Van trein naar treintje.
Van trein naar treintje.
Van trein naar treintje.
Geachte forummers,
Ik heb een probleem.
Op zolder heb ik nog dozen vol met Ho spullen.
Rails, wissels, huisjes en locs.
Maar ik bouw een baan op N grootte.
Ik zou de Ho spullen graag weer gebruiken voor mijn N baan.
En al denkende kwam ik op een geniaal idee!
Ik ga alles van Ho in de wasmachine doen en wassen op een hoge temperatuur zodat ze gaan krimpen naar de N schaal.
Ik heb de navolgende vragen:
Op hoeveel graden moet ik dat doen
Welk programma moet ik kiezen
Welk wasmiddel is geschikt
Zal ik een wasverzachter toepassen.
Kan ik het centrifugeren en op welk toerental.
Moet ik al het rijdend materiaal scheiden van de huisjes in verband met het verschillende uitzettingscoëfficiënt
Is het verstandig om het materiaal in een kussensloop te doen in verband met beschadiging
Maakt het verschil of ik een boven of voorlader gebruik
Vervalt de garantie van het materiaal als ik dat zo doe?
Met vriendelijke groet van Adrian de wasman.
Geachte forummers,
Ik heb een probleem.
Op zolder heb ik nog dozen vol met Ho spullen.
Rails, wissels, huisjes en locs.
Maar ik bouw een baan op N grootte.
Ik zou de Ho spullen graag weer gebruiken voor mijn N baan.
En al denkende kwam ik op een geniaal idee!
Ik ga alles van Ho in de wasmachine doen en wassen op een hoge temperatuur zodat ze gaan krimpen naar de N schaal.
Ik heb de navolgende vragen:
Op hoeveel graden moet ik dat doen
Welk programma moet ik kiezen
Welk wasmiddel is geschikt
Zal ik een wasverzachter toepassen.
Kan ik het centrifugeren en op welk toerental.
Moet ik al het rijdend materiaal scheiden van de huisjes in verband met het verschillende uitzettingscoëfficiënt
Is het verstandig om het materiaal in een kussensloop te doen in verband met beschadiging
Maakt het verschil of ik een boven of voorlader gebruik
Vervalt de garantie van het materiaal als ik dat zo doe?
Met vriendelijke groet van Adrian de wasman.
Re: Van trein naar treintje.
Volgens mijn heeft Martin dat zelfs in het eggie gedaan
Verslag is te vinden op n-project.org
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-o ... aar-n.html
Mvg,
Ad
Edit: link toegevoegd
Verslag is te vinden op n-project.org
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-o ... aar-n.html
Mvg,
Ad
Edit: link toegevoegd
Laatst gewijzigd door Ad_M op 22 jan 2016 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Het is beslist een sympathiek idee Adriaan, maar water en elektriciteit gaan echt niet goed samen en voor de tere huisjes is zo'n mechanische/chemische bewerking te heftig. Nee persoonlijk zou ik een verkleinprogramma van je pc gebruiken. Kan je alles meteen ook op Marktplaats (of hier op het forum) ter overname aanbieden en omzetten in echt fraai N-spoormaterieel.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Als het geen Märklin-rommel betreft kan dat makkelijk hoor! Zelf zo vaak gedaan. Je moet alleen ff kijken dat je koppelingen niet meewast. Gewoon even nieuwe koppelingen kopen.
Als wasmachine heb ik de Lubbers H-7241, deze is daar goed geschikt voor. Wasverzachter kan ik krachtig afraden, hier kunnen de pantografen niet tegen. Als je met stoom rijdt is dit natuurlijk geen probleem. Het best kun je op 123,5 graden wassen. Een goed ezelsbruggetje hierbij is 160+87 en dan gedeeld door 2. Kijk uit met treinstellen, deze moet je uit elkaar halen maar wél op hetzelfde progamma laten meedraaien. Gooi dan in godsnaam ook nooit NS en DB in de dezelfde wasmand....voor je het weet krijg je een soort Fyra als resultaat (zo'n roze dildo op wielen...). Wasmiddel standaard Weisse Nase Compact, deze is perfect voor N.
Succes!
Als wasmachine heb ik de Lubbers H-7241, deze is daar goed geschikt voor. Wasverzachter kan ik krachtig afraden, hier kunnen de pantografen niet tegen. Als je met stoom rijdt is dit natuurlijk geen probleem. Het best kun je op 123,5 graden wassen. Een goed ezelsbruggetje hierbij is 160+87 en dan gedeeld door 2. Kijk uit met treinstellen, deze moet je uit elkaar halen maar wél op hetzelfde progamma laten meedraaien. Gooi dan in godsnaam ook nooit NS en DB in de dezelfde wasmand....voor je het weet krijg je een soort Fyra als resultaat (zo'n roze dildo op wielen...). Wasmiddel standaard Weisse Nase Compact, deze is perfect voor N.
Succes!
Whahaha, weer wat geleerd!
Jeroens opmerkingen brengen me trouwens tot een sterke afrader: gebruik absoluut geen Ansaldo-Breda apparatuur!!!
(tegenwoordig trouwens HitachiRail, zie http://www.hitachirail.com)
Jeroens opmerkingen brengen me trouwens tot een sterke afrader: gebruik absoluut geen Ansaldo-Breda apparatuur!!!
(tegenwoordig trouwens HitachiRail, zie http://www.hitachirail.com)
Frank
(model-)treinliefhebber
(model-)treinliefhebber
Je vergeet te melden dat als je digitaal rijdt, je wel eerst de decoder erin moet zetten (of meteen meewassen), anders past de decoder er niet meer in, want dan is de stekker in de loc verkleind, maar de decoder niet. Heb ik een keer gehad: leuk h0-locje gekocht op Marktplaats. Ff wassen, dan decoder erin. Paste nietJeroen schreef:Als het geen Märklin-rommel betreft kan dat makkelijk hoor! Zelf zo vaak gedaan. Je moet alleen ff kijken dat je koppelingen niet meewast. Gewoon even nieuwe koppelingen kopen.
Succes!
Op hoeveel graden moet ik dat doen - Voor het beste resultaat op 125°
Welk programma moet ik kiezen - Voorwassen, Hoofdwas, spoelen en centrifugeren
Welk wasmiddel is geschikt - Allwas met Natriumperdigloride
Zal ik een wasverzachter toepassen. - Nooit wasverzachter gebruiken, dan worden de assen week
Kan ik het centrifugeren en op welk toerental. - Ja, bij voorkeur 35000 toeren
Moet ik al het rijdend materiaal scheiden van de huisjes in verband met het verschillende uitzettingscoëfficiënt - Bij de huisjes kan het spoelen achterwege blijven
Is het verstandig om het materiaal in een kussensloop te doen in verband met beschadiging - Nee, met een kussensloop kan het materiaal niet vrij bewegen (voor een betere reiniging)
Maakt het verschil of ik een boven of voorlader gebruik - Ja, bij een bovenlader is het reinigingsproces niet te volgen, dus niet te zien of het juiste resultaat behaald wordt.
Vervalt de garantie van het materiaal als ik dat zo doe? - Garantie is al verlopen na zo'n 5 min. na aanschaf van H0 materiaal
Welk programma moet ik kiezen - Voorwassen, Hoofdwas, spoelen en centrifugeren
Welk wasmiddel is geschikt - Allwas met Natriumperdigloride
Zal ik een wasverzachter toepassen. - Nooit wasverzachter gebruiken, dan worden de assen week
Kan ik het centrifugeren en op welk toerental. - Ja, bij voorkeur 35000 toeren
Moet ik al het rijdend materiaal scheiden van de huisjes in verband met het verschillende uitzettingscoëfficiënt - Bij de huisjes kan het spoelen achterwege blijven
Is het verstandig om het materiaal in een kussensloop te doen in verband met beschadiging - Nee, met een kussensloop kan het materiaal niet vrij bewegen (voor een betere reiniging)
Maakt het verschil of ik een boven of voorlader gebruik - Ja, bij een bovenlader is het reinigingsproces niet te volgen, dus niet te zien of het juiste resultaat behaald wordt.
Vervalt de garantie van het materiaal als ik dat zo doe? - Garantie is al verlopen na zo'n 5 min. na aanschaf van H0 materiaal
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Ik gooi ze in de braadpan, beetje peper en zout.
Dagje laten sudderen en ze komen er kleiner en malser uit.
gr. Ron.
Dagje laten sudderen en ze komen er kleiner en malser uit.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Volgens mij kan je het beter met een scanner doen. Heeeeeeel stevig aandrukken en afdrukken op 50%
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik ga een weekje op vakantie in België, vlakbij een (echt wel) lekkende kerncentrale. Door de straling krimpen m'n treintjes. Gelukkig, want we weten allemaal hoe groot Godzilla was! *Stiekem hoopte ik dan ook op een spoor 1 transformatie, want dat is toch ook wel machtig mooi* Maar nu ben ik weer wat N-materiaal rijker!
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Jeroen schreef:Het best kun je op 123,5 graden wassen. Een goed ezelsbruggetje hierbij is 160+87 en dan gedeeld door 2.
Dit is inderdaad een goede benadering. Als je echt een klinknagelteller bent en het heel nauwkeurig wilt, dan kun je even een oud wagonnetje opmeten, wassen op 123,5 graden en daarna weer opmeten. Als hij dan een beetje te lang of te kort is, kun je de temperatuur nog een beetje bijstellen (ongeveer 0.1 graad per milimeter).
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Dank voor jullie inzet om te antwoorden.
Ik heb het navolgende gedaan.
Zoals u weet ben ik een oude man.
En in het bezit van een Mielle langzaamwasser uit 1957.
Die doet het nog steeds dus waarom een ander kopen?
Afijn, water er in gedaan, daarna heet water erbij.
Allemaal handwerk met emmers.
Al het materiaal in een sloop gedaan en laten wassen.
Met een hoofdwasmiddel en wasverzachter.
En dat gaat langzaam, heel langzaam.
Zoek de machine maar op op internet.
Dus ik ga boodschappen doen.
En dat had ik nou niet moeten doen.
Effuh pauzeren hoor.......
Ik heb het navolgende gedaan.
Zoals u weet ben ik een oude man.
En in het bezit van een Mielle langzaamwasser uit 1957.
Die doet het nog steeds dus waarom een ander kopen?
Afijn, water er in gedaan, daarna heet water erbij.
Allemaal handwerk met emmers.
Al het materiaal in een sloop gedaan en laten wassen.
Met een hoofdwasmiddel en wasverzachter.
En dat gaat langzaam, heel langzaam.
Zoek de machine maar op op internet.
Dus ik ga boodschappen doen.
En dat had ik nou niet moeten doen.
Effuh pauzeren hoor.......
Adriaan,
Als het goed is zit bij dat model uit 57 een handwringer.
Dus na het wassen zou ik ze daar wel doorheen halen
gr. Ron.
Als het goed is zit bij dat model uit 57 een handwringer.
Dus na het wassen zou ik ze daar wel doorheen halen
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Je kan ook een koekenpan gebruiken Ron, of een flinke moker.
Niet te lang wassen hoor Adriaan! Anders zit je dadelijk met een berg Z spoor spullen. En dat is ver@#&% klein.
Niet te lang wassen hoor Adriaan! Anders zit je dadelijk met een berg Z spoor spullen. En dat is ver@#&% klein.
Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Keep on thinking!
Adriaan,
Pas op met die handwringer wat Ron zegt!! Wel linksom draaien anders blijven die panto's stijf overeind staan!!!
Pas op met die handwringer wat Ron zegt!! Wel linksom draaien anders blijven die panto's stijf overeind staan!!!
Tja, en dan wordt het een triest verhaal.
U moet eerst nog een paar dingen weten.
Ik ben getrouwd met een ietwat dikke vrouw die daarbij te veel drinkt.
Wij wonen in een vissershuisje, u kent ze wel.
Keukentje, woonkamertje, tuintje, steile zoldertrap, slaapkamer en een overloop waar die Mielle langzaamwasser staat.
Afijn, ik ga dus boodschappen doen, mijn vrouw was daar niet meer toe in staat.
En dat om 11 uur in de morgen!
Ze keek glazig langs de lege fles en volle asbak en dat was dat.
Kom ik weer thuis en tref daar een complete chaos aan.
Is dat mens naar boven gestrompeld en heeft de kussensloop uit de wasmachine gehaald met de bedoeling om deze door de wringer te halen!
Met de linkerhand de zak in de hand en met de rechterhand om de zwengel.
Probeerde de zwengel te draaien, verloor haar evenwicht en die dikke tuimelde de trap af met die kussensloop tussen haar vetlaag en houten trap.
Alles kapot, verbrijzeld.
Zij mankeerde niets, haar lijf functioneerde als een airbag.
De restanten van de treinen zijn weggegooid.
Wat rest zijn de herinnering van een mooi Ho / N spoor.
Nu nog een serieuze vraag.
Heeft iemand twee rechter roco elektrische wissels te koop, 15 graden.
Omgeving Den Haag, ik kom graag met de fiets aan..
Prettige dag.
U moet eerst nog een paar dingen weten.
Ik ben getrouwd met een ietwat dikke vrouw die daarbij te veel drinkt.
Wij wonen in een vissershuisje, u kent ze wel.
Keukentje, woonkamertje, tuintje, steile zoldertrap, slaapkamer en een overloop waar die Mielle langzaamwasser staat.
Afijn, ik ga dus boodschappen doen, mijn vrouw was daar niet meer toe in staat.
En dat om 11 uur in de morgen!
Ze keek glazig langs de lege fles en volle asbak en dat was dat.
Kom ik weer thuis en tref daar een complete chaos aan.
Is dat mens naar boven gestrompeld en heeft de kussensloop uit de wasmachine gehaald met de bedoeling om deze door de wringer te halen!
Met de linkerhand de zak in de hand en met de rechterhand om de zwengel.
Probeerde de zwengel te draaien, verloor haar evenwicht en die dikke tuimelde de trap af met die kussensloop tussen haar vetlaag en houten trap.
Alles kapot, verbrijzeld.
Zij mankeerde niets, haar lijf functioneerde als een airbag.
De restanten van de treinen zijn weggegooid.
Wat rest zijn de herinnering van een mooi Ho / N spoor.
Nu nog een serieuze vraag.
Heeft iemand twee rechter roco elektrische wissels te koop, 15 graden.
Omgeving Den Haag, ik kom graag met de fiets aan..
Prettige dag.
Das nog een leuk stukkie rije vanuit Urk.
PS. Heeft een perfect lopende Miele Volautomatische 1100 toeren wasmachine uit oktober 1972.
PS. Heeft een perfect lopende Miele Volautomatische 1100 toeren wasmachine uit oktober 1972.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Hey Adriaan, die Miele langzaamwasser heb ik ook nog op zolder staan en dacht, die kan ik inderdaad ook nog gebruiken!
Alles erin gedaan en ´s avonds aangezet. Wat denk je, heeft m´n vrouw hem halverwege de nacht uitgezet tijdens het centrie..huppellepuppen. Maakte teveel herrie vannacht. (stond natuurlijk niet waterpas) Wist ik natuurlijk niet.
Vanmorgen snel gekeken en wat denk je: SCHAAL TT geworden!!
Ja, nu weet ik eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Alle wiskundige berekeningen erop los gelaten, zoals PI (3,14 x waterstraal : warmte x tijd), stelling van Pietje Agoras, wet van de "praatende vaten" en zelfs de relivat....huppelupupleer of hoe je noem dat, van opa einstein erop los gelaten. Werkt niet!!!
We hebben nu zo'n wasmachine met 6000 toeren. Ik ben bang dat de V200 er nu dan uitkomt als een V400!
Ik weet nu ff niet wat ik moet doen. Die wringer lijkt mij nu ook niet een goed idee.
Verkopen lukt ook niet (denk ik) want de gordijntjes van de slaapwagons zijn gekrompen.
Alles erin gedaan en ´s avonds aangezet. Wat denk je, heeft m´n vrouw hem halverwege de nacht uitgezet tijdens het centrie..huppellepuppen. Maakte teveel herrie vannacht. (stond natuurlijk niet waterpas) Wist ik natuurlijk niet.
Vanmorgen snel gekeken en wat denk je: SCHAAL TT geworden!!
Ja, nu weet ik eigenlijk niet meer wat ik moet doen. Alle wiskundige berekeningen erop los gelaten, zoals PI (3,14 x waterstraal : warmte x tijd), stelling van Pietje Agoras, wet van de "praatende vaten" en zelfs de relivat....huppelupupleer of hoe je noem dat, van opa einstein erop los gelaten. Werkt niet!!!
We hebben nu zo'n wasmachine met 6000 toeren. Ik ben bang dat de V200 er nu dan uitkomt als een V400!
Ik weet nu ff niet wat ik moet doen. Die wringer lijkt mij nu ook niet een goed idee.
Verkopen lukt ook niet (denk ik) want de gordijntjes van de slaapwagons zijn gekrompen.
Tja, dan blijft er maar één ding over.
De hobby opgeven en het resterende deel verkopen.
Er zit niets anders op.
Ik koop je wissels wel.
Een mooie zonnige dag toegewenst.
De hobby opgeven en het resterende deel verkopen.
Er zit niets anders op.
Ik koop je wissels wel.
Een mooie zonnige dag toegewenst.