[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

bob vermeulen

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Start inrichten stationsge

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Alwin,

Prima Nederlands sfeertje zo rond het perron.
Het het werk is inderdaad mooi en demanier waarop het is aangebracht geeft het gevoel dit is eeni Nederlands spoor bedrijf.

Mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoontje schreef:Dank heren.

@ Michiel, dank voor de verhouding, ik ben daar niet zo goed in zo blijkt :mrgreen: Ik ga er dit weekend eens mee aan de slag!

Groetjes,

Hoontje
Is puur wat mijn gevoel zegd, maar denk dat je dan wel goed zit en niet schrikken als het voor het drybrushen en de wash nog wat te blauw is, het is die 3 samen die het zou moeten doen.

Ik hoor wel of mijn gevoel klopt, groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Sjors77

Bericht door Sjors77 »

mooi gelukt die overweg met die hekjes. Ga de voortgang volgen. Met name het MCC stukje ben ik erg benieuwd. Ziet niet veel auto's rijden bij n. Heeft toch wel wat.

Sjors

Krab

Bericht door Krab »

En is het gelukt met de verhouding van verf die Michiel ?
Het volk wilt graag foto's :mrgreen:

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

shoven

Bericht door shoven »

Krab schreef: Het volk wilt graag foto's :mrgreen:

mvg Sjaak
Zit je nou iedereen een beetje op te jagen of zo? :twisted:

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Hallo allemaal, momenteel is het hier in de privé wat onrustig omdat m'n ega ziek is. Daarnaast is het herfst, wat goed merkbaar is op mijn werk waardoor het aantal crisis gevallen toeneemt en daarmee ook mijn werkuren.
Om Vera bij te staan, ben ik in de spaarzame uren thuis, waardoor het werk aan de baan zelf stil ligt.
Aandringen op updates heeft dus geen zin :lol: :lol: :P :lol: :lol:

Doch, om zelf niet helemaal gek te worden, heb ik de afgelopen week iets heel spannends ondernomen. Ik heb een locomotief technisch 'gepimpt'. Voor sommigen zal dat niet zo bijzonder zijn, voor mij is het een overwinning :D .

Mijn NS 1306 van Startrain lag al maanden te wachten op een decoder, toen er vorige maand weer wat geld over was, heb ik die maar eens gekocht en erin gezet. Bleef het probleem dat ik ze niet kan programmeren, dat is een optie die DINAMO niet heeft. Dus bij Domburg Trainsupport zo'n kleine sPROGIIv3 besteld. De eerste was een 'fail' die sloot ik aan op m'n voeding en spontaan had ik een sluiting. De tweede bood meer succes afgelopen avond. Recht uit de doos aangesloten en binnen enkele klikken werkte het! Mijn treintje werd uitgelezen!

Realistische seinbeelden zijn voor mij een must inmiddels, zo ook bij dit model. Helaas, dat kan niet, de sluitseinen branden altijd bij dit model. Dat moest anders, dus ik heb e.e.a. eens rustig zitten bekijken en kwam erachter dat de sluitseinen door afzonderlijke LEDjes worden verlicht. Deze hebben elk hun eigen 'banen' op de printplaat. De handleiding van de Kuehn decoder vertelde mij dat je op de AUX1 en AUX2 functies aan kon sluiten voor extra opties.
De baantjes op de printplaat onderbrak ik (lees sneed en vijlde ik door) en er werden draadjes naar de decoder getrokken.

Eigenlijk heel simpel! :)

Treintje op het programmeerspoor en tadaaaaa F1 en F2 schakelen elk afzonderlijk een zijde met sluitseinen! :mrgreen:

Nu mis ik bovenin nog het derde witte licht voor een kloppend omgekeerd L-sein. Nog eens kijken naar de print, ik heb nog 0402 Hell Weiss en Warm Weiss LED's liggen (met draad). Dacht ik deze even in de rechterbovenhoek te kunnen frotten... Nee dus :roll: Daar zit een lichtgeleider... Dus gekeken waar de rode LED voor deze lichtgeleider zit. Deze zit op de printplaat zelf met voldoende ruimte eromheen. Hier kon dus een witte LED bijgeplakt worden. Dit heb ik met superlijm gedaan. Vlakbij zit een anode aansluiting van de witte LED die nu de frontseinen verlicht, dus daar ging een draadje aan. Wat is dat solderen spannend en gewoonweg rot! Héél even snel aantippen met minimaal soldeer en dan vast = vast!
Het andere draadje trok ik naar de kathode zijde van de reeds aanwezige witte LED. Helaas, geen succes! Op een of andere manier brandde mijn LED door, dus opnieuw en nu beter.

Onder de rode + witte led heb ik nu een smd 4k7 weerstand geplakt. Hier de Kathode zijde aan verbonden en toen een draadje naar de baan op de printplaat die de Kathode zijde van de origineel aanwezige LED verbindt.

En toen?

Afbeelding

TADAAAAAAAA!

Omdat mijn camera geen macro lens heeft én het nu donker is, heb ik nog geen foto's van de binnenzijde. Die volgen ASAP!

Kortom, veel tekst, weinig echt nieuws, maar ik ga nog ff genieten van dit succes!

Tot zover,

Hoontje

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

:lol: geweldig man :!:

Brand echt mooi dat witte led :!:

Succes met de crisis ;)

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Dennisvmourick

Bericht door Dennisvmourick »

Ziet er mooi uit! Hoontje
De overgang en perronhekjes leuk gedaan ;)

Groetjes Dennis

Met vriendelijke groet,

Dennis van Mourick

Mijn N baan 1e module
station Vught gebouwd
Plannen om museum spoorlijntje modules te bouwen

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, nu de rust in huis weer wat weergekeerd is, is er de afgelopen dagen zowaar weer wat tijd gevonden om aan de hobby te besteden. Zondag heeft Chris Domburg me op weg geholpen bij de start met m'n nieuwe helix. De onderdelen lagen alweer 2 maanden te wachten op assemblage, maar ik kreeg mezelf er niet toe gezet :| Bang voor wederom een teleurstelling ofzo denk ik...

Nou, wat blijkt, de ICm-4 en m'n plan-V's gaan nu probleemloos omhoog :D :D :D Máár :evil: :evil: :evil: m'n autotrein met de 5 GEFCO wagonnetjes van MFTrain komt de berg niet op... Dus maar weer eens bijstellen en proberen, voordat we doorbouwen.

Een plaatje:

Afbeelding

Dubbelsporige helix, met ovalen waarbij de ronde kant binnenbocht een straal heeft van +/- 250mm en de buitenbocht +/- 285mm heeft. Totale omloop van 1 ovaal = +/- 188cm.

En dan ook nog leuk nieuws :o :D :D :D :o

Via via ben ik in het bezit van een messing PHILDIE NS/DE2400 loc. In Geel-grijs met opschrift 2520. Op de baan maakt hij het geluid alsof er een echte dieselmotor inzit, dus er zal onderhoud gepleegd moeten worden aan het beestje, maar ik ben er heel blij mee! Enkele plaatjes na ontvangst van TNT, op de baan volgt zodra de baan weer opgebouwd is! Kijken of ik wat 'Feijenoordsemeesters-foto's-in-1:160' na kan bootsen! :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

richard7877

Bericht door richard7877 »

mooie aanwinst weer Alwin!

groeten Richard

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Krab

Bericht door Krab »

Mooi lokkie maar heb ik die niet gezien op catwiki niet goedkoop :o
Knarsen doet die van mij ook ,ondanks de motor licht loopt en gesmeerd is .

mvg Sjaak

nspoorkees

Bericht door nspoorkees »

Hoontje schreef:Bouwupdate:
Ik heb een locomotief technisch 'gepimpt'.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 232.0.html

Daar staat ook nog een truukje om de front- en sluitverlichting onafhankelijk te schakelen 8-)

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe helix gestart!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Terwijl de Helix-stress hier langzaamaan een hoogtepunt bereikt, vandaag wat andere dingen geprobeerd.

De modulebaan staat alweer 2 jaar op schragen van IKEA. Deze schragen zijn slechts 60cm breed, terwijl de schaduwstation bakken zelf 80cm breed zijn. :? Als je goed kijkt, zie je de bakken dan ook iets door gaan hangen, hetgeen m.n. merkbaar is bij de moduleovergangen op de randen van de bakken. Dus er moest een nieuw onderstel komen. Maar hoe dan?
In de bouwmarkt kwam ik U-profielen van aluminium tegen. 30mm breed, ze klemmen zo vast om de schragen van IKEA. Ze zijn voldoende stijf om niet door te buigen. Dus aan de knutsel, de oude hoek-profielen verwijderen en de nieuwe op de plek zetten.
Onder [Module Venneweg] zit echter geen profiel dus daar moet nog flink met hout aan de slag om voldoende 'vlees' te hebben om de profielen vast te kunnen zetten.
Maar goed, enkele foto's van een eerste testmoment:

Afbeelding

De module op het nieuwe onderstel. 2 Schragen moeten onder elke set modules komen om doorhangen te voorkomen.

Afbeelding

Detailopname van het U-profiel wat zich klemt om de schraag. In de Schraag zijn de schroefgaten van de vroegere bouten te zien...

Ook ben ik al langere tijd aan het dubben over mijn schaduwstation. Dit is erg donker en op beurzen trekt het toch vaak ook de aandacht. Dus daar moet verlichting in komen. Hieronder enkele foto's met een test met LED's...

Afbeelding

Zonder verlichting is het maar donker...

Afbeelding

Met LEDstrip als proef gewoon tegen de houtenwand van de bovenste module...

Afbeelding

De Mat '64 staat er zo mooi verlicht bij...

Bedoeling is dat een en ander geschakeld wordt met een simpele drukknop. Nu ben ik geen elektricien, dus voordat ik gaten in m'n bakken ga boren, eerst thuis maar eens een proefopstelling gemaakt...

Afbeelding

Dat werkt dus. De drukknop krijgt nog een weerstand om diens verlichting iets af te zwakken. De LED's mogen zo fel (15V) want dat werkt best goed, zoals te zien op voorgaande foto's...

Afbeelding

Ook ben ik vast begonnen aan een nieuw scenery stukje voor [Module Station Rijen anno 1980] . Tegenover de bakkerij komt de makelaar die ook echt te vinden is in de Stationstraat in Rijen. Het huisje komt van Tilly Models. Eigenlijk zou een variant van Markenburg.nl beter passen, maar ik vind dit modelletje zo schattig en qua raampartijen klopt de benedenverdieping ook, dus we gaan eerst hier eens kijken wat het oplevert. Uiteraard komt er interieur in. Maar zo ver zijn we nog lang niet!

Na al dit geknutsel, was het even tijd om foto's te maken van m'n nieuwe aanwinst, dat hadden jullie nog tegoed!

Afbeelding

De NS/DE2520, hier als losse loc wachtend voor het dwergseintje om de hoofdbaan richting Tilburg op te mogen...

Afbeelding

De NS/DE2520, als losse loc richting Oosterhout Vijf Eiken om enkele GEFCO Autotransporters op te gaan halen...

Afbeelding

De NS/DE2520 met een onbeladen GEFCO autotrein aan de haak staat te wachten om de hoofdbaan richting Tilburg op te mogen...

Goed, nu maar eens uitzoeken hoe die verdraaide helix afgesteld moet worden, want dit is wel erg frustrerend zo! 3.00mtr spoor wat 5cm stijgt in een ovaal van 100 x 60... Ik wil daar toch gewoon m'n lange slepen (+12 wagons) doorheen zien glijden. :ugeek: Zou te doen moeten zijn, maar goed, we gaan maar weer eens proberen binnenkort!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Heb je het u-profiel vast gemaakt aan de schraag? Lijkt me wel handig tegen het schuiven. Zeker op beursen zijn er wel eens mensen die bedoeld of per ongeluk tegen je baan gaan hangen... :?

Verder leuke foto's. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

shoven

Bericht door shoven »

Voor je helix: check eens of je stijging overal ongeveer hetzelfde is. Met name bij de overgang recht stuk-boog in een ovalen helix wil nog wel eens wat verschil optreden (hoe zou ik dat nou weten?).
En dan zit je zomaar ergens met een 5% helling.
Want 5cm op 3m =1,66% zou geen probleem mogen zijn, of heb je hele zware slepen met stroomafnemende wagens etc?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

@Maarten, komen nog boutjes door het Uprofiel tegen het omduwen.
@Steven ik vermoed dat het het afstellen is vd eerste ring. De tweede en derde ring leveren geen echte uitdaging op. Heb jou tips uit het draadje "klimspiraal" gevolgd. Maar de eerste wentel is het probleem. De eerste 120 cm stijgen ze recht 2cm, dan een boog 0,5 cm en dan weer ong 70 cm op het rechte stuk 1,5 cm. Daarin gaat het mis zie ik vanavond. Dus we gaan maar weer boutjes draaien...

Krab

Bericht door Krab »

Mooi lokkie Alwin :o
Met ook licht erin :mrgreen:

mvg Sjaak

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Krab schreef:Mooi lokkie Alwin :o
Met ook licht erin :mrgreen:

mvg Sjaak

Jazeker, alleen mijn baan staat uit elkaar en spanningsloos... :p

Binnenkort eens doorpakken met de onderbouw. Dan kan de boel weer in elkaar.

Groetjes

Hoontje

JacZ

Bericht door JacZ »

Mooie loc, Alwin, de 2520. Dit is volgens mij nog een echte "oude" Phildie, destijds gemaakt door hr. Cor Dieleman uit Epe, een pionier in het maken van messing modellen voor N-spoor. Ik heb er iets meer dan een jaar geleden ook zo een op de kop weten te tikken. De loc heeft inderdaad geen sound decoder nodig, maakt van zichzelf genoeg geluid, maar niet storend.

mvg, Jac

Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vanavond na de ALV van de Spoorstaaf, nog even knutseltijd gehad bij fam. Domburg.
Mijn Startrain eloc 1306 die ik aangepast heb, deed vorige week in een keer niet meer rijden. Verlichting schakelen ging, maar de trein kwam niet v zijn plek.
Ik dacht, niet zelf knoeien. Wat bleek, de decoder was overleden.
Nu gelijk de kans om bij Martin eens de loc te laten rijden met verschillende decoders. Uiteindelijk voor de ZIMO MC622 gekozen. Deze ingebouwd door de stekkerverbinding weg te halen en de draden van de decoder op de print te plakken.
Resultaat: lekker rondzoemend treintje en blije Hoontje! :D

Afbeelding

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen tijd zorgde de helix voor veel stress en verlies van bouwplezier. Daarbij kwam ook de opheffing van de Spoorstaaf en nog enkele privézaken die niet lekker lopen, dus al bij al, no happy times... :|

Goed, genoeg huilie huilie :)

De helix werd op zijn nieuwe onderstel gezet en wat blijkt? Zoals altijd, als de basis niet goed is, kun je niet verder bouwen! :D
Eenmaal op zijn pootjes werden de houtlagen nog wat getweaked en getuned qua afstelling en de eerste treinen rijden omhoog!

De foto's tot nu toe;

Afbeelding

Het eerdere ontwerp van het onderstel met de U-profielen had als manco dat de bakken op de profielen op de grond rusten. Er zouden bouten ingezet moeten worden om te zorgen dat mensen de bakken er niet af zouden laten schuiven etc. etc. Het geheel werd dan erg bewerkelijk.
Nu zitten de U-profielen met een hoekprofieltje 30x30mm vast tegen de houten zijwanden van de modulebak en valt het profiel dus 'in' de bak. Het schuift niet, het klemt vast, het is prima! :mrgreen:

Afbeelding

Stabiele basis, is goed om op verder te bouwen. De Helix Tilburg op zijn pootjes... Er moeten nog minimaal 4 lagen bovenop komen om voldoende afstand tussen schaduwstation en scenerymodules te verkrijgen. Totale hoogte is dan 30 - 35 cm.

Afbeelding

Overzicht van de hobbyruimte. De Helix Tilburg staat nu op z'n poten. De beide schaduwstationbakken liggen te wachten op dat wat komen gaat. Komende tijd is er hopelijk wat meer bouwruimte en tijd; dus hopelijk kan dan eindelijk de to-do list wat opgeschoond worden :D

De to-do list zoals deze er nu uitziet, zonder enige prioriteitsonderscheiding;

Technische zaken:
- Onderstellen in orde maken voor de modules [Venneweg], [Station Rijen anno 1980], [Keerlus boven/beneden]
- (Werk)Verlichting in schaduwstation aanbrengen dmv ledstrips (testen waren positief)
- Inbouwen drukknopjes/besturingspaneel tbv iTrain in zijwand modulebak schaduwstation.
- Aanleggen programmeerspoor
- Aansluiten programmeerspoor op sProgII + TM44 dmv relaisschakeling zodat het ook als opstelspoor gebruikt kan worden.
- Relais gestuurde blokken schaduwstation verder aansluiten en testen (4 stuks nog te gaan)
- Polarisatie inrijwissels schaduwstation
- Hpp4 print in elkaar solderen, testen en installeren tbv puntstukpolarisaties
- Soundmodule opnieuw programmeren en testen (werkt nu niet om onverklaarbare reden)
- MCC verder afwerken, testen.
- Treinendatabase iTrain bijwerken
- Treinen ijken (!)

Helix-zaken:

- opbouwen overige 4 lagen dus, hout zagen, schilderen, rails leggen etc.
- electronica aansluiten
- inregelen en testen blokken
- intekenen en updaten iTrain bestand.

Scenery:
- Goederenloods Gilze-Rijen opbouwen (verwachte levering februari 2017)
- ballasten sporen en bijwerken reeds geballaste stukken.
- Stationsgebied verder afwerken qua details (stationsplein + perron en gebied rondom AOB)
- Meer groen aanbrengen links en rechts.
- Installeren van bovenleidingsportalen + afwerken

Al bij al een flinke lijst! Genoeg te doen dus. Af en toe is het fijn om de structuur weer even terug te pakken merk ik, zeker tijdens tijden als dit. Dit geeft houvast en maakt het overzichtelijk. Dus nu nog tijd vinden en dan aan de slag!!! :D :D :D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Ronaldp

Bericht door Ronaldp »

Gebruik je niet te weinig draadeinden voor de helix?
Lijkt op de foto dat het hier en daar door hangt.

mvg ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Nee, ik kan geen foto's maken ;) en de bovenste plaat zit er nog niet goed op hier, dus daarom 'werkt' het hout heel erg en gaat het inderdaad golven...

Groetjes,

Hoontje

william

Bericht door william »

Inderdaad een flinke lijst :)
Succes met het uitvoeren.

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Ontwerpupdate:

Na het opheffen van MC de Spoorstaaf zijn er verschillende clubleden die hun modulebak niet meer gebruiken. Zo gebeurde het dat ik, naast mijn eigen 2 modules, inmiddels nog enkele modules in mijn berging (ga) krijg(en).
Al een heel tijd geleden ben ik via via aan de emplacementstekeningen van het militaire terrein 'Gilze - de Vijf Eiken' gekomen, een onderdeel wat eigenlijk wel bij mijn baan hoort. :D
Na wat ontwerpen voor de dioramawedstrijd op 60x60cm lukte het niet om er een passend iets van te maken. Het omrekenen van de werkelijke afmetingen van het gebied naar 1:160 leert namelijk dat het oppervlak zo'n 250 cm x 122 cm moet beslaan.

Dat is wat te gortig! Maar de lengte is wél haalbaar met 3 modulebakken van de spoorstaaf! :D

Een avondje anyrail levert het volgende ontwerp op:

Afbeelding

De bochtmodule is daar waar de poot van de L begint richting Oosterhout Vijf Eiken. De helix Breda is de tegenhanger van Helix Tilburg. Deze laatste is bedoeld als 'blikvanger' op beurzen, dus helix Breda hoeft niet in de spotlights te komen.
De modules van het militair terrein zouden hiervoor geplaatst worden. Zonder SS eronder, hoe precies weet ik allemaal nog niet.

Op de modules zie je het terrein, wat erg bosrijk is. Er lagen 3 kopsporen op die hier in dit ontwerp een respectievelijke lengte hebben van 95 cm, 90 cm en 102cm. Ruim genoeg om een leuk containertreintje (zoals daar vaak kwam) of bijzonder materiaal (bv de NS 1206 Benelux als oefenobject voor de BSB) te plaatsen.

De witte lijnen zijn het MCC traject, altijd leuk om een vrachtwagentje rond te laten rijden toch?! 8-)

Het ontwerpen geeft enorm veel plezier én genoegdoening. Nog leuker was het moment dat ik me realiseerde dat alle benodigde rails, OC32, Servo's, SP04's en MCC-benodigdheden ook in huis zijn. Alleen de aansturing van de modules ontbreekt, namelijk een DINAMO TM44.

Doch, tot het bouwen van deze modules zal het nog even moeten wachten! Eerst de to-do lijst zoveel mogelijk wegwerken.

Ik wilde het ontwerp louter even met jullie delen en ben ook wel benieuwd wat jullie ervan vinden. Denk dat het een mooie uitbreiding van de baan gaat zijn met z'n eigen verhaal. Het zou zelfs een 'stand-alone' object kunnen zijn, als de rest van de baan ergens niet past. Mogelijkheden te over!!!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Plaats reactie