Bad Ludwigshof
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Bad Ludwigshof
Sinds mijn besluit om mijn oude hobby weer op te pakken ben ik vooral bezig geweest me te verdiepen in het digitaal en automatisch rijden en het ontwerp van een baanplan.
Het baanplan staat nu vast, hoop ik, en de eerste stap is nu de opgedane kennis in praktijk brengen. De afgelopen weken heb ik al e.e.a. aangeschaft om te gaan gebruiken voor de uiteindelijke baan, genaamd Bad Ludwigshof.
Maar voor het zover is wil ik eerst e.e.a gaan uitbroberen en testen op het gebied van digitaal en automatisch rijden. Omdat de kamer waar de baan moet komen nog niet beschikbaar is, een plaatje triplex van 61 x 122 cm aangeschaft om daar een dubbelsporig ovaaltje op aan te leggen zodat ik met de diverse aspecten kan gaan testen en ervaring opdoen voordat ik met de uiteindelijke baan ga beginnen.
En vandaag was het zo ver, nog geen ovaaltje, maar een simpel test spoor. In eerste instantie voor het prgrammeren van de loc en een klein stukje heen-en-weer rijden via de centrale.
Omdat de bestelde loc (725078 - Fleischmann DB Dieselloc Br 221 Digitaal DCC Sound) nog niet leverdaar is, even wat anders geregeld in de vorm van de Fleischmann Diesel Locomotive V12 53 MWB DCC. Ook heb ik gisteren wat gebruikt rollend materiaal aangeschaft, een Arnold BR 211 232.4 en een aantal personen rijtuigen. De loc wordt momenteel omgebouwd naar DCC. Aangezien ik nog geen kennis en ervaring heb met het ombouwen naar digitaal, heb ik dit uitbesteed. Toen ik een testritje ging maken met de wagons, bleek dat een aantal van de wagons was voorzien van interiuerverlichting, helaas wel een beetje "old school" met gloeilampen van 100 Watt, die door het dak heen schijnen , maar dat los ik nog wel een keer op.Ze zij i.i.g ook geschikt om een bezetmelder te testen
Huidige set-up:
Centrale: Digikeijs DR5000
Bezet\terugmelders: Digikeijs DR4088 en DR4088LN
Software: RocRail
Een paar plaatjes bij het verhaal.
Het baanplan staat nu vast, hoop ik, en de eerste stap is nu de opgedane kennis in praktijk brengen. De afgelopen weken heb ik al e.e.a. aangeschaft om te gaan gebruiken voor de uiteindelijke baan, genaamd Bad Ludwigshof.
Maar voor het zover is wil ik eerst e.e.a gaan uitbroberen en testen op het gebied van digitaal en automatisch rijden. Omdat de kamer waar de baan moet komen nog niet beschikbaar is, een plaatje triplex van 61 x 122 cm aangeschaft om daar een dubbelsporig ovaaltje op aan te leggen zodat ik met de diverse aspecten kan gaan testen en ervaring opdoen voordat ik met de uiteindelijke baan ga beginnen.
En vandaag was het zo ver, nog geen ovaaltje, maar een simpel test spoor. In eerste instantie voor het prgrammeren van de loc en een klein stukje heen-en-weer rijden via de centrale.
Omdat de bestelde loc (725078 - Fleischmann DB Dieselloc Br 221 Digitaal DCC Sound) nog niet leverdaar is, even wat anders geregeld in de vorm van de Fleischmann Diesel Locomotive V12 53 MWB DCC. Ook heb ik gisteren wat gebruikt rollend materiaal aangeschaft, een Arnold BR 211 232.4 en een aantal personen rijtuigen. De loc wordt momenteel omgebouwd naar DCC. Aangezien ik nog geen kennis en ervaring heb met het ombouwen naar digitaal, heb ik dit uitbesteed. Toen ik een testritje ging maken met de wagons, bleek dat een aantal van de wagons was voorzien van interiuerverlichting, helaas wel een beetje "old school" met gloeilampen van 100 Watt, die door het dak heen schijnen , maar dat los ik nog wel een keer op.Ze zij i.i.g ook geschikt om een bezetmelder te testen
Huidige set-up:
Centrale: Digikeijs DR5000
Bezet\terugmelders: Digikeijs DR4088 en DR4088LN
Software: RocRail
Een paar plaatjes bij het verhaal.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Re: Bad Ludwigshof
Eindelijk is het dan zo ver. De start van de baan is begonnen. Door omstandigheden helaas veel later dan verwacht, maar ja, sommige dingen gebeuren en heb je geen invloed op.
Vandaag en gisteren vrij genomen om de onderbouw van de baan te maken. Gisteren vooral op materiaal jacht. Alle bouwmarkten in de buurt lijkt handig, maar even snel spullen halen is er nooit bij
Vandaag was dan de dag van het bouwen. Het raamwerk heb ik getracht zo simpel en licht mogelijk te houden en ik geloof dat dat redelijk goed gelukt is. De poten zijn wel vrij stevig, en zwaar, maar ja, een goede basis is belangrijk.
Hier onder een paar foto's van de bouw.
De eerste onderdelen zitten in elkaar.
Stapje verder
Krijgt steeds meer vorm.
Klaar om de poten te gaan bevestigen.
Poten zitten op hun plek, zwenkwielen zitten er ook onder.
En zo ziet het resultaat er uit.
Vandaag en gisteren vrij genomen om de onderbouw van de baan te maken. Gisteren vooral op materiaal jacht. Alle bouwmarkten in de buurt lijkt handig, maar even snel spullen halen is er nooit bij
Vandaag was dan de dag van het bouwen. Het raamwerk heb ik getracht zo simpel en licht mogelijk te houden en ik geloof dat dat redelijk goed gelukt is. De poten zijn wel vrij stevig, en zwaar, maar ja, een goede basis is belangrijk.
Hier onder een paar foto's van de bouw.
De eerste onderdelen zitten in elkaar.
Stapje verder
Krijgt steeds meer vorm.
Klaar om de poten te gaan bevestigen.
Poten zitten op hun plek, zwenkwielen zitten er ook onder.
En zo ziet het resultaat er uit.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Re: Bad Ludwigshof
Hoi Jos,
Voor de stabiliteit maakt het niets uit. De poten zijn gezaagd uit een balk van 9x9 cm en wegen meer dan het raamwerk. Bovendien zijn de poten aan 3 zijden vastgeschroefd aan het raamwerk. Bij een belasting van ca. 60kg voor de poot blijft alles stabiel staan Alle verbindingen van het raamwerk zijn geschroefd en verlijmd. Alleen de poten zijn niet verlijmd, en kunnen verwijderd worden mocht de baan een keer verplaatst moeten worden.
Het voordeel van het iets naar binnen plaatsen van de poten is, dat je er minder tegenaan stoot wanneer je aan de baan aan het werken bent.
Voor de stabiliteit maakt het niets uit. De poten zijn gezaagd uit een balk van 9x9 cm en wegen meer dan het raamwerk. Bovendien zijn de poten aan 3 zijden vastgeschroefd aan het raamwerk. Bij een belasting van ca. 60kg voor de poot blijft alles stabiel staan Alle verbindingen van het raamwerk zijn geschroefd en verlijmd. Alleen de poten zijn niet verlijmd, en kunnen verwijderd worden mocht de baan een keer verplaatst moeten worden.
Het voordeel van het iets naar binnen plaatsen van de poten is, dat je er minder tegenaan stoot wanneer je aan de baan aan het werken bent.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Re: Bad Ludwigshof
Dat is een nette zaag- en monteerwerk. Hoe hoog staat het raamwerk ongeveer? 100 cm?
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Re: Bad Ludwigshof
Ik reken hem goed.
De poten zijn 90cm en daar komt dan nog het zwenkwieltje bij. Totale hoogte komt daarmee op 97 cm.
Bedankt voor je compliment.
De poten zijn 90cm en daar komt dan nog het zwenkwieltje bij. Totale hoogte komt daarmee op 97 cm.
Bedankt voor je compliment.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
-
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Bad Ludwigshof
Netjes in elkaar geschroefd Guus.
Staat dat op vloerbedekking?
Staat dat op vloerbedekking?
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Re: Bad Ludwigshof
Dank je Raymond.
Er ligt inderdaad vloerbedekking op de vloer.
Er ligt inderdaad vloerbedekking op de vloer.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Re: Bad Ludwigshof
Nu de onderbouw van de bouw gereed is, is het tijd om door te gaan. Vandaag triplex plaatjes gehaald waar de rails op komt. In eerste instantie wordt het hele oppervlak voorzien van een laagje triplex. Zodra de rails op zijn plek ligt, aftekenen, en uitzagen zodat alleen de rails op triplex komt te liggen. Foto's volgen binnenkort.
Verder alvast een deel van de benodigde rails aangeschaft en al begonnen een klein stuk van de baan neer te leggen.
Toen ik daar mee bezig was kon ik het niet laten wat rollend materiaal uit de verpakking te halen en op de rails te zetten voor een fotomomentje. De testbaan ligt nu tijdelijk even op de tafel voor de definitieve baan. Zodra er wat meer rails ligt, en er gereden kan worden, wordt de centrale aangesloten op de nieuwe baan en vervalt de testbaan.
Op de foto de BR 624 en BR 798, beiden van Piko, broederlijk naast elkaar.
Verder alvast een deel van de benodigde rails aangeschaft en al begonnen een klein stuk van de baan neer te leggen.
Toen ik daar mee bezig was kon ik het niet laten wat rollend materiaal uit de verpakking te halen en op de rails te zetten voor een fotomomentje. De testbaan ligt nu tijdelijk even op de tafel voor de definitieve baan. Zodra er wat meer rails ligt, en er gereden kan worden, wordt de centrale aangesloten op de nieuwe baan en vervalt de testbaan.
Op de foto de BR 624 en BR 798, beiden van Piko, broederlijk naast elkaar.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Re: Bad Ludwigshof
Inmiddels liggen de eerste meters rails. Het meeste zal straks niet meer zichtbaar zijn. Alleen het dubbelspoor helemaal vooraan blijft zichtbaar. Dat wordt het paradespoor.
Nog niet alle wissels zijn aangeschaft
En tegelijkertijd wat testritjes maken.
Schaduwstation in aanbouw.
Georganiseerde chaos.
Nog niet alle wissels zijn aangeschaft
En tegelijkertijd wat testritjes maken.
Schaduwstation in aanbouw.
Georganiseerde chaos.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Re: Bad Ludwigshof
Netjes,
Ziet er al goed uit.
En de Br 624, mooi treinstel, stiekem hoop ik dat ze die ook nog eens in de tp3 uitvoering gaan uitbrengen.
mvg
Freddy
Ziet er al goed uit.
En de Br 624, mooi treinstel, stiekem hoop ik dat ze die ook nog eens in de tp3 uitvoering gaan uitbrengen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Re: Bad Ludwigshof
Toen ik hem zag wist ik het direct: die wil ik hebben.
En deze staat nog op mijn verlanglijstje, liefst met extra rijtuig. http://www.piko-shop.de/index.php?vw_ty ... w_id=13211.
Maar voorlopig eerst investeren in rails en electronica.
En deze staat nog op mijn verlanglijstje, liefst met extra rijtuig. http://www.piko-shop.de/index.php?vw_ty ... w_id=13211.
Maar voorlopig eerst investeren in rails en electronica.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 29 jan 2016 20:16
- Locatie: Breda
Re: Bad Ludwigshof
Afgelopen week vrij geweest om wat klusjes te doen en vooral aan de baan te kunnen werken.
Aangezien ik zat te wachten op wissels om het schaduwstation af te kunnen maken maar alvast begonnen aan het bovenste, en straks zichtbare, deel van de baan.
Hout gehaald om een raamwerk te maken, alle verbindingen worden gelijmd en geschroefd. Op de foto alvast een kleine impressie van hoe het er uit gaat zien.
Inmiddels zijn ook de wissels gearriveerd en is het schaduwstation afgemaakt.
Verder is er ook hard onder de baan gewerkt. Voordat het bovenste niveau verder afgemaakt kan worden, moet eerst alles op het onderste niveau aangesloten zijn. En daar zit best nog wel veel werk in. Ook moest er nog e.e.a. aan materiaal aangeschaft worden. ook daar gaat niet alleen veel geld in zitten, maar ook een hoop tijd. Daarnaast hen je ook nog te maken met de beschikbaarheid van het materiaal en de levertijden wanneer het besteld moet worden.
De poten van het onderstel zijn uitermate geschikt om er een plaat MDF tegenaan te schroeven en daarop de diverse modules te monteren. Inmiddels hebben de centrale, boosters, bezetmelders en schakeldecoders een plekje toegewezen gekregen. Ook zijn er al wat "kabelgoten" aangelegd. In de latten onder de tafel, waar de triplex plaatjes op steunen, zijn al gaten gemaakt voor de doorvoer van de bedrading. Nog niet overal, de rest komt later.
Voor de voedingen van de boosters komt nog een andere oplossing.
Het rode verdeelblok is tijdelijk, totdat de ringleiding aangelegd is.
Monteren van de plaat met alle componenten al gemonteerd. gaat een stuk makkelijker dan alles onder de baan monteren
Ziet er nog wat chaotisch uit, maar gaat goedkomen.
Stukje "kabelgoot" onder de baan.
eerst de plaat bevestigd en toen begonnen met het monteren van de modules, niet handig.
Testje met het lijmen van de "kabelgoot" met een hetelijmpistool. Gaat snel en makkelijk.
Aangezien ik zat te wachten op wissels om het schaduwstation af te kunnen maken maar alvast begonnen aan het bovenste, en straks zichtbare, deel van de baan.
Hout gehaald om een raamwerk te maken, alle verbindingen worden gelijmd en geschroefd. Op de foto alvast een kleine impressie van hoe het er uit gaat zien.
Inmiddels zijn ook de wissels gearriveerd en is het schaduwstation afgemaakt.
Verder is er ook hard onder de baan gewerkt. Voordat het bovenste niveau verder afgemaakt kan worden, moet eerst alles op het onderste niveau aangesloten zijn. En daar zit best nog wel veel werk in. Ook moest er nog e.e.a. aan materiaal aangeschaft worden. ook daar gaat niet alleen veel geld in zitten, maar ook een hoop tijd. Daarnaast hen je ook nog te maken met de beschikbaarheid van het materiaal en de levertijden wanneer het besteld moet worden.
De poten van het onderstel zijn uitermate geschikt om er een plaat MDF tegenaan te schroeven en daarop de diverse modules te monteren. Inmiddels hebben de centrale, boosters, bezetmelders en schakeldecoders een plekje toegewezen gekregen. Ook zijn er al wat "kabelgoten" aangelegd. In de latten onder de tafel, waar de triplex plaatjes op steunen, zijn al gaten gemaakt voor de doorvoer van de bedrading. Nog niet overal, de rest komt later.
Voor de voedingen van de boosters komt nog een andere oplossing.
Het rode verdeelblok is tijdelijk, totdat de ringleiding aangelegd is.
Monteren van de plaat met alle componenten al gemonteerd. gaat een stuk makkelijker dan alles onder de baan monteren
Ziet er nog wat chaotisch uit, maar gaat goedkomen.
Stukje "kabelgoot" onder de baan.
eerst de plaat bevestigd en toen begonnen met het monteren van de modules, niet handig.
Testje met het lijmen van de "kabelgoot" met een hetelijmpistool. Gaat snel en makkelijk.
Met vriendelijke groet,
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.
Guus
"Doet iets met computers" en herintreder in de modelspoorwegbouw.