de GEINBAAN concept TWEE
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
hallo,
vanmiddag lekker kunnen opschieten.
zonnetje in de kamer, muziekje erbij en en lekker knutselen.
de rails en wissels die ik gekregen heb zijn allemaal Arnold wat betekend dat elk vreemd stukje rails benodigd als passtukje dat aangepast moet worden aan de Arnold rails en voor de niet kenner betekend dat rails versprongen moet worden gemaakt of de Arnold rails recht maken en ik gekozen heb om de rails aan te passen naar de Arnold rails.
Is iets meer werk door de grote mate van precisie maar zoals eerder opgemerkt we hebben tijd zat.
zie hieronder hoever ik vanmiddag weer ben gekomen.
morgen proberen de aansluitingen naar rechts te completeren.
wordt vervolgd.
vanmiddag lekker kunnen opschieten.
zonnetje in de kamer, muziekje erbij en en lekker knutselen.
de rails en wissels die ik gekregen heb zijn allemaal Arnold wat betekend dat elk vreemd stukje rails benodigd als passtukje dat aangepast moet worden aan de Arnold rails en voor de niet kenner betekend dat rails versprongen moet worden gemaakt of de Arnold rails recht maken en ik gekozen heb om de rails aan te passen naar de Arnold rails.
Is iets meer werk door de grote mate van precisie maar zoals eerder opgemerkt we hebben tijd zat.
zie hieronder hoever ik vanmiddag weer ben gekomen.
morgen proberen de aansluitingen naar rechts te completeren.
wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Jan,
Dat ligt er mooi strak in en van die Arnold rails zul je geen spijt krijgen. Ze zijn nauwelijks vatbaar voor vuil door het ronde railprofiel. Ik heb er decennia plezier van gehad. Het aansluiten op andere railmerken is wel een "dingetje", maar ik zaagde ze bij zo'n overgang gewoon recht af.
Maar zoals je zelf al zei: je hebt alle tijd.
Nog veel plezier met opbouwen .
Ben
Dat ligt er mooi strak in en van die Arnold rails zul je geen spijt krijgen. Ze zijn nauwelijks vatbaar voor vuil door het ronde railprofiel. Ik heb er decennia plezier van gehad. Het aansluiten op andere railmerken is wel een "dingetje", maar ik zaagde ze bij zo'n overgang gewoon recht af.
Maar zoals je zelf al zei: je hebt alle tijd.
Nog veel plezier met opbouwen .
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
hoi allen,
vandaag wederom lekker zonnetje en rustige muziek op de achtergrond nog een poosje aan het knutselen geweest.
heb complete schaduwstation nu liggen.
volgende opgave is de elektronica.
eerst een opstelling maken voor twintig magneetschakelaars die aangestuurd gaan worden door reedcontacten.
de magneetschakelaars sturen op hun beurt weer de wisselschakelingen en de bistabiele relais aan die zorgen voor het stop en go verhaal en daarnaast de verlichting op het controlepaneel voor zover ik dat nog opnieuw zou gaan maken.
voorlopig nog zat te doen alvorens ik weer met de bovenopbouw terug kan monteren.
moet ook nog even een tijdelijke draai maken aan het geheel zodat ik schaduwstation kan laten proefrijden.
we zijn van de straat alhoewel met dit weer
wordt vervolgd
vandaag wederom lekker zonnetje en rustige muziek op de achtergrond nog een poosje aan het knutselen geweest.
heb complete schaduwstation nu liggen.
volgende opgave is de elektronica.
eerst een opstelling maken voor twintig magneetschakelaars die aangestuurd gaan worden door reedcontacten.
de magneetschakelaars sturen op hun beurt weer de wisselschakelingen en de bistabiele relais aan die zorgen voor het stop en go verhaal en daarnaast de verlichting op het controlepaneel voor zover ik dat nog opnieuw zou gaan maken.
voorlopig nog zat te doen alvorens ik weer met de bovenopbouw terug kan monteren.
moet ook nog even een tijdelijke draai maken aan het geheel zodat ik schaduwstation kan laten proefrijden.
we zijn van de straat alhoewel met dit weer
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Goed nieuws Jan: het wordt slecht weerjaniegein schreef:we zijn van de straat alhoewel met dit weer
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Ziet er netjes uit hoor jan. Gaat nog sneller dan ik verwacht had. Ga zo door vind het leuk om de vorderingen te zien.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi allen,
het monteren van de battery van tweeentwintig magneetschakelaars gaat duidelijk niet zo vlot als ik zou willen.
moet goed en op rustige wijze de grijze cellen laten draaien om alles in goede banen te geleiden om later geen spijt te krijgen van eventueel overhaast gedoe.
ook moet ik nog een logische plaats bedenken voor de bistabiele relais die stop en go inclusief verlichting controlepaneel moeten regelen.
1 ding wil ik ieder geval voorkomen dat het daar ter plaatse weer een onoverzichtelijke wirwar van draden wordt omdat er straks met vier wissels tegelijk geschakeld moet worden om van opstelspoor te wisselen en daardoorheen lopen dan ook nog de bedrading voor het stop en go verhaal.
logischerwijs neemt dit de noodzakelijke nodige tijd in beslag.
dus met zijn allen geduld, ik blijf foto,s plaatsen van de vorderingen maar het kan dus effe duren.
wordt vervolgd.
het monteren van de battery van tweeentwintig magneetschakelaars gaat duidelijk niet zo vlot als ik zou willen.
moet goed en op rustige wijze de grijze cellen laten draaien om alles in goede banen te geleiden om later geen spijt te krijgen van eventueel overhaast gedoe.
ook moet ik nog een logische plaats bedenken voor de bistabiele relais die stop en go inclusief verlichting controlepaneel moeten regelen.
1 ding wil ik ieder geval voorkomen dat het daar ter plaatse weer een onoverzichtelijke wirwar van draden wordt omdat er straks met vier wissels tegelijk geschakeld moet worden om van opstelspoor te wisselen en daardoorheen lopen dan ook nog de bedrading voor het stop en go verhaal.
logischerwijs neemt dit de noodzakelijke nodige tijd in beslag.
dus met zijn allen geduld, ik blijf foto,s plaatsen van de vorderingen maar het kan dus effe duren.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Jan.
Er zijn twee gezegdes van toepassing.
Ten eerste: Haastige spoed…
Ten tweede: Kalm aan, dan….
We zijn toch pensionado geworden om alle tijd van de wereld te hebben? De tijd dat een baas in je nek staat te hijgen, ligt gelukkig achter ons!
OK, geduld betrachten is moeilijk. Ik weet het en oefen me daarin. Zoals je weet is hier ten huize een ondergrondse trajectaanpassing in uitvoering. Voor het houtwerk ben ik afhankelijk van anderen. Met 1,25 uur per week schiet dat niet echt op. Al vanaf medio februari staat de boel stil en heb ik inmiddels behoorlijk last van ontwenningsverschijnselen. Dat hoort er bij en is een goede gelegenheid om denkwerk over techniek en landschap te doen.
Als het allemaal hurry-up moet, hadden we beter een autoracebaan als hobby kunnen nemen
Er zijn twee gezegdes van toepassing.
Ten eerste: Haastige spoed…
Ten tweede: Kalm aan, dan….
We zijn toch pensionado geworden om alle tijd van de wereld te hebben? De tijd dat een baas in je nek staat te hijgen, ligt gelukkig achter ons!
OK, geduld betrachten is moeilijk. Ik weet het en oefen me daarin. Zoals je weet is hier ten huize een ondergrondse trajectaanpassing in uitvoering. Voor het houtwerk ben ik afhankelijk van anderen. Met 1,25 uur per week schiet dat niet echt op. Al vanaf medio februari staat de boel stil en heb ik inmiddels behoorlijk last van ontwenningsverschijnselen. Dat hoort er bij en is een goede gelegenheid om denkwerk over techniek en landschap te doen.
Als het allemaal hurry-up moet, hadden we beter een autoracebaan als hobby kunnen nemen
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
hallo allen,
ik had het erover dat er wat geduld betracht moest worden dus ik geef even een tussen verslagje van de sloop/demontage en de te verwachte herbouw/opbouw.
hieronder de netjes draadje voor draadje losgehaalde verzamelplaat met 22 magneetrelais die dienst hadden gedaan als de signaal aanduiding van de bewegende treinen op het controlepaneel en nu dienst mag gaan doen als schakelunit voor het geheel automatisch laten werken van het nieuwe schaduwstation.
Deze magneetrelais moet ik ergens aldaar waar nu even opgesteld geplaatst worden en wel na aanpassing van het baanbasisframe.
al deze bedrading ga ik hergebruiken om het zes-spoors schaduwstation de wissels automatisch van spoor naar spoor te laten schakelen.
het geheel gaat gevoed worden door een 19 volts oplader/adapter van een oude laptop.
proefondervindelijk schakelt dit uitstekend.
de 19 volts voeding schakelt dus alle magneetrelais en de wissels. de hogere voedingsspanning voor de wissels heb ik nodig omdat er vier wissels tegelijk omgezet moeten gaan worden via één reedcontact.
ook is op de foto duidelijk te zien het oude schakelverhaal wat nog verder uit elkaar gehaald moet worden en met name de bistabiele relais moeten netjes en voorzichtig worden los gesoldeerd. het zal niet meevallen om die weer heel ertussenuit te krijgen maar goed dat zien we vanzelf.
heb inmiddels wel de inkomende zijde van het schaduwstation de wisselbedrading door de ondervloer gewerkt en naast de baan aangesloten op kroonsteentjes die onderling verbonden zijn met één centrale massadraad. vanaf de kroonsteentjes ga ik weer onderdoor naar de schakelunit.
morgen is weer mijn wekelijkse boodschappen dag voor mijn zwager dus zal pas in de loop van de middag weer wat kunnen doen.
zo hebben jullie weer even een idee waar ik mee aan het worstelen ben.
wordt vervolgd
ik had het erover dat er wat geduld betracht moest worden dus ik geef even een tussen verslagje van de sloop/demontage en de te verwachte herbouw/opbouw.
hieronder de netjes draadje voor draadje losgehaalde verzamelplaat met 22 magneetrelais die dienst hadden gedaan als de signaal aanduiding van de bewegende treinen op het controlepaneel en nu dienst mag gaan doen als schakelunit voor het geheel automatisch laten werken van het nieuwe schaduwstation.
Deze magneetrelais moet ik ergens aldaar waar nu even opgesteld geplaatst worden en wel na aanpassing van het baanbasisframe.
al deze bedrading ga ik hergebruiken om het zes-spoors schaduwstation de wissels automatisch van spoor naar spoor te laten schakelen.
het geheel gaat gevoed worden door een 19 volts oplader/adapter van een oude laptop.
proefondervindelijk schakelt dit uitstekend.
de 19 volts voeding schakelt dus alle magneetrelais en de wissels. de hogere voedingsspanning voor de wissels heb ik nodig omdat er vier wissels tegelijk omgezet moeten gaan worden via één reedcontact.
ook is op de foto duidelijk te zien het oude schakelverhaal wat nog verder uit elkaar gehaald moet worden en met name de bistabiele relais moeten netjes en voorzichtig worden los gesoldeerd. het zal niet meevallen om die weer heel ertussenuit te krijgen maar goed dat zien we vanzelf.
heb inmiddels wel de inkomende zijde van het schaduwstation de wisselbedrading door de ondervloer gewerkt en naast de baan aangesloten op kroonsteentjes die onderling verbonden zijn met één centrale massadraad. vanaf de kroonsteentjes ga ik weer onderdoor naar de schakelunit.
morgen is weer mijn wekelijkse boodschappen dag voor mijn zwager dus zal pas in de loop van de middag weer wat kunnen doen.
zo hebben jullie weer even een idee waar ik mee aan het worstelen ben.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Wat een draden ik zou t overzicht al lang kwijt zijn....
Suc6 zet m op!
Gr reinier
Suc6 zet m op!
Gr reinier
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hallo allemaal,
het zit wel eens mee maar vaker tegen.
toch is het me met horten en stoten gelukt om de batterij met magneetrelais op zijn definitieve plaats te krijgen.
nu de volgende fase de warboel aan draden splitsen.
elke draad aan de juiste voeding dwz aan de massa en stroomdraad die voor de foto links en rechts van batterij lopen.
van deze bedrading zijn er steeds twee die magneetrelais bedienen en twee die door magneetrelais bediend worden en de wissel om zal zetten.
dezelfde draad die wissel omzet bediend ook het stop en go verhaal van de opstelsporen.
dus voorlopig nog lekker aan het puzzelen.
wordt vervolgd.
het zit wel eens mee maar vaker tegen.
toch is het me met horten en stoten gelukt om de batterij met magneetrelais op zijn definitieve plaats te krijgen.
nu de volgende fase de warboel aan draden splitsen.
elke draad aan de juiste voeding dwz aan de massa en stroomdraad die voor de foto links en rechts van batterij lopen.
van deze bedrading zijn er steeds twee die magneetrelais bedienen en twee die door magneetrelais bediend worden en de wissel om zal zetten.
dezelfde draad die wissel omzet bediend ook het stop en go verhaal van de opstelsporen.
dus voorlopig nog lekker aan het puzzelen.
wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
weer even update.
toen ik het restant van de magneetrelais aan het demonteren was en ook de bistabiele relais los aan het maken was kwam de gedachte in mij op om van de overtollige wisselschakelaars die ik als reserve onderdelen bij de wissels meegekregen had om daar de schakelaars van het stop en go gebeuren van te maken.
maar ja hoe maak je van een wisselomzetter een aan/uit schakelaar.
nog eens nachtje over geslapen en kwam op het idee om in het oogje van de omzetter een splitpen te steken de beide lipjes naar buiten te zetten met een tangetje goed aan te knijpen en ik had een verbindingsbrugje gemaakt.
heb een kroonsteentje gepakt daar twee blanko draadjes doorheengeschoven en neerwaarts gebogen.
op een proefplankje gezet en stroom er op controlelampje eraan en schakelaar aan en uit gezet en jawel lampje aan en uit.
ben aan het monteren geweest en hieronder het eerste resultaat met nog vijf als uitbreiding voor het zessporig schaduwstation met zes maal stop en go.
en een overzichtje van de zes op een rij
ga nu bedrading aansluiten en krijg dan als het goed is.
spoor 1 een reedcontact die magneetschakelaar activeerd en die op zijn beurt een verbinding legt met de 19 volts adapter die schakeld tegelijk,
A. wissel 1 stand recht
B. wissel 2 stand krom
C. stop en go schakelaar spoor 1 uit
D. stop en go schakelaar spoor 2 aan
E. wissel 6 stand recht
F. wissel 7 stand krom.
dit is in een proefopstelling al geweest en werkt perfect.
dit grapje mag ik dan nog vijf keer gaan maken en aansluiten om schaduwstation in zijn geheel automatisch te kunnen laten werken.
in de gedachtegang zit ik nog te broeden om van de nu overgebleven bistabiele relais deze te benutten voor een blokbeveiligingssysteem waarvan ik nog geen flauw idee heb om dat en laat staat hoe uit te gaan voeren . weer een uitdaging op zich.
ben dus druk druk druk.
wordt vervolgd.
A
toen ik het restant van de magneetrelais aan het demonteren was en ook de bistabiele relais los aan het maken was kwam de gedachte in mij op om van de overtollige wisselschakelaars die ik als reserve onderdelen bij de wissels meegekregen had om daar de schakelaars van het stop en go gebeuren van te maken.
maar ja hoe maak je van een wisselomzetter een aan/uit schakelaar.
nog eens nachtje over geslapen en kwam op het idee om in het oogje van de omzetter een splitpen te steken de beide lipjes naar buiten te zetten met een tangetje goed aan te knijpen en ik had een verbindingsbrugje gemaakt.
heb een kroonsteentje gepakt daar twee blanko draadjes doorheengeschoven en neerwaarts gebogen.
op een proefplankje gezet en stroom er op controlelampje eraan en schakelaar aan en uit gezet en jawel lampje aan en uit.
ben aan het monteren geweest en hieronder het eerste resultaat met nog vijf als uitbreiding voor het zessporig schaduwstation met zes maal stop en go.
en een overzichtje van de zes op een rij
ga nu bedrading aansluiten en krijg dan als het goed is.
spoor 1 een reedcontact die magneetschakelaar activeerd en die op zijn beurt een verbinding legt met de 19 volts adapter die schakeld tegelijk,
A. wissel 1 stand recht
B. wissel 2 stand krom
C. stop en go schakelaar spoor 1 uit
D. stop en go schakelaar spoor 2 aan
E. wissel 6 stand recht
F. wissel 7 stand krom.
dit is in een proefopstelling al geweest en werkt perfect.
dit grapje mag ik dan nog vijf keer gaan maken en aansluiten om schaduwstation in zijn geheel automatisch te kunnen laten werken.
in de gedachtegang zit ik nog te broeden om van de nu overgebleven bistabiele relais deze te benutten voor een blokbeveiligingssysteem waarvan ik nog geen flauw idee heb om dat en laat staat hoe uit te gaan voeren . weer een uitdaging op zich.
ben dus druk druk druk.
wordt vervolgd.
A
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:43, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
jawel spoor 1 werkend zoals in vorig bericht omschreven aangesloten en verbind keurig door naar spoor 2
op naar het zelfde verhaal op spoor 2.
wordt vervolgd
op naar het zelfde verhaal op spoor 2.
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
nou welke blunder ik nu weer heb begaan weet ik nog niet maar de eerste beste draad aangesloten aan spoor 2 zoals op spoor 1 geeft een dusdanige kortsluiting dat spoor 1 nu ook niets meer doet
dus mijn enthousiasme wordt alweer aardig getemperd. das dus balen.
we gaan er maar weer eens rustig voor zitten en bedenken wat ik nu weer verkeerd gedaan heb.
wordt vervolgd
dus mijn enthousiasme wordt alweer aardig getemperd. das dus balen.
we gaan er maar weer eens rustig voor zitten en bedenken wat ik nu weer verkeerd gedaan heb.
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hallo Jan,
Zomaar een opmerking, heb hier iets dergelijks in het verleden ook eens gehad. Bleek er bij een puntstuk van een wissel een verkeerde raillas te zitten, metaal i.p.v. kunststof.janiegein schreef:we gaan er maar weer eens rustig voor zitten en bedenken wat ik nu weer verkeerd gedaan heb.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Jan.
Ik probeer even een diagnose van veraf.
Als je eerste aansluiting is (wissel 1 recht + wissel 2 krom), dan mag je tweede aansluiting niet zijn (wissel 1 recht + wissel 2 recht + wissel 3 krom), maar hoogstens (wissel 2 recht + wissel 3 krom).
Ik weet niet waar je reedcontact zit, maar als ik veronderstel dat dit zit na wissel 1 krom, dan zou dit contact moeten sturen (alle wissels recht). Na het laatste wissel komt dan het reedcontact (voorlaatste wissel krom); na het voorlaatste wissel krom komt dan het reedcontact (op een na voorste wissel krom), en zo voorts tot ze allemaal krom staan en het eerste contact ze allemaal weer op recht zet.
Ben ik duidelijk genoeg of moet ik je per mail een tekeningetje sturen?
Ik probeer even een diagnose van veraf.
Als je eerste aansluiting is (wissel 1 recht + wissel 2 krom), dan mag je tweede aansluiting niet zijn (wissel 1 recht + wissel 2 recht + wissel 3 krom), maar hoogstens (wissel 2 recht + wissel 3 krom).
Ik weet niet waar je reedcontact zit, maar als ik veronderstel dat dit zit na wissel 1 krom, dan zou dit contact moeten sturen (alle wissels recht). Na het laatste wissel komt dan het reedcontact (voorlaatste wissel krom); na het voorlaatste wissel krom komt dan het reedcontact (op een na voorste wissel krom), en zo voorts tot ze allemaal krom staan en het eerste contact ze allemaal weer op recht zet.
Ben ik duidelijk genoeg of moet ik je per mail een tekeningetje sturen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
hoi Rob,
ervan uitgaande dat wissel 1,2,3,4,5 links de inrijrits vormen zullen 6,7,8,9,10 aan de rechterzijde de uitgaande rits vormen.
in eerste aanleg werden 1 recht, 2 krom en 6 recht en 7 krom geschakeld laat ik even die twee aan/uit schakelaars ertussen weg.
in de tweede rij zou dus moeten zitten 2 recht, 3 krom en 7 recht, 8 krom
in de derde rij 3 recht, 4 krom en 8 recht en 9 krom
in de vierde rij 4 recht, 5 krom en 9 recht 10 krom
in de vijfde rij 5 recht en 10 recht
in de zesde rij 1 krom en 6 krom
rij 1 t/6 worden via een reedcontact een maak contact met een magneet relais dus 6 aparte relais met elk relais een eigen circuit.
de volledige schakeling per relais ligt compleet gescheiden van de volgende en kunnen elkaar nergens beïnvloeden.
op deze wijze geschakeld zou dus beginnend op spoor 1 doorgereden naar spoor 2 , 3,4,5,6 en weer terug naar 1 een lochisch gevolg zijn.
spoor 1 werkte dus perfect tot ik draad aan wissel 2 zette voor de rechtuitstand toen kortsluiting en daarna wil niets meer werken.
ook niet als ik wissel voor wissel met een losse plusdraad activeer.
alle wissels zijn via 1 centrale massadraad doorverbonden.
rara wat kan dit zijn
het is dan wel Bevrijdingsdag maar nu zit ik duidelijk in een technische gevangenschap om het maar zo te noemen.
ga alles wat eerder gemonteerd is aan bedrading weer loshalen en alles opnieuw aansluiten en kijken of het dan wel weer wil doen wat ik vraag.
hoop dat ik met deze uitleg wat duidelijkheid heb verschaft aan de manier zoals ik het geheel zou hebben willen laten schakelen.
wordt vervolgd.
ervan uitgaande dat wissel 1,2,3,4,5 links de inrijrits vormen zullen 6,7,8,9,10 aan de rechterzijde de uitgaande rits vormen.
in eerste aanleg werden 1 recht, 2 krom en 6 recht en 7 krom geschakeld laat ik even die twee aan/uit schakelaars ertussen weg.
in de tweede rij zou dus moeten zitten 2 recht, 3 krom en 7 recht, 8 krom
in de derde rij 3 recht, 4 krom en 8 recht en 9 krom
in de vierde rij 4 recht, 5 krom en 9 recht 10 krom
in de vijfde rij 5 recht en 10 recht
in de zesde rij 1 krom en 6 krom
rij 1 t/6 worden via een reedcontact een maak contact met een magneet relais dus 6 aparte relais met elk relais een eigen circuit.
de volledige schakeling per relais ligt compleet gescheiden van de volgende en kunnen elkaar nergens beïnvloeden.
op deze wijze geschakeld zou dus beginnend op spoor 1 doorgereden naar spoor 2 , 3,4,5,6 en weer terug naar 1 een lochisch gevolg zijn.
spoor 1 werkte dus perfect tot ik draad aan wissel 2 zette voor de rechtuitstand toen kortsluiting en daarna wil niets meer werken.
ook niet als ik wissel voor wissel met een losse plusdraad activeer.
alle wissels zijn via 1 centrale massadraad doorverbonden.
rara wat kan dit zijn
het is dan wel Bevrijdingsdag maar nu zit ik duidelijk in een technische gevangenschap om het maar zo te noemen.
ga alles wat eerder gemonteerd is aan bedrading weer loshalen en alles opnieuw aansluiten en kijken of het dan wel weer wil doen wat ik vraag.
hoop dat ik met deze uitleg wat duidelijkheid heb verschaft aan de manier zoals ik het geheel zou hebben willen laten schakelen.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
hallo,
terwijl ik aan het demonteren ben heb ik steeds als ik 1 draad loshaalde de rest aangesloten onderdelen weer gecontroleerd op hun werking.
toen ik de schakeldraden van wissel twee los had gehaald bleek alles verder wel weer gewoon te werken.
andere wisselmagneet gemonteerd en alles werkt weer.
conclusie is dus dat er in de gemonteerde wisselmagneet kortsluiting zat die de rest blokkeerde.
vraag is natuurlijk kan ik wisselmagneet dusdanig repareren dat ie het weer gewoon doet of is dit een verloren schakelaar.
zou in eerste instantie niet weten waar in dat dingetje te zoeken maar leg hem voor nadere inspectie voorlopig maar apart.
we gaan weer vrolijk aan de hermontage van de reeds losgehaalde bedrading en daarna vrolijk verder met de rest.
heb ondertussen ook de stop en go schakelaar wat aan veranderd.
zoals eerder vermeld had ik in oogje van de wisselschakelaar een splitpen gestoken die met zijn platgevouwen lipjes een verbindingsbruggetje met die pennetjes in kroonsteentje vormde. in de praktijk blijkt dit een te lichte vorm te zijn want met het uit en inslaan van het schakelpennetje veert dat terug en is de eindschakeling onderbroken.
in plaats van de splitpen heb ik nu een torkyparkertje met de plattekop op ondergrond het schroefdraad door oogje om het schroefdraad een draadje in lusvorm en op schroefdraad een stukje ommanteling van twee aderig draad als hulsje die Parker klem in oogje zet en dat schuift keurig in en uit en de lusvormig draadje geeft goede verbinding tussen de de twee pennetjes aan kroonsteentje. hopelijk kunnen jullie dit stukje op zijn janiegeins uitgelegd volgen.
dan nog even een vraagje aan Rob en een ieder die de werking van de Arnold wissels kent.
als de rails middels wissel 1 en 6 in de krom stand van stroom is voorzien en deze wissels worden naar de rechte stand geschakeld was ik er al achter dat de rijstroom wordt onderbroken.
geld dat ook voor de massa kant ??
betekend dat in de praktijk dat de tussenliggende rails tussen de linker en rechter rij wissels als die niet middels de wisselstand door gelust is altijd vierkant stroomloos zal zijn.
om toch treinbeweging mogelijk te blijven maken tot aan het stop en go gedeelte moet ik dan dus niet alleen rijstroom maar ook een massa aansluiting extra maken????
wordt vervolgd
terwijl ik aan het demonteren ben heb ik steeds als ik 1 draad loshaalde de rest aangesloten onderdelen weer gecontroleerd op hun werking.
toen ik de schakeldraden van wissel twee los had gehaald bleek alles verder wel weer gewoon te werken.
andere wisselmagneet gemonteerd en alles werkt weer.
conclusie is dus dat er in de gemonteerde wisselmagneet kortsluiting zat die de rest blokkeerde.
vraag is natuurlijk kan ik wisselmagneet dusdanig repareren dat ie het weer gewoon doet of is dit een verloren schakelaar.
zou in eerste instantie niet weten waar in dat dingetje te zoeken maar leg hem voor nadere inspectie voorlopig maar apart.
we gaan weer vrolijk aan de hermontage van de reeds losgehaalde bedrading en daarna vrolijk verder met de rest.
heb ondertussen ook de stop en go schakelaar wat aan veranderd.
zoals eerder vermeld had ik in oogje van de wisselschakelaar een splitpen gestoken die met zijn platgevouwen lipjes een verbindingsbruggetje met die pennetjes in kroonsteentje vormde. in de praktijk blijkt dit een te lichte vorm te zijn want met het uit en inslaan van het schakelpennetje veert dat terug en is de eindschakeling onderbroken.
in plaats van de splitpen heb ik nu een torkyparkertje met de plattekop op ondergrond het schroefdraad door oogje om het schroefdraad een draadje in lusvorm en op schroefdraad een stukje ommanteling van twee aderig draad als hulsje die Parker klem in oogje zet en dat schuift keurig in en uit en de lusvormig draadje geeft goede verbinding tussen de de twee pennetjes aan kroonsteentje. hopelijk kunnen jullie dit stukje op zijn janiegeins uitgelegd volgen.
dan nog even een vraagje aan Rob en een ieder die de werking van de Arnold wissels kent.
als de rails middels wissel 1 en 6 in de krom stand van stroom is voorzien en deze wissels worden naar de rechte stand geschakeld was ik er al achter dat de rijstroom wordt onderbroken.
geld dat ook voor de massa kant ??
betekend dat in de praktijk dat de tussenliggende rails tussen de linker en rechter rij wissels als die niet middels de wisselstand door gelust is altijd vierkant stroomloos zal zijn.
om toch treinbeweging mogelijk te blijven maken tot aan het stop en go gedeelte moet ik dan dus niet alleen rijstroom maar ook een massa aansluiting extra maken????
wordt vervolgd
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Jan,janiegein schreef: (...) als de rails middels wissel 1 en 6 in de krom stand van stroom is voorzien en deze wissels worden naar de rechte stand geschakeld was ik er al achter dat de rijstroom wordt onderbroken. geld dat ook voor de massa kant ??
betekend dat in de praktijk dat de tussenliggende rails tussen de linker en rechter rij wissels als die niet middels de wisselstand door gelust is altijd vierkant stroomloos zal zijn.
om toch treinbeweging mogelijk te blijven maken tot aan het stop en go gedeelte moet ik dan dus niet alleen rijstroom maar ook een massa aansluiting extra maken????
Arnold wissels zijn z.g. "denkende wissels". Als beide wissels in de rechte stand staan, is de railstaaf van het inhaalspoor die aan de beide puntstukken is gekoppeld, stroomloos.
Als beide wissels in gebogen stand staan, is de railstaaf van het rechte spoor die aan beide puntstukken is gekoppeld stroomloos.
Als je dus toch op het aldus stroomloos geschakelde spoor wilt rijden (alleen tussen de wissels uiteraard), dan moet je beide, bovengenoemde railstukken van een eigen voedingsdraad voorzien.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Jan,
Ook nog even een tekeningetje van hetgeen ik hierboven beschreef.
Je kunt de railstukken die standaard stroomloos worden geschakeld uiteraard handmatig, met een schakelaar, of via een relais schakelen. Ik heb hier maar even schakelaartjes getekend.
Ben
Ook nog even een tekeningetje van hetgeen ik hierboven beschreef.
Je kunt de railstukken die standaard stroomloos worden geschakeld uiteraard handmatig, met een schakelaar, of via een relais schakelen. Ik heb hier maar even schakelaartjes getekend.
Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 01 aug 2017 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Ben en uiteraard alle andere meedenkers,
snap wat je bedoeld.
ik moet jouw tekening alleen andersom denken want jij tekent gezien jouw + en - aanduiding van rechts naar links verkeer want + zit altijd in rechter rail.
ik kom vanaf links maar dat op zich maakt niet zoveel uit.
alleen ik heb voor uitgaande wissel zeg maar voor gemak tussen blauwe deel en gele deel een isolatie in beide railstaven gemaakt.
de rails die dus stroomloos geschakeld wordt door de binnenkomende wisselstand naar recht hef ik op door daar niet via een schakelaar of relais maar een permanente stroomaansluiting te geven ( geel ) want trein rijd dan na inkomende wissel door tot aan isolatie want is daarna stroomloos( blauw ) tot wissel aan uitgaande kant weer krom wordt gezet en dus weer stroom doorgeeft en trein weer zal gaan rijden.
maar goed snap het principe dank voor aanvullende tekening.
zoals hieronder heb ik nu de aansluitingen bedacht;
waarbij ik er nog niet uit ben of ik links van gele sectie ( permanente stroom = zelfde rijstroom die ook op de wissels staat ) het groene deel daar ook isolatie moet aanbrengen.
de blauwe sectie krijgt dus stroom door de wisselstand.
het reedcontact schakelt dus steeds de wissels zowel links als rechts van het volgende spoor in de kromstand waarbij het bereden spoor die wissels in de rechtuitstand komen.
wordt vervolgd.
snap wat je bedoeld.
ik moet jouw tekening alleen andersom denken want jij tekent gezien jouw + en - aanduiding van rechts naar links verkeer want + zit altijd in rechter rail.
ik kom vanaf links maar dat op zich maakt niet zoveel uit.
alleen ik heb voor uitgaande wissel zeg maar voor gemak tussen blauwe deel en gele deel een isolatie in beide railstaven gemaakt.
de rails die dus stroomloos geschakeld wordt door de binnenkomende wisselstand naar recht hef ik op door daar niet via een schakelaar of relais maar een permanente stroomaansluiting te geven ( geel ) want trein rijd dan na inkomende wissel door tot aan isolatie want is daarna stroomloos( blauw ) tot wissel aan uitgaande kant weer krom wordt gezet en dus weer stroom doorgeeft en trein weer zal gaan rijden.
maar goed snap het principe dank voor aanvullende tekening.
zoals hieronder heb ik nu de aansluitingen bedacht;
waarbij ik er nog niet uit ben of ik links van gele sectie ( permanente stroom = zelfde rijstroom die ook op de wissels staat ) het groene deel daar ook isolatie moet aanbrengen.
de blauwe sectie krijgt dus stroom door de wisselstand.
het reedcontact schakelt dus steeds de wissels zowel links als rechts van het volgende spoor in de kromstand waarbij het bereden spoor die wissels in de rechtuitstand komen.
wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 10:45, 2 keer totaal gewijzigd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Er begint schot in te komen .
spoor 1, 2 en 3 werkend en goed schakelend en uiteraard ook goed te berijden.
treinen rijden netjes door tot stopplaats en gaan weer rijden als wisselstand baan weer vrijgeeft.
een hele opluchting.
dus nog even volhouden dan kan ik ook eindelijk weer met de wederopbouw van de baan beginnen.
wordt vervolgd.
spoor 1, 2 en 3 werkend en goed schakelend en uiteraard ook goed te berijden.
treinen rijden netjes door tot stopplaats en gaan weer rijden als wisselstand baan weer vrijgeeft.
een hele opluchting.
dus nog even volhouden dan kan ik ook eindelijk weer met de wederopbouw van de baan beginnen.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Jan.
Joepie! Ik neem daar een goudgele rakker op! En neem er zelf ook maar eentje, dat heb je wel verdiend en het is er weer voor.
Joepie! Ik neem daar een goudgele rakker op! En neem er zelf ook maar eentje, dat heb je wel verdiend en het is er weer voor.
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hallo Rob,
Mag het ook een mooie droge Spatburgunder rose zijn? Met een goed brandende BBQ.Zolderspoor schreef:Joepie! Ik neem daar een goudgele rakker op! En neem er zelf ook maar eentje, dat heb je wel verdiend en het is er weer voor.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
hiep hiep hoera,
alle zes de sporen van SS werken van A tot Z in uitstekende toestand.
was nog wel effe spannend want 1 magneetrelais wilde wel schakelen maar alleen in handbediening.
de tijdsduur van het overheenrijden met magneet over reed bleek te snel voor magneetrelais.
ik had van de tweeentwintig gemonteerde gelukkig nog zestien om uit te mogen kiezen dus één opgezocht met een snellere reactie en dat ging ook gelukkig goed.
nu alle overtollige troep weer van de baan halen zoals slingerende bedrading, schroeven,spijkertjes en dat soort allerhande gebruiksartikelen en de bodemplaat gewoon weer schoon.
als dat allemaal gedaan is zal het wel weer te warm om de treinkamer worden dus morgen dan weer met frisse moed beginnen aan de heropbouw van de baan.
ook daar heb ik nog de nodige veranderingen voor in mijn hoofd dus nog werk zat te doen alvorens weer op de volledige automatische piloot rondgereden mag gaan worden.
wordt vervolgd.
alle zes de sporen van SS werken van A tot Z in uitstekende toestand.
was nog wel effe spannend want 1 magneetrelais wilde wel schakelen maar alleen in handbediening.
de tijdsduur van het overheenrijden met magneet over reed bleek te snel voor magneetrelais.
ik had van de tweeentwintig gemonteerde gelukkig nog zestien om uit te mogen kiezen dus één opgezocht met een snellere reactie en dat ging ook gelukkig goed.
nu alle overtollige troep weer van de baan halen zoals slingerende bedrading, schroeven,spijkertjes en dat soort allerhande gebruiksartikelen en de bodemplaat gewoon weer schoon.
als dat allemaal gedaan is zal het wel weer te warm om de treinkamer worden dus morgen dan weer met frisse moed beginnen aan de heropbouw van de baan.
ook daar heb ik nog de nodige veranderingen voor in mijn hoofd dus nog werk zat te doen alvorens weer op de volledige automatische piloot rondgereden mag gaan worden.
wordt vervolgd.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l
Hoi Jan,
Fijn dat alles weer werkt zoals bedoeld. Volgens mij komt de rest ook allemaal wel weer goed.
Jij bent blijkbaar geen liefhebber van een zomerstop ??
Maar ja, de echte bikkels bouwen gewoon door, wat voor weer het ook is.
Ben
Fijn dat alles weer werkt zoals bedoeld. Volgens mij komt de rest ook allemaal wel weer goed.
Jij bent blijkbaar geen liefhebber van een zomerstop ??
Maar ja, de echte bikkels bouwen gewoon door, wat voor weer het ook is.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162