Hookyville op weg
Re: Hookyville op weg
Als je eigenlijk geen tijd hebt en toch wat voor jezelf wilt zien, is het handig gebruik te maken van dingen die snel bij de hand zijn en je ook al hebt liggen. Dus de diorama-oefenbak maar eens op het middelste deel van de boventafels gelegd, het diorama van de workshop en een stukje piepschuim met wat huisjes en boompjes, zeg maar een straatje in een dorpje. Het geeft je meteen een idee hoeveel ruimte je nu eigenlijk hebt.
Op deze foto zie je alles van een afstand. Voor het mooie had ik eigenlijk nog een trein op het spoor moeten zetten.
Hier een beeld van wat lager, nog net even boven preiserniveau.
Mvg,
Martin
Op deze foto zie je alles van een afstand. Voor het mooie had ik eigenlijk nog een trein op het spoor moeten zetten.
Hier een beeld van wat lager, nog net even boven preiserniveau.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Nu het qua interviews even een dagje rustig was, ben ik vandaag weer eens in de spiraal gekropen. Het is mooi om de spiraal op de juiste plek op de bovenplaat aan te laten sluiten. Daardoor moesten de spiraaldelen iets minder steil gezet worden. Over vijf ringen moet ik zo'n 1,5 cm zakken. Het is wel een gepiel om sommige moertjes los te draaien, want die zitten dan net aan de achterkant, waardoor je toch binnendoor moet met je sleutel. Het zijn er per wending maar vier van de achttien, dus dat valt mee. Natuurlijk wel zaak om een loc met opengeklapte panto's (bij voorkeur die met de hoogst uitstaande panto's) de spiraal in te sturen om te testen. Dat gaat gelukkig goed. In totaal zijn we nu halfweg.
De horizontalere ligging heeft een lager stijgingspercentage tot gevolg. In plaats van een stijging van 6,8 cm per wending (ik meet van spiraaldeel tot aan de bovenkant van het volgende spiraaldeel, echte rekenaars trekken er gewoon 1 cm vanaf vanwege mdf-dikte en ondervloer om zo de vrije tussenruimte te bereken) kan ik nu volstaan met een stijging van 6,5 cm. Voor de binnenbaan is het stijgingspercentage nu 2,6%. Overigens is dit alleen maar een daalspoor. Het percentage voor de buitenbaan van de spiraal bedraagt 2,4%. Hier kom je zowel klimmende als dalende treinen tegen.
Morgen moet ik weer een klus doen, dus de volgende update zal wel ergens vrijdag of in het weekend komen. Ik verwacht dan de spiraal klaar te hebben, op wat draadjes aansluiten na (moet nog wel twee zaagsnedes maken voor de blokken) zodat ik me bezig kan houden met het leggen van rails in de laatste dubbelsporige ring en het verven van de mdf-platen.
Mvg,
Martin
De horizontalere ligging heeft een lager stijgingspercentage tot gevolg. In plaats van een stijging van 6,8 cm per wending (ik meet van spiraaldeel tot aan de bovenkant van het volgende spiraaldeel, echte rekenaars trekken er gewoon 1 cm vanaf vanwege mdf-dikte en ondervloer om zo de vrije tussenruimte te bereken) kan ik nu volstaan met een stijging van 6,5 cm. Voor de binnenbaan is het stijgingspercentage nu 2,6%. Overigens is dit alleen maar een daalspoor. Het percentage voor de buitenbaan van de spiraal bedraagt 2,4%. Hier kom je zowel klimmende als dalende treinen tegen.
Morgen moet ik weer een klus doen, dus de volgende update zal wel ergens vrijdag of in het weekend komen. Ik verwacht dan de spiraal klaar te hebben, op wat draadjes aansluiten na (moet nog wel twee zaagsnedes maken voor de blokken) zodat ik me bezig kan houden met het leggen van rails in de laatste dubbelsporige ring en het verven van de mdf-platen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20
Re: Hookyville op weg
Ziet er mooi uit allemaal. Beterschap gewenst voor je vrouw.
Fred The Railroader
Re: Hookyville op weg
Flink bezig geweest om moertjes te draaien, zodat ik de spiraal zodanig kon afstellen dat het begin van het nog te leggen spiraaldeel vrijwel gelijk ligt aan de tafel, want hier gaan immers twee sporen naar toe. In totaal moest de spiraal 1,5 cm zakken, oftewel 0,3 cm per wending. In plaats van een tussenruimte van 5,8 cm is die ruimte nu 5,5 cm. Geen probleem voor al mijn locs met uitstaande panto’s. De stijgingspercentages bevallen me nu ook beter. Binnenspoor 2,6%, maar dat is alleen voor dalend verkeer. Het buitenspoor gaat 2,4% omhoog. Hier rijden treinen zowel omhoog als naar beneden naar het schaduwstation. De foto’s dan maar.
Hier zie je de spiraal naar boven komen. Links de tafel waar twee sporen naar toe gaan.
Eigenlijk dezelfde situatie, maar dan van een andere kant geschoten.
Vanuit de laatste situatie bezien, maar nu heb ik isolatie op de tafelplaat neergelegd. Veel hoogteverschil zal er dan ook niet zijn als de sporen linksom de bocht omgaan. Het binnenspoor heeft overigens een wissel, want dat binnenspoor gaat nog een driekwart wending omhoog, zodat ook het hoogste niveau via dit daalspoor naar het schaduwstation kan. De balk dient even om te zorgen dat de ondervloerplaat strak recht ligt.
Om te testen of de onderlinge afstand tussen de rails en het dak (de onderkant van het volgende spiraaldeel) voldoende is, heb ik de NS-loc met panto’s omhoog de baan opgestuurd. Deze loc heeft verreweg de hoogste panto’s en is dus ideaal voor het testwerk. Zoals je op de ietwat onduidelijke foto ziet, lukt dit wel.
Mvg,
Martin
Hier zie je de spiraal naar boven komen. Links de tafel waar twee sporen naar toe gaan.
Eigenlijk dezelfde situatie, maar dan van een andere kant geschoten.
Vanuit de laatste situatie bezien, maar nu heb ik isolatie op de tafelplaat neergelegd. Veel hoogteverschil zal er dan ook niet zijn als de sporen linksom de bocht omgaan. Het binnenspoor heeft overigens een wissel, want dat binnenspoor gaat nog een driekwart wending omhoog, zodat ook het hoogste niveau via dit daalspoor naar het schaduwstation kan. De balk dient even om te zorgen dat de ondervloerplaat strak recht ligt.
Om te testen of de onderlinge afstand tussen de rails en het dak (de onderkant van het volgende spiraaldeel) voldoende is, heb ik de NS-loc met panto’s omhoog de baan opgestuurd. Deze loc heeft verreweg de hoogste panto’s en is dus ideaal voor het testwerk. Zoals je op de ietwat onduidelijke foto ziet, lukt dit wel.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Martin, eigenlijk begrijp ik niet waarom je de spiraal ondergrond bruin schildert, de spiraal is zometeen volledig uit het zicht. Zonde van de tijd en de verf denk ik dan maar.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: Hookyville op weg
Hallo Wim,
In eerste instantie was mijn plan om bepaalde delen van de spiraal zichtbaar te maken. Dus verdwenen in de rotsen, stukje open en dan weer verdwenen in de rotsen. Dat kan nog altijd, dus ik houd die optie gewoon nog open totdat ik een stuk verder ben.
Mvg,
Martin
In eerste instantie was mijn plan om bepaalde delen van de spiraal zichtbaar te maken. Dus verdwenen in de rotsen, stukje open en dan weer verdwenen in de rotsen. Dat kan nog altijd, dus ik houd die optie gewoon nog open totdat ik een stuk verder ben.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Vandaag lekker aan het klussen geslagen. Eerst de zaagkanten van de eerste (van drie) mdf-platen 'geverfd' met houtlijm. Toen dat was opgedroogd de bovenzijde en twee zijkanten (niet zichtbaar op de foto) in de grondverf gezet. Vanavond draai ik de plaat om en verf ik het andere grote vlak en de twee resterende zijkanten. Voor de meeste geen bijzondere foto, maar zoals gezegd ben ik ook geen verfexpert.
Verder in de spiraal twee zaagsnedes gemaakt om de secties voor de buitenbaan van de spiraal te maken. Ik had al een inrijsectie (afgeschermd) met isolatielasjes. Nu dus een zaagsnede gemaakt om de niet-gedetecteerde sectie te scheiden van de meldsectie van het eerste blok in de spiraal. Ik noem dat hier blok A. Inrijsectie is melder A1, de tweede melder aan het einde van het blok heet A2. Ook hier aan het einde een zaagsnede gemaakt om de overgang naar het tweede blok (blok B dat één melder heeft) te markeren.
Verder heb ik gezorgd dat de twee linkerframes precies gelijk lopen, zodat de ene plaat niet een tikkie hoger ligt.
Tot slot met het statief nog een foto gemaakt van de NS-loc in de spiraal. Hier is goed te zien dat tussen de panto's en het dak (de onderkant van het volgende spiraaldeel) genoeg ruimte zit.
Mvg,
Martin
Verder in de spiraal twee zaagsnedes gemaakt om de secties voor de buitenbaan van de spiraal te maken. Ik had al een inrijsectie (afgeschermd) met isolatielasjes. Nu dus een zaagsnede gemaakt om de niet-gedetecteerde sectie te scheiden van de meldsectie van het eerste blok in de spiraal. Ik noem dat hier blok A. Inrijsectie is melder A1, de tweede melder aan het einde van het blok heet A2. Ook hier aan het einde een zaagsnede gemaakt om de overgang naar het tweede blok (blok B dat één melder heeft) te markeren.
Verder heb ik gezorgd dat de twee linkerframes precies gelijk lopen, zodat de ene plaat niet een tikkie hoger ligt.
Tot slot met het statief nog een foto gemaakt van de NS-loc in de spiraal. Hier is goed te zien dat tussen de panto's en het dak (de onderkant van het volgende spiraaldeel) genoeg ruimte zit.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Maar weer eens tijd voor een volgende update. Gisteravond rails op een spiraalwending gelegd. Deze moeten zodanig komen dat ze straks op het deel Hookyville uit kunnen komen. Heb geen isolatielasjes gebruikt, maar met het zaagje van Roco zaagsnedes in de spoorstaven gemaakt.
Hier zie je de eerste aftakking in de spiraal. De wissel rechtdoor leidt naar de tafel, het afbuigende spoor wordt het keerlusspoor en zal bovenlangs ook naar de tafel voeren.
Via de spiraal lopen twee sporen naar de bovenkant van de tafel waar Hookyville op ligt. Het binnenspoor heeft een wissel om nog een driekwart spiraalwending hoger te gaan. Dit is dan ook het daalspoor om via het hoger gelegen ‘kookeiland’ naar het schaduwstation af te dalen. Het afbuigende spoor ligt hier even te steunen op een oude tafelpoot. Ter informatie: het buitenspoor (dus ook dat stuk dat via de keerlus gaat) wordt gebruikt om te klimmen én om te dalen.
Dezelfde situatie, maar dan even vanuit een ander perspectief op de kiek gezet.
En voor de foto even het rechtdoorgaande spoor van de eerste wissel een stukje doorgetrokken. Je ziet de bocht die nodig is om mooi op het frame uit te komen. Hier zal wel iets van een bruggetje komen of iets dergelijks. Voor de vorm heb ik even een reststukje plaat neergelegd. De plaat die hier straks komt, is inmiddels geschilderd. De oplettende kijker ziet in het schaduwstation een handdoek over de rails liggen. Die moest even het stof opvangen toen ik de frames op gelijke hoogte bracht.
Vandaag schilder ik de laatste plaat. Voor de rest staat er niks ‘spoors’ op het programma.
Mvg,
Martin
Hier zie je de eerste aftakking in de spiraal. De wissel rechtdoor leidt naar de tafel, het afbuigende spoor wordt het keerlusspoor en zal bovenlangs ook naar de tafel voeren.
Via de spiraal lopen twee sporen naar de bovenkant van de tafel waar Hookyville op ligt. Het binnenspoor heeft een wissel om nog een driekwart spiraalwending hoger te gaan. Dit is dan ook het daalspoor om via het hoger gelegen ‘kookeiland’ naar het schaduwstation af te dalen. Het afbuigende spoor ligt hier even te steunen op een oude tafelpoot. Ter informatie: het buitenspoor (dus ook dat stuk dat via de keerlus gaat) wordt gebruikt om te klimmen én om te dalen.
Dezelfde situatie, maar dan even vanuit een ander perspectief op de kiek gezet.
En voor de foto even het rechtdoorgaande spoor van de eerste wissel een stukje doorgetrokken. Je ziet de bocht die nodig is om mooi op het frame uit te komen. Hier zal wel iets van een bruggetje komen of iets dergelijks. Voor de vorm heb ik even een reststukje plaat neergelegd. De plaat die hier straks komt, is inmiddels geschilderd. De oplettende kijker ziet in het schaduwstation een handdoek over de rails liggen. Die moest even het stof opvangen toen ik de frames op gelijke hoogte bracht.
Vandaag schilder ik de laatste plaat. Voor de rest staat er niks ‘spoors’ op het programma.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hookyville op weg
Martin,
Gaat goed man. Wat ik wel zou doen is er een druppie secondelijm op de doorgesneden rails doen zodat z niet meer kunnen verschuiven en zodoende een vals contact kunnen veroorzaken
Gaat goed man. Wat ik wel zou doen is er een druppie secondelijm op de doorgesneden rails doen zodat z niet meer kunnen verschuiven en zodoende een vals contact kunnen veroorzaken
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Hookyville op weg
Hey Rob,
Waar wil je dan precies dat druppeltje secondenlijm zien?
Mvg,
Martin
Waar wil je dan precies dat druppeltje secondenlijm zien?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hookyville op weg
Martin,
Willen zien is teveel gezegd;)
Tussen rail en biels of misschien nog beter tussen de spoorstaven van het doorgesneden stuk. Dus in de opening hiervan.
Ik weet uit ervaring dat je je helemaal wezeloos kan zoeken omdat er een bezetmelding komt die je niet kan traceren maar wel door het contact van die 2 staven er is.
Willen zien is teveel gezegd;)
Tussen rail en biels of misschien nog beter tussen de spoorstaven van het doorgesneden stuk. Dus in de opening hiervan.
Ik weet uit ervaring dat je je helemaal wezeloos kan zoeken omdat er een bezetmelding komt die je niet kan traceren maar wel door het contact van die 2 staven er is.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Hookyville op weg
Okay, dus als ik een druppie secondenlijm in de opening laat vallen, dan blijven de delen van de spoorstaaf van elkaar gescheiden en heb je geen problemen met de bezetmelding. Meteen een volgende vraag: wat is de handigste manier om zo'n druppie te plaatsen. Met het tuitje of is er iets wat je als verbindingsmiddel kunt gebruiken, bijvoorbeeld via een naald ofzo (als de lijm dan al niet vast zit). Heb het wel in huis, maar heb er nog nooit mee gewerkt.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hookyville op weg
Martin,
Gewoon proberen alles kan.
Gewoon proberen alles kan.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Hookyville op weg
Ben momenteel bezig om alle draadjes in de spiraal aan de ringleiding en de bezetmelders te koppelen. Is nog een aardig werkje, want per wending heb ik per rail zes aansluitingen, dus twaalf draadjes per wending. Zit zo'n 60 draadjes te solderen, waarbij ik de massa als laatste doe. De bezetmelders werken prima, de zaagsnedes hebben hun werk goed gedaan.
Hier dus twee beelden van het werk dat verzet is. De goede kijker zal misschien nog 1 of 2 grijze draadjes zien. Deze horen bij de niet-gedetecteerde sectie onderin de spiraal en moeten nog aan de ringleiding worden bevestigd. Aan de andere kant is dat al wel gedaan, waardoor de treinen naar boven en naar beneden kunnen rijden. Natuurlijk hanger er nog aardig wat zwarte draadjes los. Ook deze worden nog aan de ringleiding gekoppeld om een nog betere stroomtoevoer te garanderen.
De netwerkkabel is te lang, maar ik heb nog wel een kortere. Dan zal ik ook een vanger aanbrengen, zodat de kabel niet aan de bezetmelder loopt te trekken. Dat geldt uiteraard ook voor het rode draadje dat het ene deel van de bezetmelddecoder aan de ringleiding van de TC koppelt. Dat is werk voor morgen en dinsdag. Dan zal ik ook nog een paar 'latjes' bij de spiraaldeelovergangen plaatsen.
Mvg,
Martin
Hier dus twee beelden van het werk dat verzet is. De goede kijker zal misschien nog 1 of 2 grijze draadjes zien. Deze horen bij de niet-gedetecteerde sectie onderin de spiraal en moeten nog aan de ringleiding worden bevestigd. Aan de andere kant is dat al wel gedaan, waardoor de treinen naar boven en naar beneden kunnen rijden. Natuurlijk hanger er nog aardig wat zwarte draadjes los. Ook deze worden nog aan de ringleiding gekoppeld om een nog betere stroomtoevoer te garanderen.
De netwerkkabel is te lang, maar ik heb nog wel een kortere. Dan zal ik ook een vanger aanbrengen, zodat de kabel niet aan de bezetmelder loopt te trekken. Dat geldt uiteraard ook voor het rode draadje dat het ene deel van de bezetmelddecoder aan de ringleiding van de TC koppelt. Dat is werk voor morgen en dinsdag. Dan zal ik ook nog een paar 'latjes' bij de spiraaldeelovergangen plaatsen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Martin,
dat is weer erg netjes afgewerkt! En als alles aangesloten is, kan je je treintjes weer eens hun rondjes laten rijden. Filmpje?
groetjes,
dat is weer erg netjes afgewerkt! En als alles aangesloten is, kan je je treintjes weer eens hun rondjes laten rijden. Filmpje?
groetjes,
Re: Hookyville op weg
Nog even wachten Michiel. Komende week komt er een camcorder van JVC in huis en dan kan ik wat behoorlijks schieten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Het draadjeswerk van de spiraal is klaar. Nou ja, er komt nog een driekwart wending bovenaan de spiraal, maar daar liggen nog geen rails. Moet eerst andere werkzaamheden verrichten. Ik had het eigenlijk gisteren willen afronden, maar opeens waren er twee klussen die ik moest afhandelen. Dus enige vertraging, die zich vandaag nog doorzette. Ik mocht namelijk nog een leuk geprijsde camcorder gaan scoren.
Maar goed, de laatste draadjes gesoldeerd, trekontlastingen gemaakt voor de netwerkkabel (die ik wellicht nog een keer door een korter exemplaar ga vervangen) en het dikkere rode draadje dat van de 'rode' ringleiding naar de bezetmelder loopt ook wat ontlasting gegeven met behulp van een bindrug. Alleen nog wat houtjes aanbrengen bij de spiraalovergang en wat draadeindes inkorten en we kunnen een begin gaan maken met de bovenbaan.
Wie niet verder kunnen, zijn de treinen. Ik heb ze naar boven laten rijden en halt laten houden waar zo ongeveer de rails ophouden. Het spoorwegpersoneel van de Hookyville Bundesbahn heeft absoluut geen haast. Het lijken de Amerikaanse spoorwegen wel. De treinen reden van New York naar de goudwinningsplaatsen en voor de loc uit werden snel de spoorstaven gelegd. Zoiets vindt hier ook plaats. De EK-Taurus en de NS1838 staan dan ook 'grommend' te wachten. Een foto is een zijaanzicht, de andere foto is genomen vanaf het punt waar de treinen naar toe moeten.
Mvg,
Martin
Maar goed, de laatste draadjes gesoldeerd, trekontlastingen gemaakt voor de netwerkkabel (die ik wellicht nog een keer door een korter exemplaar ga vervangen) en het dikkere rode draadje dat van de 'rode' ringleiding naar de bezetmelder loopt ook wat ontlasting gegeven met behulp van een bindrug. Alleen nog wat houtjes aanbrengen bij de spiraalovergang en wat draadeindes inkorten en we kunnen een begin gaan maken met de bovenbaan.
Wie niet verder kunnen, zijn de treinen. Ik heb ze naar boven laten rijden en halt laten houden waar zo ongeveer de rails ophouden. Het spoorwegpersoneel van de Hookyville Bundesbahn heeft absoluut geen haast. Het lijken de Amerikaanse spoorwegen wel. De treinen reden van New York naar de goudwinningsplaatsen en voor de loc uit werden snel de spoorstaven gelegd. Zoiets vindt hier ook plaats. De EK-Taurus en de NS1838 staan dan ook 'grommend' te wachten. Een foto is een zijaanzicht, de andere foto is genomen vanaf het punt waar de treinen naar toe moeten.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Was het nou een klusjesdag of een klosjesdag? In elk geval zijn er vandaag en gisteren de nodige klosjes aangebracht.
Eerst heb ik klosjes aangebracht om de spiraal te 'vangen' op de plek waar twee sporen de spiraal verlaten en naar de platen afbuigen. Dit moet natuurlijk wel secuur gebeuren. Daar wil je geen ontsporingen. Dus klosjes verlijmd en vastgeschroefd en daarna de spiraaldelen erop verlijmd. Eigenlijk zijn het twee klosjes. Ik had er wel één van kunnen maken, maar dan zou het niet recht komen, doordat bij het al gelegde spiraaldeel bredere ringetjes waren gebruikt, vandaar dat je er twee ziet.
Klos aan de ene kant:
En klosjes aan de andere kant:
Nog meer klosjes zijn aangebracht bij de overgang van het ene spiraaldeel naar het andere. Gewoon een extra veiligheidje om de kleinste verschuivingen te voorkomen:
En dan de grootste klus van vandaag: het aanbrengen van het laatste deel van de spiraal. Ik had nog een keurig gezaagd exemplaar met driekwart cirkel en een recht stuk. Echter, ik had aan een halve cirkel en een recht stuk genoeg. Een kwart deel weggezaagd en dan leggen. Nou, zo eenvoudig was het niet. Sommige draadeinden kwamen onder aardige spanning te staan en dat wilde ik toch zo min mogelijk. Dus spiraaldeel er weer uit, gaatjes aanpassen en ga zo maar door. De foto geeft een ietwat vertekend beeld, maar het draadeinde dat alleen de bovenste laag ondersteunt, staat niet helemaal loodrecht. Ik overweeg om het gat in de tafel iets te verplaatsen, zodat ik het draadeinde niet helemaal los hoef te maken. Het uit-stekende deel moet te zijner tijd naar het kookeiland gaan lopen, maar dat kan nog wel even duren. Is het een idee om een constructie van hout te maken dat het uit-stekende deel van de spiraal ondersteunt, zodat ik daar later ook een nieuw stuk plaat op kan laten rusten. Ik denk aan een soort H-profiel, met lange onderpoten en korte bovenpoten? Extra voordeel is dat het uit-stekende deel niet om gaat buigen, voor zover dat mogelijk is met 8 mm mdf in deze spiraalconstructie. Wie een idee heeft, roep maar.
Mvg,
Martin
Eerst heb ik klosjes aangebracht om de spiraal te 'vangen' op de plek waar twee sporen de spiraal verlaten en naar de platen afbuigen. Dit moet natuurlijk wel secuur gebeuren. Daar wil je geen ontsporingen. Dus klosjes verlijmd en vastgeschroefd en daarna de spiraaldelen erop verlijmd. Eigenlijk zijn het twee klosjes. Ik had er wel één van kunnen maken, maar dan zou het niet recht komen, doordat bij het al gelegde spiraaldeel bredere ringetjes waren gebruikt, vandaar dat je er twee ziet.
Klos aan de ene kant:
En klosjes aan de andere kant:
Nog meer klosjes zijn aangebracht bij de overgang van het ene spiraaldeel naar het andere. Gewoon een extra veiligheidje om de kleinste verschuivingen te voorkomen:
En dan de grootste klus van vandaag: het aanbrengen van het laatste deel van de spiraal. Ik had nog een keurig gezaagd exemplaar met driekwart cirkel en een recht stuk. Echter, ik had aan een halve cirkel en een recht stuk genoeg. Een kwart deel weggezaagd en dan leggen. Nou, zo eenvoudig was het niet. Sommige draadeinden kwamen onder aardige spanning te staan en dat wilde ik toch zo min mogelijk. Dus spiraaldeel er weer uit, gaatjes aanpassen en ga zo maar door. De foto geeft een ietwat vertekend beeld, maar het draadeinde dat alleen de bovenste laag ondersteunt, staat niet helemaal loodrecht. Ik overweeg om het gat in de tafel iets te verplaatsen, zodat ik het draadeinde niet helemaal los hoef te maken. Het uit-stekende deel moet te zijner tijd naar het kookeiland gaan lopen, maar dat kan nog wel even duren. Is het een idee om een constructie van hout te maken dat het uit-stekende deel van de spiraal ondersteunt, zodat ik daar later ook een nieuw stuk plaat op kan laten rusten. Ik denk aan een soort H-profiel, met lange onderpoten en korte bovenpoten? Extra voordeel is dat het uit-stekende deel niet om gaat buigen, voor zover dat mogelijk is met 8 mm mdf in deze spiraalconstructie. Wie een idee heeft, roep maar.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
mischien kun je de draad op de bovenste etage aleen vast zetten op een laag er onder, zal veel werk schelen en zal nog steeds stevig staan.
Dus een stukje maar gebruiken en niet helemaal van onder af, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Dus een stukje maar gebruiken en niet helemaal van onder af, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Groeten Chris
Re: Hookyville op weg
Ik snap wat je bedoelt Chris. Punt is dat ik hem niet bovenop kan zetten zonder een doorgaand spoor te belemmeren. Nu staat 'ie vanaf de grond. Wel een mooi punt om er een brugpijler omheen te maken.
Zal vandaag eens wat stof en houtgruis gaan ruimen, want het ziet er verder niet echt uit. Tevens wil ik proberen om het steunlatje bij de overgang naar de tafel wat breder te maken, zodat er meer steunmogelijkheid voor de spiraal is.
Mvg,
Martin
Zal vandaag eens wat stof en houtgruis gaan ruimen, want het ziet er verder niet echt uit. Tevens wil ik proberen om het steunlatje bij de overgang naar de tafel wat breder te maken, zodat er meer steunmogelijkheid voor de spiraal is.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Kreeg gisteravond laat nog een tip om de steunklosjes wat minder klein te maken. Uiteindelijk moeten deze klosjes wel de volledige dwarsstevigheid geven voor de totale spiraal. Dus vanochtend aan de slag gegaan met grotere klosjes. Het klosje aan de achterzijde is met eenzelfde klosje verdubbeld. Het 'zwikkie' is zowel verlijmd als geschroefd. Ook heb ik naast het kleine klosje aan de voorzijde nog een hele grote klos geplaatst, eveneens verlijmd en geschroefd. De spiraal rust hier prima op en sluit mijns inziens (ik heb een gekleurde bril) nu beter aan dan op dat kleine klosje. Aan beide zijde staat nu nog één lijmklem.
De oplettende kijker zal bij de laatste foto zien dat er bij de aansluiting van de spiraaldelen een scheur zien. Dat is juist, maar die scheur is inmiddels opgevuld met een (enigszins) op maat gezaagd stuk van het restant spiraaldeel. Je ziet hier nog wel wat stof- en houtresten, maar dat moet ik nog wegwerken. In de andere delen van de spiraal en om de spiraal heen is dat inmiddels al wel gebeurd.
Mvg,
Martin
De oplettende kijker zal bij de laatste foto zien dat er bij de aansluiting van de spiraaldelen een scheur zien. Dat is juist, maar die scheur is inmiddels opgevuld met een (enigszins) op maat gezaagd stuk van het restant spiraaldeel. Je ziet hier nog wel wat stof- en houtresten, maar dat moet ik nog wegwerken. In de andere delen van de spiraal en om de spiraal heen is dat inmiddels al wel gebeurd.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Mijn laatste foto's brachten enkele opmerkingen teweeg. Waarom had ik de kruiskopschroeven niet verzonken met behulp van een verzinkboor. Simpel: ik heb geen verzinkboor, maar het zou steviger zijn en ook gewoon mooier. Dus vandaag een verzinkboor gehaald en aan de slag gegaan. Nu zijn de kruiskopschroeven dus verzonken. Alle klosjes zitten nu muurvast. Niet dat ik nu meteen perfect werk heb geleverd met die verzinkboor, maar goed, al doende leert men.
Het gebeuren rond de spiraal is daarmee voorlopig bijna af. Morgen nog een paar schroeven verzinken om de spiraal op de klosjes vast te zetten. Altijd handig voor de dwarsstevigheid. Er zullen ook nog wel wat moertjes gedraaid moeten worden om een mooie hoogte te bepalen om de draadeinden af te zagen.
Het volgende project is al begonnen, namelijk het van de spiraal af laten lopen van twee sporen. Ik heb ze voor proef al even uitgelegd en ook al een klosje aangebracht om wat extra mdf te plaatsen, zodat de rails niet zweven zoals op onderstaande foto. Het vervolg zal ongetwijfeld deze week wel ergens komen en dat betekent meteen het begin van de bovenbaan en dan wel het gedeelte Hookyville.
Zicht op de twee sporen vanuit de spiraal:
Overzicht van op afstand:
Mvg,
Martin
Het gebeuren rond de spiraal is daarmee voorlopig bijna af. Morgen nog een paar schroeven verzinken om de spiraal op de klosjes vast te zetten. Altijd handig voor de dwarsstevigheid. Er zullen ook nog wel wat moertjes gedraaid moeten worden om een mooie hoogte te bepalen om de draadeinden af te zagen.
Het volgende project is al begonnen, namelijk het van de spiraal af laten lopen van twee sporen. Ik heb ze voor proef al even uitgelegd en ook al een klosje aangebracht om wat extra mdf te plaatsen, zodat de rails niet zweven zoals op onderstaande foto. Het vervolg zal ongetwijfeld deze week wel ergens komen en dat betekent meteen het begin van de bovenbaan en dan wel het gedeelte Hookyville.
Zicht op de twee sporen vanuit de spiraal:
Overzicht van op afstand:
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Martin, wat ik me afvraag is waarom je die klosjes hout bij de spiraal er onder lijmt, dat is toch helemaal niet nodig. Je gebruikt daar al dubbele draadeinden.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: Hookyville op weg
Bedoel je die klosjes hout bij de scheidingen in de spiraal zelf of die klosjes van spiraal naar frame?
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Even tijd voor een kleine update.
Met behulp van de boormachine en de accuschroefmachine zijn de mdf platen inmiddels allemaal vastgeschroefd. Hier en daar een hulplijntje getrokken om het hart van de dwarslatten te vinden. Schrik niet: onderaan is geen groot gapend gat gemaakt, maar dat is de beschermdop van de camera.
Dan even een overzicht. Dit is de situatie aan de rechterzijde, zeg maar de spiraal. Voor de oplettende kijker: nu ik toch even met bruine verf bezig was, heb ik tussen twee draadeinden al wat verfklodders en ongeverfd mdf een bruin kleurtje meegegeven. Misschien onnodig werk, maar zolang er geen berg staat, mag het er wel iets netter uitzien.
Hier de linkerzijde. Let even niet op de spiraaldelen en andere troep die op de grond onder de tafel ligt. Soms moet je iets nu eenmaal even een ander plekje geven.
Op de middentafel ligt het uitgeprinte baanplan al klaar. Het lijkt wel alsof ik bijna ga beginnen met de aanleg van het deel Hookyville.
Zo ver is het nog niet helemaal. Ik wil morgen eerst de andere verbinding vanuit de spiraal naar de tafel maken, zodat met het alleen maar neerleggen van rails al even een rondje kan worden gereden. Daarna zal er wel weer het nodige gesoldeerd en gezaagd moeten worden.
Mvg,
Martin
Met behulp van de boormachine en de accuschroefmachine zijn de mdf platen inmiddels allemaal vastgeschroefd. Hier en daar een hulplijntje getrokken om het hart van de dwarslatten te vinden. Schrik niet: onderaan is geen groot gapend gat gemaakt, maar dat is de beschermdop van de camera.
Dan even een overzicht. Dit is de situatie aan de rechterzijde, zeg maar de spiraal. Voor de oplettende kijker: nu ik toch even met bruine verf bezig was, heb ik tussen twee draadeinden al wat verfklodders en ongeverfd mdf een bruin kleurtje meegegeven. Misschien onnodig werk, maar zolang er geen berg staat, mag het er wel iets netter uitzien.
Hier de linkerzijde. Let even niet op de spiraaldelen en andere troep die op de grond onder de tafel ligt. Soms moet je iets nu eenmaal even een ander plekje geven.
Op de middentafel ligt het uitgeprinte baanplan al klaar. Het lijkt wel alsof ik bijna ga beginnen met de aanleg van het deel Hookyville.
Zo ver is het nog niet helemaal. Ik wil morgen eerst de andere verbinding vanuit de spiraal naar de tafel maken, zodat met het alleen maar neerleggen van rails al even een rondje kan worden gereden. Daarna zal er wel weer het nodige gesoldeerd en gezaagd moeten worden.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.