metro aansturing
metro aansturing
beste elektronica vrienden,
Ik wil een metrobaan aanleggen op men lay out. 80% ligt ondergronds. Echter moet, net zoals een echte metro, een reeks haltes afgewerkt worden. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om dit mee via koploper te sturen en zoek eenvoudigere oplossingen. Bij conrad kwam ik volgende tegen:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... avi=oben_2
als ik aan elke halte een reed contact voorzie die de timer aanstuurt en de timer dan op zijn beurt een relais aanstuurt dat de stroom op de baan even uitschakelt, zou ik eenvoudig aan elke halte een metrostel kunnen laten stoppen. dit zonder de stellen te moeten ombouwen naar digitaal en zonder bezetmeldingen te moeten aanleggen.
het plan is om de kato double track systemen te gebruiken.
zou dit een goede oplossing zijn of bestaan er andere manieren? is er misschien een fabrikant met kant en klare module?
graag jullie opinies...
stijn
Ik wil een metrobaan aanleggen op men lay out. 80% ligt ondergronds. Echter moet, net zoals een echte metro, een reeks haltes afgewerkt worden. Ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om dit mee via koploper te sturen en zoek eenvoudigere oplossingen. Bij conrad kwam ik volgende tegen:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... avi=oben_2
als ik aan elke halte een reed contact voorzie die de timer aanstuurt en de timer dan op zijn beurt een relais aanstuurt dat de stroom op de baan even uitschakelt, zou ik eenvoudig aan elke halte een metrostel kunnen laten stoppen. dit zonder de stellen te moeten ombouwen naar digitaal en zonder bezetmeldingen te moeten aanleggen.
het plan is om de kato double track systemen te gebruiken.
zou dit een goede oplossing zijn of bestaan er andere manieren? is er misschien een fabrikant met kant en klare module?
graag jullie opinies...
stijn
Re: metro aansturing
Mecktronics (voorheen Van Meekeren) levert printjes om dit te bewerkstelligen.
http://www.mecktronics.nl/N_frame.html? ... ronics.nl/
Groetjes,
Jos
http://www.mecktronics.nl/N_frame.html? ... ronics.nl/
Groetjes,
Jos
Ik zou het gewoon met Koploper aansturen. Paar bezetmelders extra en klaar is Klara. Nu ga je je allerlei toestanden met reedrelais, timers, speciale schakelingen en weet ik veel wat op de hals halen, terwijl het zo simpel kan. Bovendien kun je met Koploper nog wijzigingen als stoptijden etc doorvoeren, en simpeler aansluiten op de rest van je baan. Ook financieel zal het weinig schelen, die paar decoders kost je de kop niet. Ik zie het hele probleem niet.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Stijn,
Wat is het probleem om het mee te nemen in koploper? De bezetmelders? Koploper kan dat gewoon aan. Maar om mijn voorstellingen meer vorm te geven, Wil je die 80% ook zichtbaar maken? of is het werkelijk onzichtbaar?
In het laatste geval hoef je toch niet alle haltes te definiëren, is het toch gewoon tunnel in, keren en terug of een rondje rijden totdat hij de tunnel weer uitkomt.
Wat is het probleem om het mee te nemen in koploper? De bezetmelders? Koploper kan dat gewoon aan. Maar om mijn voorstellingen meer vorm te geven, Wil je die 80% ook zichtbaar maken? of is het werkelijk onzichtbaar?
In het laatste geval hoef je toch niet alle haltes te definiëren, is het toch gewoon tunnel in, keren en terug of een rondje rijden totdat hij de tunnel weer uitkomt.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
de reden om niet met koploper te werken was eigenlijk omdat ik de kato unitrack rails (dubbele versie) ga gebruiken hiervoor en ik dacht dat het niet handig was om hierop bezetmelders aan te sluiten.
Eigenlijk zou koploper idd een gemakkelijke oplossing zijn.
Ik bekijk dit nog even...
groeten
stijn
Eigenlijk zou koploper idd een gemakkelijke oplossing zijn.
Ik bekijk dit nog even...
groeten
stijn
-
Maar waarom Kato Unitrack, omdat die van die mooie viaducten hebben zodat je al het probleem van een viaduct door de stad hebt opgelost, dat vind ik overigens wel een plausibele reden.
Anderzijds Kato unitrack moet je toch ook aansluiten, of je dat in secties a la van Meekeren of een bezetmelder doet maakt toch niet uit.
Anderzijds Kato unitrack moet je toch ook aansluiten, of je dat in secties a la van Meekeren of een bezetmelder doet maakt toch niet uit.
Grtzz Rob
Die bezetmelders is niet meer dan wat draden aan je rails solderen (of met een klemmetje), die naar je bezetmelder-print lopen, en die zit toch uit het zicht. Als je die draden uit het zicht aan de rails soldeert op een slim gekozen plek heb je nergens last van, ook niet met Kato Unitrack. Je zult ook de rails moeten voeden tenslotte, en dat betekent ook draden aan je rails.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan