Nieuw baanplan IRNS
Nieuw baanplan IRNS
Zoals al in het draadje van "mijn baan" aangegeven komt er meer ruimte beschikbaar waardoor ik dus ook een baanplan heb gemaakt. Ben niet echt iemand die alles helemaal wil uittekenen maar soms toch wel handig om een plan te hebben. Aangezien ik niet van het actieve rangeren en rijden ben, wil ik een parade baan waarbij het leuk is om een aftakking naar een station en evt een goederendepot te maken. Dat is dan ook het uitgangspunt geweest.
Verder een schaduwstation waar ik de treinen kan gaan opstellen die langs gaan komen. Onderstaand de eerste ingeving.
Schaduwstation
paradebaan
De keerlus komt onder een berg. De aftakking loopt omhoog en de bocht (wellicht een kleine helix) komt ook onder dezelfde berg. Uiteindelijk zie je dan alleen de paradebaan en het stationsgedeelte.
De helix ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb hem nu 70x80cm echter om rechts te rijden zal ik via de binnenbaan moeten stijgen. Even snel rekenen brengt dan rond de 2 mtr. Als ik met panto's omhoog wil rijden heb ik volgens mij wel 6 cm nodig dus zit ik rond de 3%. Zou moeten kunnen maar minder is natuurlijk beter.
Ga ik nog eens over nadenken.
Groeten,
Sjors
Verder een schaduwstation waar ik de treinen kan gaan opstellen die langs gaan komen. Onderstaand de eerste ingeving.
Schaduwstation
paradebaan
De keerlus komt onder een berg. De aftakking loopt omhoog en de bocht (wellicht een kleine helix) komt ook onder dezelfde berg. Uiteindelijk zie je dan alleen de paradebaan en het stationsgedeelte.
De helix ben ik nog niet helemaal over uit. Ik heb hem nu 70x80cm echter om rechts te rijden zal ik via de binnenbaan moeten stijgen. Even snel rekenen brengt dan rond de 2 mtr. Als ik met panto's omhoog wil rijden heb ik volgens mij wel 6 cm nodig dus zit ik rond de 3%. Zou moeten kunnen maar minder is natuurlijk beter.
Ga ik nog eens over nadenken.
Groeten,
Sjors
Re: Nieuw baanplan IRNS
Hallo Sjors, leuk ontwerp, paar vraagjes...
- Wat hebben de 4 "doodlopende" sporen voor functie in het schaduwstation ?
- Wat zijn de afmetingen van de baan ?
- Kun je die decoders ook op een Twin-Center aansluiten ? ik heb begrepen dat die geen S88n pakken, alleen de S88
- Heb je dit in Anyrail getekend ? kun je die link erbij vermelden ?
Groeten,
Thom
- Wat hebben de 4 "doodlopende" sporen voor functie in het schaduwstation ?
- Wat zijn de afmetingen van de baan ?
- Kun je die decoders ook op een Twin-Center aansluiten ? ik heb begrepen dat die geen S88n pakken, alleen de S88
- Heb je dit in Anyrail getekend ? kun je die link erbij vermelden ?
Groeten,
Thom
Re: Nieuw baanplan IRNS
Hallo Sjors,
Dat ziet er leuk uit! Lekker simpel, lekker rijden! En ruimte voor landschap.
Wat betreft je schaduwstation, ik neem aan dat de kopspoortjes bedoeld zijn voor treinstellen en trek-duw treinen. De aansluiting van die sporen zou ik iets veranderen, zie dit plaatje:
De reden is dat je met deze verandering gelijktijdig op je kopsporen kunt binnenrijden en een trein vanuit de lus kunt laten vertrekken. Bij je oorspronkelijke ontwerp moeten ze op elkaar wachten. Niet direct een groot probleem, maar het vereenvoudigt de exploitatie. En het aantal wissels is gelijk.
De paradebaan ligt er met een mooie ruime slinger bij, dus net iets speelser dan strak langs de rand.
Alleen helemaal links zit er een kleine S bocht voordat je de 180 graden boog in gaat. Die slinger zou ik vervangen door een overgangsboog (dus vanuit de 180 boog langzaam over op de ruime boog van het paradetraject).
Ten slotte het zijlijntje: ik begrijp dat je niet gaat rangeren, maar misschien kun je nog een 2e perronspoor in je eindstationnetje leggen. Dat geeft net iets meer afwisseling.
Succes verder!
Groet, Wim
Dat ziet er leuk uit! Lekker simpel, lekker rijden! En ruimte voor landschap.
Wat betreft je schaduwstation, ik neem aan dat de kopspoortjes bedoeld zijn voor treinstellen en trek-duw treinen. De aansluiting van die sporen zou ik iets veranderen, zie dit plaatje:
De reden is dat je met deze verandering gelijktijdig op je kopsporen kunt binnenrijden en een trein vanuit de lus kunt laten vertrekken. Bij je oorspronkelijke ontwerp moeten ze op elkaar wachten. Niet direct een groot probleem, maar het vereenvoudigt de exploitatie. En het aantal wissels is gelijk.
De paradebaan ligt er met een mooie ruime slinger bij, dus net iets speelser dan strak langs de rand.
Alleen helemaal links zit er een kleine S bocht voordat je de 180 graden boog in gaat. Die slinger zou ik vervangen door een overgangsboog (dus vanuit de 180 boog langzaam over op de ruime boog van het paradetraject).
Ten slotte het zijlijntje: ik begrijp dat je niet gaat rangeren, maar misschien kun je nog een 2e perronspoor in je eindstationnetje leggen. Dat geeft net iets meer afwisseling.
Succes verder!
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Nieuw baanplan IRNS
Wat betreft je helix en rechts rijden, ik denk dat je voldoende ruimte hebt om hem andersom aan te sluiten en dus de stijging in de buitenbocht houdt:
Groet, Wim
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Nieuw baanplan IRNS
@Thom
1) De 4 sporen zijn zoals Wim H al aangeeft kopsporen waar ik treinstellen kan opstellen. BV voor naar het stationnetje of een ICE.
2) De beschikbare ruimte is 1 mtr bij 2,5 mtr. 1 mtr breed is in N wel veel als je er niet van alle kanten bij kan. Vandaar dat ik het lange gedeelte maar op 70cm houdt.
3) Je vraag van de decoders slaat denk ik op mijn andere draadje? Zou het antwoord hierop niet weten maar er zijn vast mensen hier die daar veel meer verstand van hebben. Ikzelf gebruik een Multimaus. Ben nog niet zover dat ik de bezetmelders al via de PC gebruik. De stroomvoorziening werkt al wel. Net als de servoswitch.
4) ja ik heb het in Anyrail getekend. Gratis demo versie kan je tot 50 rails tekenen. Weet niet of ik de link kan delen maar zo moeilijk is het niet. Gewoon wat proberen.
@ Wim
Bedankt voor de input. Met de aanpassing van de wissels voor de kopsporen kan ik wat. Zat er al mee te stoeien. Ga van de week eens kijken of ik het in de tekening kan aanpassen. Ik heb ook gedacht om de helix om te draaien echter kom ik dan ook aan de andere zijde uit. Hierdoor wordt het stuk paradebaan wel korter en moet ik een scherpere bocht maken. Echter door de wissels van de kopsporen te veranderen kan ik de helix waarschijnlijk ook groter maken. De overloopwissels bovenin verdwijnen dan zodat de helix 70x100 zou kunnen worden. Ga nog eens kijken.
Het stationsgedeelte van 2 sporen voorzien is wellicht een leuke uitbreiding.
Groeten,
Sjors
1) De 4 sporen zijn zoals Wim H al aangeeft kopsporen waar ik treinstellen kan opstellen. BV voor naar het stationnetje of een ICE.
2) De beschikbare ruimte is 1 mtr bij 2,5 mtr. 1 mtr breed is in N wel veel als je er niet van alle kanten bij kan. Vandaar dat ik het lange gedeelte maar op 70cm houdt.
3) Je vraag van de decoders slaat denk ik op mijn andere draadje? Zou het antwoord hierop niet weten maar er zijn vast mensen hier die daar veel meer verstand van hebben. Ikzelf gebruik een Multimaus. Ben nog niet zover dat ik de bezetmelders al via de PC gebruik. De stroomvoorziening werkt al wel. Net als de servoswitch.
4) ja ik heb het in Anyrail getekend. Gratis demo versie kan je tot 50 rails tekenen. Weet niet of ik de link kan delen maar zo moeilijk is het niet. Gewoon wat proberen.
@ Wim
Bedankt voor de input. Met de aanpassing van de wissels voor de kopsporen kan ik wat. Zat er al mee te stoeien. Ga van de week eens kijken of ik het in de tekening kan aanpassen. Ik heb ook gedacht om de helix om te draaien echter kom ik dan ook aan de andere zijde uit. Hierdoor wordt het stuk paradebaan wel korter en moet ik een scherpere bocht maken. Echter door de wissels van de kopsporen te veranderen kan ik de helix waarschijnlijk ook groter maken. De overloopwissels bovenin verdwijnen dan zodat de helix 70x100 zou kunnen worden. Ga nog eens kijken.
Het stationsgedeelte van 2 sporen voorzien is wellicht een leuke uitbreiding.
Groeten,
Sjors
Re: Nieuw baanplan IRNS
Ja, daar heb je gelijk in. Dat was ik even vergeten.Sjors77 schreef:..... Ik heb ook gedacht om de helix om te draaien echter kom ik dan ook aan de andere zijde uit. Hierdoor wordt het stuk paradebaan wel korter en moet ik een scherpere bocht maken....
Eventueel kun je je paradetraject diagonaal over de baan laten lopen. Van rechtsachter komend uit de helix schuin oversteken naar links voor (met een mooie ruime S boog). De lengte van het paradetraject blijft dan vrijwel evenlang als in je oorspronkelijke ontwerp. Wel deel je het landschap dan in 2 stukken, maar dat kan juist een voordeel zijn. Je kunt dan 2 themas uitbeelden,, rechts bv een dorpje, links landschappelijk.
Ik kon het niet nalaten om het even te schetsen (ik vind je ontwerp mooi rustig en heb geprobeerd de verschillende elementen te behouden):
De hoofdlijn is in rood weergegeven. De zijlijn (groen) kan direct aftakken nadat je uit de tunnel bij de helix komt. Na de aftakking begint direct de stijging. De 180 graden keerlus van de zijlijn ligt nu verder naar links. Daarom heb ik de (ondergrondse) keerlus van de hoofdlijn verder naar rechts verplaatst. Mocht het qua hoogte niet uitkomen dan kun je de lus van de hoofdlijn een paar cm lager aanleggen.
De zijlijn gaat langs de achterzijde naar de rechterkant van de baan en eindigt in het kopstationnetje. Die heb ik nu meer naar voren geplaatst omdat er daar nu een lege ruimte is (boven de keerlus).
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Nieuw baanplan IRNS
Vanavond even bezig geweest met de tips die Wim heeft gegeven. Het schaduwstation zou ik dan op deze manier kunnen maken
In deze opzet heb ik de Helix dan ook omgedraaid. Groot voordeel is dat ik door het wijzigen van de wissels ook de helix groter kan maken. Deze kan nu op 1 deel van 70x100 cm.
Hierdoor veranderd dan wel de paradebaan. Deze komt nu vanuit de achterkant naar voren. Bijgaand een nieuw tekeningtje
De rode strepen zijn de in/ uitgangen van de tunnels. Om voldoende hoogte te krijgen zal de bocht in het kopspoor wel een helix moeten worden. Moet nog uitzoeken of dit wel gaat lukken aangezien de diameter niet meer dan 50 cm zal zijn.
Nog wat huiswerk te doen dus.
Groeten,
Sjors
In deze opzet heb ik de Helix dan ook omgedraaid. Groot voordeel is dat ik door het wijzigen van de wissels ook de helix groter kan maken. Deze kan nu op 1 deel van 70x100 cm.
Hierdoor veranderd dan wel de paradebaan. Deze komt nu vanuit de achterkant naar voren. Bijgaand een nieuw tekeningtje
De rode strepen zijn de in/ uitgangen van de tunnels. Om voldoende hoogte te krijgen zal de bocht in het kopspoor wel een helix moeten worden. Moet nog uitzoeken of dit wel gaat lukken aangezien de diameter niet meer dan 50 cm zal zijn.
Nog wat huiswerk te doen dus.
Groeten,
Sjors
Re: Nieuw baanplan IRNS
Even heel slecht getekend en de opslag van H@NS gebruikt. Maar als je je kopspoor zo laat lopen heb je véél meer ruimte voor voldoende stijging.
- Bijlagen
-
- ff getekend
- IRNS 2.1 baanplan_aanpassing.jpg (35.33 KiB) 6836 keer bekeken
Re: Nieuw baanplan IRNS
Tijdje stil geweest door drukte. Daardoor wel af en toe eens kunnen nadenken over het plan. Ook de tip van Detlev hierin meegenomen. Bedankt.
Aangezien het mijn eerste echte baan wordt wil ik het simpel houden. Daarnaast wil ik gewoon wat treinen kunnen laten rijden en ervaring gaan opdoen. Om die reden het plan toch weer wat aangepast om het in mijn ogen simpeler te maken. Ik wil het in 2 fases gaan doen. Eerst het SS en de paradebaan en later de pendelbaan. Idee is dan ook om deze 2 van elkaar los te koppelen. Naar mijn idee moet dit technisch kunnen zolang je ze maar via dezelfde ringleiding voedt. Vraag is alleen of koploper of iTrain dat zou kunnen om dan eigenlijk 2 baantjes tegelijk aan te sturen.
Hierbij het idee.
Schaduwstation
Besloten om het schaduwstation 80 diep te maken om zo een extra spoor te kunnen leggen.
Paradebaan
Pendelbaan
De 4 sporen (SS2) komen boven de helix en onder het station te liggen. Dit niveau ligt ca 7 a 8 cm hoger dan de paradebaan. Deze stijgt dan om uiteindelijk bij het stationsniveau te komen ca 15cm hoger dan de opstelsporen. Hierdoor is er dan wat ruimte om bij SS2 te kunnen komen. Daarnaast wil ik het stationsgedeelte op een losse plaat maken welke in geval van problemen te verwijderen is.
Het spoor in de rode blokken is het zichtgedeelte.
Weer even laten bezinken en kijken of ik de aankomende weken alvast met de helix kan gaan beginnen. Deze zal in welk plan dan ook komen.
Groeten,
Sjors
Aangezien het mijn eerste echte baan wordt wil ik het simpel houden. Daarnaast wil ik gewoon wat treinen kunnen laten rijden en ervaring gaan opdoen. Om die reden het plan toch weer wat aangepast om het in mijn ogen simpeler te maken. Ik wil het in 2 fases gaan doen. Eerst het SS en de paradebaan en later de pendelbaan. Idee is dan ook om deze 2 van elkaar los te koppelen. Naar mijn idee moet dit technisch kunnen zolang je ze maar via dezelfde ringleiding voedt. Vraag is alleen of koploper of iTrain dat zou kunnen om dan eigenlijk 2 baantjes tegelijk aan te sturen.
Hierbij het idee.
Schaduwstation
Besloten om het schaduwstation 80 diep te maken om zo een extra spoor te kunnen leggen.
Paradebaan
Pendelbaan
De 4 sporen (SS2) komen boven de helix en onder het station te liggen. Dit niveau ligt ca 7 a 8 cm hoger dan de paradebaan. Deze stijgt dan om uiteindelijk bij het stationsniveau te komen ca 15cm hoger dan de opstelsporen. Hierdoor is er dan wat ruimte om bij SS2 te kunnen komen. Daarnaast wil ik het stationsgedeelte op een losse plaat maken welke in geval van problemen te verwijderen is.
Het spoor in de rode blokken is het zichtgedeelte.
Weer even laten bezinken en kijken of ik de aankomende weken alvast met de helix kan gaan beginnen. Deze zal in welk plan dan ook komen.
Groeten,
Sjors