Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)
Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)
En het lijkt erop dat deze baan er in deze vorm niet meer gaat zijn.
---
Beste forumgenoten!
Een aantal jaar geleden deed ik hier op dit forum al verslag van m'n toenmalige baanproject:
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=1691
Die werd op een gegeven moment afgebroken maar een jaartje terug begon ik aan een nieuwe baan, voor het baanplan zie onderstaand onderwerp. Aan het eind van dat onderwerp werd al gesuggereerd dat het verhaal naar afdeling mijn n-baan zou moeten verhuizen.
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... 7&start=20
Nu is na een zomer noeste arbeid de baan in de fase beland dat er al het een en het ander kan rondrijden. Sterker nog, vandaag is hij voor het eerst uitgelaten op een lokale beurs. Ik woon in Finland, in het geval jullie je verwonderen waarom jullie de baan nergens hebben zien staan dit weekend.
Zoals het onderwerp al suggereert is deze baan qua thema gesitueerd in Hongarije, ergens in het westen van het land, misschien ergens tegen Oostenrijk aan om misschien ook hier en daar wat Oostenrijks materieel langs te laten rijden. En daar heb je wat meer bergen dan op de poesta dat ongeveer net zo vlak is als een Oudhollands polderlandschap. Het tijdperk is ergens rond 1980, waardoor de plaatsnaam Úttörőtelep 'pioniersnederzetting' bij het verhaal past (zie voor de verwijzing úttörő de kinderspoorweg in Boedapest https://en.wikipedia.org/wiki/Gyermekvas%C3%BAt )
Een kleine plaats aan een nevenlijn in de eerste plaats, een stationnetje waar zo nu en dan een trein stopt, een deel van de treinen rijdt door. Beperkt goederenverkeer. Er zijn echter wel plannen om het traject op termijn van bovenleiding te voorzien (wanneer de rest van het landschap af is..)
De techniek van de baan is analoog met natuurlijk de mogelijkheid om 'm ooit te digitaliseren. Er hangt nu een oude Fleischmann trafo aan. Het spoor is Trix/Roco. Deels flexspoor, rondom en rechts van de wissels niet.
De baan bestaat uit twee modules van 80x20cm en twee schaduwstations aan beide uiteinden van ongeveer een halve meter voor een totale lengte van pakweg 270cm. De schaduwstations bestaan momenteel uit niet meer dan een recht stukje spoor wat genoeg is om een trein op te laten 'verdwijnen' wanneer die het toneel verlaat.
Wat zeker binnenkort gebeuren moet:
- het spoor moet hier en daar opnieuw gelegd of bijgevijld worden want vooral langere rijtuigen plegen hier en daar te ontsporen.
- gebouwen moeten vervangen worden met wat authentiekers dan de huidige dertien-in-een-dozijn Fallers.
- bedrading zoals de wisselaandrijvingen functioneel maken.
Commentaar, zowel constructief als destructief, en zowel positief als negatief wordt gewaardeerd.
"Maar meneer, maar meneer, waar zijn de foto's?" hoor ik u al denken. Wel hier is een selectie, de 'baan in aanbouw'-plaatjes zullen volgen.
---
Beste forumgenoten!
Een aantal jaar geleden deed ik hier op dit forum al verslag van m'n toenmalige baanproject:
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=1691
Die werd op een gegeven moment afgebroken maar een jaartje terug begon ik aan een nieuwe baan, voor het baanplan zie onderstaand onderwerp. Aan het eind van dat onderwerp werd al gesuggereerd dat het verhaal naar afdeling mijn n-baan zou moeten verhuizen.
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... 7&start=20
Nu is na een zomer noeste arbeid de baan in de fase beland dat er al het een en het ander kan rondrijden. Sterker nog, vandaag is hij voor het eerst uitgelaten op een lokale beurs. Ik woon in Finland, in het geval jullie je verwonderen waarom jullie de baan nergens hebben zien staan dit weekend.
Zoals het onderwerp al suggereert is deze baan qua thema gesitueerd in Hongarije, ergens in het westen van het land, misschien ergens tegen Oostenrijk aan om misschien ook hier en daar wat Oostenrijks materieel langs te laten rijden. En daar heb je wat meer bergen dan op de poesta dat ongeveer net zo vlak is als een Oudhollands polderlandschap. Het tijdperk is ergens rond 1980, waardoor de plaatsnaam Úttörőtelep 'pioniersnederzetting' bij het verhaal past (zie voor de verwijzing úttörő de kinderspoorweg in Boedapest https://en.wikipedia.org/wiki/Gyermekvas%C3%BAt )
Een kleine plaats aan een nevenlijn in de eerste plaats, een stationnetje waar zo nu en dan een trein stopt, een deel van de treinen rijdt door. Beperkt goederenverkeer. Er zijn echter wel plannen om het traject op termijn van bovenleiding te voorzien (wanneer de rest van het landschap af is..)
De techniek van de baan is analoog met natuurlijk de mogelijkheid om 'm ooit te digitaliseren. Er hangt nu een oude Fleischmann trafo aan. Het spoor is Trix/Roco. Deels flexspoor, rondom en rechts van de wissels niet.
De baan bestaat uit twee modules van 80x20cm en twee schaduwstations aan beide uiteinden van ongeveer een halve meter voor een totale lengte van pakweg 270cm. De schaduwstations bestaan momenteel uit niet meer dan een recht stukje spoor wat genoeg is om een trein op te laten 'verdwijnen' wanneer die het toneel verlaat.
Wat zeker binnenkort gebeuren moet:
- het spoor moet hier en daar opnieuw gelegd of bijgevijld worden want vooral langere rijtuigen plegen hier en daar te ontsporen.
- gebouwen moeten vervangen worden met wat authentiekers dan de huidige dertien-in-een-dozijn Fallers.
- bedrading zoals de wisselaandrijvingen functioneel maken.
Commentaar, zowel constructief als destructief, en zowel positief als negatief wordt gewaardeerd.
"Maar meneer, maar meneer, waar zijn de foto's?" hoor ik u al denken. Wel hier is een selectie, de 'baan in aanbouw'-plaatjes zullen volgen.
- Bijlagen
-
- DSC_0032_01.JPG (99.08 KiB) 15028 keer bekeken
-
- DSC_0034_01.JPG (92.59 KiB) 15028 keer bekeken
-
- DSC_0039_01.JPG (104.63 KiB) 15028 keer bekeken
-
- DSC_0079_01.JPG (71.51 KiB) 15028 keer bekeken
Laatst gewijzigd door tv_man op 03 dec 2020 21:44, 5 keer totaal gewijzigd.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Hallo Norm,
ik sluit mij aan bij de woorden van Abel.
m.vr.gr.
Hans
ik sluit mij aan bij de woorden van Abel.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
En dan zijn er nog mensen die zeggen dat een boekenplank niets voor hen is....................................Mooi man.
vr gr
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Dankuzeer. Updates zullen op termijn volgen.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Leuk joh
Wat je kan maken op zo'n smal stukje.
Echt een gevalletje less is more.
gr. Ron.
Wat je kan maken op zo'n smal stukje.
Echt een gevalletje less is more.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Mooi en overzichtelijk om te maken. Het materieel is eigenbouw?
-
- Berichten: 5405
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Gaaf baantje, vertel als je wil wat meer over je materieel, enkele rijtuigen herken ik als (OSShD type B) rijtuigen van Piko, maar de rest heb geen idee of het fabrieksmodellen, ombouw of zelfbouw zijn.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Hartelijk dank voor de reacties.
Het materieel is inderdaad grotendeels eigenbouw. Grotendeels shapewayskappen op onderstellen van tomytec. Enkele (deels omgebouwde) rijtuigen van Piko (met nieuwe assen bijvoorbeeld) en eentje uit styreen in elkaar gefröbeld (op een oud Fleischmann onderstel waar geen leven meer in zit) Het is de bedoeling om de modellen nog eens te herzien, vooral de rode die wat wegheeft van de DB V160 zou wat netter mogen. En er zijn nog wat plannen voor een stuurstandrijtuig en dergelijke wanneer er weer tijd is om aan het 3d-tekenen te gaan.
Het materieel is inderdaad grotendeels eigenbouw. Grotendeels shapewayskappen op onderstellen van tomytec. Enkele (deels omgebouwde) rijtuigen van Piko (met nieuwe assen bijvoorbeeld) en eentje uit styreen in elkaar gefröbeld (op een oud Fleischmann onderstel waar geen leven meer in zit) Het is de bedoeling om de modellen nog eens te herzien, vooral de rode die wat wegheeft van de DB V160 zou wat netter mogen. En er zijn nog wat plannen voor een stuurstandrijtuig en dergelijke wanneer er weer tijd is om aan het 3d-tekenen te gaan.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Dacht dit onderwerpje wat leven in te blazen. Het project vordert gestaag, het elektrische deel moet nog het een en ander aan gebeuren. Er moet nog een net controlepaneel gebouwd worden met schakelaars voor de spoorsecties en verlichting van de gebouwen. Momenteel kan er dus eigenlijk nog steeds niet gereden worden.
Te zien op het spoor zijn wat aanwinsten uit Houten, inmiddels overgeverfd in autentiekere kleuren. (zowel de gesloten goederenwagens als de ketelwagens waren geel) Ze missen nog wat details hier en daar. De huisjes zijn inmiddels van het type dat in het landschap hoort.
Te zien op het spoor zijn wat aanwinsten uit Houten, inmiddels overgeverfd in autentiekere kleuren. (zowel de gesloten goederenwagens als de ketelwagens waren geel) Ze missen nog wat details hier en daar. De huisjes zijn inmiddels van het type dat in het landschap hoort.
- Bijlagen
-
- v43_klein.jpg (92.85 KiB) 13783 keer bekeken
-
- ketelwagens_klein.jpg (86.16 KiB) 13783 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Heel bijzonder, zo'n Hongaarse spoorlijn. En ja, zo'n boekenplankbaan doet het goed. Daar is N spoor duidelijk in het voordeel.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Het is iig herkenbaar als een MÁV M41tv_man schreef:Het is de bedoeling om de modellen nog eens te herzien, vooral de rode die wat wegheeft van de DB V160 zou wat netter mogen.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Er wordt weer aan het spoor gebouwd. Ik heb de spullen bijeen verzameld om het besturingspaneel te herzien en het plan is om een PWM eenheid te gaan gebruiken om de oudere locomotieven ook iets mooier te laten rijden. Nu heb ik het vermoeden dat dat mogelijk niet zo gezond is voor de motortjes van de locomotieven, dus zit ik te brainstormen over een schakeling om de PWM aan en uit te kunnen schakelen om zo de recentere locomotieven die zonder ook netjes rijden direct met de analoge trafo te laten rijden in plaats van de PWM. Maar als ik het goed heb begrepen zou het dezelfde soort stroom moeten zijn als op een digitale baan dus het zou niet zoveel uit moeten maken?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Het besturingspaneel begint vorm te krijgen. Wordt door middel van een 25 pins kabeltje verbonden met de baan zelf. Nu nog proberen om de spaghetti te snappen en dan testen of alles klopt.
- Bijlagen
-
- besturingspaneel.jpg (47.9 KiB) 10230 keer bekeken
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Hallo Norm,
Dat hoeft toch niet zo ingewikkeld te zijn, gewoon een dubbel polige wisselschakelaar ertussen.tv_man schreef:dus zit ik te brainstormen over een schakeling om de PWM aan en uit te kunnen schakelen om zo de recentere locomotieven die zonder ook netjes rijden direct met de analoge trafo te laten rijden in plaats van de PWM.
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Die zit er ook tussen nu. En had natuurlijk ieder blok zo kunnen schakelen dat je per blok kunt kiezen met welke regelaar je rijdt, maar dat wordt dan had bijna alles weer opnieuw gesoldeerd moeten worden dus dat laten we nu voorlopig zitten.
update:
Nu zijn vijf van de zeven blokken functioneel, moet de schaduwstations nog eens het soldeerwerk controleren. Een van de drie wissels doet het goed, eentje doet het meestal (misschien dat poetsen wil helpen) en de wissel waarvan de aandrijving heel erg ingebouwd zit onder een berg...wil niet. Wel, het had erger gekund.
update:
alle wissels krijgen netjes stroom, maar bij nummer drie lijkt het elektromagneetje van de aandrijving niet sterk genoeg te zijn. Zou meer stroom een oplossing kunnen zijn? Er hangt dus een gewoon Fleischmann transformatortje aan. Misschien dat ik nog een andere wisselaandrijving heb ergens.
update:
Nu zijn vijf van de zeven blokken functioneel, moet de schaduwstations nog eens het soldeerwerk controleren. Een van de drie wissels doet het goed, eentje doet het meestal (misschien dat poetsen wil helpen) en de wissel waarvan de aandrijving heel erg ingebouwd zit onder een berg...wil niet. Wel, het had erger gekund.
update:
alle wissels krijgen netjes stroom, maar bij nummer drie lijkt het elektromagneetje van de aandrijving niet sterk genoeg te zijn. Zou meer stroom een oplossing kunnen zijn? Er hangt dus een gewoon Fleischmann transformatortje aan. Misschien dat ik nog een andere wisselaandrijving heb ergens.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Wel, de stroomvoorziening lijkt te kloppen, het enige probleem momenteel is dat twee van de drie wisselaandrijvingen het maar matig doen. Ze proberen het wel, maar hebben net niet genoeg kracht om de wissel om te zetten. Wat bijzonder vervelend is. Zal nog kijken of de wissels gepoetst kunnen worden of iets dergelijks, een andere mogelijkheid is dat het veertje niet soepel genoeg is (maar zonder werkt ook niet geloof ik?) Plan B is om een andere wisselaandrijving te gebruiken - zijn de witte kastjes van Conrad iets?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Hallo Norm,
Ik gebruik die hier nu een paar jaar, en ben er zeer tevreden over.tv_man schreef:Plan B is om een andere wisselaandrijving te gebruiken - zijn de witte kastjes van Conrad iets?
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Dankjewel! Zal er binnenkort eens een paar bestellen dan.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Plaatje.
Zie het kleine rode detail helemaal links.
En een poging om foto's op m'n eigen server te bewaren.
Zie het kleine rode detail helemaal links.
En een poging om foto's op m'n eigen server te bewaren.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Welk merk rail/wissels gebruik je Norm?
DTS heeft namelijk ook een leuke set met servo om analoog wissels te bedienen. misschien ook een goede optie.
mvg
Freddy
DTS heeft namelijk ook een leuke set met servo om analoog wissels te bedienen. misschien ook een goede optie.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Het spoor is allemaal Minitrix, dus er moet vast wat geknutseld worden om het aan de wissels aan te sluiten. Die DTS aandrijving ziet er niet verkeerd uit (en veel andere leuke dingen daar in het assortiment waarvan ik niet wist dat ik ze nodig had)
Ik neem aan dat wanneer de wissel met een servo wordt aangestuurd het veertje van de wissel weggelaten kan worden omdat de servo ervoor zorgt dat de wissel in de juiste stand blijft, nietwaar? Dus dan haal ik de huidige aandrijving weg, samen met het veertje, boor een gaatje onder de wissel en installeer de servo?
Ik neem aan dat wanneer de wissel met een servo wordt aangestuurd het veertje van de wissel weggelaten kan worden omdat de servo ervoor zorgt dat de wissel in de juiste stand blijft, nietwaar? Dus dan haal ik de huidige aandrijving weg, samen met het veertje, boor een gaatje onder de wissel en installeer de servo?
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Hoi Norm,
Ja dat klopt helemaal, de servo houdt de wissel op zijn plek. Je kan met de ASB zelf de standen en snelheid bepalen en in de middenstand schakelt een relais mee waardoor je naast toestandsmelding ook hartstukpolarisatie kan toepassen.
Groetjes Martin
Ja dat klopt helemaal, de servo houdt de wissel op zijn plek. Je kan met de ASB zelf de standen en snelheid bepalen en in de middenstand schakelt een relais mee waardoor je naast toestandsmelding ook hartstukpolarisatie kan toepassen.
Groetjes Martin
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Norm,
De minitrix wissels hebben de aandrijving en veer allemaal in de plaat onder de wissel zitten. (dat rooie pennetje en alles wat er aan vast zit)
Als je wissels hebt met geleidend hartstuk dan zit er in de wissel ook nog een koperen strip in die de polarisatie verzorgt.
Wat je doet om servo bediening te maken is alles wat je hier boven leest demonteren. Als je plastic hartstuk hebt dan ben je nu klaar, als je geleidend hartstuk hebt dan moet je nog 3 draden solderen. De foto staat ergens in 't draadje dat heet: de baan van Joost
Het enige wat je nu nog moet doen is een gaatje van 1mm in de biels boren die de wisseltong beweegt. En daaronder het gaat voor de aandrijving natuurlijk.
De minitrix wissels hebben de aandrijving en veer allemaal in de plaat onder de wissel zitten. (dat rooie pennetje en alles wat er aan vast zit)
Als je wissels hebt met geleidend hartstuk dan zit er in de wissel ook nog een koperen strip in die de polarisatie verzorgt.
Wat je doet om servo bediening te maken is alles wat je hier boven leest demonteren. Als je plastic hartstuk hebt dan ben je nu klaar, als je geleidend hartstuk hebt dan moet je nog 3 draden solderen. De foto staat ergens in 't draadje dat heet: de baan van Joost
Het enige wat je nu nog moet doen is een gaatje van 1mm in de biels boren die de wisseltong beweegt. En daaronder het gaat voor de aandrijving natuurlijk.
Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank
Wel, het zijn wissels met plastic hartstuk dus het zal allemaal tamelijk eenvoudig te doen zijn. Dankjewel voor de uitleg.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)