Electra vraag...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Liverpool Nspoor

Electra vraag...

Bericht door Liverpool Nspoor »

Goedenavond,

Even een vraagje over diverse voedingen... helaas ben ik op elektra gebied totaal niet bekend, dus voordat ik iets kapot maak :D

Het gaat om de verlichting, als je lantaarns koopt die volgens beschrijving de volgende voeding nodig heeft : 14 ‑ 16 V DC/AC

Kan je die dan aansluiten op een aparte 6V adapter? Of gaat het dan fout?

Alvast bedankt!

Groet,

Jeroen

Marksintpancras

Re: Electra vraag...

Bericht door Marksintpancras »

;) 14 -16 Volt dan branden ze op 100%, als je 6 volt wilt geven dat is wel mogelijk maar ze branden dan een stuk zwakker, en mischien zelf helemaal niet. Kwestie van uitproberen. Als je meer dan 16 Volt gaat aanbieden, dan gaan ze kapot (branden door), lager geeft geen probleem. :D

Er zit hier meestal wel een adertje onder het gras, als jij 6 Volt voor verlichting gaat gebruiken, kan je bij LED lampen de weerstand weghalen, bij hoger dan 6 Volt echt niet doen. Dan branden ze meestal een stukje feller, pas op niet de Diode doorknippen.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Redskin

Bericht door Redskin »

Nee kapot zullen ze niet gaan, maar branden mogelijk ook niet... Je lantaarns branden volgens de opgaaf dus op 14 tot 16 Volt gelijk- of wisselspanning. Zes Volt is te weinig om mooi te branden. Daarbij verbruiken de lampjes per stuk ook nog energie; dat wordt in mA (milli-Ampère) uitgedrukt. Die waarde moet je weten van alle lampjes opgeteld om een geschikte voeding aan te schaffen.
Overigens is apart voeden (dus niet met een trafo die ook de rijspanning moet leveren) een goed idee.

Met deze hobby is wel wat basiskennis elektro noodzakelijk, misschien is een cursusboekje uit de bieb wat of wat op internet rondstruinen ;)

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

BenQ

Bericht door BenQ »

Je kan een 14-16 volts lamp altijd aansluiten op een 6 volt adapter alleen krijg je dan weinig licht.
En je zou moeten kijken of de adapter niet te klein is voor het aantal lampen dat je er op aansluit.
Als een gloeilamp ongeveer 1 watt gebruikt en je sluit 10 lampen aan op een adapter van 6 Volt 1 Ampère = 6 Watt dan zou je in principe te veel lampen aansluiten, met 6 lampen zou het precies goed gaan.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Redskin

Bericht door Redskin »

Marksintpancras schreef:Er zit hier meestal wel een adertje onder het gras, als jij 6 Volt voor verlichting gaat gebruiken, kan je bij LED lampen de weerstand weghalen, bij hoger dan 6 Volt echt niet doen. Dan branden ze meestal een stukje feller, pas op niet de Diode doorknippen.
Leds met een voedingsspanning van 6 Volt bestaan niet... Dus als je van een led de voorschakelweerstand weghaalt is 'ie meteen naar de eeuwige jachtvelden. Sowieso nooit doen dus.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

BenQ

Bericht door BenQ »

Een LED is een diode dus zou niet weten hoe ik die moet doorknippen. :?
En zoals Frank moet er altijd! een voorschakelweerstand voor een LED want de LED heeft geen stroombegrenzing.
Je kan ook bv een LED-kerstverlichting nemen en die gebruiken voor verlichting.
Voordeel van LED's is dat heel weinig warmte geven.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Redskin

Bericht door Redskin »

BenQ schreef:Een LED is een diode dus zou niet weten hoe ik die moet doorknippen. :?
Ik denk dat Mark bedoelt dat er vaak aan lantaarns o.b.v ledverlichting zowel een voorschakelweerstand als een diode in de toevoerdraadjes is opgenomen. ;)
BenQ schreef:Voordeel van LED's is dat heel weinig warmte geven.
Nog een voordeel is dat leds heel weinig vermogen (mA's of Watts) gebruiken :)

Frank
(model-)treinliefhebber

Onderwerp starter
Liverpool Nspoor

Bericht door Liverpool Nspoor »

Dank allen!

Groet,

Jeroen

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

:cry: Ben en Frank, jullie hebben gelijk, LED dient altijd een weerstand te hebben. Mijn excuses voor de verwarring, ikzelf haalden wat dingen in mijn hoofd door elkaar.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie