Vanavond gelijk maar verder geknutseld.
De oude versie van de SBB RABe van Hobbytrain is berucht vanwege de slechte stroomvoering.
De motorwagen zelf heeft geen stroom afname en de stroom moet van de kopbakken, via de middenbakken naar de motorwagen.
Dit alles met stroomgeleidende koppelingen, die eerlijkheidshalve waardeloos zijn.

Zoals je kan zien, niet de meest betrouwbare oplossing.
Ik kon mijn setje dan ook voor weinig als een "non-runner" op de kop tikken, aangezien ik al vermoede waar het probleem in zat.
Nu wist ik dat meerdere eigenaars het probleem hadden opgelost door de motorwagen te voorzien van een eigen stroom afname.
Bij stom toeval kwam ik erachter dat mijn BR430 dezelfde as afstand heeft op de voorste draaistellen als de RABe.

En het idee was geboren om de stroomafnemers te wisselen van de BR430 naar de RABe.
Aangezien de gekoppelde kopbakken van de BR430 in principe geen stroom nodig meer hebben voor de kop- en sluitverlichting.

Zo gezegd, niet 1,2,3 zo gedaan, maar wel gelukt. De as afstand is idd hetzelfde en de derde as van de RABe past ertussen.
Ik moest enkel met een 1mm boortje, met de hand, de aspotten iets opboren zodat de koperstrips er beter invielen.
Nu nog de verdere connectie.

De BR430 heeft de koperstrips naar beneden staan, zodat er contact is met de lipjes van de draaistellen.
De RABe heeft ze bovenop de plaat staan met een gesoldeerde verbinding voor de stroomvoerende koppelingen.

Ik heb de solderingen doorgesneden en vervolgens de strip naar onderen verlegd.
Nu moest wel het chassisblok geïsoleerd worden, anders maken de strips kortsluiting.
Nagellak van de vriendin bleek erg handig.
Alles getest en de motorwagen kan weer in elkander gezet worden.
En het setje loopt weer als een zonnetje.

En als bonus... Hobbytrain/Kato werkt niet met het systeem dat een draaistel de + afneemt en de andere de -.
Beide draaistellen, nemen beide + & - op. Dus de beide BR430 kopbakken zijn nog steeds voorzien van stroom.
Ik ga denk ik de 2 gemoteriseerde kopbakken samen als tweetje inzetten en viertje als dummy erachter.
Dan kan ik voor extra stroomafname een draadje tussen de bakken laten lopen en misschien wel beide motoren op dezelfde decoder aansluiten.
