Langs het spoor
Langs het spoor
Enige tijd geleden heb ik in een topic aangegeven zo nu en dan eens wat foto's te plaatsen van objecten langs en rond het spoor.
Ik heb hiervoor maar een onderdeel geopend.
Ik hoop dat dit een ieder kan helpen en uiteraard dat anderen dit voorbeeld hier volgen.
Ik heb hiervoor maar een onderdeel geopend.
Ik hoop dat dit een ieder kan helpen en uiteraard dat anderen dit voorbeeld hier volgen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Een eerste onderwerp wat ik hier plaats is het stopbord, Sein 301 zoals dat in dit voorbeeld is geplaatst bij overgang van CBG (Centraal Bediend Gebied oftewel Prorail gebied) naar NCBG (Niet Centraal Bediend Gebied, in dit voorbeeld NedTrain terrein)
- Bijlagen
-
- Sein 301 praktijkvoorbeeld
- Sein301_2.jpg (64.93 KiB) 18330 keer bekeken
-
- Sein 301 volgens het seinenboek.
- Sein301_1.jpg (23.74 KiB) 18332 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 30 mei 2016 21:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Een ander stopbord is het facultatief stopbord, Sein 301b als voorbeeld geplaatst voor een wasinstallatie.
- Bijlagen
-
- Praktijkvoorbeeld
- Sein301b_2.jpg (63.68 KiB) 18337 keer bekeken
-
- Seinenboek
- Sein301b_1.jpg (27.76 KiB) 18337 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Langs het spoor
Mooi initiatief Wilco, zeer welkom. Dank
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Langs het spoor
Deze ga ik volgen!
Interessant om te weten wat de borden nu allemaal inhouden.
Grtz.
Peter
Interessant om te weten wat de borden nu allemaal inhouden.
Grtz.
Peter
Re: Langs het spoor
Leuk en informatief !!!
Zeker voor iemand zoals mij, die het wel leuk vind om met treintjes te knutselen en geen echte treinen achtergrond heeft.
Zeker voor iemand zoals mij, die het wel leuk vind om met treintjes te knutselen en geen echte treinen achtergrond heeft.
Re: Langs het spoor
Leuk deze informatie!
ik probeer zelf ook info te vinden over dit onderwerp maar dan over borden langs het spoor van rond 1940.
heeft iemand daar toevallig al wat info over?
ik probeer zelf ook info te vinden over dit onderwerp maar dan over borden langs het spoor van rond 1940.
heeft iemand daar toevallig al wat info over?
Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Re: Langs het spoor
Ik heb wel wat informatie over de oudere seinstelsels, als je een bepaalde foto hebt, zou ik hem gewoon hier plaatsen. Wellicht kunnen we ook die informatie hier delen en elkaar helpen de oplossingen te vinden.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Op dit moment worden alle perrons zo veel mogelijk ingericht volgens de Europese Normen.
Deze foto van Deventer geeft een mooi plaatje van de ideale situatie.
De 'doorgetrokken witte lijn, de perronrand nemen we even als uitgangspunt.
Op 1,5 tegel afstand bevindt zich te gestippelde lijn. Deze lijn markeert de gevarenzone. Vanaf deze stippellijn naar het spoor toe wordt de gevarenzone genoemd, waarbinnen zich het zogenaamde profiel van vrije ruimte bevindt. Even ter verduidelijking, Profiel van vrije ruimte (PVR) kan hetzelfde zijn als de gevarenzone, maar hoeft niet het geval te zijn. De gevarenzone kan namelijk ruimer zijn dan de PVR, maar nooit kleiner. De gevarenzone is het gebied waarbinnen aanrijdgevaar of gevaar van grote luchtverplaatsing door voorbij rijdende treinen mogelijk is. De reiziger dient zich buiten de gevarenzone te bevinden en mag deze alleen betreden bij het in en uitstappen van de trein.
Idealiter bevindt zich twee tegels van de gestippelde lijn af de geleidetegels voor visueel gehandicapten. Deze geleidepaden zijn één of twee tegels breed en kunnen onderbroken worden door rubberen tegels ter markering van geleidepaden naar trappen en dergelijke.
Uiteraard zal daar waar de ideale situatie door bijvoorbeeld palen van de perronoverkapping niet mogelijk is, deze worden aangepast en bevinden de geleidetegels zich over het algemeen verder van de gevarenzone af. Dit kan lokaal verschillen.
Deze foto van Deventer geeft een mooi plaatje van de ideale situatie.
De 'doorgetrokken witte lijn, de perronrand nemen we even als uitgangspunt.
Op 1,5 tegel afstand bevindt zich te gestippelde lijn. Deze lijn markeert de gevarenzone. Vanaf deze stippellijn naar het spoor toe wordt de gevarenzone genoemd, waarbinnen zich het zogenaamde profiel van vrije ruimte bevindt. Even ter verduidelijking, Profiel van vrije ruimte (PVR) kan hetzelfde zijn als de gevarenzone, maar hoeft niet het geval te zijn. De gevarenzone kan namelijk ruimer zijn dan de PVR, maar nooit kleiner. De gevarenzone is het gebied waarbinnen aanrijdgevaar of gevaar van grote luchtverplaatsing door voorbij rijdende treinen mogelijk is. De reiziger dient zich buiten de gevarenzone te bevinden en mag deze alleen betreden bij het in en uitstappen van de trein.
Idealiter bevindt zich twee tegels van de gestippelde lijn af de geleidetegels voor visueel gehandicapten. Deze geleidepaden zijn één of twee tegels breed en kunnen onderbroken worden door rubberen tegels ter markering van geleidepaden naar trappen en dergelijke.
Uiteraard zal daar waar de ideale situatie door bijvoorbeeld palen van de perronoverkapping niet mogelijk is, deze worden aangepast en bevinden de geleidetegels zich over het algemeen verder van de gevarenzone af. Dit kan lokaal verschillen.
- Bijlagen
-
- Nijmegen met ruim meer ruimte tussen gevarenzone en geleidetegels.
- perronindeling-2.jpg (63.92 KiB) 18138 keer bekeken
-
- Perron Deventer de ideale situatie volgens Europese normen
- perronindeling-1.jpg (64.64 KiB) 18142 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Voor de echte spoorgeïnteresseerden, het seinenboek zoals we dat vroeger kenden is niet meer in gebruik. Tegenwoordig is alles over seingeving vastgelegd in de Regeling Spoorverkeer Bijlage 4.
In bijlage 8 van hetzelfde regelement is opgenomen een afbeelding van het PVR en de gevarenzone waaraan ik in de vorige post refereerde. Het gearceerde vak is de genoemde gevarenzone, het binnenste witte gedeelte is het PVR. Overigens worden in de regeling zelf weer andere termen gebruikt. Een bekend probleem in de spoorwereld op dit moment. Diverse termen die van oudsher werden gebruikt veranderen en de terminologie wordt regelmatig aangepast.
Voor de regeling spoorverkeer: http://wetten.overheid.nl/BWBR0017707/2015-07-03
In bijlage 8 van hetzelfde regelement is opgenomen een afbeelding van het PVR en de gevarenzone waaraan ik in de vorige post refereerde. Het gearceerde vak is de genoemde gevarenzone, het binnenste witte gedeelte is het PVR. Overigens worden in de regeling zelf weer andere termen gebruikt. Een bekend probleem in de spoorwereld op dit moment. Diverse termen die van oudsher werden gebruikt veranderen en de terminologie wordt regelmatig aangepast.
Voor de regeling spoorverkeer: http://wetten.overheid.nl/BWBR0017707/2015-07-03
- Bijlagen
-
- Bijlage 8 Regeling Spoorverkeer
- PVR.jpg (63.95 KiB) 18134 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Langs het spoor
Het is niet zonder meer zo dat NCBG niet door ProRail wordt beheerd. In tegendeel zelfs, NCBG waarvoor andere partijen verantwoordelijk zijnWilcoV schreef: bij overgang van CBG (Centraal Bediend Gebied oftewel Prorail gebied) naar NCBG (Niet Centraal Bediend Gebied, in dit voorbeeld NedTrain terrein)
zie je slechts hier en daar. Van die partijen is Nedtrain 1 van de grootste vandaar ook het onderbord waar Nedtrain opstaat zodat de MCN niet gewoon
de TRDL belt.
Goed voorbeeld is Zeeuws-Vlaanderen wat totaal uit NCBG bestaat maar helemaal door Prorail verkeersleiding wordt "bediend".
Overigens is het verschil tussen een S bord en een facultatief S bord ook wel interessant misschien. De laatste worden gebruikt op plaatsen waar het
niet wenselijk is voor treinen om volledig tot stilstand te komen. Het normale S bord betekend nl. net als het ronde rode verkeersbord dat je
altijd voor het bord moet stoppen, dan toestemming vragen , dan passeren. Op sommige plekken is dit niet handig en dan wordt er voor een facultatief
stopbord gekozen. ( Waarvoor dus van tevoren al toestemming voor passeren gegeven kan worden en de mcn ineens door kan rijden.
gr Rik
Re: Langs het spoor
Helemaal correct Rik, NCBG gebied kan door derden, maar ook door Prorail zelf beheerd (eigenlijk niet het goede woord, maar het gaat even om welk soort treindienstleider de scepter zwaait) worden. Derden kunnen allerlei bedrijven en instellingen zijn zoals NedTrain, maar ook DSM, een museumlijn beheerder enz.
Het grote verschil tussen CBG en NCBG is natuurlijk dat CBG bediend wordt door een treindienstleider vanuit een verkeersleidingspost. Een NCBG gebied wordt alleen beheerd door een treindienstleider, maar de wissels en dergelijke worden veelal lokaal oftewel ter plekke met de hand (direct handmatig of door handbediening van lokale elektronica) bediend.
Naast de verschillende beveiligingstypen van het CBG gebied (afhankelijk van de wijze van seinplaatsing, maar daar kom ik of iemand anders later nog wel een keer op terug) kennen we buiten de CBG en NCBG nog één ander soort bediening, dat momenteel langzaam maar zeker wordt uit gefaseerd. Dit is het TPRB baanvak (Ter Plaatse bediende Relais Beveiliging). Hierbij bediend de machinist ter plekke een sleutelkastje (niet te verwarren met sleutelkastjes voor conducteurs en voor noodbediening overwegen, beide komen ook later nog aan bod.) om de rijweg in te stellen en is de machinist feitelijk zijn of haar eigen treindienstleider. Overigens wordt ook een TPRB baanvak wel degelijk beheerd door een treindienstleider, deze regelt echter niet het vrijgeven van de seinen, dat doet de machinist zelf.
Zie voor uitleg bijvoorbeeld http://klassiekebeveiliging.com/Uitleg_TPRB.htm
Ook hierop zal ik later nog terug komen.
Het grote verschil tussen CBG en NCBG is natuurlijk dat CBG bediend wordt door een treindienstleider vanuit een verkeersleidingspost. Een NCBG gebied wordt alleen beheerd door een treindienstleider, maar de wissels en dergelijke worden veelal lokaal oftewel ter plekke met de hand (direct handmatig of door handbediening van lokale elektronica) bediend.
Naast de verschillende beveiligingstypen van het CBG gebied (afhankelijk van de wijze van seinplaatsing, maar daar kom ik of iemand anders later nog wel een keer op terug) kennen we buiten de CBG en NCBG nog één ander soort bediening, dat momenteel langzaam maar zeker wordt uit gefaseerd. Dit is het TPRB baanvak (Ter Plaatse bediende Relais Beveiliging). Hierbij bediend de machinist ter plekke een sleutelkastje (niet te verwarren met sleutelkastjes voor conducteurs en voor noodbediening overwegen, beide komen ook later nog aan bod.) om de rijweg in te stellen en is de machinist feitelijk zijn of haar eigen treindienstleider. Overigens wordt ook een TPRB baanvak wel degelijk beheerd door een treindienstleider, deze regelt echter niet het vrijgeven van de seinen, dat doet de machinist zelf.
Zie voor uitleg bijvoorbeeld http://klassiekebeveiliging.com/Uitleg_TPRB.htm
Ook hierop zal ik later nog terug komen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Het is weer even geleden dat ik hier wat heb geüpdate, maar hier eens iets anders, het Spoorstaafconditioneringssysteem oftewel smeerinstallatie tegen geluidshinder. Je komt dit tegen op plaatsen, veelal op of rond stations, waar bij wissels en bochten de treinen door het wringen van de wielen op de rails een hoge geluidsoverlast veroorzaken.
Allereerst de kast met de installatie en oliepatronen.
Allereerst de kast met de installatie en oliepatronen.
- Bijlagen
-
- 20160729_141459.jpg (60.85 KiB) 16819 keer bekeken
-
- 20160902_162237.jpg (64.09 KiB) 16819 keer bekeken
-
- 20160729_141441.jpg (64.86 KiB) 16819 keer bekeken
-
- 20160729_141452.jpg (64.54 KiB) 16819 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Dan de sproeigoten langs het spoor, twee per kast meestal vier per spoor (aan beide spoorstaven twee) O ja de foto's zijn tijdens een buitendienststelling genomen.
- Bijlagen
-
- 20160902_162312.jpg (64.57 KiB) 16819 keer bekeken
-
- 20160902_162306.jpg (64.97 KiB) 16819 keer bekeken
-
- 20160902_162253.jpg (64.98 KiB) 16819 keer bekeken
-
- Clipboard01.jpg (64.63 KiB) 16819 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Geweldig, vroeg me al een tijdje af waar die kasten voor waren in Roosendaal e.d.
Zie ze nu pas met de tekst er op en natuurlijk de uitleg, dank hiervoor
Dacht dat het iets met spanning te maken had i.v.m. de kabeldikte naar de kast, kon alleen niet plaatsen waar de groene "patroon" melding dan thuis hoorde
Mvg,
Ad
Zie ze nu pas met de tekst er op en natuurlijk de uitleg, dank hiervoor
Dacht dat het iets met spanning te maken had i.v.m. de kabeldikte naar de kast, kon alleen niet plaatsen waar de groene "patroon" melding dan thuis hoorde
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Langs het spoor
Toevallig van de week in Maastricht de kast zien staan, vroeg mij ook al af hoe het werkte.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Langs het spoor
Het volgende onderwerp voor eenieder die zijn of haar opstelterrein wil opleuken.
Op de diverse opstelterreinen staan ten behoeve van de schoonmaak en het onderhoud trappen. Veelal zijn dit verrijdbare stellages. Hier zijn diverse varianten van in gebruik.
Een eerste welke ik wil tonen is de wat grotere met twee op-/afstaprichtingen.
Op de diverse opstelterreinen staan ten behoeve van de schoonmaak en het onderhoud trappen. Veelal zijn dit verrijdbare stellages. Hier zijn diverse varianten van in gebruik.
Een eerste welke ik wil tonen is de wat grotere met twee op-/afstaprichtingen.
- Bijlagen
-
- Clipboard03.jpg (63.82 KiB) 16717 keer bekeken
-
- Clipboard02.jpg (64.29 KiB) 16717 keer bekeken
-
- Clipboard01.jpg (64.28 KiB) 16717 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Aankondigingssectie Overweg
Bij de modelspoorbanen maken velen gebruik van isoleerlassen voor het scheiden van secties/blokken op het spoor. Ook bij het grootspoor worden dergelijke lassen gebruikt.
Hier een voorbeeld van het begin van de aankondigingssectie voor een overweg. Zodra een trein de las passeert maakt deze contact waarop de relaiskasten er mede voor zorgen dat de overweg, behorende bij de kilometrering op het bord vermeld, gaat sluiten. Normaliter bevindt deze aankondiging zich op remweg afstand (lengte afhankelijk van baanvak- of plaatselijke snelheid).
Bij het grootspoor worden de spoorstaven hier gescheiden door een isolerende schijf tussen de twee secties van het spoor.
Bij de modelspoorbanen maken velen gebruik van isoleerlassen voor het scheiden van secties/blokken op het spoor. Ook bij het grootspoor worden dergelijke lassen gebruikt.
Hier een voorbeeld van het begin van de aankondigingssectie voor een overweg. Zodra een trein de las passeert maakt deze contact waarop de relaiskasten er mede voor zorgen dat de overweg, behorende bij de kilometrering op het bord vermeld, gaat sluiten. Normaliter bevindt deze aankondiging zich op remweg afstand (lengte afhankelijk van baanvak- of plaatselijke snelheid).
Bij het grootspoor worden de spoorstaven hier gescheiden door een isolerende schijf tussen de twee secties van het spoor.
- Bijlagen
-
- Aankondegingssectie1.jpg (64.48 KiB) 16535 keer bekeken
-
- Aankondegingssectie2.jpg (64.81 KiB) 16535 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Deze keer enkele voorbeelden van de vele verschillende soorten stootblokken die in Nederland te vinden zijn. Hier een voorbeeld van twee varianten op de opstelsporen REP-Nijmegen.
De eerste vorm is een betonnen stootblok met afspanningsmast voor de bovenleiding.
De eerste vorm is een betonnen stootblok met afspanningsmast voor de bovenleiding.
- Bijlagen
-
- Clipboard01.jpg (64.53 KiB) 15407 keer bekeken
-
- Clipboard02.jpg (62.77 KiB) 15407 keer bekeken
-
- Clipboard03.jpg (64.52 KiB) 15407 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Het bord dat getoond wordt is Sein 243 uit Bijlage 4, behorende bij artikel 24 van de Regeling spoorverkeer
- Bijlagen
-
- Clipboard04.jpg (32.72 KiB) 15408 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Langs het spoor
Een volgende is de metalen Fix Stop
- Bijlagen
-
- Clipboard02a.jpg (64.33 KiB) 15565 keer bekeken
-
- Clipboard01a.jpg (64.62 KiB) 15565 keer bekeken
-
- Clipboard03a.jpg (64.59 KiB) 15565 keer bekeken
-
- Clipboard04a.jpg (64.88 KiB) 15565 keer bekeken
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Langs het spoor
Hallo Wilco,
Misschien een rare vraag, maar is er een reden waarom er in beide spoor staven een stuk ontbreekt?
Misschien een rare vraag, maar is er een reden waarom er in beide spoor staven een stuk ontbreekt?
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Langs het spoor
Geen rare vraag, maar werkelijk geen idee. Kan me er wel iets bij voorstellen, maar dat is puur vanuit mijn eigen gedachten.Henk van de Weerdt schreef:Hallo Wilco,
Misschien een rare vraag, maar is er een reden waarom er in beide spoor staven een stuk ontbreekt?
Overige spoorjukken kunnen in theorie bij een aanrijding verschuiven, of de bouten breken af waarna het stootjuk meegeeft. Een solide betonnen blok, vast gestort aan de rails geeft natuurlijk in het geheel niet mee. Bij een eventuele aanrijding zou nu in theorie het gehele blok, enigszins mee kunnen geven. Dit zou gedaan kunnen zijn om zo bij een aanrijding de schade die toch al groot is, enigszins te beperken. Maar nogmaals dat is puur mijn eigen redenatie, geen idee of dit ook de gedachte bij het ontwerpen is maar ik zie dit alleen bij dergelijke betonnen stootjukken.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Langs het spoor
Hallo Wilco,
Klinkt eigenlijk wel logisch!WilcoV schreef:Overige spoorjukken kunnen in theorie bij een aanrijding verschuiven, of de bouten breken af waarna het stootjuk meegeeft. Een solide betonnen blok, vast gestort aan de rails geeft natuurlijk in het geheel niet mee. Bij een eventuele aanrijding zou nu in theorie het gehele blok, enigszins mee kunnen geven.Henk van de Weerdt schreef:Hallo Wilco,
Misschien een rare vraag, maar is er een reden waarom er in beide spoor staven een stuk ontbreekt?
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Langs het spoor
Weer even geleden, maar voor de scenery bouwers het volgende.
Er zijn voor N spoor via shapeways elektrische wisselmotoren en kastjes verkrijgbaar om je wissels naar Nederlands voorbeeld "op te maken"
PS de witte kalklijnen zijn puur aangebracht om de zichtbaarheid te verbeteren. Om de zoveel tijd wordt hiervoor iemand met een witkwast op pad gestuurd.
Hierbij de oude wisselkastjes
Er zijn voor N spoor via shapeways elektrische wisselmotoren en kastjes verkrijgbaar om je wissels naar Nederlands voorbeeld "op te maken"
PS de witte kalklijnen zijn puur aangebracht om de zichtbaarheid te verbeteren. Om de zoveel tijd wordt hiervoor iemand met een witkwast op pad gestuurd.
Hierbij de oude wisselkastjes
- Bijlagen
-
- wisseloud2.jpg (64.35 KiB) 15232 keer bekeken
-
- wisseloud.jpg (64.71 KiB) 15232 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 22 mar 2018 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie