de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
janiegein

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,
dank je voor ondersteunende woorden.

de ontsteking is volgens de dokter van het zelfde kaliber als mijn hielspoor.

hij denkt dat het mogelijk een verband met elkaar houd en dat dit dus in mijn bloed ergens zit die dit feitelijk door mijn hele lichaam kan doen plaatsvinden.

maar inderdaad ik heb tijd genoeg om allerhande fantastische zaken te bedenken die ik zou kunnen maken als ik weer mobiel genoeg ben om te kunnen klooien.

tot die tijd probeer ik maar wat op de comp te surfen langs div sites en daar inspiratie op te doen om dat ooit op mijn baan proberen uit te werken.

heb bijvoorbeeld over de vraagstelling over de koppelstangen alweer een simpel idee opgedaan om dat zelf te maken.

ik vind namelijk de prijs voor zes van die stangetjes een beetje aan de dure kant en nu ik het plaatje zie moet dat toch zelf te maken zijn.

heb namelijk een X-aantal wagentjes waar een koppelingentje in moet met een gaatje die over trekstangetje valt en vast gehouden wordt door een metalen plaatje.
van deze wagentjes is het pennetje eruit gebroken en wil ze toch gebruiken. en een standaard koppelingetje past wel maar niet fijntjes. dus een andere oplossing zoeken vandaar die vaste stang gedachte.

maar zoals je merkt ben ik dan wel beperkt in mijn doen en laten maar de grijze massa werkt gewoon door.

wordt vervolgd.

gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Wablo

Bericht door Wablo »

Jan,
Zijn dat nog oude Arnold wagons uit de beginperiode 1962-1964 van N-spoor, die zijn langzamerhand antiek.
gr.
Bert

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Hoi Bert,

nee het zijn geen Arnold wagentjes. het gaat om FLM wagens 8401 en ééntje die vooraan staat merkloos.

ik heb er zo,n 8 stuks waarvan de koppelingspennetjes ontbreken.

Afbeelding

zo heb ik er nog veel meer die op dezelfde wijze zouden moeten worden gerepareerd.

maar dat is weer een leuke uitdaging om dat weer met minimale kosten om te toveren naar een werkbaar stammetje.

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.

gr jan

we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

daniel

Bericht door daniel »

Ha Jan,

Sterkte en beterschap met je baan.

Ik mis je updates wel een beetje ;)

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

na mezelf nu een dikke week rust gegund te hebben door niet direct aan, op of in de baan te werken moet ik stellen dat ik vandaag weer even geprobeerd heb om daadwerkelijk wat te doen toch best wel tegen viel.

het draaien met de arm was toch nog goed gevoelig dus heb het toch maar rustig aan gedaan.
zo moet ik onder de baan wat draden volgen ivm het wel of niet stroom hebben op een bepaald trajectje.

ik bedoel bijvoorbeeld het is voor mij onlogisch dat als ik stroom op een schakelaar heb staan of dat dan een handschakelaar of een automatisch relais maar stroom erop en de éne keer heb je stroom en de andere keer niet dan snap ik dat niet.

ik denk dan stroom is stroom dus als de draad goed is dan moet stroom ook stroom zijn. zo simpel zou het moeten zijn maar dat is bij mij dus weer eens lekker niet. Dus zal ik onder de baan moeten kruipen om de draad van het stroompunt tot aan de schakelaar te volgen om te controleren of er ergens een draadbreuk zit want iets anders kan het niet zijn omdat de beide zijden van de draad aangesloten zijn. maar dat betekend dat ik dus onder de baan moet worstelen en dat doet dan weer lekker zeer aan armpje.

dus voorlopig nog even rustig aan blijven doen en dat betekend dat de updates vanzelf wel weer komen.

dus wordt vervolgd.

gr jan

Zolderspoor

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Kan je niet even een tijdelijke, simpele "hulpdraad" leggen tussen begin- en eindpunt om te kijken of het dan wel goed functioneert?

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

:oops: met het schaamrood op mijn wangen zeg ik oeps.

als je op een plus rail een min voeding geeft doet ie het niet he.

de keer dat ie het wel doet is ie effe uit de kortsluiting .

:oops: stom stom stom

gauw overslaan en maar weer vrolijk verder.

wordt vervolgd.

gr jan

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Jan,

Ik heb ook dat verdomde hielspoor probleem.
Zit er al z'n 3 maanden mee maar nu gelukkig aan de beterende hand.
Rusten en niks doen is ook wat in de vakantie periode :lol:

Elektro is gelukkig een vak van zwart/wit het werkt of het werkt niet daar hebben we dan maar weer mooi geluk mee.

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

ik wil jullie alleen maar even vertellen dat ik op het forum even inactief ben.

e.e.a. door;

A. mijn gezondheidstoestand.

B. grote problemen met de toestand rondom mijn zwager waar ik al een dikke drie jaar ziekenhuis in en weer uit aan het klooien ben.

C. er een andere zwager ook met een hersenbloeding aan het vechten is voor zijn leven.

dus even pas op de plaats.

als alles gaat zoals het gaan moet neemt qua antwoorden Rob Zolderspoor mijn honneurs waar.

tot later.

gr jan

Wablo

Bericht door Wablo »

Jan,
Beterschap en sterkte
gr.
Bert

Bjor

Bericht door Bjor »

Jan,

Ik wens jou en je familie veel sterkte en beterschap.

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Sjors77

Bericht door Sjors77 »

Jan, veel sterkte toegewenst en ik hoop dat we snel weer van je updates kunnen genieten.

Sjors

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

in de eerste plaats wil ik een ieder danken die mij met vele opbeurende woorden mij de afgelopen weken hebben gesteund middels de prive berichten.

met mijzelf gaat het weer redelijk goed.

heb alleen nog heel veel last van een doorzeurende verkoudheid die mij vaak benauwde momenten bezorgd maar daar is in principe goed mee te leven.
het hielspoor probleem met al zijn vergelijkbare ontstekingen is zo goed als verdwenen.

zoals jullie hebben begrepen heb ik in de familie de nodige toestanden te verwerken middels mijn twee zwagers.

zwager 1 is de zwager waar ik al zo,n dikke drie jaar mee ziekenhuis in en uit aan het lopen ben en hem als alfahulp zo geod en ze kwaad als dat gaat ook thuis zoveel mogelijk ondersteun.

Na alle kwalen die hij had zijn er de laatste twee maanden weer twee nieuwe kankergezwellen ontdekt en die zouden wel bestreden kunnen worden middels de nodige bestralingen maar op voorhand is dit een verloren strijd.
Met dit nieuwe gegeven heeft mijn zwager gezegd dat hij verdere behandelingen staakt en aan de artsen gevraagd om hem zover beter te maken dat hij weer naar huis kan naar zijn kat om samen met zijn kat aldaar de tijd uit te dienen die hij heeft op deze aardkloot.
deze wens van hem is door de artsen geaccepteerd en wordt gerespecteerd en a,s dinsdag mag hij weer huiswaarts.

aldaar wordt de thuiszorg dusdanig aangepast dat hij met ondersteuning van zijn huisarts rustig naar een pijnvrij einde mag gaan hoelang dat ook nog mag duren.

Zwager 2 is dus nu zo, n twee en een halve maand geleden ook getroffen door een hersenbloeding en die was dusdanig heftig dat hij rechts volledig verlamd zal blijven en dientengevolge nooit meer naar huis zal kunnen omdat thuis die zorg niet gegeven kan worden die hij nodig heeft en dus naar een gespecialiceerd verzorgingshuis wordt overgeplaatst zodra daar een plek voor is gevonden.

Vanavond terwijl ik dit schrijf wordt de hond van mijn dochter middels inslapen aan zijn einde geholpen.
Beest was zestien en werd steeds zwakker en was dit de beste oplossing.
een ieder die huisdieren heeft weet wat dit betekend en hakt er behoorlijk in en zal straks dochter en schoonzoon en kleindochter straks ook weer mogen opvangen.

in de tussentijd is er van de baan niets terecht gekomen behalve wat gefreubel maar daar gaan we op korte termijn weer mee aan de slag
zal eerdaags wel weer de nodige toestanden over de baan weer posten.

dus nog even geduld allemaal en tot snel.

gr jan

Ronald2016
Contacteer:

Bericht door Ronald2016 »

Heftig verhaal, kan me zeker inleven in de situatie. Zeker nadat mijn moeder ook verlamd is geraakt, tot der nek, door een tia en dicht geslipt nek adertje.

En een huisdier is een familie lid, heb al 2 keer afscheid moeten nemen van een hond en dat is niet prettig. Wakker worden en er is geen kwispelende blije hond die naast je zit.

Sterkte vanuit Rotterdam.

Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

na weer eens bij mijn baan zittend te bedenken waar ik ook alweer mee bezig was kwam ik weer uit op de storing in het grote SS.
daar blijken in de uitgaande kant twee linker wissels niet lekker te willen schakelen of doordat de elctriek niet werkte zoals verwacht of de omzetter van de wissel niet lekker schoof.

nu heb ik geen linker arnold wissels meer tot mijn beschikking dus had besloten om een linker wissel vanuit station Nieuwestad te verwijderen en wel één van deze twee ( de bovenste ) want dan kon ik gelijk de vreemde bocht eruit halen.

Afbeelding

daarna heb ik noodgedwongen een linkse aandrijving op een rechtse gemonteerd in het kader van wil het niet rechtsom dan maar linksom en zo werkt het ook.

Afbeelding

deze truc moet ik nog een keer uithalen om twee linkse wissels te verkrijgen zodat ik deze weer kan wisselen in SS.

dus ben weer aan de slag.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 12:54, 2 keer totaal gewijzigd.

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

het is weer eens een en al frustratie.

heb ik grote SS weer gangbaar loopt de rest van de baan weer overal en nergens vast omdat er plotseling daar ter plekke geen stroom op rails staat :evil: &%$@&%$ :evil:

voor de stagnatie twee maanden geleden liep alles keurig nog zijn rondjes.
in tussentijd dus niets veranderd aan de baan behalve wat klooien in SS dus kan me niet voorstellen dat ik bedrading of iets van dien aard gewijzigd heb waardoor dit weer is zoals het is.

wordt er lichtelijk gestoord van dus ga maar weer op zoek waar dit nu weer door komt.
enige lochische verklaring zou zijn dat er in die tussentijd één of meerdere grijze rakkers zich te goed hebben gedaan aan bedrading maaaar dan zou ik toch ook het en der wel wat keutel gebeuren moeten vinden en dat ontbreekt nou weer dus zou dat moeten uitsluiten maaaar je weet maar nooit.

dus ben weer ouderwets in de zoekstand.

wordt vervolgd.

gr jan

Wablo

Bericht door Wablo »

Jan,
Je baan wordt aangestuurd middels 6 of 7 trafo's, als ze ineens allemaal storen zou ik beginnen met dicht bij de trafo's te zoeken op eventuele beschadigde kabels, ik zit vanaf afstand even mee te denken, 2 maanden geleden reed je baan nog goed, ik weet niet hoe het met de verwarming op je treinkamer zit maar toen was de temperatuur een heel stuk hoger dan nu en daar jij voornamelijk korte rails heb gebruikt kan er hier en daar wat extra speling en dus slechte contacten zijn ontstaan, als je geen beschadigde draden vind zou ik met een spanningsmeter een rondje baan maken.
In ieder geval succes bij je zoektocht,
groetjes,
Bert

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

na alle storingen op een rij te hebben gezet kwam ik tot de conclusie dat dit niet zomaar uit de lucht kan vallen en de storingen een andere oorzaak zouden moeten hebben dan alleen maar vervuiling of weigerende elektriek uitgaande van het feit dat voor de twee maanden stilstand alles goed werkte.

toen van de week ik plotseling in mijn vijver geen stroom meer had en ook mijn treinkamer zonder stroom zat op zoek naar een kapotte stop kwam ik op dat moment er achter dat als ik de vijver loskoppelde van het stroomcircuit de stop er in beef en zodra ik die vijver weer aankoppelde de stop er weer uit vloog.
na een andere aansluiting voor de luchtpomp gemaakt te hebben werkte alles weer normaal.

gisteren de hele dag aan het stoeien geweest met de baan en gisteravond hielden alle magneetschakelaars en alle bistabiele relais op en weigerden te reageren.
nadere inspectie leverde mij op dat op de trafo die dit geheel van stroom voorziet een controlelampje zit. dit bleek uit te zijn.
na het loskoppelen van die trafo brandde het lampje weer.
conclusie kortsluiting in bedrading van alle wissels en en alle relais.

dus daar ben ik nu naar op zoek.

zal in de praktijk er op neer gaan komen dat ik alle schakeldraden opnieuw zal moeten gaan aanleggen maar als daarmee het probleem wordt opgelost is het het werk zeker waard.

het zou ook nog wel eens zo kunnen wezen dat er in de vijver helemaal geen kortsluiting is geweest en dat de kortsluiting op treinkamer zat omdat de tuin en de treinkamer toevallig op één en dezelfde groep zitten.

maar dat zien we later wel.
geeft wel te denken om in overweging te nemen om op de treinkamer een aparte zekering te maken om in de toekomst als ik zo nodig kortsluiting moet maken het halve huis niet zonder stroom zit :mrgreen:

maar goed ben weer van de straat

wordt vervolgd.

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

zoals in draadje* vraagbaak,veiligheid * is aangekaart kamp ik dus met de nodige kortsluitingsproblemen.

heb daarom besloten om in eerste instantie de complete aansluiting van alle wissels, waar dan ook op de baan, opnieuw te gaan aansluiten.

div. draden maken kortsluiting via de montageplaat waar alle magneetrelais op zijn gemonteerd.

moet daar andere bedrading en aansluitingen op maken.

de praktijk is dat dit een ingewikkelder klusje is dan ik vooraf kon overzien.

nu denk ik in de trand van waar ben ik aan begonnen.

maar goed kost een hoop puzzeltijd want ik blijk onnodig een X-aantal draden losgemaakt te hebben die dat niet hadden gehoeven maar heb die op een bos onder de tafel laten hangen en nu mag ik uitzoeken waar wat zat.

daarnaast is in het draadje veiligheid gesproken over de aanschaf van een energieverbruiksmeter die ik tussen stopcontact en stekker van de totale stroomkring van de baan wil plaatsen zodat ik kan zien wat mijn baan in zijn volle bedrijf aan stroom verbruikt waardoor ik kan zien wat voor sterkte zekering gebruikt moet worden om de baan van de rest van het huis te scheiden zodat als ik op mijn treinkamer sluiting maak de rest van het huis niet meer zonder stroom zet.

verbruiksmeter ben ik nog naar op zoek.
het moet er eentje worden die ik zo in stopcontact steek waar weer de verbruiksstekker ( de treinbaan ) ingestoken kan worden maar bovenal moet dat ding in Jip en Janneke taal door mij te begrijpen en te bedienen zijn.
in de praktijk blijken die dingen qua het instellen nou niet een van de simpelste dingen te zijn en daarnaast moet het ook nog in mijn budget passen er vanuit gaande dat elk tientje er één te veel is.

al met al we blijven van de straat en met een beetje mazzel heb ik het dit jaar nog voor elkaar dat ik baan weer sluitingsvrij heb.

wordt vervolgd.

gr jan

daniel

Bericht door daniel »

janiegein schreef:verbruiksmeter ben ik nog naar op zoek.
het moet er eentje worden die ik zo in stopcontact steek waar weer de verbruiksstekker ( de treinbaan ) ingestoken kan worden maar bovenal moet dat ding in Jip en Janneke taal door mij te begrijpen en te bedienen zijn.
in de praktijk blijken die dingen qua het instellen nou niet een van de simpelste dingen te zijn en daarnaast moet het ook nog in mijn budget passen er vanuit gaande dat elk tientje er één te veel is.
Zag er pas bij ons nog een in de bak liggen bij de Aldi

MarcoFM12

Bericht door MarcoFM12 »

Jan,

Zo'n verbruiksmeter die jij zoekt heb ik hier liggen.
Mag je van me hebben, voor niks.

Wat balen dat je nu alles weer los moet halen zeg...
Wat een werk zal dat zijn !
Het zit je niet mee zeg,
Familie, je lieve hond, je gezondheid en nu ook nog eens je baan...

Groetjes,
Marco

MarcoFM12

Bericht door MarcoFM12 »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor jou Jan.

Groetjes,
Marco

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

het schakelprobleem in SS lijkt er te gaan lijken dat ik één van de kortsluit-problemen heb gevonden.
om in herinnering te roepen even terug naar volgende bijlage;

Afbeelding

ervan uitgaande was het zo geschakeld dat alle wissels recht staan

trein die binnenkwam linksonder loopt naar spoor zes en schakelt op de reed de wissel 5 en 10 naar krom en trein stopt op stopplaats en trein die op spoor vijf staat zal vertrekken.
de volgende trein die binnenkomt zal naar spoor vijf lopen en op de reed wissel 4 en 9 naar krom zetten en de trein die op spoor vier staat zal vertrekken.

dit gaat door tot de trein op spoor één binnenloopt en op de reed worden alle wissels aan de linker en de rechterzijde weer in de rechtstand gezet en de trein die op spoor zes staat zal vertrekken en alles herhaald zich dan tot in het oneindige.

de storing die optrad was dat de wissels aan de rechterzijde het vertikken om met zijn allen tegelijk in de rechtstand te schakelen.
afzonderlijk met de hand de schakelimpuls beroeren gaf ook geen respons en weigerden ele beweging.
wel wilden ze als ik handmatig op recht zet naar krom schakelen.

nu heb ik ze alle vijf losgehaald en handmatig van schakelstroom voorzien en nu willen ze wel schakelen.
dus mijn angstige vermoeden dat de wisselspoelen doorgebrand zouden kunnen zijn is niet bewaarheid.

wat wel wil schakelen is als wissel 10 in de kromstand staat en wissel 9 in de kromstand gezet wordt en ik sluit hier de draad van 10 rechtuit op aan dat dat wel gelijk wil schakelen.
het zelfde geld voor 7 en 8, 6 en 7, 5 en 6 en vijf alleen.

begrijp dat verschil in schakelhandeling absoluut niet en kan ook daardoor geen verklaring vinden van het niet gelijktijdig naar recht schakelen.,

maar goed daaar ben ik dus nu mee bezig en tegelijkertijd in mijn "centrale "de magneetspoelen verwisselen die niet helemaal lekker hun werk doen.

dus ben weer lekker bezig met als doel het SS voor jaarwisseling weer gangbaar.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

voor hen die het interessant vinden hieronder twee plaatjes met de aanvang van de vernieuwing van mijn centrale voor de bediening van alle wissels ;

Afbeelding

Afbeelding

zo moeten er nog een tiental gerealiseerd worden.

ter verduidelijking;
de rode draden zijn de plusdraden op het magneet gedeelte van het magneetrelais.
de magneet wordt geactiveerd door reedcontact die de blauwe draad verbind met massa waardoor de linkerzijde de schakelcontacten worden geactiveerd via de gele draden die op hun beurt de wisselspoel de schakelimpuls geven.

zo schakelen de magneetrelais altijd via de reed een massa verbinding en de wissels altijd een plusverbinding omdat wissels een permanente massa hebben.

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.

gr jan

Onderwerp starter
janiegein

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

even een update van de verbouwing van mijn "centrale "

ben dus bezig met het van rechts naar links vervangen van alle magneetrelais en tegelijkertijd de losgehaalde draden weer hun oorspronkelijke bestemming terug te geven.

Afbeelding

het gaat alleen allemaal niet zo snel als ik had gehoopt.
in vorig bericht vermelde ik dat ik de doelstelling had om deze klus voor de jaarwisseling klaar te hebben maar alles blijkt toch een ietwat meer tijd te kosten dan ingeschat.

maar goed op deze wijze ga ik dus gewoon gezellig knutselend en puzzelend het nieuwe jaar in en denk dan maar zo weer een heeeeel jaar om te klooien.

vanaf hier wens ik aan iedere volger, meedenkende techneut, en alle verdere belangstellenden een onwijs gaaf en spoors 2017 toe met de hoop dat het nieuwe jaar ingeluid mag worden zoals dat voor een ieder op zijn eigen gepaste wijze geschied.

tot volgend jaar . proost.
Laatst gewijzigd door janiegein op 22 mei 2018 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.

gr jan

Plaats reactie