Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Beide situaties kwamen voor. Ik heb nogal wat foto's gevonden met overwegbomen aan één zijde, maar het merendeel heeft de overwegbomen schuin tegenover elkaar. Op de foto iets terug in dit draadje staan ze aan één zijde, hieronder weer schuin tegenover elkaar:

Afbeelding
(foto uit Eisenbahn Kurier 1984 nr. 7, p. 64)

Maar je hebt wel gelijk. Ik heb er zojuist wat op nageslagen (Carstens Mechanische Stellwerke): overwegen met bomen aan één zijde kwamen eigenlijk alleen voor bij wegen met één rijstrook, landweggetjes dus. Dat betekent alsnog aanpassen, als tenminste de lat onder het spoor niet in de weg zit :?


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1163
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Sorry voor het extra werk.... :( :? maar het viel me opeens op. Hopelijk kun je het nu nog eenvoudig aanpassen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Ha Wim,

Integendeel, ik ben erg blij met je opmerking. Nu kon het nog eenvoudig aanpassen. De overwegbomen staan nu kruislings.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1163
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Ok, dus je had gelukkig geen last van de lat onder het spoor? Hoe groot zijn die viessmann aandrijvingen eigenlijk? Diameter en lengte bedoel ik. Ik bedenk nu dat ik onder mijn bodemplaat ook niet veel ruimte heb.... Groet, Wim


Gebruikersavatar

141
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Het werk met de trottoirbanden ziet zeer netjes uit! Op de laatste foto is bij de hoek een gat zichtbaar, zal vast geen afvoerputje zijn?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.

Ipio
Berichten: 482
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Ipio »

Zal wel een boom geplant worden misschien.

Mvg., Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Wim H schreef:Ok, dus je had gelukkig geen last van de lat onder het spoor? Hoe groot zijn die viessmann aandrijvingen eigenlijk? Diameter en lengte bedoel ik. Ik bedenk nu dat ik onder mijn bodemplaat ook niet veel ruimte heb.... Groet, Wim

Hallo Wim,

De aandrijvingen zijn kleiner dan bij de seinen, maar bestaan uit twee delen. Voor de afmetingen, zie de fotootjes:

Afbeelding Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Ipio schreef:Zal wel een boom geplant worden misschien.

Mvg., Marc

Clemens, Marc,

Marc had gelijk, er komt later een boom:

Afbeelding

De ondergrond binnen de drempelstenen is een mengsel van houtlijm en bruine latex. Hier komt later een asfaltimitatielaagje overheen. Maar zo ver zijn we nog niet. Wel weer een filmpje gemaakt van de Brekina railbus op segment Steinbach:

https://www.youtube.com/watch?v=6WoLBHGqol4


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3243
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door bob vermeulen »

Harry

Je schreef
Voor de afmetingen, zie de fotootjes:
Wat zijn die blauwe dingen onder de spoel, horen die bij de overgang als je de set koop of is dat iets aparts?

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Bob,

Die zitten er gewoon bij. Ik weet niet wat er in zit, maar handig is het wel, want de schacht is daardoor een stuk korter dan die van de seinen. Je kunt ze er gewoon opschuiven zodra de spoorbomen zijn geïnstalleerd.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1163
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Bedankt voor de foto Harry! De afmetingen zijn me nu duidelijk. Ik dacht eerst namelijk dat de diameter van de aandrijving gigantisch (> 3 cm ) was, maar dat blijkt optisch bedrog te zijn. De spoorbomen zijn gewoon erg klein! :lol:
Wanneer ik weer in Moskou ben (ben nu even in NL), zal ik de ruimte onder mijn plaat eens goed opmeten, maar het lijkt dat het wel moet passen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Een klein uitstapje naar de omnummering van een diesel voor inzet in tijdperk 3. Brawa en Fleischmann leveren in N mooie exemplaren van de veelzijdige Baureihe V160. De versie van Brawa is leverbaar in zowel tijdperk 3 als 4 (ik laat de nieuwere tijdperken en de oudere versies van Arnold, Roco en Minitrix even buiten beschouwing) en ziet er fraai uit:

Afbeelding

In tijdperk 3 reden drie versies van deze lok rond: de V160 (de latere 216), de V162 (de latere 217) en de V169 (de latere 219). De prototypes van de V160 ("Lollo", naar verluid afgeleid van de actrice Gina Lollobrigida) hebben nog een afgeronde vorm van het stuurhuis. Dit loktype wordt in model gemaakt door Minitrix, zowel voor tijdperk 3 als 4. De V160 serie wordt in model gemaakt door Brawa, eveneens voor tijdperk 3 en 4. De V162 (de eerste lok met een dieselmotor voor treinverwarming) en V169 (de eerste lok met een gasturbine) worden niet in model vervaardigd.

In tijdperk 4 werden naast de drie genoemde versies nog de Baureihen 210, 215 en 218 ontwikkeld. Fleischmann levert de types 210 en 218 in model en alleen voor tijdperk 4 en latere tijdperken. Met één uitzondering: in een in 2006 uitgekomen beginset zit een V160 068. Dat is een nummer dat echter niet tot dit loktype behoort. De Baureihen 210 en 218 zijn namelijk iets langer dan de V160/216. Hieronder de Fleischmann versie:

Afbeelding

Voor het omnummeren van een Fleischmann lok naar een versie voor tijdperk 3 komen dus maar twee loks in aanmerking, nl. de V162 en de V169. En laten daar nu net transfers voor verkrijgbaar zijn :D In het setje van Andreas Nothaft dat ik gebruikt heb voor het omnummeren van mijn oude V60 rangeerlokjes (zie: viewtopic.php?f=21&t=7867) zitten ook nummers voor de V160, V162 en V169. Dus dat biedt perspectief. Eerst de oude nummers verwijderen:

Afbeelding

Dat blijft een lastig klusje, omdat je al snel de oude verf meeneemt. Ik gebruik hiervoor de reinigingsvloeistof voor plastic verf van Revell en ik hou me aanbevolen voor tips over betere alternatieven. En het blijft ook lastig om bijvoorbeeld een DB embleem te laten zitten:

Afbeelding

Maar tot op heden ben ik tevreden met het resultaat. Op de laatste foto is zichtbaar dat ik ook het dak al van eerste nieuwe verflaag heb voorzien, want de zilvergrijze daken van het Fleischmann model zijn weinig realistisch. Bovendien hadden de daken in het echt een andere kleur, nl. RAL 7005 muisgrijs (= Revell nr. 47). Vandaag de nieuwe transfers plaatsen, het dak van een tweede laag voorzien en het geheel weatheren. Wordt dus vervolgd.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3243
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Harry,

Heel interresant stukje uitleg.
Ik heb okk 2 V160 machines op mijn baan en vindt het jammer dat letere versies nooit in Tp3 uitvoering beschikbaar kwamen bij de producenten.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

De V160 inmiddels van nieuwe transfers voorzien, nu nog weatheren en in de blanke lak zetten. Intussen ook een Lanz tractor (voor de kenners: een HR2 uit de jaren twintig) in elkaar gezet en geschilderd. Nogal gepriegel maar het resultaat mag er wel zijn, al zeg ik het zelf:

Afbeelding

Alleen het stuur nog een houtkleurtje geven. Verder heb ik het pad langs de rails op segment Zumhofer Strasse aangebracht en ben ik bezig met ballasten. Instrooien met een theelepeltje, fatsoeneren met een kwastje:

Afbeelding Afbeelding

Daarna het geheel met de plantenspuit met ontspannen water besproeien (indirect) en verzadigen met verdunde houtlijm (circa 1 deel lijm op 3 tot 5 delen water). Ik doe dat door met een pipetje op de rails te druppelen. Dan nog even met een plat kwastje over de bielzen, zodat ik later geen overtollige ballastkorreltjes hoef te verwijderen:

Afbeelding Afbeelding

En nu maar weer een paar dagen wachten :D


Gebruikersavatar

141
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Mooie tractor, Harry! Ik geloof je graag dat het priegelwerkje is om dat ding in elkaar te zetten.

Het ballasten van het rails doe je erg netjes! Ga je met een droge of natte platte kwast over de dwarsliggers?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens,

Met een natte kwast. Maar het is niet nodig als je vooraf het ballast netjes hebt liggen en het niet door de verneveling van zijn plaats schuift.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Zo, de V169 is klaar, nieuwe nummers, nieuwe kleur van het dak en verouderd met Conté krijtjes:

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Op de laatste foto heb ik de oorspronkelijke Fleischmann lok ernaast gezet.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

en een filmpje waarop de V169 over de drie segmenten kruipt:

https://www.youtube.com/watch?v=UftAn3BRuMo


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2956
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Maurits71 »

Mooi ding Harry.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1163
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Mooi gedaan Harry, die V169! Ik heb zelf ook nog een BR 215 van Roco met zilverkleurig dak. Ik wilde hem eigenlijk alleen vervuilen, maar misschien moet ik eerst het dak een betere kleur geven. Inspirerend om te zien hoe jij dat doet!
Nog een vraagje over het spoor: ik zie dat je eerst ballast en pas later de rails schildert. Is daar een reden voor? Ik doe het zelf andersom zodat ik bij een uitschieter niet pe rongeluk de ballast schilder.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Bedankt Maurits en Wim,

Hierbij nog een paar fotootjes van het grote voorbeeld, waaruit ook blijkt dat de kleur van het dak niet goed is. De tweede foto geeft ook duidelijk weer hoe smerig de loks kunnen zijn:

Afbeelding Afbeelding

Beide foto's komen uit het boek van Bürow, Die V160-Familie (Geramond Verlag 2003).

@ Wim,

Dat ik eerst het ballast aanbreng en dan pas de railstaven schilder is eigenlijk een foutje. Een deel van de rails op dit segment was al eerder gebruikt en dus geschilderd, maar ik moest ook een nieuw stukje gebruiken. Ik heb het nog niet geschilderd, maar het zal niet veel uitmaken. Ik ben niet zo'n knoeier en na het ballasten ga ik ook nog wat met krijtpoeders in de weer. Remstof etc. hoort immers ook op het ballastbed thuis :D
Laatst gewijzigd door traiNiac op 31 jul 2016 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4590
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door spoor65 »

Mooi gelukt harry,

en interessant, weet jij ook het artikelnr van de fleischmann donorloc?

en bij wie zijn die transfer stickers te koop?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Freddy,

De transfers (decals) zijn verkrijgbaar bij Andreas Nothaft (http://www.modellbahndecals.de/) en de Fleischmann lok heeft nummer 7232 of 7237.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1163
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef:.... Ik heb het nog niet geschilderd, maar het zal niet veel uitmaken. Ik ben niet zo'n knoeier en na het ballasten ga ik ook nog wat met krijtpoeders in de weer. Remstof etc. hoort immers ook op het ballastbed thuis :D
ok, prima :) Ik ken mezelf echter, en ik ben wel een knoeier... :lol: Vandaar dat ik bij schilderwerkzaamheden altijd de mogelijkheid open houd om mijn uitschieters te camoufleren :D
Het ballastbed krijgt bij mij zeker ook nog een wash met verdunde verf. En wat roestpoeder.
Andere vraag: schilder jij de dwarsliggers apart of gewoon in dezelfde kleur als het ballastbed?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2491
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Ik schilder de dwarsliggers niet. Maar door het ballasten krijgen ze een matte uitstraling. Ik overweeg alleen nog met een lichte kleur te dry-brush-en.
Maar ik heb na het ballasten eerst de wegen aangelegd:

Afbeelding Afbeelding

Het "asfalt" bestaat uit een laagje steenpoeder met verdunde houtlijm en zowel wegen als trottoirs zijn ermee voorzien. En vervolgens nog wat putdeksels etc. aangebracht:

Afbeelding Afbeelding

Volgende stadium is het weatheren van wegen, trottoirs en railbedding. En dan de buitenkant van het segment schilderen. Vervolgens het soldeer- en aansluitwerk en dan pas gaan de huisjes definitief op hun plek en kan het groenen en detailleren beginnen.


Plaats reactie