Keerlus(sen) met een kruiswissel

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel

Bericht door Arnoud »

Wim Ros schreef:Arnoud, zal ik je eens een geheimpje vertellen. De keerlusschakeling van de HCC is volkomen gelijk aan de Ultieme Keerlus van Patrick Smout/ Henk Funk en WR. Het is er gewoon een kopie van.
Staat ook duidelijk aangegeven in de omschrijving daarvan.


Toch kan ik jouw schakeling niet gebruiken. Bekijk de HCCM documentatie http://www.hccm.nl/hardware/infobladen/ib_430_kls.pdf maar en jouw documentatie. Voor ongebouwde HCCM-blokkaarten is het nodig om beide rails aan te sluiten van de secties A en E, voor andere digitale systemen is dat niet nodig. Het HCCM-systeem heeft geen van beide rails aan ground liggen.
Een keerlusschakeling pas je toe in een stukspoor en dat stukspoor er gelijk een blok in koploper in beide richtingen te berijden.
De rest van je sporen in het station zijn allemaal hetzelfde bedraad. + boven - onder. Maar dat heb ik je al eerder gezegd. De kortsluiting die onherroepelijk ontstaat bij terugkeer, los je op op de meest gemakkelijke plaats, en dat kan best in een rechtstuk spoor zijn, hoeft niet perse een lus te zijn.
Analoog denken vergeten en digital denken.

Mvg
Wim.
Dat is wat ik ga doen.

Iedereeen bedankt voor het helpen.

Mvg,
Arnoud


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Wim Ros

Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel

Bericht door Wim Ros »

Arnoud, het schema is 100% gelijk, die zogenaamde modificatie heeft helemaal geen nut. A2 en E2 zitten gewoon rechtstreeks aan de GND.
En bovendien zit er op de print van de HCC een ontwerp fout. Je moet daar 2 sporen onderbreken.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel

Bericht door Arnoud »

Wim Ros schreef:Arnoud, het schema is 100% gelijk, die zogenaamde modificatie heeft helemaal geen nut. A2 en E2 zitten gewoon rechtstreeks aan de GND.
A2 en E2 zitten aan DGR/BR (doorlooprail). Bij elk ander digitaal systeem zit deze aan GND. Wat is nu hetgeval bij de HCCM-blokkaarten? Deze hangt niet aan ground. Kijk maar in de documentatie van bijv. 2BK (klik in mijn onderschrift op HCCM-blokkaarten). Ik moet daardoor al mijn blokken volledig issoleren vanelkaar ander fikken de BD180's eruit.
En bovendien zit er op de print van de HCC een ontwerp fout. Je moet daar 2 sporen onderbreken.

Mvg
Wim.
Helaas zit daar inderdaad een fout in.

Mvg,
Arnoud


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Wim Ros

Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel

Bericht door Wim Ros »

Arnoud schreef:
A2 en E2 zitten aan DGR/BR (doorlooprail). Bij elk ander digitaal systeem zit deze aan GND. Wat is nu hetgeval bij de HCCM-blokkaarten? Deze hangt niet aan ground. Kijk maar in de documentatie van bijv. 2BK (klik in mijn onderschrift op HCCM-blokkaarten). Ik moet daardoor al mijn blokken volledig issoleren vanelkaar ander fikken de BD180's eruit.

Mvg,
Arnoud
Tja Arnoud, het valt geloof ik nog niet mee om een schema te lezen en te begrijpen.

De HCCM keerlusprint is volledig gelijk aan de FunkyRail ultieme keerlusprint.

Het enigste wat er anders is, is dat je op de baan zelf 2 extra scheidingen moet maken, om de andere kant van de rails waar A1 en E1 op aangesloten zijn, om daar A2 en E2 te creeren, om die vervolgens aan de DGR van de blokkaart zelf te kunnen aansluiten.
Op de print hebben ze daar heel luxe 2 extra aansluitpunten voor gemaakt, maar die zijn rechtstreeks met de aansluiting van de railspanning verbonden, dus de DGR/BR.
Conclusie volledig aan elkaar gelijk. Alleen op baan niveau is er een verschil, namelijk 2 extra isolaties en twee extra draden.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel

Bericht door Arnoud »

Wim,

Ik moet je gelijk geven, dat het enige verschil de extra aansl. A2 en E2 zijn die eigenlijk overbodig zijn, omdat deze ook wel wel onder een ander klem geschroefd kan worden met DGR.
Ik zag overig overigens ook nog een verschil in afvlak C-tjes, maar dat is niet schokkend.

Mvg,
Arnoud


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Wim Ros

Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel

Bericht door Wim Ros »

Arnoud, je bedoeld C3, nu die zijn ook gewoon overbodige luxe. ook de 10n op de aansluiting van de s88 is een overbodige luxe.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel

Bericht door Arnoud »

Wim Ros schreef:Arnoud, je bedoeld C3, nu die zijn ook gewoon overbodige luxe. ook de 10n op de aansluiting van de s88 is een overbodige luxe.

Mvg
Wim.
Wat ik eigenaardig vindt is dat de HCCM ondanks deze overbodig zaken hem als compleet bouwpakket voor €39,- levert (in Bilthoven) en als ik zelf alleen de componenten bestel voor de KLS volgens de boodschappenlijst bij jouw documentatie van de keerlus dan kost voor 2 Keerlusschakelingen al 77,97 en dan heb ik de printplaten nog niet (De weerstandpakkettten kosten nu totaal €9,- ).

Met vriendelijke groet,
Arnoud


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Wim Ros

Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel

Bericht door Wim Ros »

Arnoud, en voor 47,50 zit hij in elkaar en is hij getest. Daarvoor moet je niet eens willen zoeken en verzamelen. -;)

En voor de onderdelen zul je een goedkopere leverancier moeten zoeken en in grotere hoeveelheden moeten inkopen. Dan kun jij hem ook voor nagenoeg de kostprijs aanbieden.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: Keerlus(sen) met een kruiswissel

Bericht door Arnoud »

Wim Ros schreef:Arnoud, en voor 47,50 p/s zit hij in elkaar en is hij getest. Daarvoor moet je niet eens willen zoeken en verzamelen. -;)

Mvg
Wim.
De relais zijn zelfs op bij Conrad. Ik denk dat Karst wat afgenomen heeft. Een ritje Bilthoven kost ook zo €15 á €16. Dus ik weet genoeg. ;)

Mvg,
Arnoud


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Plaats reactie