Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
- Locatie: Beverwijk
Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Hoi,
Ik heb thuis een kleine plaat van 2,0 x 1,3 meter waarop mijn huidige baan'tje' ligt. Ik heb er afgeopen maanden veel aan gesleuteld en veel wissels erbij geplaatst (voorheen reed ik meestal maar met 2 wissels, ik had immers geen plek en weinig materieel).
Het probleem wat ik nu heb is dat de spanning uit mijn travo soms wegvalt bij het schakelen van de wissels. Hierdoor vallen mn locs dan even stil en maken mn wissels hun schakeling niet altijd af.
- Ik rijd met 1 travo voor de sturing van mn locs en wissels, merk Trix.
- Per schakelkastje voor de wissels stuur ik telkens twee wissels aan.
Helpt het door een tweede travo neer te zetten voor de wissels of is er een 'mooiere' oplossing dan zo'n tweede kast erbij?
Alvast bedankt,
Rob
Ik heb thuis een kleine plaat van 2,0 x 1,3 meter waarop mijn huidige baan'tje' ligt. Ik heb er afgeopen maanden veel aan gesleuteld en veel wissels erbij geplaatst (voorheen reed ik meestal maar met 2 wissels, ik had immers geen plek en weinig materieel).
Het probleem wat ik nu heb is dat de spanning uit mijn travo soms wegvalt bij het schakelen van de wissels. Hierdoor vallen mn locs dan even stil en maken mn wissels hun schakeling niet altijd af.
- Ik rijd met 1 travo voor de sturing van mn locs en wissels, merk Trix.
- Per schakelkastje voor de wissels stuur ik telkens twee wissels aan.
Helpt het door een tweede travo neer te zetten voor de wissels of is er een 'mooiere' oplossing dan zo'n tweede kast erbij?
Alvast bedankt,
Rob
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Ik heb voor de magneetartikelen een eigen trafo voorzien: 16V / 45VA. Gezien koploper de wissels (en seinen) na elkaar schakelt, hoeft dat echt niet meer te zijn ( 15VA tot 30VA zou al genoeg zijn). Ik raad het je echt aan, want met een te zwakke trafo krijgen niet alleen je treinen en lichtjes met een spanningsdip te maken, maar ook je wissels schakelen niet krachtig en bedrijfszeker. Een eigen trafo draagt echt bij tot het plezier van het treintjes-rijden.
groetjes,
groetjes,
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Je schrijft dat je per knop ook 2 wissels aanstuurt. Dat is dus 2 van die spoelen op hetzelfde moment. Zou ik niet doen, gewoon per spoel 1 knop (1 schakeling), anders is het te zwaar.
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
- Locatie: Beverwijk
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
@ Saraan: Dus een apparte trafo is dus geen overbodige luxe...
@ Jeroen: Ik snap wat je bedoelt Alleen jammer van de enorme rits drukknoppen dan
In ieder geval bedankt voor de reacties, ik ga straks gelijk ff ernaar kijken
@ Jeroen: Ik snap wat je bedoelt Alleen jammer van de enorme rits drukknoppen dan
In ieder geval bedankt voor de reacties, ik ga straks gelijk ff ernaar kijken
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Tja, treinen die stilvallen om het moment dat jij een wissel omzet, is ook geen gezicht, toch?!
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Ik voedt alle accessoires uit een 2e eigen trafo, nooit via de hoofdtrafo die ook al de trein zelf voeding geeft. Een goedkope 2e hema of fleischmann voldoen dan prima.
Als je ook nog verlichting in huisjes gaat bouwen kan een 3e handig worden, speciefiek daarvoor. Lampjes trekken niet veel, maar zijn wel continu aan dit in tegenstelling tot je wissels.
Als je ook nog verlichting in huisjes gaat bouwen kan een 3e handig worden, speciefiek daarvoor. Lampjes trekken niet veel, maar zijn wel continu aan dit in tegenstelling tot je wissels.
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
- Locatie: Beverwijk
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Ik heb een tweede Trix trafo liggen en gebruik deze nog niet... Als ik je goed begrijp Martinb is deze goed genoeg?
Er is hier overigens niemand die meerdere wissels op een drukkastje hebben zitten? Laatst op de spoorbeurs in Haarlem werd nog gezegd dat dit prima kon
Er is hier overigens niemand die meerdere wissels op een drukkastje hebben zitten? Laatst op de spoorbeurs in Haarlem werd nog gezegd dat dit prima kon
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Bij mij zitten de wissels etc ook op een 2e trafo. Let er wel op dat deze voldoende kan leveren om te schakelen, sommige wisselaandrijvingen vragen behoorlijk wat stroom (meer dan 1A).
Dus wat die figuur op de beurs zei over meerdere aandrijvingen onder 1 knop kan, maar is wel afhankelijk van het soort aandrijving. (bijv. Peco's zijn berucht om het stroom vreten) Ik zou het niet doen.
Voor lampjes etc is het een stuk minder kritisch, een oud bakkie voldoet daarvoor vaak prima.
Dus wat die figuur op de beurs zei over meerdere aandrijvingen onder 1 knop kan, maar is wel afhankelijk van het soort aandrijving. (bijv. Peco's zijn berucht om het stroom vreten) Ik zou het niet doen.
Voor lampjes etc is het een stuk minder kritisch, een oud bakkie voldoet daarvoor vaak prima.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
- Locatie: Beverwijk
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Al mijn wissels zijn van Minitrix (eigenlijk gewoon al mn spoor). Het lijkt wel alsof mn nieuwste wissels meer moeite hebben met schakelen als mn oudere... Best appart aangezien het allemaal dezelfde types zijn.shoven schreef:Bij mij zitten de wissels etc ook op een 2e trafo. Let er wel op dat deze voldoende kan leveren om te schakelen, sommige wisselaandrijvingen vragen behoorlijk wat stroom (meer dan 1A).
Dus wat die figuur op de beurs zei over meerdere aandrijvingen onder 1 knop kan, maar is wel afhankelijk van het soort aandrijving. (bijv. Peco's zijn berucht om het stroom vreten) Ik zou het niet doen.
Voor lampjes etc is het een stuk minder kritisch, een oud bakkie voldoet daarvoor vaak prima.
Ik zal het straks in ieder geval even proberen met een tweede trafo. Misschien helpt dat en anders ga ik toch ook maar extra drukschakelaars plaatsen
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Een andere optie is je wissels te schakelen met gelijkstroom. Je neemt vier diodes (Graetz-schakeling) om de wisselspanning uit je trafo gelijk te richten en je zet er een flinke elco bij (of meerdere parallel). Je kan dan met de wisselspanningsuitgang van een kleine trafo veel wissels tegelijk schakelen. De elco loopt vol en fungeert als een buffer om in één klap heel veel stroom te kunnen laten lopen als je op de knop drukt. Vervolgens loopt hij weer vol voor de volgende keer.
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Denk het wel ja. Gewoon proberen.Ik heb een tweede Trix trafo liggen en gebruik deze nog niet... Als ik je goed begrijp Martinb is deze goed genoeg?
-
Onderwerp starter - Berichten: 21
- Lid geworden op: 31 dec 2009 12:15
- Locatie: Beverwijk
Re: Waar halen jullie de stuurspanning voor de wissels vandaan?
Even nog als navolging op de gegeven tips:
Ik heb een tweede trafo aangesloten voor de wissels en daarnaast zoveel mogelijk mijn wissels een eigen schakelkastje gegeven. Het wisselsomzetten is nu iets meer werk, maar het gaat uitstekend zo.
Ik moet alleen nog een goede plek bedenken waar ik mijn trafo moet plaatsen. Hardstikke bedankt nog.
Ik heb een tweede trafo aangesloten voor de wissels en daarnaast zoveel mogelijk mijn wissels een eigen schakelkastje gegeven. Het wisselsomzetten is nu iets meer werk, maar het gaat uitstekend zo.
Ik moet alleen nog een goede plek bedenken waar ik mijn trafo moet plaatsen. Hardstikke bedankt nog.