Eerste baanplan met Scarm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RO2B

Eerste baanplan met Scarm

Bericht door RO2B »

Hoi,
Hierbij een eerste opzet van mijn baanplan die in 2 modules (elk 61x122) gebouwd moet gaan worden. Ik heb het getekend in Scarm met Minitrix rails simpelweg omdat ik daar het een en ander van heb liggen.
Het plan links is gebaseerd op een voorbeeld uit de Scarm site en aangevuld met een extra inwendige) aftakking achterin. Rechts is een standaard ovaal met verschillende aftakkingen die de banen verbind en uitbreidingen mogelijk maakt naar nieuwe modules. Ik hink op twee gedachten: 1) hoogteverschillen (DB) en 2) helemaal vlak (NS). Tijdperk heb ik nog niet bepaald. Verder wil ik kunnen rangeren en een enkel (groot) station. Groot is op een baan als deze uiteraard betrekkelijk.
Zoals ik het nu zie kan ik redelijk lange afstanden afleggen en bijna gelijktijdig tegengesteld rijden.

In eerste instantie moet het een analoge baan worden maar digitaal moet in de toekomst wel mogelijk zijn.

Schiet er maar op ;-)

groet,
Robbert
Bijlagen
voorbeeld 06.jpg
voorbeeld 06.jpg (121.86 KiB) 5176 keer bekeken

hpj

Re: Eerste baanplan met Scarm

Bericht door hpj »

Hoi,zijn er al vorderingen of ben je nog bij deze eerste tekening?

groet heilko

gdisselkoen

Bericht door gdisselkoen »

Hoi Robbert,

Ik zit al een tijdje naar je ontwerp te staren en wat mij opvalt is, dat het lijkt alsof je 2 verschillende ontwerpen aan elkaar gekoppeld hebt. Ik mis wat logica in dit ontwerp.
Je zegt dat je wil rangeren en een enkel groot station wilt. Die mis ik beiden eigenlijk in dit ontwerp.

Ik ben zelf ook nog maar net (weer) actief in dit wereldje, heb in een grijs verleden een H0 baan gehad, maar heb daar wel veel van geleerd.

Nu ligt het er aan wat je met je baan wilt, een ovaal met wat verschillende routes, of een baan waarbij de trein terug komt uit de richting waarin deze vertrokken is.
Een van de dingen die ik de afgelopen weken geleerd heb over het ontwerpen van een baan is de "hondenbot" vorm. Het uitgangspunt is een ovaal dat in het midden samengeknepen wordt. Vervolgens ga je dat "bot" uitrekken en buigen en een deel van je baan verbergen in een berg of lager niveau, en kun je 1 of meerdere schaduwstations toevoegen. Bij het samengeknepen deel komt je station en kun je extra sporen toevoegen. Ook kun je dan nog een aftakking maken naar een rangeerterrein. Verder is het verstandig je station schuin (enigzins diagonaal) te plaatsen. Je krijgt dat een wat realistiecher beeld en kunt langere sporen realiseren.

Met vriendelijke groet,

Guus

"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.

Onderwerp starter
RO2B

Bericht door RO2B »

@hpj: Nee, ik ben alweer bij een tweede ontwerp maar dat is nog te vroeg om te showen ;)

@gdisselkoen: Klopt helemaal, het linker deel is een voorbeeldbaan van de Scarmsite, het rechterdeel een eigen ontwerp op basis van het beschikbare Minitrix, Arnold en Roco railmateriaal (en dan met name op basis van het aantal wissels) die ik nu heb. Dit laatste deel heb ik ook uitgelegd op een plaat MDF (61x122) maar durf het nog niet vast te leggen. Ik lees dat MDF niet goed is en daarnaast zijn mijn wissels niet zeker wat betreft werking. Losliggend rijdt een en ander wel, gelukkig.

Ik ben nu bezig met een baanontwerp van 3 modules waarbij ik een plaat in de lengte doormidden zaag. Ik wil daar een dubbelsporig traject op maken. Zodra ik er meer zeker over ben zet ik hem hier wel neer.

Plaats reactie