Kato Unitrack tips
Re: Kato Unitrack tips
heb nu momenteel de helixen weg gehaald en op deze plaats een 2e station en
dan muurtje daar achter lijkt me mooier , en dan boven op muurtje een autoweg of dubbel spoor .
zie wel die baan weet wat , elke keer andere ideen .
Mack
dan muurtje daar achter lijkt me mooier , en dan boven op muurtje een autoweg of dubbel spoor .
zie wel die baan weet wat , elke keer andere ideen .
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Kato Unitrack tips
Hoi Mack,
Niet om de wijsneus uit te hangen, het is alleen maar een goed bedoelde opmerking / suggestie
Is het niet beter je eigen draadje te openen met je ontwerp?
Valt niet echt onder waar dit draadje voor opgezet is; "Kato Unitrack tips"
Mvg,
Ad
Niet om de wijsneus uit te hangen, het is alleen maar een goed bedoelde opmerking / suggestie
Is het niet beter je eigen draadje te openen met je ontwerp?
Valt niet echt onder waar dit draadje voor opgezet is; "Kato Unitrack tips"
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Kato Unitrack tips
wilco
ok ,ben er nog niet uit hoe je met 1 regulator dit alles regel?
. maar reken 1 regelator voor 1 track, dat verkeerd?
(sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald)
Mack
ok ,ben er nog niet uit hoe je met 1 regulator dit alles regel?
. maar reken 1 regelator voor 1 track, dat verkeerd?
(sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald)
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Kato Unitrack tips
Mack, als ik het goed begrijp wil ga je analoog rijden.
Als je meerdere treinen analoog wil aansturen op dezelfde baan met meerdere trafo's, moet je er rekening mee houden dat je de baan opdeelt in secties die elk aangestuurd worden door een trafo. Dezelfde sectie aansturen door meerdere trafo's heeft geen zin. Je kan echter ook met één of enkele trafo's je baan of enkele secties van je baan onder spanning zetten en delen van die secties aan en afschakelen met schakelaars. Dat zou je zelfs met één trafo kunnen. Er zijn heel veel boekjes en ook websites te vinden die dit nader uitleggen. Er zijn legio mogelijkheden.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... nbesturing Deze link bijvoorbeeld geeft heel wat uitleg voor de analoge baan. In principe is dat voor ieder railsmerk gelijk alleen moet je rekening houden met je Kato wissels die met gelijkstroom en NIET met wisselstroom geschakeld worden.
Voordeel van digitaal is dat je materieel op hetzelfde baanvak (lees dezelfde sectie) kan laten rijden zonder extra trafo's nodig te hebben.
Verdiep je goed in de technologie voordat je heel veel trafo's gaat aanschaffen.
Als je meerdere treinen analoog wil aansturen op dezelfde baan met meerdere trafo's, moet je er rekening mee houden dat je de baan opdeelt in secties die elk aangestuurd worden door een trafo. Dezelfde sectie aansturen door meerdere trafo's heeft geen zin. Je kan echter ook met één of enkele trafo's je baan of enkele secties van je baan onder spanning zetten en delen van die secties aan en afschakelen met schakelaars. Dat zou je zelfs met één trafo kunnen. Er zijn heel veel boekjes en ook websites te vinden die dit nader uitleggen. Er zijn legio mogelijkheden.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... nbesturing Deze link bijvoorbeeld geeft heel wat uitleg voor de analoge baan. In principe is dat voor ieder railsmerk gelijk alleen moet je rekening houden met je Kato wissels die met gelijkstroom en NIET met wisselstroom geschakeld worden.
Voordeel van digitaal is dat je materieel op hetzelfde baanvak (lees dezelfde sectie) kan laten rijden zonder extra trafo's nodig te hebben.
Verdiep je goed in de technologie voordat je heel veel trafo's gaat aanschaffen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Dat was nu ook niet echt mijn intentie Mack...Mack schreef:sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald
Mack
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
dank je voor de link .( zag stopseinen ben benieuwt hoe dit met kato seinen gaat of doen die dat uit hun eigen ) daar heb ik er tot nu 3 van.
Ad, is ok , ben erg enthousiast en wil eigenlijk alles tegelijk weten van Kato , hier nog 2 tips ik weet
al verschillende dingen ontdekt zoals wissel alleen trein laat door rijden die op goede spoor staat en dat dus nooit aanrijding kan krijgen bij station omdat die maar 1 laat rijden alleen.
je grotere bocht kan maken met (15%) ,418,282, 418,418,282 ,418 . volgorde gebogen rails deze dan maat groter dan de 381 bocht
maar dat wist iedereen natuurlijk al ?
Mack
dank je voor de link .( zag stopseinen ben benieuwt hoe dit met kato seinen gaat of doen die dat uit hun eigen ) daar heb ik er tot nu 3 van.
Ad, is ok , ben erg enthousiast en wil eigenlijk alles tegelijk weten van Kato , hier nog 2 tips ik weet
al verschillende dingen ontdekt zoals wissel alleen trein laat door rijden die op goede spoor staat en dat dus nooit aanrijding kan krijgen bij station omdat die maar 1 laat rijden alleen.
je grotere bocht kan maken met (15%) ,418,282, 418,418,282 ,418 . volgorde gebogen rails deze dan maat groter dan de 381 bocht
maar dat wist iedereen natuurlijk al ?
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Kato Unitrack tips
Ik vraag mij sowieso al een hele tijd af waarom een topic met tips over Kato rail staat in de rubriek materieel tests.
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Kato Unitrack tips
Freddy, ik heb dat ooit gedaan op basis van de beschrijving van dit onderdeel:
Ik ben er altijd van uitgegaan dat een eventuele Admin het wel zou verplaatsen als het elders beter tot zijn recht zou komen, ik kon zelf uit de andere onderdelen niet echt een keuze maken waar het beter tot zijn recht kwam. Aangezien al die tijd niemand hier probleem over maakte, ging ik er vanuit dat het wel goed was. Dus als je het elders wil hebben, vraag het aub een admin mij maakt het niet uit waar het hoort te staan.Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Als ik admin was zou ik het draadje ook niet verplaatst hebben maar toen het over een eigen baan maken ging zou ik het gesplitst hebben.
Re: Kato Unitrack tips
maak kato nog de groene 20-435 brug ,
heb er 3 denk nog 2 of 3 nodig heb
wil zelfe kleur namelijk 1 brug
heb er 3 denk nog 2 of 3 nodig heb
wil zelfe kleur namelijk 1 brug
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Kato Unitrack tips
Ja hoor ze staan gewoon nog op de KATO USA website.Mack schreef:maak kato nog de groene 20-435 brug ,
heb er 3 denk nog 2 of 3 nodig heb
wil zelfe kleur namelijk 1 brug
Informeer even bij Hans van N-spoor Store. Als dealer moet hij er achter kunnen komen of hij ze kan bestellen voor je.
Ik kom ze hier weinig tegen, wel in het buitenland:
http://www.newhallstation.com/store/pro ... cts_id/510
https://www.amazon.co.uk/Kato-20-435-Do ... B0003K28CA
http://www.traintrax.co.uk/20435-double ... p-377.html
en nog vele meer, even googlen op "KATO 20-435"
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
kun je kato sensor rails ook voor seinen gebruiken ?
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Kato Unitrack tips
Je bedoelt
Uiteraard, mits je jezelf maar aan de techniek van dit product houdt, maar je kan in principe het sein vervangen door een ander sein met evenveel lampen.
Uiteraard, mits je jezelf maar aan de techniek van dit product houdt, maar je kan in principe het sein vervangen door een ander sein met evenveel lampen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
wilco
ik bedoel de kato sensorrail en draad voor de spoorovergang
of je deze ook voor de lichten kan gebruiken
ik bedoel de kato sensorrail en draad voor de spoorovergang
of je deze ook voor de lichten kan gebruiken
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Kato Unitrack tips
Weet het niet zeker, maar volgens mij werkt die op dezelfde manier.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
ok dank je Wilco
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Kato Unitrack tips
Even terugkomend op de vraag,
we hebben nu 2 soorten overwegen van Kato
1) 20-650 met uitbreidingsset 20-651. Dit is de oude versie.
2) nieuwe versie 20-652-1. Deze werkt met infrarood sensoren in de detectiesporen en de overweg zelf. https://www.youtube.com/watch?v=k0bd5vZesoQ
De nieuwe versie heeft dus simpelweg infrarood sensoren tussen de rails liggen, naar boven gericht en detecteert het passeren van een trein. In theorie zou dit dus ook voor aansturing van andere zaken te gebruiken zijn, maar ik ben helaas niet technisch genoeg om aan te geven hoe.
we hebben nu 2 soorten overwegen van Kato
1) 20-650 met uitbreidingsset 20-651. Dit is de oude versie.
2) nieuwe versie 20-652-1. Deze werkt met infrarood sensoren in de detectiesporen en de overweg zelf. https://www.youtube.com/watch?v=k0bd5vZesoQ
De nieuwe versie heeft dus simpelweg infrarood sensoren tussen de rails liggen, naar boven gericht en detecteert het passeren van een trein. In theorie zou dit dus ook voor aansturing van andere zaken te gebruiken zijn, maar ik ben helaas niet technisch genoeg om aan te geven hoe.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Weer een tip, vandaag zelf mijn eerste vier Kato wissels digitaal gemaakt en voorlopig geschakeld met de Multimaus.
Aangesloten op een Digikeijs DR4018 schakeldecoder met tussen de decoderaansluiting en het wissel per wissel een exemplaar van de DR4101 Wisselmotor Interface.
Hierbij dien je de Interface gewoon aan te sluiten op de DR4018 aansluitingen, gewoon alsof ze tegenover elkaar liggen. Hiervoor heeft de interface aan één zijde drie aansluitingen. De twee draden van je wissel sluit je aan op de twee aan de andere zijde op de Interface aangebrachte aansluitingen. Mocht je wissel tegenovergesteld schakelen op je Multimaus (rechtdoor bij afslaand en andersom) gewoon de twee draden van je wissel naar de Interface omdraaien. Decoder ingesteld op de simpele methode via de Multimaus. Je gaat eerst naar het eerste wissel op je Multimaus dat je wil schakelen via de decoder, bij mij was dit wissel 1. Vervolgens het knopje op de DR4018 indrukken tot de rode led constant brand. Dan de wissel met de knoppen op je MM een keer schakelen en weer de knop op de DR4018 indrukken tot de led uit is. De DR4018 staat dan ingesteld voor wissel 1 t/m 8 bij mij.
Schakelen van Kato wissels met de Digikeijs DR4018 werkt derhalve perfect. Let wel dus op, als je acht wissels met een DR4018 wil schakelen heb je dus ook acht Wisselmotor Interface's nodig, deze DR4101 bestel of koop je standaard per vier stuks, dus heb je twee setjes voor een DR4018 nodig.
Aangesloten op een Digikeijs DR4018 schakeldecoder met tussen de decoderaansluiting en het wissel per wissel een exemplaar van de DR4101 Wisselmotor Interface.
Hierbij dien je de Interface gewoon aan te sluiten op de DR4018 aansluitingen, gewoon alsof ze tegenover elkaar liggen. Hiervoor heeft de interface aan één zijde drie aansluitingen. De twee draden van je wissel sluit je aan op de twee aan de andere zijde op de Interface aangebrachte aansluitingen. Mocht je wissel tegenovergesteld schakelen op je Multimaus (rechtdoor bij afslaand en andersom) gewoon de twee draden van je wissel naar de Interface omdraaien. Decoder ingesteld op de simpele methode via de Multimaus. Je gaat eerst naar het eerste wissel op je Multimaus dat je wil schakelen via de decoder, bij mij was dit wissel 1. Vervolgens het knopje op de DR4018 indrukken tot de rode led constant brand. Dan de wissel met de knoppen op je MM een keer schakelen en weer de knop op de DR4018 indrukken tot de led uit is. De DR4018 staat dan ingesteld voor wissel 1 t/m 8 bij mij.
Schakelen van Kato wissels met de Digikeijs DR4018 werkt derhalve perfect. Let wel dus op, als je acht wissels met een DR4018 wil schakelen heb je dus ook acht Wisselmotor Interface's nodig, deze DR4101 bestel of koop je standaard per vier stuks, dus heb je twee setjes voor een DR4018 nodig.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Bruikbare info Wilco, thanks!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: Kato Unitrack tips
Of je koopt een MDD van Rosoft.
Net zo gemakkelijk te programmeren, en je hoeft geen aparte adapters te kopen.
Alles bij elkaar ben je dan goedkoper uit en de service na verkoop is beter.
Groetjes: Robby
Net zo gemakkelijk te programmeren, en je hoeft geen aparte adapters te kopen.
Alles bij elkaar ben je dan goedkoper uit en de service na verkoop is beter.
Groetjes: Robby
Re: Kato Unitrack tips
Is ook een mogelijkheid, maar hiervoor heb je wel een aparte voeding nodig volgens de beschrijving. Voor de Digikeijs niet die kan je gewoon aansluiten op je baanspanning/ringleiding.
En er zullen vast nog vele andere mogelijkheden zijn die even goed werken. Vooral delen hier zodat iedereen een eigen keuze kan maken.
Waar het mij vooral om ging is aan te geven dat je er dus alleen met een Digikeijs schakeldecoder niet bent voor de Kato wissels maar dat je ook de interface nodig hebt.
En er zullen vast nog vele andere mogelijkheden zijn die even goed werken. Vooral delen hier zodat iedereen een eigen keuze kan maken.
Waar het mij vooral om ging is aan te geven dat je er dus alleen met een Digikeijs schakeldecoder niet bent voor de Kato wissels maar dat je ook de interface nodig hebt.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: Kato Unitrack tips
De MDD kan ook gewoon op de baanspanning werken, maar een aparte voeding is aan te raden.
Dit scheelt weer een trein op je baan.
Groetjes: Robby
Dit scheelt weer een trein op je baan.
Groetjes: Robby
Re: Kato Unitrack tips
Okay goed te lezen, maar dan is de website van Rosoft dus onjuist? Die geeft immers aan:
"Decoder wordt gevoed met een aparte wisselspanning van min.10V en max.12V"
Overigens verbruikt het schakelen van wissels zo weinig dat het echt geen locomotief scheelt indien je de decoder direct op de baanspanning aansluit. Ook de Digikeijs kan je indien gewenst op een eigen voeding aansluiten, zoals overigens alle decoders.
"Decoder wordt gevoed met een aparte wisselspanning van min.10V en max.12V"
Overigens verbruikt het schakelen van wissels zo weinig dat het echt geen locomotief scheelt indien je de decoder direct op de baanspanning aansluit. Ook de Digikeijs kan je indien gewenst op een eigen voeding aansluiten, zoals overigens alle decoders.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Zijn er hier nog die de Kato rails voorzien van een (extra) ballastbed?
z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato