vragen of hij het LocoNet als standalone systeem wil ondersteunen, hoe meer mensen dat vragen des te eerder komt dat.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Op dit moment heb ik (nog) niet een Intellibox. De loconet interface is niet het kosten probleem en zelfs in geval van een Intellibox een must om het spontane reset probleem te ontwijken.Wim Ros schreef:Arnoud, waarom wordt het dan te duur zo? Een Loconet interface kost net zoveel als een lokdecoder. Verder kun je aan Paul vragen of hij het LocoNet als standalone systeem wil ondersteunen, hoe meer mensen dat vragen des te eerder komt dat.
Mvg
Wim.
Koploper ondersteunt op dit niet meerdere centrales tegelijk.
Als Loconet als standalone systeem ondersteunt zou worden door Koploper, zou dit het net genoemde probleem opgelost zijn.
In welke mate zou Loconet als standalone systeem voor mij een oplossing zijn.
Ik heb nu een omgebouwde HCCM-systeem waarbij de Twin Centrale kaart dmv een jumper een geëmuleerde Intellibox/Twin Center is. Dat is althans wat ik instel in Koploper. Het vreemde is dat andere al dan niet gratis software met deze zelfde instelling kan communiceren met de TCK. De TCK vertaalt eveneens de bezetmeldingen van HCCM-kaarten naar S88 en emuleert hiermee de S88-bus. Andere bezetmelders dan HCCM-kaarten kan ik niet aansluiten op het systeem. Met TCK kan ik lok/functie-decoders programmeren maar niet uitlezen. Dat programmeren gaat via koploper via de fictieve wisseldecoder uitgangen 577-600.
Ik zou een Intellibox willen gebruiken om andere digitale hardware-materiaal aan te sturen: bijv de servo-decoder van Karst, of je een eigen huis zijn de bezetmelder kaarten. Tevens zou ik de 2 rijgelaars op de IB (Niet COM dus) willen gebruiken over het hele systeem en kunen programmeren en uit lezen van decoders zonder Koploper truukje.
Met vriendelijke groet,
Arnoud
In je onderschrift schrijf een systeem DCC met twinkaart. Wat is dan nog het probleem, de servo decoder van Karst is DCC. Die kun je nu dus ook gebruiken.
De LocoNet-interface met Power-Supply stelt je instaat alles wat een Loconet aansluiting heeft te gebruiken. Dus ook de s88 uit eigen huis via een s88 naar loconet adapter. Je kunt er alleen geen loks mee laten rijden, maar dat doe je met de andere spullen.
Mvg
Wim.
De LocoNet-interface met Power-Supply stelt je instaat alles wat een Loconet aansluiting heeft te gebruiken. Dus ook de s88 uit eigen huis via een s88 naar loconet adapter. Je kunt er alleen geen loks mee laten rijden, maar dat doe je met de andere spullen.
Mvg
Wim.
Laatst gewijzigd door Wim Ros op 13 feb 2010 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit had ik niet goed begrepen.Wim Ros schreef:In je onderschrift schrijf een systeem DCC met twinkaart. Wat is dan nog het probleem, de servo decoder van Karst is DCC. Die kun je nu dus ook gebruiken.
Hiervoor heb ik dus loconet standalone nodig in Koploper.De LocoNet-interface met Power-Supply stelt e instaan alles wat een Loconet aansluiting heeft te gebruiken. Dus ook de s88 uit eigen huis via een s88 naar loconet adapter. Je kunt er alleen geen loks mee laten rijden, maar dat doe je met de andere spullen.
Mvg
Wim.
Het is mij volkomen duidelijk.
Mvg,
Arnoud
Wim,
Als ik het verhaal visualiseer dan krijg ik dit:
Het enige wat ik nog moet weten is, hoe ik de booster voor het loconet gedeelte aan het HCCM-rek knoop.
Zo'n booster heeft een CDE connector hiervoor.
Wat ik begrijp:
C = onversterkte digitale informatie, dat is op het HCCM-rek Tx. Hieraan zal ik ook de servo-decoder moet knopen, want als ik die aan de rails knoop krijg ik een bezetmelding.
E = kortsluitmelding, dat is op op het HCCM-rek KS.
D = ???
Met vriendelijke groet,
Arnoud
Als ik het verhaal visualiseer dan krijg ik dit:
Het enige wat ik nog moet weten is, hoe ik de booster voor het loconet gedeelte aan het HCCM-rek knoop.
Zo'n booster heeft een CDE connector hiervoor.
Wat ik begrijp:
C = onversterkte digitale informatie, dat is op het HCCM-rek Tx. Hieraan zal ik ook de servo-decoder moet knopen, want als ik die aan de rails knoop krijg ik een bezetmelding.
E = kortsluitmelding, dat is op op het HCCM-rek KS.
D = ???
Met vriendelijke groet,
Arnoud
Arnoud,
Nog meer dan het enige wat jij moet weten is of Koploper dit kan of gaat kunnen.... Dat laatste wordt op korte termijn niet waarschijnlijk geacht.
Mvg,
Paul.
Nog meer dan het enige wat jij moet weten is of Koploper dit kan of gaat kunnen.... Dat laatste wordt op korte termijn niet waarschijnlijk geacht.
Mvg,
Paul.
Paul,pahasoft schreef:Arnoud,
Mvg,
Paul.
Bedankt voor je antwoord hier, echter het software ondersteunings verzoek zou ik op ket Koploper-forum willen plaatsen.
Ik ben op dit moment alleen nog aan het brainstormen voor uitbreiding mogelijkheden buiten het HCCM-rek om. Als ik ga kijken naar het aantal bezetmelders dat ik nu heb, wordt het op korte termijn niet waarschijnlijk geacht dat ik deze oplossing ga nodig hebben.
Daarentegen denk ik dat Wim de ondersteuning voor Loconet-standalone in Koploper wel gerealiseerd wil zien. Als dat wat op zich laat wachten is echter geen probleem. De hobby moet leuk blijven.
Mvg,
Arnoud
Re: Interface/adapter Loconet voor niet Loconet digitalecent
[quote author=Wim Ros link=topic=22736.msg403636#msg403636 date=1267996878]
Heb die nete even doorgelezen, zie ook dat je voor de prijs van de TCK ook een Multi-Maus setje kunt kopen.
Mvg
Wim.
[/quote]
Een Multi-maus voor €65,- heb ik nog niet gezien op de tweede-hands markt. Ik dit vorige maand wel in overweging genomen, evenals een 2e hands IB. Wat mij tegenhoudt zijn de extra kosten dat er bij komt. De multi-maus komt daarbij dat deze niet direct kan met Koploper communiceren daar is een vertaalprint naar het Lenz systeem voor nodig. De grootste kosten post zit in de nieuwe aanschaf van bezetmelders, booster (als die niet in de set zit), wisseldecoders voor alle niet met een servo-decoder aangestuurde wissels (Technisch gezien had ik de servo's puntstuk polarisatie ook met de LKK kunnen aansturen, maar ik er geen zin in om daarvoor een schakeling te ontwerpen). Ik zocht een oplossing om tekortkomingen van het systeem buiten het systeem om op te lossen, maar dat is niet de juiste manier. De software ondersteuning gaat er niet komen, omdat Paul Haagsma het niet gaat inpassen in de laatste publiekelijke versie van Koploper. Begin vorige maand was er nog een probleem met 2 van de drie soorten omgebouwde blokkaarten. Als dat zo was gebleven was dit een goed argument op het systeem aan de kant te zetten.
Mvg,
Arnoud
Heb die nete even doorgelezen, zie ook dat je voor de prijs van de TCK ook een Multi-Maus setje kunt kopen.
Mvg
Wim.
[/quote]
Een Multi-maus voor €65,- heb ik nog niet gezien op de tweede-hands markt. Ik dit vorige maand wel in overweging genomen, evenals een 2e hands IB. Wat mij tegenhoudt zijn de extra kosten dat er bij komt. De multi-maus komt daarbij dat deze niet direct kan met Koploper communiceren daar is een vertaalprint naar het Lenz systeem voor nodig. De grootste kosten post zit in de nieuwe aanschaf van bezetmelders, booster (als die niet in de set zit), wisseldecoders voor alle niet met een servo-decoder aangestuurde wissels (Technisch gezien had ik de servo's puntstuk polarisatie ook met de LKK kunnen aansturen, maar ik er geen zin in om daarvoor een schakeling te ontwerpen). Ik zocht een oplossing om tekortkomingen van het systeem buiten het systeem om op te lossen, maar dat is niet de juiste manier. De software ondersteuning gaat er niet komen, omdat Paul Haagsma het niet gaat inpassen in de laatste publiekelijke versie van Koploper. Begin vorige maand was er nog een probleem met 2 van de drie soorten omgebouwde blokkaarten. Als dat zo was gebleven was dit een goed argument op het systeem aan de kant te zetten.
Mvg,
Arnoud